معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱۲

افتتاح پارک گوگردی سردار سلیمانی با حضور رئیس جمهور

با بهره برداری از این پارک گوگردی که ساخت آن از سال 96 آغاز شده بود، سالانه 300 هزار تن گوگرد مذاب تولید پالایشگاه شهید هاشمی نژاد که شامل گوگرد دانه بندی شده، کود گوگردی بنتونیتی، کود میکرونیزه و گرانول گوگرد هستند، تبدیل می‌شود.

اما چرا افتتاح این پارک گوگردی در نزدیکی پالایشگاه شهید هاشمی نژاد مهم است؟ سالانه بیش از 68 هزار تن گوگرد در دنیا تولید می‌شود و در صنایع مختلف از جمله کشاورزی، نظامی، لاستیک سازی و حشره کش ها کاربرد دارد.

ایران با تولید حدود دو میلیون تن گوگرد در سال، سیزدهمین تولید کننده گوگرد در جهان است. 75 درصد گوگرد تولید ایران به صورت خام صادر می‌شود و عمدتا مقصد این محصول هند و چین است. همزمان با خام فروشی گوگرد ایران میلیون‌ها دلار بابت واردات محصولات فراوری شده گوگرد هزینه می‌کند. یکی از مهم ترین پالایشگاههای مهم تولید گوگرد ایران، پالایشگاه شهید هاشمی نژاد است. خوراک ورودی این پالایشگاه یکی از ترش ترین گازهای جهان است زیرا 3.5 درصد سولفیت هیدروژن دارد، به همین حدود یک چهارم گوگرد کشور در این پالایشگاه تولید می‌شود.پارک گوگردی سردار سلیمانی به مساحت 9 هکتار در کنار این پالایشگاه ساخته شد.

تاسیس چنین پارکهایی ضمن ایجاد صرفه جویی ارزی برای واردات محصولات فراوری شده به کشور، از مشکلات دپوی غیراصولی این محصول در فضای باز که خطر زیست محیطی می‌تواند داشته باشد، ممانعت به عمل می آورد و همچنین زمینه ای برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه را فراهم ساخته است. از دیگر نکات جالب در خصوص این پارک، ساخت تمامی تجهیزات کارخانه ای آن توسط شرکت های دانش بنیان داخلی است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما