معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته دوم خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دفاع نخست وزیراز لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 2023

آقای پرایوت نخست وزیر تایلند از لایحه بودجه 3.18 تریلیون باتی دولت برای سال 2023 دفاع نموده و از مردم خواست که مباحث مربوط به تصویب بودجه را به دقت پیگیری و رصد نمایند. این درخواست تلویزیونی بدنبال تهدید نمایندگان احزاب مخالف نسبت به عدم حضور در جلسات بررسی بودجه سال اتی و یا دادن رای منفی به آن صورت گرفت.

سفر معاون وزیر تجارت خارجی پرو به تایلند

 خانم سیسیلیلا گراویسی معاون وزیر تجارت خارجه پرو در تاریخ 23 می‌به تایلند سفر نموده و علاوه بر ملاقات با همتایان خود در وزارت خارجه و اقتصاد این کشور، با مسئولین سازمان سرمایه گذاری تایلند نیز ملاقات و در زمینه راههای توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط در ابعاد اقتصادی و سرمایه گذاری تایلند در پرو بحث و تبادل نظر نمود.

تصمیم تایلند برای تبدیل شدن به قطب بایو تکنولوژی آ سه آن

دولت تایلند از تصمیم و عزم خود برای تبدیل شدن به قطب بایوتکنولوژی در میان کشورهای حوزه آ سه آن خبر داد . این موضوع در اجلاس دو روزه " آینده آسیا " که در توکیو برگزار شد، مطرح گردید . دولت تایلند اقدامات زیادی برای توسعه و تشویق تکنولوژی‌های مرتبط با بایو از سال 2018 انجام داده و سرمایه گذاران خارجی نیز علاقمندی خود را به سرمایه گذاری در این خصوص در تایلند ابراز نموده اند. مقامات هیات مدیره سازمان سرمایه گذاری تایلند اعلام نموده اند که در سال گذشته در حدود 222 پروژه مرتبط به بایو تکنولوژی در این کشور به ارزش 76.5 میلیارد دلار تصویب شد. سرمایه گذاری‌های کلیدی و مهم شامل کارخانجات ترموپلاست در کریدور اقتصادی شرقی (EEC)، تولید اسید پلی لاکتیک و تولید نی‌های بایو تکنولوژی می‌باشد. بر همین اساس دولت تایلند تصمیم دارد با همکاری و حمایت بخش خصوصی در سال های اتی به قطب عمده تولید و تجارت کالاهای مرتبط با بایو تکنولوژی در منطقه تبدیل گردد.

برنامه ریزی تایلند برای میزبانی از نیم میلیون توریست هندی تا پایان سالجاری میلادی

با ورود حدود یکصد هزار توریست هندی در چهارماهه اول سالجاری میلادی، تایلند از برنامه ریزی برای جذب بیش از نیم میلیون توریست از هند تا پایان سالجاری خبر داد و عنوان نمود که جذب این تعداد توریست هندی می‌تواند اقتصاد این کشور را کمی‌به سر و سامان نزدیکتر نماید. توریسم عروسی یکی از شگردها و برنامه‌های تایلند برای جذب توریست هندی می‌باشد که تاکنون 400 مورد درخواست در این زمینه ثبت شد.

دولت تایلند همچنین تلاشهایی را برای جذب توریستهای چینی انجام داده و مذاکراتی را به طرف مقابل در قابل طرح تبادل توریست بین دو کشور انجام شد اما بدلیل مشکلات کرونا در چین و قرنطیه آن کشور ، دولت چین فعلا برنامه ای برای اعزام و یا جذب توریست ندارد. تایلند پیش بینی می‌کند چنانچه چین در نیمه دوم سالجاری میلادی نیز اقدام به بازگشایی مرزهای خود بنماید، باز حضور نیم میلیونی توریست چینی در تایلند تا پایان سال 2022 امکان پذیر می‌باشد.

در ابتدای سال پیش بینی می‌شد که ماهانه در حدود سیصد هزار توریست به تایلند وارد شوند اما این امر در دو ماهه اخیر به 1 میلیون نفر رسیده است. پیش بینی می‌شود در ماه سپتامبر که اوج سفر توریستی به تایلند می‌باشد ماهانه یک میلیون نفر به این کشور سفر نمایند و لذا احتمال دارد تا پایان سال بین 7 تا 10 میلیون توریست از تایلند دیدار نمایند که آمار قابل توجهی برای بازگشایی‌های دوران بعد از کرونا می‌باشد هرچند با ظرفیتها و توان این کشور در جذب سالیانه  40 میلیون توریست فاصله زیادی دارد.

 سقوط یک پله ای تایلند در فهرست توسعه سفر و توریسم در سال 2021

تایلند در رده بندی سفر و توریسم Travel and Tourism development index 2021  با یک پله سقوط از رتبه 35 به رتبه 36 تنزل یافت که این سقوط بدلیل وضع قوانین و مقررات سفت و سخت امنیت بهداشتی بوده است، در حالیکه کشورهای همسایه مانند اندونزی و ویتنام خودرا به رده‌های بالاتر جدول رسانیدند. بر اساس این رده بندی ، در میان 117 کشور، تایلند با امتیاز 4.3 ( از مجموع 7 امتیاز) در مکان 36 قرار گرفت. اندونزی با صعود از رتبه 44 به 32 جهانی و رتبه دوم در آ سه آن پیشرفت خوبی در زمینه توریستی داشته است. سنگاپور در راس جدول کشورهای آ سه آن قرار دارد و و یتنام نیز با صعود به رتبه 52 ( از رتبه 60 قبلی ) جایگاه خود را در این جدول ارتقا بخشید.

لازم به ذکر است رتبه تایلند در دو شاخص امنیت محیط زیستی و سیاستهای سفر و توریسم و به روز رسانی شرایط آن تنزل یافته است.

تسهیل سفر به تایلند و لغو مقررات مربوط به تای پس از ابتدای ماه ژوئن

دولت تایلند از 1 ژوئن تسهیلات بیشتری را برای سفر به این کشور در نظر گرفت. در اولین اقدام برای لغو مرحله ای مقررات Thai pass ، از این تاریخ اتباع تایلند در بازگشت به کشور خود نیازی به تای پس نداشته و صرفا با نشان دادن گواهی واکسن و یا تست منفی پی سی آر ( برای افراد واکسینه نشده ) قادر خواهند بود بدون قرنطینه اجباری به کشور خود باز گردند. برای اتباع سایر کشورها هنوز مقررات تای پس وجود داشته ولی روند اداری آن بسیار کمتر شده و در واقع هر شخصی که متقاضی سفر به تایلند باشد، می‌تواند آن را درخواست و اخذ نماید.

مقامات حمل و نقل تایلند برای رعایت مسائل امنیتی و ایمنی بهداشتی ، کلیه مسافران را در سه گروه 1 – افراد واکسینه شده با نشانه‌های بیماری کرونا که می‌بایست در فرودگاه با تست آنتی ژن وضعیت بیماری آن بررسی شود 2 – افراد واکسینه نشده که می‌بایست در هر صورت تست آنتی ژن و یا تست مولکولی پی سی آر را 72 ساعت قبل از سفر داده باشند و گروه سوم که درخواست تای پس برای ورد به این کشور را نداده اند ، تقسیم بندی نموده وبرای هر گروه شرایط خاصی وضع نموده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما