معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

گزارش یازدهمین نشست وزرای کشاورزی و دامداری اتحادیه اقتصادی و مالی کشورهای غرب آفریقا

وزرای کشاورزی و دامداری در منطقه WAEMU(اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی) در روز جمعه 10 ژوئن 2022 در نیامی‌به منظور تبادل اطلاعات و دانش فنی و بررسی موضوعات و مشکلات مشترک گردهم آمدند. این نشست که به ابتکار اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا برگزار شده است , به عنوان یازدهمین نشست کارشناسی کمیته عالی امنیت غذایی و تغذیه محسوب می‌گردد.

دکتر آلامبجی ابا عیسی، وزیر کشاورزی نیجر از تلاش‌های کمیسیون WAEMU به خاطر هماهنگی مناسب و اجرای دستورالعمل‌های حاصل از عملکرد مناسب کمیته عالی استقبال کرد.

 رئیس کمیسیون WAEMU نیز از تلاش های رئیس جمهوری نیجر آقای محمد بازوم برای تعهد همیشگی اش قدردانی کرد و گفت برگزاری این نشست مهم در نیامی‌گواه بر علاقه حیاتی رئیس جمهوری است.

 آقای عبدالله دیوپ ضمن تشکر از محمد بازوم رئیس جمهوری نیجر گفت ، این نشست در زمینه واقعیت های مهم منطقه از جمله : کاهش تولید مواد غذایی به بیش از 13 درصد در مقایسه با سال گذشته ، بحران امنیتی با تداوم تنشها در منطقه فرعی، بحران اوکراین و همچنین بحران بهداشتی با تداوم کوید-19 برگزار شده است .

با توجه به مشکل امنیت غذایی و تغذیه، آقای عبدالله دیوپ تاکید کرد، که در پی نشست وزرای کشاورزی و دامداری که در 21 اکتبر 2020 در نیامی‌برگزار شده بود، کمیسیون چهار میلیارد و چهارصد میلیون فرانک سیفا از کشورهای عضو اتحادیه برای حمایت از اجرای طرح های ملی به ویژه در زمینه سیستم‌های کشاورزی و غذایی حمایت مالی نموده است.

 وی ادامه داد ؛  ما باید جهت‌گیری‌های جدید خود را بر اساس درس‌هایی که از اقدامات گذشته خود آموخته‌ایم و با در نظر گرفتن مسائل و چالش‌های فعلی‌ خود بسازیم. چالش های بخش روستایی، به شیوه ای هم افزایی و مکمل، در کنار شرکای ECOWAS و CILSS قابل حل هستند.

پس از نشست وزرا و کارشناسان اتحادیه، روز شنبه مورخ 11 ژوئن،  یازدهمین نشست اتحادیه مالی و اقتصادی کشورهای غرب آفریقا  در کاخ ریاست جمهوری نیجر ، با موضوع «امنیت غذایی و تغذیه» با حضور جناب آقای محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر بعنوان رئیس کمیته عالی امنیت غذایی  برگزار شد .

در این نشست گزارش نشست وزرای کشاورزی و دام کشورهای اتحادیه WAEMU برای بررسی به رئیس جمهوری ارائه شد.

محمد بازوم گفت : شما ارزیابی خوبی از وضعیت کشاورزی و دامداری کشورها انجام دادید. مهمتر از همه، شما با بررسی برنامه‌هایی که توسط کشورهای مختلف اجرا می‌شود توانستید بحث‌های مربوط به سیستم‌های واکنش ملی را بررسی کرده‌اید.

سپس، رئیس جمهوری به وضعیت غذایی سال 2020-2021 اشاره کرد و تاکید کرد که  به علت کاهش  بارندگی در تولید محصولات کشاورزی و علوفه کسری داشته ایم اکثر کشورها با کسری مواد غذائی روبرو شده اند. درکشور  نیجر، کسری بودجه ای  بالغ بر 37 درصد از میانگین سال های گذشته ارزیابی شده است. این کسری در کشورهای دیگر مانند بورکینافاسو، مالی و سنگال و تا حدی در بنین نسبتاً بیش ازنیجر ارزیابی شده است.

 رئیس جمهوری اشاره کرد که بیماری کوید-19 باعث افزایش هزینه حمل و نقل دریایی برای تمام نقاط و به ویژه هزینه حمل و نقل برای کشورهای محصور در خشکی مانند نیجر شده است  همچنین تأثیرات جنگ در اروپا نیز باعث افزایش هزینه‌ها و کمبود مواد غذائی شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما