معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۱

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم خرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

رکود شدید در تولید صنایع دستی استان بلخ

روز جهانی صنایع دستی، در حالی فرامی‌رسد که صنایع دستی آسیب جدی دیده است. محصولات صنایع دستی که بیش‌تر فعالیت و تولید آن به زنان برمی‌گردد، در سراسر کشور به‌ویژه شمال افغانستان علاقه‌مندان زیادی دارد. این تولیدات در گذشته به خارج از کشور صادر می‌شد. فرش، گلیم، دسترخوان، لباس گند افغانی، قرص‌دوزی، یخن‌دوزی، مهره‌دوزی، غجری و غیره از جمله صنایع دستی است که در حال حاضر توسط زنان در استان بلخ تولید می‌شود. گروهی از تولید‌کنندگان صنایع دستی در شهر مزارشریف از افزایش بهای مواد خام شکایت دارند و می‌گویند در کنار این‌که سطح تولید صنایع دستی کاهش یافته، بهای مواد خام نیز بسیار افزایش یافته است که سبب دل‌سردی بیش‌تر زنان در بخش تولید صنایع دستی شده است. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.af/activities-in-the-handicraft-production-sector-in-balkh-province-have-decreased-significantly-compared-to-the-past/

 افزایش محصول هندوانه قندوز به هزار تن

امان الله حسن؛ رییس کشاورزی و آبیاری قندوز گفت: ۳۹۷۷ هکتار زمین در سال جاری زیر کشت هندوانه آبی قرار گرفته که حدودآ 103084 تن محصولات آن پیش‌بینی می‌گردد که امسال افزایش ۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. محصولات هندوانه آبی قندوز معرفی سیستم جدید کشت، تخم های اصلاح شده و پرحاصل و همچنین رهنمایی و آموزش کشاورزان توسط کارمندان اداره کشاورزی است. در سال جاری هندوانه دیمی در مساحت 652 هکتار کشت شده؛ اما بر اثر عدم بارندگی محصولی نداده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://avapress.com/fa/news/254148/حاصلات-امسال-تربوز-آبی-قندوز-بیش-۱۰۰-هزار-تن-می-رسد

افتتاح ‏اتاق صنایع ، معادن و مرکز فروش سنگ‌های قیمتی در بدخشان

قاری دین محمد حنیف وزیر اقتصاد افغانستان می‌گوید که صدها نوع سنگ قیمتی و صنعتی در کوه‌های بدخشان وجود دارد، اما به گفته‌ی وی، در دو دهه گذشته در موضوع معادن به شکل قانونی کار صورت نگرفته است. از سوی دیگر، مسئولان محلی بدخشان می‌گویند که با ایجاد مرکز فروش سنگ‌های قیمتی و غیر قیمتی و استخراج معادن به صورت استاندارد، زمینه کار برای صد ها تن را فراهم خواهد کرد. معزالدین احمدی رئیس اطلاعات و فرهنگ بدخشان افتتاح این مرکز را مفید خواند و افزود با افتتاح آن از قاچاق سنگ ها جلوگیری می‌شود و فرصت شغلی برای صدها جوان فراهم خواهد شد. (رادیو دری)

https://parstoday.com/dari/news/afghanistan-i177864

افزایش بهایی مواد غذایی در مزارشریف

افزایش بهای مواد غذایی و بیکاری، شهروندان را در تامین مواد اولیه با چالش مواجه کرده است. در حال حاضر بهای یک گونی آرد و یک پیت روغن ۱۰ لیتری در مزارشریف به ترتیب، 2800 افغانی و 1760 افغانی است. یک کیسه برنج ۲۴ کیلویی 2800 افغانی به فروش می‌رسد. فروشندگان مواد غذایی، افزایش نرخ جهانی مواد اولیه به دلیل جنگ اوکراین، کاهش ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی، افزایش تعرفه‌های گمرکی و مشکلات صادراتی و وارداتی را عوامل گرانی عنوان می‌کنند، اما عالمان دینی بلخ بازرگانان را به احتکار متهم می‌کنند و از آنان می‌خواهند تا از گران فروشی و احتکار دست بردارند. از سوی دیگر مولوی قدرت الله طارق، شهردار طالبان در مزارشریف می‌گوید که یک تیم نظارتی ۲۵ نفری را برای کنترل نرخ و کیفیت مواد غذایی ایجاد کرده است و این تیم همواره بر بازارهای شهر نظارت می‌کند. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/144863/rising-food-prices-in-mazar-e-sharif-monopoly-of-traders-and-taliban-ignorance-of-markets-rates/

 افزایش هزینه صادرات کالا از ایران به افغانستان

حسین سلیمی در نشست هماهنگی برنامه‌ها و همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان گفت: بازار افغانستان در چند سال اخیر به مقصدی مهم و راهبردی برای صادرات ایران تبدیل شده و توسعه همکاری‌ها در اولویت اتاق ایران است، با این حال افزایش برخی هزینه‌ها مانند حمل و نقل، تجارت مشترک دو کشور را کاهش داده است. وی افزود:  تحولات اخیر افغانستان ، مسدود شدن دارایی‌های خارجی افغانستان و در نتیجه کمبود ارز، کاهش قدرت خرید، کاهش کمک‌های خارجی و خروج سرمایه از دیگر دلایل عمده کاهش تجارت دو کشور در سال گذشته بوده است. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، با بیان اینکه هزینه‌های صادرات به افغانستان در حوزه‌هایی چون انتقال ارز و حمل و نقل بالا رفته است اظهار کرد: نیاز است با همکاری دولت به ویژه در بحث تسهیل انتقال ارز و رفع تعهدات صادر کنندگان به افغانستان، به این موضوع به صورت خاص، توجه شود. سلیمی تصریح کرد: هماهنگی دستگاه‌های حاضر در مرزها یکی از ضرورت های توسعه تبادلات کالا در مرزها است. (رادیو دری)

https://parstoday.com/dari/news/afghanistan-i177506

 معافیت تعرفه‌های ترجیحی بر محصولات صادراتی افغانستان از سوی روسیه

تلویزیون ملی افغانستان تحت اداره طالبان به نقل از رینات؛ رایزن تجاری سفارت روسیه در کابل گزارش داده که او بر توسعه روابط تجارتی و سرمایه‌گذاری میان کابل و مسکو تاکید کرده و گفته‌است که بر تعرفه‌های ترجیحی محصولات صادراتی افغانستان از سوی مسکو معافیت وضع خواهد شد. این رسانه افزوده که نمایندگان روسیه قول همکاری بیش‌تر در زمینه بهبود روابط تجاری میان دو کشور را داده‌اند. چند روز پیش، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز از گفتگوی اعضای این اتاق و شماری از بازرگانان با رینات؛ رایزن تجاری سفارت روسیه در کابل خبر داده‌بود. طبق اعلامیه اتاق و تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، دوطرف در این دیدار بر توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری میان دو کشور تاکید کردند. رینات؛ اتشه تجاری سفارت روسیه در کابل، میزان تجارت میان روسیه و افغانستان را «اندک» خوانده و تاکید کرده‌بود که روابط تجاری دو کشور باید بیش‌تر توسعه یابد. از سوی دیگر، یونس مومند؛ رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری با استقبال از معافیت تعرفه ترجیحی خواهان دریافت اسناد و جزئیات آن به شکل رسمی‌شد. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/201173

 کمک ۱۵۰ میلیون دلاری بانک جهانی به کشاورزان در مناطق روستایی افغانستان

بانک جهانی در ادامه کمک‌هایش به افغانستان، ۱۵۰ میلیون دلار دیگر به مردم در مناطق روستایی افغانستان کمک کرده است. این کمک در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به افغانستان اختصاص یافته است. این پول بخشی از بسته کمکی ۱۹۵ میلیون دلاری بانک جهانی به مردم روستایی افغانستان است. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.af/the-world-bank-has-provided-another-150-million-to-farmers-in-rural-afghanistan/

درخواست دوشرکت ترکی و روسی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی افغانستان

وزارت انرژی و آب طالبان با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده است که دو شرکت روسی و ترکی می‌خواهند در بخش تولید انرژی در افغانستان سرمایه گذاری کنند. نمایندگان یک شرکت ترکی به نام ایمین الکتریستی نیز در دیدار با مسئولان این وزارت گفته‌اند که اگر حکومت طالبان زمینه سرمایه گذاری را برای آنها فراهم سازد، می‌خواهند در بخش تولید انرژی در افغانستان سرمایه گذاری کنند. در 10 ماه گذشته هیچ شرکت خارجی عملاً در افغانستان سرمایه گذاری نکرده است. (خبرگزاری پیام آفتاب)

http://www.payam-aftab.com/fa/news/100210/درخواست-دوشرکت-ترکی-روسی-سرمایه-گذاری-بخش-انرژی-افغانستان

گفتگوی هیأت طالبان با رئیس راه‌آهن ایران

سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران با ملا بخت‌الرحمان شرافت، رئیس راه‌آهن حکومت سرپرست طالبان درباره‌ی از سرگیری روند بازسازی و تکمیل قطعه سوم خط آهن خواف- هرات گفتگو کرده است. مدیرعامل راه‌آهن ایران گفته است که عزم و اراده برای راه‌اندازی خط آهن خواف- هرات وجود دارد و بر تضمین امنیت سیر در این مسیر از سوی افغانستان تأکید کرده است. صالحی گفته است: «کشور ایران و افغانستان مزیت‌های بسیار زیادی دارند اما از این مزیت‌ها به‌ درستی استفاده نشده و از عدم پیشرفت کشورهای ما، دشمنان خوشحال می‌شوند» رئیس اداره راه‌آهن طالبان خواستار همکاری وزارت راه و شهرسازی ایران برای بازسازی و تکمیل هرچه سریع‌تر قطعه سوم خط آهن خواف-هرات و آغاز دوباره‌ی برنامه‌های آموزشی و فنی برای کارکنان راه‌آهن افغانستان شده است. خط آهن هرات-خواف در چهار قطعه تعریف شده است. دو قطعه‌ی این خط آهن در داخل ایران و دو قطعه در داخل افغانستان است. دولت ایران سه قطعه از این خط آهن را ساخته است. قطعه چهارم در داخل افغانستان به دو بخش تقسیم و عملیات اجرایی قسمت اول آن آغاز شده بود. این خط آهن در آذر ماه سال ۱۳۹۹ توسط رؤسای‌جمهور پیشین ایران و افغانستان افتتاح شده بود. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/144768/taliban-delegation-discusses-preparations-for-khaf-herat-railway-with-iranian-railways-chief/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما