معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۱

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1401 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

 اطمینان وزیر نفت و انرژی سنگال برای تأمین سوخت کشور با واردات دو کشتی حامل بنزین و گازوئیل

سوفی گلادیما وزیر نفت و انرژی سنگال طی مصاحبه‌ای از وجود مقادیر کافی بنزین و گازوئیل در کشور به مردم اطمینان داد. وی گفت: تنشی که باعث ترس از کمبود سوخت در سنگال در جامعه بوجود آمده بود به زودی از بین خواهد رفت. همانطور که مقامات وعده داده بودند سنگال به تازگی دو محموله بنزین و گازوئیل دریافت کرده است. یک تانکر 18.5 هزار تنی بنزین از ترکیه و یک محموله 25000 تن گازوئیل از لاس پالماس اسپانیا توسط شرکت پالایش آفریقا (سار) خریداری شده است. یک محموله 7000 تنی هم وجود دارد که بعنوان ذخیره می‌باشد که در صورت لزوم می‌توان از آن استفاده کرد. فراتر از آن ما همچنین منتظر واردات دیگری هستیم که قرار است در ماههای آینده انجام شود. وی افزود: در این میان ما با مشکلات لجستیکی مواجه بودیم که منجر به این وضعیت شد. اما این وضعیت به دلیل کمبود سوخت در کشور نیست. وی البته از مردم به دلیل بروز این وضعیت عذرخواهی کرد. وی در ادامه اظهار داشت: شرکت‌های توزیع کننده قول داده‌اند که برای انتقال سوخت به سرتاسر کشور سخت تلاش کنند. ما کامیون‌های زیادی را بارگیری می‌کنیم که برای تأمین نیاز سوخت در کشور است. شرکت پالایش نفت سار معمولاً روزانه 80 تا 90 کامیون بارگیری می‌کند ولی در آینده قصد دارد این تعداد را به 120 کامیون در روز افزایش دهد.

1401.02.17 مجله Lejecos

 انجام عملیات راهسازی در محورهای

AMORPHIL ISLAND - CasCas-Démette، Diattar-Alwar

چند ماه پس از گذاشتن اولین سنگ بنا برای عملیات جاده سازی در بخشهای CasCas Démette و Diattar Alwar در نهایت دو شرکت طی مارس و آوریل 2022 عملیات را شروع نمودند. در بخش CasCas-Démette 35 کیلومتر جاده با هزینه 20 میلیون FCfa بیش از 21 روستا را به هم متصل می‌کند. به گفته مقامات شرکت کارخانجات ساحل Compagnie sahélienne d'entreprises (Cse) شرکت مسئول طرح، مدت زمان اتمام عملیات جاده سازی 20 ماه تخمین زده شده است. در مراسم آغاز به کار این پروژه، عمر سی بخشدار ولسوالی Ca-Cas در مورد اهمیت این طرح صحبت کرد و گفت: این جاده که به محورهای CasCas-Madina Ndiathbé و CasCas- Saldé متصل است نقش مهمی در منطقه خواهد داشت. برای محور دیاتار-الوار که کار آن در آوریل آغاز شده هزینه‌ای بالغ بر 17.1 میلیارد FCfa برای ساخت مسافت 42 کیلومتری برآورد شده است. نماینده گروه تونس- توگو، شرکت متولی ساخت این جاده اعلام کرد این جاده ظرف 24 ماه تحویل داده خواهد شد. با انجام این طرح‌ها ساکنان جزیره آمورفیل در مسافتی بیش از 150 کیلومتری از دیاتار تا انگویه به سهولت در رفت و آمد خواهند بود.

Sud Quotidien 1402.02.18

 تأمین مالی برای توسعه حمل و نقل هوایی سنگال: اولین پرداخت 6.5 میلیارد Fcfa

طی مراسمی‌ با حضور علیون سار وزیر گردشگری و حمل و نقل هوایی سنگال (Mtta) بیست شرکت خصوصی در بخش حمل و نقل هوایی به مبلغ 6.5 میلیارد فرانک سیفا FCfa تأمین مالی شدند. این مبلغ بعنوان اولین پرداخت از مبلغ 25 میلیارد فرانک سیفا FCfa از سوی جامعه جهانی برای احیای فعالیت‌های این شرکت‌ها می‌باشد که طی سالهای اخیر به شدت تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفته‌اند. وی طی سخنانی اظهار داشت: از 25 میلیارد مبلغ تعهد شده 26 شرکت در مرحله اول به مبلغ 6 میلیارد و 500 میلیون فرانک سیفا دریافت می‌کنند. این مبلغ به عنوان بخشی از اعتبار حمل و نقل هوایی (CTA) اختصاص داده شده به این بخش بوده و این مبالغ برای حمایت از برنامه تاب آوری اقتصادی و اجتماعی (Pres) اختصاص یافته است. وی افزود: اکثر شرکت‌های خصوصی فعال در این صنعت می‌توانند بیش از 5000 شغل مستقیم ایجاد کنند. سرین بارا نیانگ Serigne Bara Niang که به نمایندگی از این شرکت‌ها صحبت می‌کرد نیز گفت: این تأمین مالی امکان حفظ بیش از 1500 شغل را فراهم کرد. او با اطمینان از اینکه از سرگیری عادی فعالیت‌ها قبل از سال 2024 اتفاق نخواهد افتاد تاکید کرد وزارتخانه باید روابط بهتری را با این شرکتها داشته باشد. این بودجه باید به ایجاد کسب و کارها کمک کند. همچنین این بودجه کاملاً با برنامه راهبردی توسعه مرکز هوایی و گردشگری برای سالهای 2021 تا 2025 مطابقت دارد که هدف آن تبدیل کشور به یک قطب منطقه‌ای بزرگ است. برای پیشبرد توسعه این بخش سرمایه گذاری برای ایجاد شغل لازم است. این بودجه باید به ایجاد کسب و کارهای توانمند کمک کند.

  1401.02.19روزنامه Le Quotidien

 اجرای طرح یک خانواده، یک درخت میوه در سنگال با اجرای پروژه Tiers Sud Beydare

مسئولان پروژه Tiers Sud Beydare که در مناطق تامباکوندا Tambacounda، کلدا Kolda وکدوگو Kédougou در حال اجراست از هر خانواده می‌خواهند که درختی بکارد و از آن نگهداری کند. برای انجام این کار مسئولین در حال آماده سازی کامل گیاهان در نهالستانها هستند. در حال حاضر بیش از 2 میلیون نهال از طریق این ابتکار برای کاشت گونه‌های میوه‌های جنگلی و برای مبارزه با نا امنی غذایی و تغییرات آب و هوایی در یک سوم جنوبی کشور در حال آماده شدن است. مدیر عامل این پروژه در این رابطه گفت: جهان به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارد و جنگل زدایی در حال گسترش بوده و نا امنی غذایی در حال تبدیل شدن به یک نگرانی است. بر اساس تمام این مشاهدات است که این پروژه برای مبارزه با این پدیده اجرا می‌شود. به گفته تیجان دیالو Tidiane Diallo در حال حاضر 2 میلیون گیاه در نهالستان‌ها آماده می‌شود. با تنوع گونه‌ای زیاد از گونه‌های میوه گرفته تا گونه‌های جنگلی ما می‌خواهیم هر خانواده در نهایت درختی داشته باشد و از آن حفظ و مراقبت کند. به گفته آقای دیالو علاوه بر این پروژه مزبور کمک قابل توجهی به ایجاد اشتغال جوانان می‌کند. وی تاکید کرد تا به امروز نزدیک به هشتاد شغل پایدار و ثابت و به استثنای مشاغل موقت ایجاد شده است. وی از رئیس شورای دپارتمان تامبا دعوت کرد تا این موضوع را به مقامات دولت مرکزی اعلام کند تا این پروژه به دیگر نقاط کشور نیز تعمیم یابد. به گفته وی در این منطقه تنها 3 شهرداری نواحی Missirah، Netteboulou و Dialacoto تحت اجرای این برنامه قرار گرفته‌اند که باید به دیگر نقاط هم گسترش یابد. اتوماتا سی سائو رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی این منطقه نیز گفت: از اجرای پروژه بسیار راضی هستم. این امر به ویژه در زمینه ایجاد شغل برای جوانان و زنان بسیار عالی است. رئیس شورای شهرستان نیز اظهار داشت: این ابتکار باید تشویق و مهمتر از همه تقویت شود. لازم است به فکر گسترش این طرح به سایر نقاط هم باشیم زیرا این پروژه‌ای است که بر محیط زیست و بخش کشاورزی تأثیر می‌گذارد.

1401.02.20 سایت Equonet.net 

 برگزاری دوره آموزشی برای زنان کارآفرین سنگالی توسط اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی داکار (Cciad)

به عنوان بخشی از توافق با اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی داکار (Cciad) برنامه سنگال برای کارآفرینی جوانان (Psej) یک دوره آموزشی پنج روزه با حضور صدها زن عضو Gie و کارآفرین برگزار نمود. هدف از برگزاری این جلسه آموزشی توانمندسازی زنان کارآفرین در زمینه ایجاد شغل، نحوه درخواست تأمین مالی، دسترسی به تدارکات عمومی و بسته بندی عنوان شده است. پس از این دوره آموزشی برنامه پسج (Psej) متعهد شده که از این کارآفرینان از لحاظ قانونی و اداری، دریافت مجوزها و ثبت علائم تجاری حمایت کند. همچنین یک پروژه تبادل آنلاین برای محصولات کشاورزی ویژه شبکه‌های تجاری با هدف تسهیل و بهبود امنیت غذایی، امکان دسترسی تولید کنندگان خرد به اطلاعات مربوط به بازارهای کشاورزی و قیمت‌ها انجام خواهد شد

 1401.02.21 مجله Lejecos 

 اجرای چندین پروژه در سنگال: تقویت همکاری Fonsis و USTDA

صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک (Fonsis) و آژانس تجارت و توسعه ایالات متحده (USTDA) خواستار تقویت مشارکت با یکدیگر برای توسعه پروژه‌های زیرساختی در سنگال شدند. در همین رابطه طرفین روز جمعه یک یادداشت تفاهم همکاری بین طرفین با هدف توسعه پروژه‌های زیر بنایی در سنگال به امضا رساندند. در مراسم امضای یادداشت تفاهم Enoh T. Ebong، مدیر Ustda طی سخنانی اظهار داشت: دو طرف توافق کرده‌اند با تکیه بر تجربیات Fonsis در توسعه پروژه‌ها در سنگال و انجام اصلاحات با هدف تحول ساختاری اقتصادی مطابق با طرح «سنگال در حال ظهور» با یکدیگر همکاری کنند. وی افزود: سه دهه تخصص آژانس تجارت و توسعه ایالات متحده Ustda در تهیه پروژه‌ها در آفریقا مکمل کاملی با فعالیت صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک Fonsis از نظر بسیج سرمایه گذاری برای اجرای پروژه‌های استراتژیک در راستای برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی میان مدت و بلند مدت در سنگال است. جاناتان فیشر کاردار ایالات متحده امریکا در سنگال نیز گفت: براساس این یادداشت تفاهم همکاری بیشتر طرفین در چندین بخش استراتژیک مانند انرژیهای پاک، حمل و نقل، اطلاعات و ارتباطات، تجارت، کشاورزی و امور مراقبت‌های بهداشتی پیش بینی شده است و ما همچنین وسعت و عمق مشارکت اقتصادی با سنگال را تحقق می‌بخشیم. مدیر عامل فونسیس (Fonsis) نیز از این قرارداد جدید تمجید کرد. پاپا دمبا دیالو گفت: امضای این پروتکل روابط ما با Ustda را تقویت می‌کند. در حال حاضر در چارچوب توسعه یک پروژه شاخص برای نقشه راه انرژی در سنگال با این کشور مشارکت فعال داریم. به عقیده وی، نقش استراتژیک Fonsis برای توسعه اقتصادی و اجتماعی سنگال امکان کشف زمینه‌های متعدد همکاری بین طرفین را فراهم می‌کند. او افزود: ما متقاعد شده‌ایم که تجربه قوی Ustda در اجرای پروژه‌ها در جنوب صحرای آفریقا به ما در به انجام رساندن این طرح‌ها کمک خواهد کرد.

1401.02.21 روزنامه Le Quotidien 

 برنامه منطقه‌ای برای اجرای طرح آبیاری در حوزه بادام زمینی در ساحل Le Pariis توسط بانک جهانی

دکتر آیفا فاطیما ندویه نیان اقتصاددان ارشد کشاورزی در بانک جهانی دیروز اعلام کرد: برنامه منطقه‌ای برای اجرای طرح آبیاری در ساحل Le Pariis (پارییس) در سنگال، راهی برای رفع محدودیت دسترسی به آب برای تولید بادام زمینی است. دکتر mi Aifa Fatimata Ndoye Niane از اولین دستاوردهای Pariis Senegal در حوزه بادام زمینی به ویژه در مناطق کشاورزی Nemah Ba (3.5 هکتار) و Dassilamé Sérère (4 هکتار) واقع در ناحیه Toubacouta می‌باشد. وی با اعلام این خبر گفت: بانک جهانی از دستاوردهای اجرای پروژه حمایت منطقه‌ای برای طرح آبیاری ساحل (پارییس) سنگال در حوزه بادام زمینی استقبال می‌کند. این مطالب را دکتر آیفا فاتیما ندوی نیان با همراهی هماهنگ کننده ملی پارییس آلی سانه نیانگ در بازدید دیروز از این مناطق ابراز داشت. بر اثر اجرای این پروژه مناطق باغبانی توسعه قابل توجهی با بهبود زیرساخت‌ها و استفاده از تجهیزات مدرن کرده‌اند. چاه‌های کوچک مجهز به پمپ‌های شناور شده‌اند که با منبع انرژی خورشیدی تغذیه می‌شود. امکان آبیاری تحت فشار را به صورت قطره‌ای یا با استفاده از آب فراهم می‌کند. از سوی دیگر زنانی که از این طرح‌ها بهره می‌برند اکنون با بهبود درآمد به دلیل افزایش و تنوع تولید دارای توان اقتصادی بیشتری می‌شوند. مسئول پارییس در سنگال در بانک جهانی نیز طی سخنانی گفت: پارییس پاسخ نسبتاً مناسبی به یک محدودیت عمده در کشاورزی ما که کمبود دسترسی به آب است می‌باشد. دکتر آیفا فاطیما ندویه معتقد است Pariis الگوی خوبی و پروژه‌ای نمونه است. او افزود: این طرح یک پروژه زیر منطقه‌ای است که پنج کشور در غرب آفریقا را با هدف کلی 1 میلیارد هکتار برای کاشت پوشش می‌دهد. ما تازه در ابتدای راه هستیم این یک مرحله آزمایشی بوده که در حال اجرای آن هستیم و به ثمر نشسته است و می‌تواند فرصت‌های دیگری را از نظر تأمین مالی در سطح بانک جهانی باز کند. وی در ادامه گفت: ما همکاری با طرف های اسپانیایی داریم که 15 میلیون یورو برای سنگال سرمایه گذاری کرده‌اند. فرصت‌های دیگری برای گسترش بیشتر این ابتکار بزرگ برای اطمینان از امنیت پایدار سیستم غذایی ما و مقابله با تغییرات آب و هوایی وجود خواهد داشت. امروزه زنان خوشحال هستند که تولیدات خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. این بدان معنی است که تمام مشکلات مرتبط با زنجیره ارزش تولید، بازاریابی و غیره بعنوان بخشی جدایی ناپذیر از پروژه قابل حل است. یادآور می‌گردد پارییس سنگال با حمایت اداره حوضه‌های نگهداری و دریاچه‌های مصنوعی (Dbrla) بیست و دو هکتار زمین را برای اشتغال 600 زن در مناطق تییس Thiès، فاتیک Fatick و کائولاک Kaolack توسعه داده است.

1401.02.22 مجله Lejecos 

 سنگال چهارمین کشور جذب کننده سرمایه در قاره افریقا

به گفته مدیر عامل Afrig Funds یک صندوق سرمایه گذاری خصوصی مستقر در سنگال این کشور از جمله کشورهایی است که سرمایه گذاری‌های بیشتری را در آفریقا جذب می‌کند. آقای ندایی گفت: این امر به چند عامل مربوط می‌شود که از جمله می‌توان به پیشرفت‌های ذکر شده در زمینه زیرساختی شامل احداث قطار سریع السیر منطقه‌ای (Ter)، فرودگاه بین المللی بلیز جیانی (Aibd) و ساخت بزرگراه‌ها اشاره کرد. او همچنین به توسعه ارتباطات از راه دور، بهبود محیط کسب و کار، اما بالاتر از همه وجود امنیت اجتماعی و اقتصادی اشاره نمود. در مورد امور ارتباطی و مخابراتی، وی از وجود شبکه فیبر نوری 4G استقبال کرد. وی با بیان این مطلب در هجدهمین کنفرانس سالانه سرمایه که توسط انجمن آفریقایی سرمایه‌های خصوصی و سرمایه خطرپذیر (Avca) در داکار برگزار می‌شد افزود: علیرغم این امر ما خواستار بهبود فضای مالیاتی و حمایتهای قانونی هستیم. شایان ذکر است هجدهمین کنفرانس سالانه Avca تا 29 آوریل 2022 با شعار «سرمایه خصوصی در آفریقا بر سر یک دو راهی» در داکار ادامه دارد. بیش از 500 کارشناس و متخصص از بیش از 50 کشور جهان در این نشست حضور دارند تا در مورد سیر تحولات و چشم انداز سرمایه در آفریقا بحث و تبادل نظر کنند.

1401.02.22 روزنامه Le Quotidien

 روند مطلوب عملیات اجرایی توسعه بندر داکار

عملیات اجرایی توسعه بندر خود مختار داکار (پد) در حال پیشرفت بوده و تاکنون 65 درصد عملیات اجرا شده است. ابو بکر بارباکا مدیر کل این بندر با اعلام این مطلب از ساختمان اداری 5 طبقه که در زمینی به مساحت 2000 متر مربع ساخته شده و شامل یک زیرزمین و یک طبقه همکف خواهد بود بازدید کرد. وی همچنین از سایت‌های مختلف شامل سایت پشتیبان لجستیک نفت و گاز واقع در اسکله 1 بازدید نمود. وی در این بازدید از مقامات بندری به دلیل ایجاد شرایط لازم برای اجرای عملیات عمرانی در بندر داکار تشکر کرد. نامبرده خاطر نشان کرد: ایجاد پایانه پشتیبانی لجستیکی برای حمل و بارگیری نفت و گاز و پایانه گاز طبیعی مایع بندر داکار برای اولین بار است که در این بندر انجام می‌گردد. مدیرکل و هیئت همراه با اظهار رضایت از پیشرفت کار در زمینه احداث راه برای 4 پایانه موقت دستورات لازم را صادر نمودند. شایان ذکر است در حال حاضر کشتی‌ها گاز مایع را به تاسیسات Senelec برای توزیع می‌رساند. نیروگاه برق مستقر در این بندر نیز کمک زیادی برای تأمین انرژی برق مورد نیاز داکار و کشور می‌نماید.

1401.02.23 سایت Equonet.net 

 نیاز طرح سر شماری نفوس و مسکن سنگال به 23 میلیارد فرانک سیفا

آژانس ملی آمار و جمعیت (Ansd) اعلام کرد برای سرشماری عمومی نفوس و مسکن (Rgph-5) به 23 میلیارد فرانک سیفا FCfa نیاز دارد. تاکنون برای اجرای این طرح 8.4 میلیارد فرانک سیفا اختصاص یافته است. این فرآیند که از سال 2019 راه اندازی شده است 5 سال بطول می‌انجامد. قرار است دولت در سال 2022 مبلغ 7.22 میلیارد فرانک سیفا اختصاص دهد. برای سال‌های 2023 و 2024 نیز مبلغ 11 میلیون فرانک سیفا مورد نیاز است. در این راستا تعداد 27500 سرشماری کننده، 5000 کنترل کننده، 8 ناظر و 2500 نیروی ذخیره استخدام شده‌اند. برای تدارکات طرح Rgph-5  به 700 وسیله نقلیه نیاز دارد. کمیته‌ای نیز به ریاست وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری متشکل از دبیران کل وزارتخانه‌های مرتبط تشکیل شده است که هدف آن اطمینان از اجرای عملیات سرشماری خواهد بود. شایان ذکر است Rgph که سومین سال اجرای خود را می‌گذراند، به چند فاز تقسیم شده است. اول تهیه طرح پروژه، سپس تهیه نقشه که مرحله پردازش، تجزیه و تحلیل داده‌ها و نوشتن گزارش است و در نهایت مرحله انتشار اطلاعات. در این خصوص، وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری تاکید کرد: جمع‌آوری اطلاعات در خصوص ویژگی‌های جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و وضعیت معیشتی خانوارها بتدریج در حال انجام است.

1401.02.23 روزنامه Sud Quotidien 

 مالی، در صدر لیست مشتریان وارد کننده و صادر کننده سنگال

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۱۰ می ۲۰۲۲

با وجود تحریم‌های اعمال شده توسط کشورهای عضو اکوواس، مالی همچنان اصلی‌ترین مشتری سنگال است. اداره پیشگیری و مطالعات اقتصادی نشان می‌دهد که کشور مالی همچنان مشتری اصلی سنگال در منطقه اکوواس با سهم ۶۷.۲ درصدی صادرات در مارس ۲۰۲۲ در مقایسه با ۵۲.۹ درصد در ماه قبل است. با این وجود، این تحریم بر صادرات سنگال که موجب کاهش ۱.۲ درصدی در منطقه اکوواس است، سنگینی می‌کند.

در واقع، بر اساس گزارش وزارت پیشگیری و مطالعات اقتصادی، صادرات کالا از سنگال به کشورهای عضو ۱۹.۱ درصد در مارس ۲۰۲۲ بوده که در مقابل صادرات ۲۰.۳ درصدی در ماه قبل آن بیانگر زیان ۱.۲ درصدی می‌باشد».

 افزایش ۳۵۷.۷ میلیارد فرانکی بودجه سنگال

روزنامه lesoleil مورخ ۱۲ می ۲۰۲۲

رئیس جمهور سنگال، عالیجناب مکی سال، روز چهارشنبه، مورخ ۱۱ می ۲۰۲۲، ریاست شورای وزیران را در کاخ ریاست جمهوری بر عهده داشت. به مناسبت نشست شورای وزیران، وزیر دارایی و بودجه اصلاحیه لایحه مالی سال ۲۰۲۲ را ارائه کرد. بودجه مذکور با مبلغ ۵.۵۵۶۷ میلیارد فرانک سیفا تصویب شد.

در مقایسه با قانون مالی اولیه، ۳۵۷.۷ میلیارد فرانک سیفا به ارزش مطلق و ۶.۹ درصد نسبت به ارزش نسبی صورت گرفت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما