معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

تحولات فناوری جنوب چین - گوانجو

تحولات حوزه فناوری جنوب چین در خرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساخت بزرگترین پروژه انتقال برق منعطف جهان در منطقه خلیج بزرگ

بزرگترین پروژه جریان مستقیم منعطف (DC) جهان در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو در چین به بهره برداری رسید. این پروژه اولین پروژه در نوع خود است که اتصال منطقه ای را بین مراکز بار شبکه برق محقق می‌کند.

این پروژه اولین پروژه در جهان است که ساختار پیچیده یک شبکه برق را به طور منطقی قسمت‌بندی می‌کند و اولین پروژه ای است که از فناوری انعطاف پذیر DC برای اتصال شبکه‌های قسمت بندی شده استفاده می‌کند که می‌توانند در زمان عادی برق را به یکدیگر ارسال کنند و از یکدیگر پشتیبانی کنند. ساخت این پروژه با سرمایه گذاری 9.9 میلیارد یوان (1.48 میلیارد دلار) دو سال به طول انجامید و منجر به سرمایه گذاری حدود 8 میلیارد یوان در زنجیره صنعت بالادست و پایین دست شد.

این پروژه همچنین به شبکه برق در منطقه خلیج بزرگ اجازه می‌دهد تا نیروی باد، نیروی فتوولتائیک و دیگر انرژی‌های جدید را در مقیاس بزرگ‌تر جذب و از آن استفاده کند و می‌تواند شش میلیون کیلووات انرژی پاک اضافی از نیروی بادی و نیروگاه آبی فراساحلی را در خود جای دهد.

ساخت کیت آزمایش سریع آبله میمون در شنجن

گروه BGI اعلام کرد Patho-genesis، یکی از شرکت های تابعه آن، کیت آزمایش سریع برای ویروس آبله میمون تولید کرده است. این کیت شواهدی را برای عفونت و پیشگیری از ویروس آبله میمون ارائه می دهد. در حالت واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR)، یک تکنیک آزمایشگاهی که برای تکثیر سریع نسخه‌های یک قطعه DNA خاص استفاده می‌شود، نتایج آزمایش ظرف 40 دقیقه در دسترس است.

با تکیه بر بانک اطلاعاتی قدرتمند خود که 17500 پاتوژن از جمله ویروس آبله میمون را پوشش می دهد، BGI قادر به توالی یابی ژنتیکی با توان بالا بوده و کیت های آزمایش، می‌تواند به طور دقیق و موثر پاتوژن‌های جدید را شناسایی کند.

آبله میمون یک ویروس مشترک بین انسان و دام (انتقال از حیوانات به انسان) با علائم مشابه بیماران آبله در گذشته است، اگرچه از نظر بالینی شدیدتر است. با ریشه کن کردن آبله در سال 1980 و توقف واکسن‌ها، آبله میمون به عنوان مهم ترین ویروس ارتوپاکس در سلامت عمومی ظاهر شد.

رونمایی از اولین ربات نرم افزاری جهان در شنجن

به گزارش شنجن اکونومیک دیلی، اولین ربات نرم افزاری جهان برای میکروسرویس ها، که می‌تواند تغییر دهنده بازی در صنعت نرم افزار باشد، را معرفی نمود.

این ربات نرم‌افزاری که SoFlu نام دارد توسط Qianhai Feisuan Yunzhi Software Technology (Shenzhen) Co. ساخته شده است که هدف آن تبدیل شدن به یک پلت‌فرم هم‌آفرینی مهندسی نرم‌افزار پیشرو در چین است.

چن دینگوی، رئیس Feisuan Yunzhi در مراسم معرفی محصول گفت: "صنعت نرم‌افزار به شدت به نیروی انسانی وابسته است، که منجر به راندمان پایین و کیفیت ضعیف توسعه نرم‌افزار می‌شود. شرکت‌ها تنها در صورتی می‌توانند با تحول دیجیتال پیش بروند که مشکلات فوق حل شود". به گفته چن، اتوماسیون توسعه نرم افزار بدون شک روند کلی موج دیجیتال است و SoFlu در حال تغییر صنعت است.

SoFlu با استفاده از تجسم در توسعه نرم افزار می‌تواند منطق برنامه نویسی پیچیده را با کشیدن اجزا، جایگزینی کد دستی در حالت سنتی و اطمینان از مشخصات استاندارد و کیفیت بالای کد و در عین حال کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی، تحقق بخشد.

SoFlu خدمات فنی را به صدها کسب و کار و موسسه در هشت بخش از جمله مالی، مراقبت های بهداشتی و خرده فروشی پس از بیش از یک سال به روز رسانی و بهبود ارائه کرده است.

نصب نخستین سکوی 300 متری حفاری آب های عمیق آسیا در دریای جنوب چین

Haiji-1 اولین سکوی 300 متری تولید نفت آب های عمیق آسیا، در دریای جنوب چین در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شنجن در حال نصب است. این سکو که به طور مستقل توسط شرکت ملی نفت فراساحل چین (CNOOC) طراحی و ساخته شده است. به گفته مقامات CNOOC دستیابی موفقیت آمیز به فناوری طراحی و نصب سکوی‌های حفاری در آب های عمیق تحول بسیار بزرگ و مهمی است.

این سکوی حفاری ۳۰۲ متر ارتفاع و حدود 40 هزار تن وزن دارد و عمق ۱۸۴ متری آب را پوشش می دهد. انتظار می رود دستیابی چین به این فناوری، توسعه منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) را تسریع نماید.

توسعه صنعت دیجیتال در مرکز داده شائوگوان

منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) در حال ساخت یک مرکز محاسباتی ملی است که به طور رسمی در 29 مه رونمایی شد. اولین کنفرانس صنعت محاسبات GBA در شائوگوان، گواندونگ برگزار شد. در این کنفرانس، 30 پروژه بزرگ توسط شرکت هایی مانند هواوی، تنسنت و اینسپور با سرمایه گذاری 120 میلیارد یوان (19 میلیارد دلار) امضا شد و 13 شرکت تولیدی بالادستی قصد دارند در صنعت سبز، شهر هوشمند و زیرساخت ها در شائوگوان سرمایه گذاری کنند.

تا سال 2025، خوشه شائوگوان همچنین به ظرفیت حمل 500 هزار رک سرور دست خواهد یافت و تعداد سرورها با نرخ بهره برداری کمتر از 80 درصد به 5 میلیون خواهد رسید.

گوانگدونگ برای ایجاد یک مرکز محاسباتی بزرگ با پایه اقتصادی قوی و پیشرو در اقتصاد دیجیتال موقعیت خوبی دارد. گواندونگ با داشتن حدود 310 مرکز داده و 566 هزار سرور رک که در حال حاضر از جولای 2021 در حال کار هستند، دارای قدرت محاسباتی ترکیبی 16 کوینتیلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه (بدون احتساب ابر محاسبات) است که یک ششم کل کشور را تشکیل می دهد.

بر اساس سیزدهمین کنگره استانی حزب کمونیست چین (CPC) که به تازگی به پایان رسیده است، این استان نقش پیشرو در اقتصاد دیجیتال را تقویت کرده و ایجاد خوشه مرکز داده شائوگوان را در شبکه محاسباتی یکپارچه سراسری ارتقا خواهد داد.

همکاری گوانجو و تایلند در زمینه فناوری وسایل نقلیه هوایی خودران (AAV)

هلدینگ EHang  یک شرکت فناوری وسایل نقلیه هوایی خودران (AAV) مستقر در گوانجو تفاهم نامه همکاری استراتژیک با Charoen Pokphand Group Co., Ltd. (C.P. Group)، یکی از بزرگترین شرکت‌های تایلند، امضا کرد. هدف این تفاهم نامه سرمایه گذاری مشترک در تایلند برای فروش AAV و عملیات تحرک هوایی شهری (UAM) است.

دو طرف قصد دارند به طور کامل از تخصص و منابع مربوطه خود در یک همکاری بلندمدت جامع در زمینه فروش و بازاریابی محصول AAV و همچنین انطباق با مقررات، توسعه تجارت، استقرار زیرساخت ها، پرورش استعدادها و موارد دیگر استفاده کنند. برای عملیات آتی UAM، آنها همچنین فناوری و راه حل های ایمن، مستقل و پایدار حمل و نقل هوایی را به تایلند و همچنین بازارهای خارج از کشور معرفی خواهند کرد.

هو هوآژی، موسس و مدیرعامل EHang، گفت: "تایلند یکی از بزرگترین بازارهای جنوب شرقی آسیا با پتانسیل بسیار زیاد برای عملیات UAM است و C.P. Group دارای انبوهی از نقاط قوت تجاری جامع در بازارهای محلی خود است."

هلدینگ EHang، اخیراً ردپای خود را برای نفوذ به بازارهای آسیایی با مشتریان و شرکای بیشتری در ژاپن، مالزی، اندونزی و تایلند گسترش داده است. هواپیماهای خودران این شرکت تاکنون بیش از 20 هزار پرواز آزمایشی ایمن را در 11 کشور انجام داده اند. در سال 2022، شرکت مالزیایی AEROTREE و شرکت اندونزیایی Prestige Aviation صدها هواپیمای EH216 AAV را به امید توسعه تجارت محلی حمل و نقل هوایی شهری رزرو کردند.

کسب رتبه اول در ظرفیت نوآوری به مدت 5 سال در چین توسط استان گواندونگ

بر اساس اعلام مقامات دپارتمان علم و فناوری استان گواندونگ در کنفرانس مطبوعاتی در مورد دستاوردهای نوآوری علمی و فناوری استان که در 2 ژوئن 2022 برگزار گردید، این استان برای 5 سال متوالی رتبه اول را در چین از نظر ظرفیت نوآوری منطقه ای کسب کرده است.

از سال 2017 تا 2021، هزینه‌های استان در تحقیق و توسعه از 234.4 میلیارد یوان (36.6 میلیارد دلار) به بیش از 380 میلیارد یوان (59 میلیارد دلار) افزایش یافت و نسبت هزینه تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی از 2.61% به 3.14% افزایش یافت. در حال حاضر، گواندونگ محل فعالیت 1.1 میلیون پرسنل تحقیق و توسعه است.

در سال های گذشته، گواندونگ شاهد افزایش تعداد اختراعات ثبت شده بوده است. این میزان از 38.6 هزار اختراع در سال 2016 به 102.8 هزار در سال 2021 افزایش یافته است که افزایش 166 درصدی را نشان می دهد. گواندونگ همچنین به جذب استعدادها اهمیت زیادی داده است. در حال حاضر، بیش از 40 هزار مهاجر دارای مجوز کار معتبر در استان وجود دارند، که از این تعداد بیش از 10 هزار نفر استعداد سطح بالا در رده A می‌باشند.

علاوه بر این، گواندونگ ادغام در شبکه جهانی نوآوری‌های علمی-فناوری را تسریع و مبادلات و همکاری‌های نوآوری علمی-فناوری را تقویت می‌کند. این استان با رهبری هنگچین،  چیانهای، هتائو و سایر مناطق همکاری، منابع نوآورانه بین المللی را جمع آوری و مبادلات علمی و فناوری را با بسیاری از کشورهای توسعه یافته و کشورهای "کمربند-راه" برقرار کرده است. امروزه گواندونگ 34 پایگاه ملی و 71 پایگاه همکاری علمی‌بین المللی استانی ساخته است. گواندونگ به طور جامع هماهنگی نوآوری‌های علمی-فناوری بین گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو را تقویت خواهد کرد و 20 آزمایشگاه مشترک در منطقه خلیج بزرگ (GBA) خواهد ساخت. این منطقه همچنین 134 مرکز رشد تجاری برای هنگ کنگ و ماکائو ایجاد نموده است.

در سال 2021، تعداد کل شرکت های فناوری پیشرفته در گواندونگ از 60 هزار فراتر رفت که تقریباً دو برابر سال 2017 بود. کل درآمد تجاری این شرکت ها در سال 2021 بیش از 10 تریلیون یوان (1.5 تریلیون دلار) و حجم کل صادرات آنها حدود 2 تریلیون یوآن (312 میلیارد دلار) بود.

میزان سرمایه گذاری در تحقیقات پایه از 10.94 میلیارد یوان (1.7 میلیارد دلار) در سال 2017 به 20.41 میلیارد یوان (3.2 میلیارد دلار) در سال 2020 افزایش یافت. 10 آزمایشگاه استانی در گواندونگ ساخته شده است. تا به حال، این استان دارای 30 آزمایشگاه کلیدی ایالتی و 430 آزمایشگاه کلیدی استانی است که 21 شهر را پوشش می دهند.

گونگ گوپینگ، مدیر کل دپارتمان علم و فناوری استان گواندونگ، گفت که این استان برای سطح بالایی از خوداتکایی و تقویت خود در فناوری علمی تلاش خواهد کرد و یک "محیط نوآوری" ایجاد خواهد کرد که شامل تحقیقات اساسی و فناوری است. تحول در تحقیقات، توسعه منابع مالی و استعدادها با هدف ایجاد یک منطقه نوآوری فنی و صنعتی با نفوذ جهانی ادامه خواهد یافت.

قرارگرفتن 2 دانشگاه استان گواندونگ در بین 300 دانشگاه برتر جهان

بر اساس آخرین رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS، ، دانشگاه‌های علوم و فناوری جنوب چین (SUSTech) و دانشگاه سان یات سن (SYSU) در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. SUSTech با 49 پله افزایش نسبت به سال گذشته به رتبه 226 رسید در حالی که SYSU در رتبه 267 قرار دارد و نسبت به سال گذشته هفت پله سقوط کرده است.

علاوه بر این، SUSTech با امتیاز 97.7 از 100 در بین 100 دانشگاه از نظر نسبت استاد به دانشجو قرار گرفته است و دانشگاه جینان نیز با امتیاز 83.9 از 100 تنها دانشگاه سرزمین اصلی چین است که در بین 300 دانشگاه برتر از نظر نسبت دانشجویان بین المللی رتبه بندی می‌شود.

لیست رتبه بندی توسط یک موسسه تحلیلگر آموزش عالی مستقر در لندن(QS) Quacquarelli Symonds  منتشر شد. در مجموع 1300 موسسه عالی در رتبه بندی امسال گنجانده شده است که آن را به بزرگترین رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی تبدیل نموده که تا کنون منتشر شده است.

برگزاری نمایشگاه فناوری پیشرفته چین در شنجن

بیست و چهارمین نمایشگاه فناوری پیشرفته چین (CHTF) از 16 تا 20 نوامبر 2022 (25-29 آبان 1401) در مرکز همایش و نمایشگاه شنجن برگزار می‌شود.

مقدمات این نمایشگاه که گفته می‌شود بزرگترین نمایشگاه در نوع خود در چین است، به آرامی‌پیش می رود. این نمایشگاه 100 هزار متر مربع وسعت داشته و صنایع استراتژیک و نوظهور در فناوری اطلاعات نسل جدید، بیوتکنولوژی، انرژی‌های جدید، مواد جدید، تجهیزات پیشرفته، هوانوردی و هوافضا را به نمایش می‌گذارد. همچنین آخرین فناوری‌ها و دستاوردهای علمی در تراشه‌ها، داده‌های بزرگ و محاسبات ابری، نیمه‌رساناها، شهر هوشمند، خانه و خدمات پزشکی و اقتصاد دریایی را ارائه خواهد کرد.

این نمایشگاه فناوری پیشرفته، دستاوردهای علمی‌کشور و پروژه‌های تحقیقاتی بزرگ در تحقیقات پایه را در چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-2025) به نمایش می‌گذارد. بخش شرکت های خارجی و سالن نمایشگاه کمربند-راه (BRI) فناوری‌های پیشرفته و همکاری‌های بزرگ بین المللی، به ویژه محصولات، فناوری‌ها و اقلام جدید از کشورهای در امتداد کمربند-راه را عرضه می نماید.

این نمایشگاه توسط وزارت بازرگانی، وزارت علوم و فناوری، وزارت و صنعت و اطلاعات، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، وزارت کشاورزی و امور روستایی، اداره مالکیت معنوی، آکادمی علوم چین، آکادمی مهندسی چین و دولت شنجن برگزار می‌شود.

وب سایت نمایشگاه حاوی اطلاعات تکمیلی به آدرس www.chtf.com می‌باشد.

راه اندازی مرکز توسعه علوم و فناوری کشاورزی چین-آمریکای لاتین در گوانجو

سه دانشگاه شامل دانشگاه کشاورزی جنوب چین (SCAU) در استان گواندونگ چین، دانشگاه خودمختار چاپینگو در مکزیک و دانشگاه فدرال ماتو گروسو (FUMG) در برزیل قرارداد مشارکت برای ایجاد مرکز توسعه علوم و فناوری کشاورزی و زبان چینی در گوانجو امضا کردند. مراسم امضای این قرارداد از طریق ویدیو کنفرانس در تاریخ 15 ژوئن برگزار شد.

ژسوس سیاد، سفیر مکزیک در چین، طی سخنانی در این مراسم گفت که فناوری می‌تواند به عنوان ابزاری برای حمایت از امنیت غذایی، ریشه‌کن کردن فقر و سوءتغذیه و ترویج رشد اقتصادی-اجتماعی فراگیر عمل کند. وی خاطرنشان کرد:" این مرکز می‌تواند نوآوری در فناوری کشاورزی را تقویت، زبان‌ها را ترویج، مردم ما را به هم نزدیک و تفاهم بین ملت ها را تقویت کند".

دکتر داسیلوا، رئیس نیز FUMG گفت: "این مرکز نقش حیاتی در توسعه اقتصادی و اجتماعی برزیل دارد. اقداماتی از این دست باعث ایجاد روابط نزدیکتر با جامعه و گسترش روابط ما با کشورهای دیگر مانند چین می‌شود".

داده‌های سرکنسولگری برزیل در گوانجو نشان می دهد که تنها در سال گذشته، برزیل بیش از 120 میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر کرده که بیش از یک سوم آن به چین بوده است. ایالت ماتو گروسو، جایی که FUMG در آن قرار دارد، 20 درصد از کل محصولات کشاورزی را تولید می‌کند.

لیو یاهونگ، رئیس SCAU، اظهار داشت که این دانشگاه به عنوان موسس این مرکز، اشکال مختلف مبادلات و همکاری را با دو دانشگاه آمریکای لاتین انجام خواهد داد. وی گفت: "ما برنامه‌هایی برای گسترش همکاری در زمینه پرورش استعداد، تحقیقات علمی مشترک، تبادلات دانشگاهی، آموزش فناوری کشاورزی و آموزش زبان چینی داریم تا توسعه پایدار آموزش کشاورزی در آمریکای لاتین را ارتقا دهیم."

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما