معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۲

اخبار اقتصادی عراق - کربلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق در هفته اول اسفند ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تمجید رئیس کمیسیون ملی سر مایه گذاری از تلاشهای سر مایه گذاری در کربلا

دکتر سها النجار رئیس کمیسیون ملی سرمایه گذاری در سفر به کربلا تأیید کرد این شهر مقدس یکی از استانهایی است که در بسیاری از جنبه‌ها چه از جمله ساخت، بازسازی و سرمایه گذاری موفق بوده است. النجار هنگام سفر به کربلا و گذاشتن سنگ بنای پروژه ساخت کارخانه بازیافت کاغذ الکوثر اعلام نمود این موفقیت در نتیجه همکاری بزرگ بین دولت محلی، مقام ملی، ادارات دولتی و مؤسسات و همکاری عالی با سرمایه گذاران بدون ایجاد مانع در مقابل آنها ایجاد شده است. نصیف الخطابی استاندار کربلا نیز به نوبه خود پس از افتتاحیه اخیر اعلام نمود استان از همه سرمایه‌گذاران تمام حفاظت‌های امنیتی برای آنها انجام و با همه روش‌های غیر قانونی مثل باج‌گیری و تأخیر در رویه‌ها مقابله می‌کند. وی خاطرنشان کرد: کربلا در آینده نزدیک شاهد پروژه‌های بسیاری در تمامی‌ بخش‌های مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، بهداشتی و تفریحی خواهد بود و همه این پروژه‌ها در حوزه عمران شهری تأثیر بسزایی در استان و ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم استان خواهند داشت.

توافق اولیه تولید لاستیک و لوله در کربلا توسط چین

دولت محلی کربلا دوم اسفندماه از توافق اولیه با شرکت سرمایه گذار چینی در کارخانه آهن و فولاد برای تأسیس کارخانه‌های تولید تایر و لوله‌های پلاستیکی خبر داد. نصیف الخطابی، استاندار کربلا در بیانیه‌ای به (ایندیپندنت) اعلام نمود توافق اولیه با حضور سها النجار رئیس سازمان سرمایه گذاری ملی هنگام بازدید وی از استان و کارخانه آهن و فولاد چین در کربلا صورت گرفت.. وی افزود با ایجاد یک موسسه آموزشی و راه اندازی کارگاه‌هایی توسط شرکت چینی برای آموزش کادر و واجد شرایط بودن کارگران داخلی و ارائه تسهیلات و ایجاد موانع در حمل و نقل و فرآوری ضایعات به کارخانه و بهره وری 225000 تن در سال به منظور افزایش کامل موافقت شد.

 واردات 69 میلیون دلار محصولات کشاورزی عراق از ایران

 منابع عراقی به نقل از روح الله غلامی‌ گمرک استان ایلام اعلام نمودند عراق طی بازه زمانی مارس 2021 تا فوریه 2022 حدود 69 میلیون دلار محصولات کشاورزی از مرز ایرانی ایلام وارد نموده است که در قیاس با سال گذشته 118 درصد رشد داشته است. گفتین است مرز ایلام در 270 کیلومتری کربلا یکی از مرزهای مهم واردات محصولات کشاورزی است ولی سایر مرزها از جمله پرویز خان برای واردات سنگ و کالاهای عمرانی با صرفه‌تر به جهت هزینه حمل عنوان می‌شوند.

نزدیک به 2 میلیون عراقی از مصرف کم غذا رنج می‌برند

چهارم اسفند ماه برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام نمود نزدیک به 2 میلیون عراقی از مصرف کم غذا رنج می‌برند، در حالی که 7 درصد از خانواده‌ها راهکار و رویکردهائی را برای مقابله با کمبود غذا مشابه دوره‌های بحران (جیره) اتخاذ کرده‌اند.. به گزارش روزنامه رسمی الصباح علی رضا قریشی، نماینده این برنامه در عراق اعلام نمود برآوردهای فعلی سیستم پیگیری گرسنگی این برنامه نشان می‌دهد که در دی ماه سال جاری نزدیک به ۲ میلیون عراقی از مصرف کم غذا رنج می‌برند. قریشی با بیان اینکه کاهش ارزش دینار بر قدرت خرید طبقات آسیب پذیر پس از افزایش قیمت اقلام اساسی غذایی و غیرخوراکی از جمله آرد گندم و روغن نباتی تأثیر گذاشته است و خاطرنشان کرد نرخ پایین برداشت محصولات در مناطق وابسته به باران (دیم) به عنوان منبع آبیاری در فصل کشاورزی 2021-2020، ممکن است بحران سقوط ارز را تشدید کند. وی ادامه داد بر اساس گزارش وزارت برنامه ریزی با حمایت یونیسف، با وخامت 11.7 درصدی شرایط اجتماعی و اقتصادی مرتبط با همه گیری کرونا تقریباً 31.7 درصد از مردم عراق از فقر چند بعدی رنج می‌برند.. وی توضیح داد که با توجه آنالیز تولید محصولات زراعی و شکاف‌های موجود در آمار واردات مواد غذایی که تعداد زیادی گرسنگی مزمن را در عراق ایجاد کرده است، برنامه جهانی غذا با همکاری وزارت برنامه ریزی، اداره آمار کشاورزی و ... سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در حال تلاش برای محاسبه مجدد برآورد گرسنگی است. عراق بدلیل خشکسالی با کمبود آرد مواجه است و آرد وارداتی از ترکیه تأمین می‌شود، هرچند ترکیه تولید کننده گندم نیست بلکه با واردات گندم از روسیه و اوکراین و افزودن اسانس آرد مورد نیاز نانوائیهای "صمون" در عراق را تأمین می‌نماید.

افزایش تورم در عراق

وزارت برنامه‌ریزی 21 فوریه با اعلام افزایش 6 درصدی تورم در عراق، این نرخ را با توجه به واقعیت اقتصادی بویژه پس از همه‌گیری کرونا و پیامدهای منفی آن بر همه کشورهای جهان منطقی دانست. عبدالزهرا الهنداوی سخنگوی رسمی وزارت برنامه ریزی در بیانیه‌ای به روزنامه رسمی الصباح اعلام نمود عوامل داخلی و خارجی متعددی از جمله افزایش نقدینگی پشت تورم سالانه ارز در کشور است ولی افزایش 6 درصدی شاخص تورم طی سال جاری با توجه به واقعیت اقتصادی کشور، یک افزایش طبیعی و منطقی است، ضمن آنکه شاخص‌ها در سطح جهانی متأثر از پیامدهای کرونا افزایش چشمگیری داشته است. گفتنی است مصطفی الکاظمی نخست وزیر به وزارت بازرگانی دستور داده تا در ماه رمضان دو وعده غذایی از کارت جیره (کوپن) و اقلام سبد غذایی توزیع کنند. گفتنی است کلیه شهروندان از زمان صدام جیره خشک از دولت شامل (5 کیلو روغن و شکر و حبوبات) دریافت می‌کنند.

یزد با شهرهای کربلا و حلب خواهر خوانده  می‌شود

محمدجواد عاشق طوس، مسئول امور بین‌الملل و دیپلماسی شهری شهرداری یزد اظهار کرد: هم اکنون با هفت شهر پیمان خواهرخواندگی داریم و در تلاش هستیم با ۱۳ شهر دیگر نیز پیمان خواهرخواندگی بسته شود. عاشق طوس گفت: نخستین پیمان خواهر خواندگی یزد از سال ۱۳۷۹ انجام شد، اما عملاً قرادادهای خواهر خواندگی مربوط به دو تا سه سال اخیر هستند. مسئول امور بین الملل و دیپلماسی شهری شهرداری یزد با بیان اینکه پیمان‌ها ۴ سال بود ادامه داد: برای اینکه پیمان خواهر خواندگی منحصر برای یک دوره مدیریت شهری نباشد به ۱۰ سال افزایش یافت و از سال ۹۸ با قید اتوماتیک تمدید می‌شود. عاشق طوس در مورد دستاوردهای خواهر خواندگی گفت: هنوز در شهر یزد در خصوص ارتباطات بین المللی و بین شهری درآغاز کار هستیم و زود است تا در مورد اثرات بلند مدت آن صحبت کنیم اما تجربه این موضوع در شهرهای بزرگ وجود داشته است. وی با بیان اینکه آنچه از دید ما مورد نظر است معرفی شهر یزد به عنوان شهر تاریخی و گردشگر پذیر است، ادامه داد: عراق و سوریه به عنوان همسایگان نزدیک ارتباطات زیادی با ما دارند و آخرین لایحه خواهر خواندگی که ارائه داریم با کربلای عراق و حلب سوریه برای خواهر خواندگی است.

افزایش ترددهای هوائی در آسمان عراق

شرکت عمومی خدمات ناوبری هوایی عراق اعلام کرد حریم هوایی عراق مملو از خطوط هوایی بزرگ بین المللی شده است. مدیر کل این شرکت، نزار ابراهیم الزیادی طی اظهاراتی اعلام نمود این شرکت چندین جلسه مستمر بین بخش کنترل هوایی با کارکنان ملی محلی خود و سازمان‌های بزرگ هواپیمایی کشوری بویژه سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده FAA برگزار کرده و تصمیم اخیر آن برای کاهش محدودیت‌ها در استفاده از حریم هوایی عراق به زیر 32000 پا می‌باشد. بر اساس این بیانیه، شرکت‌های هواپیمایی معتبر بین‌المللی از ابتدای فوریه تردد در حریم هوایی عراق را از سر گرفته‌اند و این تلاش‌ها در راستای دستورات و توصیه‌های "ناصر حسین الشبلی" وزیر حمل‌ونقل عراق  انجام شده است. عنوان شده بریتیش ایرویز در تازه‌ترین درخواست خواستار استفاده از حریم هوایی عراق در مسیرهای ترددی شده است ضمن آنکه علاوه بر آن بسیاری از خطوط هوایی، شامل ایرفرانس، ایر کانادا، KLM، لوفت هانزا آلمان، سوئیس ایر و بسیاری دیگر از شرکت‌های مهم بین المللی نیز از این مسیر و حریم استفاده می‌کنند.

دیدار سفیر روسیه و هیئت روسی با وزیر صنایع و معادن عراق

سوم اسفند منهال عزیز الخباز وزیر صنعت و مواد معدنی با سفیر روسیه در بغداد، اعضای شرکت روسیه Coonsville و نمایندگان شرکت‌های Sara.M بلغاری و Karmat کرد در خصوص تجارت عام با حضور معاون امور برنامه ریزی، مهندس یوسف محمد جاسم و مدیرکل اداره فنی وزارت و مدیر کل شرکت محصولات غذایی و تعدادی از مسئولین در مجتمع امام علی (ع) و کارخانه‌ هادی (ع) در فرمانداری میسان دیدار و گفتگو کرد. وزیر عراقی در این دیدار با تاکید بر اینکه عراق روابط مستحکمی‌ با روسیه داریم و پروژه‌های مشترکی با شرکت‌های روسی از جمله پروژه شیشه، سرامیک و پروژه تولید نفت در استان میسان دارد، ابراز آمادگی کرد که تمامی امکانات و مداخلات بوروکراتیک لازم را برای رفع موانع و تسهیل فعالیت شرکت‌های روسی را فراهم کند.. وزیر بازرگانی طی اظهاراتی پیرامون جزئیات قرارداد مشارکت در تولید روغن مایع، بر اهمیت افزایش ظرفیت‌های تولید و تعهدات تأمین روغن خوراکی وزارت بازرگانی تاکید کرد و خاطرنشان ساخت کارخانه‌های داخلی عراق قادر به تأمین نیاز روزافزون روغن‌های خوراکی نیستند فلذا وزارت بازرگانی برای تکمیل نیازمندی‌های خود به واردات متوسل شده است. گفتنی است کارخانه روغن نباتی " الدار" در حله واقع در استان بابل قویترین تولید کننده روغن نباتی در داخل عراق است.

مساعی و تلاشهای مشترک ساخت شهرک‌های هوشمند در عراق با همکاری اردن

 سوم اسفندماه دکتر طلال ابوغزاله، رئیس و مؤسس طلال ابوغزاله گلوبال به دعوت رسمی وزارت صنعت و معدن عراق به عنوان سخنران اصلی در "مجمع اقتصادی صنعت، شهرهای هوشمند صنعتی و کوچک و متوسط " شرکت کرد. این مجمع با شرکت تعداد زیادی از کارفرمایان اردنی و عراقی، به ویژه نمایندگان سهامداران صنعت، شهرکهای صنعتی هوشمند و مؤسسات حامی‌ شرکت‌های کوچک و متوسط در بغداد برگزار شد و با تأیید دکتر ابوغزاله بر اهمیت تبدیل شهرهای صنعتی به شهرهای هوشمند و پایدار با توجه به توسعه فناوری و تغییر جهت تولید صنعتی هوشمند مبتنی بر دانش، اقتصاد و دولت هوشمند تاکید گردید. در این نشست عنوان گردید تأسیس شهرهای هوشمندی ضمن کمک به محیط زیست به صادرات رقابتی نیز کمک مضاعف دارد ابوغزاله با بیان اینکه تحول دیجیتال نه یک تجارت الکترونیک است و نه یک دولت الکترونیک، بلکه یک برنامه یکپارچه است، با ابراز خوش بینی خود نسبت به پیشرفت آینده عرب به سمت تحول دیجیتال، از تصمیم گیرندگان در جهان عرب خواست تا یک برنامه یکپارچه ایجاد کنند و برنامه ریزی منسجم برای آن ایجاد نمایند چراکه طلال ابوغزاله گلوبال توانست در مدت کوتاهی در ساخت تجهیزات فنی و طرح‌های تحول دیجیتال به موفقیت دست یابد و سه کارخانه در اردن چین و مصراز طریق این صنعت در دستیابی به اهداف خود در حمایت از دولت‌ها و نهادهای عربستان تأسیس نماید.. منهال عزیز نیز با تاکید بر اینکه هدف از این همایش دستیابی به یکپارچگی صنعتی و فناورانه پیشرفته بین عراق و اردن است، به امضای چندین قرارداد همکاری بین دو طرف اشاره کرد که به عراق در برنامه‌های تحول دیجیتال خدمت می‌کند. در حاشیه همایش بین ابوغزاله گلوبال و شرکت آموزش، مشاوره و توانبخشی منابع انسانی "المنار" برای همکاری در تهیه و اجرای برنامه‌های ظرفیت‌سازی مشترک و برنامه‌های آموزشی تعاملی دیجیتال از راه دور و اجرای پروژه‌های آموزشی و مشاوره‌ای آموزشی توافق هایی امضا شد.

آخرین وضعیت بدهی‌های عراق از منظر مشاور مالی نخست وزیر عراق

مظهر محمد صالح، مشاور مالی مصطفی الکاظمی نخست وزیر اعلام نمود بدهی‌های خارجی باقی مانده عراق از 70 میلیارد دلار فراتر نمی‌رود. صالح در بیانیه‌ای با بیان اینکه بدهی‌های خارجی قابل پرداخت بیشتر تا سال 2028 منقضی می‌شود خاطرنشان کرد برخی از آن‌ها طی سه سال آینده به صورت یک‌بار پرداخت می‌شوند و برخی از آنها در حال حاضر پرداخت است. صالح خاطرنشان کرد که مجموع بدهی‌های باقی مانده که باید پرداخت شود از 20 میلیارد دلار تجاوز نمی‌کند و بدهی‌های "معلق" وجود دارد که بقایای توافقنامه باشگاه پاریس است و متعلق به حدود 8 یا 9 کشور از جمله چهار کشور خلیج فارس است. حدود 41 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و توسط هیچ یک از طلبکاران رسمی مطالبه نشده است و قبل از سال 1990 بدهی نامیده می‌شود.

نقض قوانین انطباق و منشور اخلاقی تجاری شرکت اریکسون در عراق

"بوره اکولم" مدیر اجرایی شرکت سوئدی - مخابراتی اریکسون طی مصاحبه با صنعت داگنز اعلام نموده تعدادی از کارمندانش در عراق به اعضای گروه تروریستی داعش رشوه داده‌اند و آنچه می‌بینیم این است که مردم برای حمل و نقل جاده‌ای در مناطق تحت کنترل سازمان‌های تروریستی از جمله داعش پول پرداخت کرده‌اند ولی باز هم با ابزاری که در اختیار داریم نتوانستیم آخرین دریافت کننده آن پرداخت‌ها را مشخص کنیم. پس از انتشار این خبر سهام اریکسون در افتتاحیه معاملات در بورس استکهلم 7 درصد سقوط کرد. اظهارات اکولم ساعاتی پس از انتشار بیانیه‌ای از سوی شرکت در اواخر روز سه شنبه منتشر شد که در آن به وقوع "نقض جدی قوانین انطباق و منشور اخلاقی تجاری شرکت" در رابطه با کارکنان، فروشندگان و تأمین کنندگان اریکسون در عراق بین سال‌های 2011 تا 2019 اذعان کرد. در این بیانیه عنوان شده که تحقیقات داخلی انجام شده در سال 2019، "شواهدی از سوء رفتار مرتبط با فساد" را نشان داد اما تحقیقات نتوانست مشخص کند که آیا هیچ یک از کارمندان اریکسون مستقیماً در تأمین مالی سازمان‌های تروریستی دخالت داشته‌اند یا خیر. اریکسون در بیانیه‌ای گفت در نتیجه تحقیقات، بسیاری از کارمندان شرکت اخراج شدند و اقدامات انضباطی و اصلاحی متعددی انجام شد. مدیر عامل شرکت اعلام کرده که اریکسون نتایج تحقیقات را با مقامات آمریکایی در میان گذاشته است و پرسش‌های دقیق از رسانه‌های خبری سوئد و بین المللی سبب شد تا جزئیات تحقیقات که دو سال پیش آغاز شده بود اعلام شود

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما