معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۳

اقدامات دولت در راستای تضمین تولید مواد غذایی در کوبا

دولت کوبا در چارچوب امنیت غذایی اقدامات اجرائی متعددی برای افزایش میزان تولیدات کشاورزی و در نتیجه رفع نیازهای غذائی جمعیت خود به تصویب رسانده است که حدود 30 مورد از این اقدامات را در اولویت کاری خود قرار داده است به نحوی که برخی از آن‌ها نیز دارای تاثیرات فوری خواهند بود.

کوبا اخیراً 63 اقدام اجرائی برای افزایش تولیدات کشاورزی و در نتیجه رفع نیازهای غذائی جمعیت خود تصویب کرده است. 30 مورد از این اقدامات در اولویت قرار دارند و برخی از آن‌ها نیز دارای تاثیرات فوری خواهند بود. در کوبا به مانند بسیاری از کشورها ، معمولا افزایش مساحت زمین‌های کشاورزی برای توسعه و تضمین غذای مورد نیاز ، در زمره مسائل مربوط به امنیت ملی قرار می‌گیرد که کاملا ضروری به نظر می رسد و به عنوان راه حلی کلیدی برای حل بحران تامین محصولات کشاورزی، در نظر گرفته می‌شود.

به نظر می رسد ایده حل مشکلات ساختاری، سازمانی، تولیدی، اقتصادی، مالی و اجتماعی در حوزه تامین محصولات کشاورزی و مواد غذائی مربوط به استفاده و تملک زمین در کوبا می‌باشد که مانع از رسیدن به سطوح بالای بهره‌ وری و بازده در بخش کشاورزی شده است. "خورخه لوئیس تاپیا"، معاون نخست وزیر کوبا در بیانیه تلویزیونی اخیر خود گفت: « وضعیت فعلی ما را از تامین نیازهای مردم در زمینه مواد غذایی باز داشته است» . تاپیا توضیح داد که تمامی این 63 اقدام، حاصل تجزیه و تحلیل عملکرد کشاورزی کوبا در 10 سال گذشته و با هدف رفع موانع و تقویت ظرفیت‌های تولیدی این بخش در کوتاه ترین زمان ممکن است. برای این منظور اجرای این مقررات با دقت، انضباط و کنترل و همچنین رعایت قراردادهایی که کشاورزان با بخش کارآفرینی منعقد کرده‌اند ضروری است تا امکان ارتقای شاخص‌های تولیدی و مشارکت فعال همه کشاورزان را فراهم آورد.

اقدامات اجرائی مذکور در گیر و دار شرایط پیچیده ملی و بین‌المللی اتخاذ شده و بخشی از استراتژی‌های توسعه کوبا برای کاهش تأثیر همه‌گیری کووید 19 ، کاهش تاثیرات محاصره و تحریم های ایالات متحده و اجرای اصلاحات پولی اخیر و یکسان سازی نرخ ارز است.

طبق اطلاعات رسمی، کوبا بیش از 10 میلیون و 400 هزار هکتار زمین در اختیار دارد که 6 میلیون و 400 هزار و 755 هکتار آن قابل کشاورزی است (58 درصد از کل مساحت کشور) . با این حال، تنها حدود 3 میلیون و 120 هزار هکتار از آن فعال و در حال کشت است. علاوه بر این، تنها هفت درصد سطح زیر کشت دارای سیستم آبیاری مطلوب است و این عنصر دیگری است که بر توسعه بخش کشاورزی تأثیر می‌گذارد و مانع از عملکرد مطلوب آن می‌شود.

در رابطه با مدیریت اراضی، بخش تعاونی و خصوصی حدود ۴ میلیون و ۶۷۲ هزار هکتار و بخش دولتی حدود ۱ میلیون و ۷۲۸ هزار هکتار را در اختیار دارند که از دیدگاه دولت کوبا نشانه‌ای است از نیاز به تقویت شرکت‌های دولتی در این بخش.  درست به همین دلیل، تصمیم‌گیری‌ها اکثرا بر تولید غذا و هزینه‌های تولید مانند کاهش نرخ برق و آب برای تمام فعالیت‌های کشاورزی متمرکز است که بدون توجه به نوسانات قیمت نفت در بازار بین‌المللی، در طول سال ثابت می مانند.

این تصمیم به این معنی است که دولت باید هزینه مازادی حدود 240 تا 400 میلیون پزو (10 تا 16 میلیون دلار) از بودجه ملی را در سال صرف پرداخت یارانه کند. با این حال، هدف حمایت و تشویق کشاورزان برای تحقق توافقات خود با دولت و تجاری سازی مازاد محصولات تولیدی آنان است.

موضوع مهم دیگر ضرورت تقویت تولیدات ملی با بکارگیری علم و نوآوری و روش های نوین تولید به دلیل کسری و کمبود ارزهای خارجی و محدودیت در زمینه واردات منابع، مواد مصرفی و محصولات زیستی به دلیل مشکلات جدی مالی ناشی از محاصره اقتصادی و تحریم های آمریکاست.

همچنین بودجه دولتی 1.8 میلیارد پزویی (75 میلیون دلار) به عنوان بودجه تشویقی برای تقویت تولیدات کشاورزی از طریق اعطای وام در نظر گرفته شده است که بتواند مسیرهای جایگزین واردات را با افزایش محصولات تولید داخل تقویت کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما