معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۳

قرارداد سه جانبه خط لوله گاز ترانس صحرا

وزیر نفت، انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر جمهوری نیجر، وزیر انرژی و معادن الجزایر و وزیر منابع نفتی نیجریه، اعلامیه نیامی را امضا کردند. با امضای این قرارداد پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله گاز ترانس صحرا توسعه پیدا می‌کند.

این خط لوله گاز با طول 4.128 کیلومتر، وارری Vareri در نیجریه را به حسیم مل Hesim Mel در الجزایر متصل می‌کند و از نیجر می‌گذرد. پس از تکمیل، این خط لوله سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از نیجریه، الجزایر و نیجر به بازارهای اروپایی از طریق سواحل استراتژیک مدیترانه الجزایر و همچنین ایستگاه‌های داخلی در طول مسیر خود منتقل می‌کند.

این خط لوله اروپا را قادر می‌سازد تا مستقیماً از ذخایر بزرگ گاز طبیعی سه کشور استفاده کند و در پی بحران انرژی فعلی، عرضه خود را متنوع و جریان‌های درآمدی حیاتی برای بازارهای گاز آفریقا ایجاد کند. این پروژه برای همه کشورهای فعال تحول آفرین خواهد بود. این کار باعث ایجاد مشاغل و درآمد بسیار مورد نیاز از طریق درآمدزایی از گاز خواهد شد.

بخش عمده‌ای از هزینه تخمینی 13 میلیارد دلاری خط لوله در نیجر هزینه خواهد شد و به عنوان یک تقویت کننده بسیار مورد نیاز برای بخش انرژی در حال رشد و اقتصاد گسترده‌تر عمل می‌کند.

مهم‌تر از آن، این خط لوله همچنین به نیجر اجازه می‌دهد تا از ذخایر عظیم گاز خود که 34 میلیارد متر مکعب تخمین زده شده و ذخایر قابل بازیافت که 24 میلیارد متر مکعب تخمین زده می‌شود، درآمدزایی کند.

برنامه‌های وزیر نفت نیجر شامل استفاده از گاز داخلی برای توسعه صنعت پتروشیمی‌ با تولید محصولات مانند آمونیاک، اوره و کود است و کشاورزی را تقویت می‌کند که همچنان یک کارفرمای اصلی در کشور و در سراسر منطقه است.

نیجر در حال حاضر تجربه ارزشمندی در اجرای پروژه‌های زیرساخت انرژی فراملی دارد. پالایشگاه آن مستقر در زیندر که در سال 2011 تکمیل شد، با تولید 20000 بشکه در روز کل منطقه را با فرآورده‌های نفتی تأمین می‌کند. نیجر در حال حاضر محصولات تصفیه شده را به کشورهای زیر منطقه، به ویژه نیجریه، مالی و بورکینافاسو صادر می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها