معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی اتیوپی

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1401 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

امضاء موافقت‌نامه ایجاد بورس اوراق بهادار اتیوپی

وزارت اقتصاد اتیوپی، هلدینگ سرمایه‌گذاری اتیوپی و موسسه FSD Africa در تاریخ 18 می 2022 یک موافقت‌نامه سه جانبه برای ایجاد بورس اوراق بهادار اتیوپی را به امضاء رساندند. در مراسم امضای این موافقت نامه احمد شیده وزیر اقتصاد اتیوپی بیان داشت: اتیوپی توسعه بازار سرمایه را به عنوان بخشی از اولویت‌های اصلاحات اقتصادی‌اش آغار نموده است. مدیر موسسه FSD نیز به نوبه خویش اظهار داشت: ما بسیار خرسندیم که دولت اتیوپی در یک ابتکار تاریخی به تسریع توسعه بازار سرمایه در این کشور خواهد پرداخت. شایان ذکر است FSD Africa یک آژانس توسعه تخصصی است که در سال 2012 برای ایجاد و تقویت بازارهای مالی در سراسر آفریقای زیر صحرا با حمایت آژانس توسعه بین المللی‌ انگلستان (UKAID) ایجاد گردید و مقر آن در نایروبی است.

افرایش درآمد صادراتی قهوه اتیوپی به بیش از 1 میلیارد دلار برای نخستین بار

درآمد صادراتی قهوه برای اولین بار از یک میلیارد دلار گذشت. طی 10 ماهه سالی مالی جاری بیش از 300 هزار تن قهوه به خارج از کشور ارسال شده است. به گفته مقامات در حالی که آلمان، ایالات متحده و عربستان سعودی خریداران بزرگی هستند، چین به مقصد اصلی صادرات قهوه اتیوپی تبدیل شده است، قهوه همچنان با ارزش‌ترین کالای صادراتی اتیوپی است که به طور منظم درآمد حاصل از آن، دو برابر درآمد حاصل از صادرات سایر محصولات کشاورزی مانند شاخه‌های گل و قات است. سال گذشته نزدیک به 250 هزار تن قهوه به خارج از کشور ارسال شد که حدود 900 میلیون دلار درآمد داشت. حدود 15 میلیون نفر در اتیوپی برای امرار معاش به کشاورزی و تجارت قهوه وابسته هستند.

 فسخ قرارداد پروژه‌های خورشیدی به ارزش 300 میلیون دلار با عربستان سعودی

هیئت مدیره نظارت بر قراردادهای مشارکت بخش دولتی- خصوصی (PPP) اتیوپی به پروژه‌های خورشیدی به ارزش 300 میلیون دلار که قرار بود با مشارکت شرکت عربستان سعودی ACWA Power توسعه یابد، به علت عدم پیشرفت شرکت سعودی در پروژه‌ها، خاتمه داد. شرکت عربستانی پس از برنده شدن در مناقصه قرار بود در سال 2020 ساخت دو پروژه خورشیدی هریک به ارزش 150 میلیون دلار در دولت‌های منطقه‌ای آفار و سومالی را جهت تولید 125 مگاوات برق، شروع کند. این شرکت جنگ در شمال اتیوپی را به عنوان دلیل تأخیر در پروژه ذکر کرد و خواستار تعلیق اجرای پروژه تا حل و فصل وضعیت اتیوپی شده بود که مورد موافقت قرار نگرفت.

اختصاص کمک بلاعوض 300 میلون دلاری برای بازسازی اتیوپی توسط بانک جهانی

وزارت اقتصاد اتیوپی و بانک جهانی یک توافقنامه کمک مالی به ارزش 300 میلیون دلار را برای حمایت از تلاش‌ها برای بازسازی مناطق آسیب دیده از درگیری‌ها در اتیوپی، به امضاء رساندند. طبق اعلام وزارت اقتصاد اتیوپی این کمک مالی در مناطق منتخب در آمهارا، آفار، تیگرای، اورومیا و بنیشنگول و برای دسترسی مجدد به خدمات اساسی آموزشی، بهداشت، تأمین آب و حمایت ویژه از بازماندگان خشونت جنسی، استفاده خواهد شد.

امضای موافقت‌نامه توسعه انرژی خورشیدی بین اتیوپی و ISA

وزارت آب و انرژی اتیوپی موافقت‌نامه‌ای را با اتحادیه بین المللی انرژی خورشیدی (ISA) به منظور توسعه این نوع از انرژی در اتیوپی به امضاء رساند. دکتر سلطان ولی معاون وزیر آب و انرژی اتیوپی گفت: این توافق به ویژه به جامعه روستایی کمک می‌کند تا از برق بهره‌مند شوند و برای دسترسی به برق در اتیوپی، با سازمان‌های بین‌المللی مختلف کار می‌کنیم و این توافق بخشی از آن است. مدیرکل اتحادیه بین المللی انرژی خورشیدی نیز در این رابطه بیان داشت: آنها علاقه‌مند به همکاری در بخش انرژی خورشیدی در پروژه‌های مقیاس بزرگ در اتیوپی هستند.

گفتگوهای اتیوپی و ژاپن در زمینه سیاست همکاری اقتصادی

معاون وزیر اقتصاد اتیوپی خانم سمرتا سواسو در تاریخ 20 می 2022 میزبان جلسه گفتگوی سیاست همکاری اقتصادی با سفارت ژاپن و آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (JICA) بود. وی در سخنان آغازین خود ضمن خوشامدگویی به سفیر ژاپن و نماینده ارشد JICA، از کمک‌های ارائه شده تا به امروز تشکر کرد و بر اهمیت کمک‌های اضافی ژاپن برای غلبه بر ویرانی و فاجعه انسانی که به دلیل خشکسالی و درگیری در این کشور رخ داده، تأکید کرد. سفیر ژاپن و نماینده JICA نیز پس از تشکر از سرگیری این رویداد مهم که هفت سال پیش در سال 2015 برگزار شد، بیان داشتند: تیم ژاپنی پیش نویس کمک‌های کشورش در اتیوپی را ارائه کرده است که یک سند راهنما برای پنج سال آینده خواهد بود. آنها سه حوزه اولویت دار را مطرح کردند: تقویت توسعه فراگیر و امنیت انسانی، توسعه ساختار اقتصاد مقاومتی و ساختن نظام اقتصادی و اجتماعی سبز و پایدار، آنها همچنین مشارکت آتی را در قالب کمک‌های بلاعوض و کمک‌های فنی توصیف کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما