معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۴

وضعیت تولید و صادرات قهوه در نیکاراگوئه و بازارهای صادراتی آن

گزارش وضعیت تولید و صادرات قهوه در نیکاراگوئه و بازارهای صادراتی آن به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بر اساس آمار منتشر شده از سوی « مرکز رویه‌های صادرات نیکاراگوا» در پنج ماه گذشته قهوه نیکاراگوئه به بیش از 4 دلار در بازارهای بین المللی افزایش یافته است. این قیمت بالاترین رقمی است که از سال 2011 تا کنون به ثبت رسیده است. داده‌های مرکز فوق نشان می دهد طی هشت ماه از برداشت فعلی قهوه (اکتبر 2021 تا مه 2022) این بخش توانسته است 81112.5 تن قهوه با قیمت متوسط هر کیلو 4.39 دلار به فروش برساند.

حجم برداشت کنونی قهوه (تا ماه می) در مقایسه با 92700 تن برداشت در مدت مشابه سال قبل به میزان 11587.5 تن کاهش داشته اما این کاهش تولید با افزایش قیمت های جهانی و رسیدن آن به بیش از 4.31  دلار در هر کیلو (در قیاس با سال گذشته که به طور میانگین 3 دلار بوده)، جبران شده است. به عبارت دیگر امسال تولیدکنندگان نزدیک به 46.39 درصد بیشتر از میانگین سال گذشته درآمد داشته اند که کاهش 12.5 درصدی حجم صادرات به بازارهای خارجی را جبران کرده است.

بنا بر اعلام سازمان بین المللی قهوه سرعت رشد قیمت این محصول در بازارهای بین المللی از نوامبر سال پیش تا کنون طی ده سال گذشته بی سابقه بوده و در برداشت فعلی به 5 دلار در کیلو رسیده است.

آخرین باری که نیکاراگوئه توانسته بود هر کیلو قهوه را در بازارهای خارجی بیش از 4.31 دلار به فروش برساند در برداشت های 2011-2012 و با قیمت میانگین هر کیلو 4.57 دلار بود. حداکثر قیمت در آن دوره به 5.49 دلار رسید. از نوامبر سال گذشته روند افزایشی قیمت قهوه در بازارهای بین المللی آغاز گردید. علت رشد قیمت جهانی قهوه افزایش مصرف قهوه در مقیاس بین المللی و ترس از مشکلات عرضه کالا ناشی از مشکلات لجستیکی موجود در تجارت جهانی است.

خشکسالی‌های ماه‌های اخیر و سرمای جولای سال گذشته که اکنون نیز ادامه دارد، احتمالا در برداشت محصول قهوه در کشورهایی مانند کلمبیا، برزیل و همچنین نیکاراگوئه تأثیر منفی گذاشته و ممکن است در مجموع باعث کسری 7 میلیون کیسه در بازار جهانی شود. در همین راستا کلمبیا کاهش 10 درصدی تولید خود را در سال گذشته گزارش کرده است.

طبق ارقام ارائه شده از سوی فدراسیون ملی تولیدکنندگان قهوه کلمبیا در سال جاری تا کنون ( از ژانویه تا می) این بخش شاهد کاهش چهار درصدی تولید بوده و چنانچه این کاهش تولید به صورت سالانه آنالیز شود این کسری محسوس‌تر خواهد بود.

طی 12 ماه گذشته (ژوئن 2021 الی می 2022) کلمبیایی‌ها 12.4 میلیون کیسه تولید داشته اند در حالی که در مدت مشابه سال قبل 13.8 میلیون کیسه برداشت کرده اند. از ماه ژانویه تا ماه می سال جاری در این کشور 4.5 میلیون کیسه قهوه تولید شده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته میزان برداشت 4.7 میلیون کیسه بوده است. البته صادرات این کشور در سال جاری بهتر شده و دلیل آن فروش موجودی سال گذشته است که بخاطر مشکلات لجستیکی و اعتراضات اجتماعی نتوانسته بودند آنها را بدست خریداران برسانند.

برزیل به نوبه خود امیدوار است امسال برداشت قهوه را افزایش دهد زیرا سال 2021 به دلیل شرایط آب و هوایی سال سختی برای تولید کنندگان قهوه بود. مقامات آن کشور در 12 ماه می سال جاری اعلام کردند انتظار تولید 3.3 میلیون تن قهوه (54.9 میلیون کیسه 60 کیلویی) را دارند که نسبت به سال 2021 حدود 12 درصد افزایش خواهد داشت.

شرکت تامین ملی برزیل (موسوم به Conab) اعلام کرد خشکسالی و سرمازدگی سال گذشته بر بوته‌های قهوه تأثیر گذاشته و باعث کاهش تولید محصول شده است. علی رغم اینکه میزان تولید نسبت به سال 2021 دوازده درصد افزایش یافته اما این میزان در قیاس با رکورد سال 2020 ،  15.3 درصد کمتر است.

در فوریه سال جاری رئیس اتحادیه ملی تولیدکنندگان قهوه نیکاراگوئه پیش بینی کرده بود دستیابی به هدف ترسیم شده سالانه - بخاطر تاثیرات طوفان‌های ایوتا و ِاتا بر تولید و همچنین تغییرات آب و هوایی در چندین منطقه تولیدی کشور-  مشکل خواهد بود. نامبرده در این خصوص گفته بود: گزارش‌هایی از تولیدکنندگان مناطق Nueva Segovia، Madriz و Estelí مبنی بر کاهش قابل توجه تولید در این مناطق بخاطر طوفان‌های Eta و Iota دریافت کرده که تاثیر این طوفان‌ها بر چرخه تولید قهوه در بازه زمانی 2021-2022 نیز مشهود خواهد بود. بعنوان مثال در منطقه Nueva Segovia این تاثیرات چشمگیر بوده و شاهد کاهش 30 الی 40 درصدی تولید در آن منطقه خواهیم بود.

در تاریخ 8 آوریل سال جاری ایوان آکوستا، وزیر دارایی و اعتبارات عمومی نیکاراگوئه اظهار داشت: در چرخه فعلی 380.8 هزار هکتار ازمزارع قهوه برداشت شده که 86 درصد از این مناطق را مزارع جوان با کمتر از 15 سال عمر تشکیل می دهند. بنابراین در سال های آینده انتظار بهره وری بیشتر و عملکرد بهتری داریم.

با وجود این واقعیت که چشم انداز آمار اولیه ارائه شده از سوی مرکز رویه‌های صادرات مثبت نیست اما وزیر دارایی و اعتبارات عمومی نیکاراگوئه پس از مشخص شدن میزان محصول تولید شده در آخرین برداشت قهوه که به  142 هزار و 294.5 تن رسید، پیش بینی کرده است برداشت آتی این محصول به 171 هزار و 495 تن بالغ گردد.

بازارهای صادرات قهوه نیکاراگوا:

بر اساس گزارش مرکز رویه‌های صادرات، آمریکا با 37 هزار و 230 تن و بلژیک با 10 هزار و 486 تن جمعا 47 هزار و 716 تن قهوه از نیکاراگوا خریداری کرده اند.

آمریکا برای هر کیلو قهوه به طور متوسط 4.45 دلار پرداخت کرده که درآمدی 165.93 میلیون دلاری  برای صادرکنندگان در پی داشته است به عبارتی 46.51 درصد از کل صادرات قهوه نیکاراگوا را شامل شده است.

بلژیک به برای هر کیلو قهوه به طور متوسط 4.05 دلار پرداخت کرده و درآمد نیکاراگوا از این محل 42.55 میلیون دلار بوده است.

علاوه بر آمریکا کشورهایی نظیر ایتالیا، آلمان، کانادا، سوئد، اردن، ژاپن، استرالیا، امارات متحده عربی، فنلاند، انگلستان، کوبا، پرتغال، هلند، تایوان، کره جنوبی، نیوزلند، لهستان، ایرلند و برخی دیگر از کشورها بیش از 4.31 دلار برای هر کیلو قهوه نیکاراگوا پرداخت کرده اند.

عربستان سعودی با پرداخت حدودا 6.55 برای هر کیلو قهوه نیکاراگوا یکی از خریداران خوب این محصول بوده اما حجم سفارش پایینی داشته و فقط 56.64 تن به مبلغ 371100 دلار خریداری کرده است.

منبع:

laprensani.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما