معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

تورم در کرواسی به بالاترین میزان طی 14 سال گذشته رسید

بنابر گزارش خبرگزاری «هینا» نرخ تورم کرواسی در ماه مارس به 7.3 درصد رسید که بالاترین میزان از تابستان 2008 تا زمان حاضر به حساب می آید. اگر چه در تحلیل بانک جهانی از نرخ تورم با توجه با تاثیر تحولات ژئوپلتیکی، جنگ در اوکراین و تنش در روابط اتحادیه اروپا با روسیه؛ پیش بینی شده که نرخ تورم بالای فعلی به سرعت طی سالهای آینده کاهش یابد و به 1.9 درصد در سال 2024 برسد.

اداره آمار کرواسی (DZS) اعلام کرد که قیمت کالاها و خدمات برای مصرف شخصی، اندازه گیری شده با شاخص قیمت مصرف کننده، در مارس 2022 به طور متوسط 7.3 درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بوده است. این بالاترین نرخ تورم از تابستان 2008 تا کنون است.

در سه ماهه اول 2022، قیمت کالاها برای مصرف کننده به طور متوسط 6.4 درصد بیشتر از سه ماهه اول 2021 بود. قیمت مواد غذایی که شامل قیمت نوشابه‌های غیرالکلی نیز می‌شود و یک چهارم سبد خانوار را تشکیل می‌دهد، نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.3 درصد افزایش یافته است که بیشترین سهم را در نرخ رشد شاخص سالانه (2.8+%) داشته است.

همانطور که انتظار می‌رفت، قیمت‌های حوزه حمل‌ونقل با 14.4 درصد بیشترین رشد را داشتند که عمدتاً به دلیل قیمت سوخت است که 2.12 واحد درصد در نرخ رشد شاخص سهم داشت، در حالی که قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با افزایش 3.8 درصدی، 0.64 درصد افزایش یافت.

در مقایسه با ماه فوریه گذشته، قیمت پوشاک و کفش بیشترین رشد را داشته است (+12.2 درصد)، پس از آن قیمت حمل و نقل (+5.3 درصد) و قیمت رستوران و هتل و مراکز خدماتی و اقامتی (+1.8 درصد) افزایش داشته اند.

فشار تورمی ناشی از رشد قیمت انرژی و مواد غذایی به دلیل درگیری‌های ژئوپلیتیک فعلی (بحران اوکراین و تنش در روابط اتحادیه اروپا با روسیه) به عدم اطمینان در مورد مدت و چگونگی نتیجه آنها دامن زده است و حتی اگر چه دولت اقدامات خاصی را برای کاهش تأثیر افزایش قیمت انرژی بر مصرف‌کنندگان انجام داده است؛ اما تحلیلگران بانک Raiffeisen در اظهار نظر خود در مورد گزارش DZS معتقدند که تأثیر افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی بر بازارهای جهانی اجتناب ناپذیر است.

پیش بینی بانک جهانی در خصوص رشد اقتصادی کرواسی

براساس جدید ترین پیش بینی بانک جهانی، اقتصاد کرواسی امسال 3.8 درصد و در سال آینده 3.4 درصد رشد خواهد کرد. بانک جهانی پیش بینی رشد اقتصاد کرواسی را به دلیل جنگ در اوکراین کاهش داده است که عواقب آن را کشورهای اروپای مرکزی بیشتر احساس خواهند کرد. انتظار می رود اقتصاد کرواسی امسال 3.8 درصد رشد کند که 1.6 درصد کمتر از رقم پیش بینی شده در گزارش قبلی این بانک است. شاید به همین دلیل بانک جهانی پیش بینی خود برای سال آینده را یک درصد کاهش داد و به 3.4 درصد رساند.

در این گزارش آمده است: نرخ رشد اقتصادی کرواسی قاعدتا در میان مدت کند می‌شود، اما بالاتر از روند پیش از پاندمی‌باقی خواهد ماند. لذا سرمایه‌گذاری‌های با پشتوانه پول از صندوق‌های اتحادیه اروپا باید امسال به شدت تقویت شود و در سال‌های آینده کاهش یابد، اما این به برنامه‌های سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

مصارف شخصی می‌تواند با نرخ حدود 2.5 درصد در سال های آینده به رشد خود ادامه دهد. برآورد می‌شود که تورم امسال به 6.1 درصد برسد، اما در سال 2023 به 2.2 درصد و در سال 2024 به 1.9 کاهش یابد، زیرا مشکلات زنجیره‌های عرضه جهانی باید کاهش یابد و شرایط تأمین مالی سخت‌تر شود. تشدید درگیری‌ها در منطقه، فشار بیشتری بر قیمت مواد غذایی و انرژی ایجاد می‌کند که باید به طور متوسط 20 درصد افزایش یابد.

بانک جهانی همچنین هشدار می دهد که عدم اطمینان در منطقه و اختلال در زنجیره تامین جهانی می‌تواند بر اقتصاد کشورهایی که مهاجران کرواسی در آن کار می‌کنند تأثیر بگذارد، این می‌تواند بر انتقال پول آنها به خانواده‌ها در کرواسی تأثیر منفی بگذارد. بانک جهانی با پیش بینی کاهش 4.1 درصدی سطح تجارت، گفت که آثار اقتصادی جنگ در سراسر اروپا و آسیای مرکزی احساس خواهد شد.

رشد صادرات و واردات در دو ماهه نخست سال 2022

همچنین بر اساس آخرین گزارش اداره آمار کرواسی، ارزش صادرات کالاهای کرواسی در دو ماهه نخست سال جاری به 26.1 میلیارد کونا رسید که 42.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2021 است، در حالی که واردات با 39.7 درصد افزایش به 40.4 میلیارد کونا رسید.

به این ترتیب کسری تجارت خارجی در دو ماهه نخست سال جاری به 14.4 میلیارد کونا و 3.7 میلیارد کونا بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. بر اساس آمارهای اولیه دو ماهه نخست سال جاری، پوشش واردات با صادرات 64.4 درصد بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 63.2 درصد بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما