معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته چهارم فروردین ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امکان بررسی حساب های بانکی توسط دادستانی ، گمرک و واحد ویژه پلیس

قانون جدید برای جلوگیری از پولشویی تصویب می‌شود و هدف آن مبارزه با جرایم سازمان یافته و پولشویی و تامین مالی تروریسم است. وزارت دارایی توضیح می دهد که مقامات ذیصلاح به اطلاعات تراکنش ها و موجودی حساب ها دسترسی نخواهند داشت. داده‌های نگهداری شده در ثبت واحد حساب ها که مقامات ذیصلاح به آن دسترسی خواهند داشت، حاوی اطلاعات مربوط به تراکنش ها و مانده حساب های وزارت دارایی نمی‌باشد.

قانونی در حال تصویب است که باید حلقه جرایم پولشویی را کنترل کند و دسترسی به حساب ها، گاوصندوق ها و سایر داده‌های مالی کلیدی را برای تعدادی از موسسات غیربانکی: دادستانی، پلیس، گمرک... و سایر اطلاعات برای پیشگیری، کشف، تحقیق یا تعقیب جرایم جدی از طریق قانون تسهیل مالی فراهم کند. این قانون توسط وزارت دارایی تهیه شده و براساس دستورالعمل  پارلمان اروپا و شورای اروپا  که قوانینی را برای تسهیل استفاده از منابع مالی و غیره وضع می‌کند تنظیم شده است. اطلاعات به منظور پیشگیری، کشف، تحقیق یا تعقیب برخی جرایم جنایی، و از طریق مشاوره الکترونیکی در 14 آوریل برای بحث عمومی منتشر شد. جلسه استماع عمومی تا 29 آوریل باز است.

هدف از اجرای بخشنامه جدید مبارزه با جرایم سازمان یافته و پولشویی و تامین مالی تروریسم است و قانون باید امکان شناسایی به موقع افرادی را که دارای حساب های بانکی، حساب های پرداخت و گاوصندوق هستند را فراهم کند. دفتر جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم به ثبت متمرکز حساب های بانکی که توسط آژانس مالی نگهداری می‌شود و توسط مقررات حاکم بر اجرای وجوه اداره می‌شود، دسترسی خواهد داشت. این دستورالعمل امکان تعیین یک یا چند نهاد اضافی را فراهم می‌کند که همچنین به اطلاعات حساب های بانکی امکان دسترسی و جستجو برای پیشگیری، کشف، تحقیق یا تعقیب یک جرم جدی یا حمایت از تحقیقات جنایی، از جمله شناسایی، نظارت و دارایی‌های مرتبط با چنین تحقیقاتی را فراهم می‌کند. بر اساس این پیشنهاد قانونی، دادستانی کشور، واحدهای سازمانی سازمان امور مالیاتی مسئول رسیدگی به تخلفات مالیاتی و کشف جرائم مالیاتی؛ گمرک و واحد سازمانی وزارت کشور متولی جرایم اقتصادی و مفاسد اقتصادی هستند.  تبادل اطلاعات با یوروپل نیز در نظر گرفته شده است.

وزارت دارایی تصریح می‌کند که نهادهای ذی‌صلاح فهرست‌ شده به اطلاعات هویتی دارندگان حساب بانکی، اشخاص مجاز به دفع وجوه در حساب، مالکان حقیقی اشخاص حقوقی صاحبان حساب و گاوصندوق اشخاص حقیقی و حقوقی دسترسی مستقیم خواهند داشت.

جذب منابع مالی از صندوق اتحادیه اروپا

وزارت توسعه منطقه ای و صندوق های اتحادیه اروپا اعلام کرد: کرواسی از سال 2013 تا 7 آوریل امسال 7.44 میلیارد یورو از صندوق های ساختاری و سرمایه گذاری اروپا برداشت کرد که بیش از 69 درصد از بودجه تخصیص یافته از بودجه اتحادیه اروپا است. وزیر ناتاشا ترامیشاک گزارش وضعیت استفاده از بودجه ESIF را در جلسه دولت ارائه کرد که به تصویب رسید.

به گفته این وزارتخانه در مجموع 10.73 میلیارد یورو یا 81.56 میلیارد کونا از ESIF برای دوره 2014-2020 در اختیار کرواسی قرار گرفته است. تا 7 آوریل سال جاری پروژه‌هایی به ارزش 13.45 میلیارد یورو معادل 102.21 میلیارد کونا معادل 125.33 درصد اعتبارات تخصیص یافته قرارداد بسته شده است.در مجموع 12.09 میلیارد یورو در سال جاری تاکنون برداشت شده است.

در مجموع 7.44 میلیارد یورو یا 56.53 میلیارد کونا یا 69.32 درصد از وجوه تخصیص یافته جذب شد و 6.03 میلیارد یورو (45.81 میلیارد کونا) یا 56.17 درصد از اعتبار تخصیص یافته تأیید شد.اگر 763.17 میلیون یورو از REACT EU و 597.56 میلیون یورو اضافه شده به برنامه توسعه روستایی به تخصیص اولیه بودجه 2014-2020 از 10.73 میلیارد کونا اضافه شود، کل میزان تخصیص تا سال 2023- 12.09 میلیارد یورو خواهد بود.

از سال 2013 تا 7 آوریل 2022، تفاوت بین بودجه پرداخت شده از بودجه اتحادیه اروپا به بودجه کرواسی و وجوه پرداخت شده از بودجه کرواسی به بودجه اتحادیه اروپا بالغ بر 49.28 میلیارد کونا به نفع بودجه کرواسی است. این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که کرواسی با احتساب پیش پرداختی که برای طرح ملی بازیابی و مقاومت پرداخت می‌شود، 55.41 میلیارد کونا مازاد دارد.

پیش بینی صندوق بین المللی پول

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصادی خود را در مورد کرواسی در سال جاری به 2.7 درصد به دلیل تأثیرات جنگ در اوکراین به نصف کاهش داده است. صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی‌های پاییزی خود برای ماه اکتبر، رشد تولید ناخالص داخلی 5.8 درصدی را پیش‌بینی کرد. در سال 2023، رشد باید به شدت به 4 درصد افزایش یابد.

در حالی که رشد دو برابر کاهش می یابد، تورم باید تقریباً سه برابر شود، از 2 به 5.9 درصد. با این حال، صندوق در سال آینده تخمین می زند که رشد قیمت باید به 2.7 درصد کاهش یابد که تقریباً به سطح سال 2021 باز می‌گردد. در آخرین پیش‌بینی، نرخ بیکاری اندکی به سمت پایین‌تر تنظیم شده است، بنابراین صندوق در حال حاضر انتظار دارد ۷.۷ درصد از ۸ درصد قبلی باشد. در سال 2023، بیکاری همچنان باید کاهش یابد و به 7.4 درصد برسد. سال گذشته این نرخ به 8.2 درصد رسید که 0.2 واحد درصد کمتر از برآوردهای پاییز بود.کرواسی در گروه اقتصادهای نوظهور اروپایی قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود پس از پیش‌بینی رشد 3.6 درصدی در سال گذشته، 2.9 درصد کاهش یابد. در سال 2023، صندوق بین المللی پول بهبود 1.3 درصدی را برای اقتصادهای نوظهور اروپایی پیش بینی کرده است. به دلیل جنگ در اوکراین، انتظار می‌رود تورم در منطقه یورو به 5.3 درصد برسد و سپس در سال 2023 به 2.3 درصد کاهش یابد.

افزایش حضور نیروی کار خارجی در کرواسی

وزارت کشور اعلام کرد: در کرواسی، 94000 کارگر خارجی وجود دارد و تعداد آسیایی‌ها در حال افزایش است. اکثر کارگران از بوسنی وهرزگوین، صربستان، کوزوو، مقدونیه شمالی، آلبانی، اوکراین، نپال و هند هستند. برای اشتغال کارگران خارجی در کیترینگ و گردشگری و کشاورزی نیازی به نظر مثبت اداره کار کرواسی وجود ندارد. طبق داده‌هایی که از وزارت کشور دریافت شده، تقریباً 94000 شهروند کشورهای ثالث در کرواسی کار و زندگی می‌کنند که بالاترین رقم در سال‌های اخیر است، اما با توجه به اینکه کرواسی تنها 3.88 میلیون نفر جمعیت دارد و جمعیت شاغل کمتری دارد، این وضعیت انتظار می‌رود. حتی قبل از پاندمی، کرواسی از نظر واردات کارگران خارجی به نسبت جمعیت در صدر اتحادیه اروپا بود و از آنجایی که سهمیه‌های سالانه واردات کارگران از کشورهای ثالث در ابتدای سال گذشته لغو شد، تعداد آنها در حال افزایش است.  سال گذشته، در ماه ژوئن، تقریباً 20000 خارجی کمتر از کشورهای ثالث دارای اقامت دائم و موقت یعنی 75901 نفر مورد ثبت شد.

وزارت کشور در پاسخ به سوال که در حال حاضر چه تعداد از اتباع کشورهای ثالثی که اقامت دائم و موقت اعطا شده در کرواسی هستند و اغلب از کدام کشورها می آیند اعلام کرد: - 83704 نفر از اتباع کشورهای ثالث اقامت موقت دارند در حالی که 10249 نفر اقامت دائم دارند. به گفته وزارت کشور، اکثر اتباع کشورهای ثالث از بوسنی و هرزگوین، صربستان، کوزوو، مقدونیه شمالی، آلبانی، اوکراین، چین، نپال، هند و فیلیپین هستند.کرواسی مانند سال های گذشته شکاف های موجود در بازار کار را بیشتر با واردات کارگران از کشورهای همسایه و از آلبانی، اوکراین و اکثر کارگران از نپال و هند پر می‌کند.

شبکه 5G بیش از ده میلیارد کونا برای اقتصاد به ارمغان خواهد آورد

ماروشکا ویزیک، مشاور علمی موسسه اقتصادی در زاگرب، در مورد تجزیه و تحلیل «اطلس 5G - اثرات اقتصادی توسعه زیرساخت های 5G در جمهوری کرواسی» که توسط این موسسه تهیه شده است گفت: بر اساس تحلیل «اطلس 5G - اثرات اقتصادی زیرساخت های 5G در جمهوری کرواسی»، سرمایه گذاری در توسعه شبکه 5G در چند سال آینده بیش از 10 میلیارد کونا یا 1.33 میلیارد یورو ارزش افزوده برای اقتصاد کرواسی به همراه خواهد داشت. مجموع منافع سرمایه گذاری در شبکه 5G سه برابر بیشتر از هزینه‌های سرمایه گذاری است که باید حدود 445 میلیون یورو باشد. متوسط نسبت سود به هزینه سرمایه گذاری در شبکه 5G در اتحادیه اروپا 4.3 است و کرواسی با نسبت 3.0 در رتبه نوزدهم اتحادیه اروپا قرار دارد و می‌تواند در گروه کشورهایی که شامل استونی، لتونی، یونان و بلغارستان است طبقه بندی شود. سود خالص سالانه 14.5 یورو به ازای هر نفر یا 1.72 درصد تولید ناخالص داخلی است. این کل ارزش افزوده خالص همه اثرات از امروز تا سال 2040 است - ماروشکا ویزک، رئیس تحقیقات و مشاور علمی در موسسه اقتصاد زاگرب تأکید کرد که این برآوردی از حداقل منافع کلی از توسعه زیرساخت 5Gبرای جامعه و اقتصاد کرواسی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما