معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۸

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته سوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 جمهوری دموکراتیک کنگو

تأسیس سازمان ماهی گیری دریاچه ادوارد و دریاچه آلبرت بین اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو

وزرای امور خارجه اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو برای حل اختلافات ناشی از ماهی گیری در دریاچه‌های ادوارد و آلبرت بین دو کشور در کامپالا ملاقات کردند. در طرف دیگر، دریاچه ادوارد در مرز جمهوری کنگو و اوگاندا قرار دارد. هر دو دریاچه منبع درگیری بین دو کشور بوده و ماهی گیران هر یک از طرفین توسط کشور دیگر به دلیل ماهی گیری در آب‌های خود دستگیر شده‌اند. در بسیاری از موارد، ماهی گیران کنگو توسط نیروهای امنیتی اوگاندا به دلیل ماهی گیری در خارج از قلمرو اوگاندا دستگیر شده‌اند. در طرف کنگو نیز همین اتفاق افتاده است. 29 ژانویه، اولین نشست وزیران درباره اجرای توافقنامه دوجانبه شیلات بین دو کشور برگزار شد. در بخشی از بیانیه مشترک آمده است: «وزیران در این نشست در یک فضای صمیمانه در مورد تأسیس سازمان ماهی گیری و آبزی پروری دریاچه ادوارد و دریاچه آلبرت با مقر آن در Entebbe اوگاندا به توافق رسیدند. بیانیه مشترک توسط جان مولیمبا، وزیر امور مسئول همکاری‌های منطقه‌ای، از طرف اوگاندا و آدرین بوکله جما، وزیر ماهی گیری و دامداری جمهوری دموکراتیک کنگو امضا شد. هر دو کشور توافق کردند که این سازمان سه ماه دیگر عملیاتی شود، هم چنین توافق کردند که روابط خود را از طریق کمیسیون مشترک دائمی‌که چهارچوبی است برای تعاملات و تصمیم گیری در مورد موضوعات مورد علاقه دو کشور مدیریت کنند. مولیمبا طی سخنانی در این نشست گفت که اوگاندا متعهد به اطمینان از استفاده پایدار از منابع ماهی در دو دریاچه مشترک اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو است. مدیریت صحیح این منابع نه تنها به نفع جوامع ماهی گیری است که معیشت آن‌ها به دریاچه‌ها بستگی دارد، بلکه به توسعه اجتماعی و اقتصادی دو کشور کمک خواهد کرد.

SEP-Congo: در کینشازا کمبود سوخت وجود ندارد

در بیانیه مطبوعاتی این شرکت که در روز شنبه 29 ژانویه در کینشازا منتشر شد، آمده است: "SEP-Congo مایل است به مردم کینشازا اطمینان دهد که کمبود سوخت وجود ندارد. ذخایر برای تأمین نیازهای مصرف به طور معمول کافی است. بنابراین SEP-Congo به شایعات کمبود سوخت در پایتخت کنگو اهمیتی نمی‌دهد. با این حال، این شرکت "برخی اختلالات در توزیع محصولات را به دلیل تقاضا که در زمان‌های اخیر به شدت افزایش یافته است" تأیید کرد. در بیانیه مطبوعاتی اضافه شده است، "ما در تلاش هستیم تا منابع مالی، انسانی و لجستیکی خود را برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد بدون به خطر انداختن ایمنی و کیفیت خدمات اضطراری خود تطبیق دهیم. بیانیه مطبوعاتی SEP-Congo چهار روز پس از انتشار ساختار جدید قیمت محصولات نفتی توسط وزارت اقتصاد ملی برای منطقه غرب، از جمله شهر کینشازا، منتشر شد. بنابراین ساختار، یک لیتر بنزین اکنون به قیمت 2095 فرانک کنگو (1.04 دلار) در برابر 1995 فرانک قبلی و یک لیتر گازوئیل 2085 فرانک و برای یک لیتر نفت 1700 خواهد بود.

جمهوری دموکراتیک کنگو کار ساخت بندر عمیق BANANA را راه اندازی کرد

فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری دموکراتیک کنگو سنگ بنای ساخت اولین بندر آب‌های عمیق در این کشور را گذاشت. بندر آب عمیق BANANA این کشور را به خطوط تجارت جهانی متصل می‌کند و وابستگی به کشورهای همسایه را کاهش می‌دهد. کنگو-کینشازا نیمه محصور در خشکی، تنها 37 کیلومتر ساحل در اقیانوس اطلس دارد. علاوه بر این، وضعیت دسترسی دریایی در این نما به کشتی‌های بزرگ اجازه دسترسی به بندر ماتادی یا بندر بوما را نمی‌دهد. مقامات کنگو امیدوارند پس از تکمیل این بندر در استان کنگو سانترال در غرب کینشازا، این بندر دروازه جدیدی به قاره آفریقا باز خواهد کرد. با افزایش ظرفیت‌های صادراتی جمهوری دموکراتیک کنگو، دسترسی این کشور به بازارهای بین‌المللی را هدف قرار داده و در فاز اول این پروژه، اسکله‌ای به مساحت 600 متر و محوطه لجستیکی 25 هکتاری احداث می‌شود. این ظرفیت سالانه بیش از 322000 کانتینر یا بیش از 1.3 میلیون تن کالا خواهد داشت. انتظار می‌رود ساخت و ساز سه سال طول بکشد و در سال 2025 تکمیل شود. این پروژه توسط DP World، یک شرکت امارات متحده عربی، با هزینه‌ای بیش از 1.3 میلیارد دلار انجام می‌شود. DP World نه تنها مسئولیت ساخت بندر، بلکه مناطق صنعتی مرتبط را نیز بر عهده خواهد داشت. طی قراردادی که با دولت امضا کرده است طراحی، تأمین مالی، ساخت، بهره برداری و نگه داری بندر و هم چنین ارائه خدمات دیگر را فراهم می‌کند. مدت امتیاز در ابتدا 30 سال تعیین شده و محدود به تردد کانتینری است. با این بندر، جمهوری دموکراتیک کنگو بیشتر به عنوان شریک اصلی امارات در آفریقا قرار می‌گیرد. در سال 2021، ارزش کل تجارت بین دو کشور بدون احتساب فرآورده‌های نفتی بیش از 1.4 میلیارد دلار بود. این نشان دهنده افزایش 34 درصدی نسبت به سال 2020 و 22 درصدی نسبت به سال 2019 است. این بندر در سطح ملی باعث توسعه منطقه صنعتی و لجستیکی و در نتیجه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم خواهد شد. در سطح بین‌المللی، این بندر پاسخی به ضرورت اتصال به مسیرهای تجاری جهانی و دسترسی به طیف گسترده‌ای از بازارها و در عین حال کاهش وابستگی کنگو به بنادر کشورهای همسایه است.

نزدیک به 1 میلیارد دلار در پروژه‌های آژانس‌های سازمان ملل در سال 2021 در جمهوری دموکراتیک کنگو هزینه شده است

نزدیک به یک میلیارد دلار آمریکا آژانس‌های سازمان ملل متحد در جمهوری دموکراتیک کنگو در سال 2021 برای مسائل توسعه، صلح و امنیت و هم چنین در مورد مسائل بشردوستانه از طرح چهارچوب همکاری سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار 2024-2020 هزینه کردند. این رقم توسط ابوبکری دیاو، رئیس دفتر هماهنگ کننده مقیم و معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، 31 ژانویه در کینشازا ارائه شد. 23 آژانس از سیستم سازمان ملل متحد در کشور فعالیت می‌کنند. ابوبکری دیاو افزود آن چه باید توجه داشت، این طرح بسیار تغییر کرد زیرا COVID-19 ظاهر شد و تأثیر زیادی در اجرا داشت. بنابراین همه دقیقاً وارد حالت اضطراری شدند. دستیابی به آن چه که در چهارچوب همکاری برنامه ریزی شده بود آسان نبود.

وضعیت اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو با تداوم ثبات چهارچوب اقتصاد کلان

 معاون بانک مرکزی کنگو (BCC) اشاره کرد که وضعیت اقتصادی در جمهوری دموکراتیک کنگو با تداوم ثبات چارچوب اقتصاد کلان در هفته 24 تا 29 ژانویه 2022، علیرغم برخی موارد داخلی، هم چنان ثابت است. معاون BCC که میهمان شورای وزیران بود، استدلال کرد که این ثبات کلان اقتصادی عمدتاً ناشی از بخش معدن است که منجر به رشد اقتصادی 6.4 درصدی در پایان سال 2022 خواهد شد. وی هم چنین خاطرنشان کرد: نرخ تورم ثابت و این نتیجه اقدامات هماهنگ سیاست‌های کلان اقتصادی اجرا شده توسط دولت است. در صورت مساوی بودن همه شرایط، نرخ تورم کمتری به میزان 5.368 درصد در پایان دسامبر 2022 در مقایسه با دستاورد 15.655 درصدی ثبت شده در دوره مشابه در سال 2021 پیش بینی می‌شود. هم چنین ثبات در بخش بازار ارز در شرایط هماهنگی خوب تداوم اقدامات سیاست‌های کلان اقتصادی، همراه با وضعیت خارجی مطلوب جهانی مشاهده می‌شود. ذخایر ارزی تا 22 ژانویه 2022 به 3.5 میلیارد دلار رسیده است که مربوط به بیش از سه (3) ماه واردات کالا و خدمات است. این افزایش ذخایر به ویژه به دلیل خرید ارزهای خارجی توسط بانک مرکزی کنگو در بازار ارز و جمع آوری ارزهای خارجی تحت تسهیلات اعتباری تمدید شده (ECF) تحت برنامه فعلی با صندوق بین المللی پول (IMF) است. علی رغم ثبات مشاهده شده و در مواجهه با برخی خطرات منشأ داخلی و خارجی، معاون رئیس کل بانک مرکزی کنگو تداوم هماهنگی اقدامات در سطح سیاست‌های بودجه‌ای و پولی و همچنین مدیریت دقیق عوامل نقدینگی را توصیه کرد.

60 میلیون دلار از بانک جهانی برای حمایت از سیستم آموزشی رایگان و عادلانه

بیش از 60 میلیون دلار آمریکا برای اجرای فعالیت‌های نیمه اول سال 2022 برای پروژه عدالت و تقویت نظام آموزشی (PERSE) در نظر گرفته شده است. این پروژه که توسط بانک جهانی تأمین مالی می‌شود، به طور مستقیم از اجرای رایگان و به حداقل رساندن بار مالی بر روی والدین حمایت می‌کند. پروژه PERSE می‌خواهد مستقیماً از اجرای آموزش رایگان حمایت کند و بار مالی والدین را تا حد امکان کاهش دهد تا کودک کنگویی در سطح مدرسه ابتدایی بتواند به مدرسه دولتی رایگان دسترسی داشته باشد. آگوی لومبلا ومبو، معاون هماهنگ کننده PERSE، این طرح را ارائه کرد و از بودجه در برابر کمیته متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های دارایی و بودجه، نمایندگان وزارتخانه‌های نخست وزیری و ریاست جمهوری دفاع کرد. وی همچنین در خصوص فعالیت‌های انجام شده تا کنون در چهارچوب این پروژه و همچنین بازتاب‌های پروژه مذکور توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت می‌توانیم حقوق معلمان را بهبود بخشیم، مدارس جدید بسازیم تا مدیریت معلمان و مدارس ما دیجیتالی شود و کیفیت تدریس در کل قلمرو شهرها به صورت یکسان افزایش یابد.

میزان صادرات ولفرامیت و کاستریت ج.د.کنگو بین سال‌های 2015 و 2019

تارنمای خبری کنگویی zoom-eco.net اول فوریه 2022 (12 بهمن 1400) می‌نویسد در سالنامه آماری جمهوری دموکراتیک کنگو (ویرایش 2020) آمده که این کشور در بین سالهای 2015 تا 2019 تنها 1243 تن (هزار و دویست و چهل و سه تن) ولفرامیت (Wolframite) تولید کرده است. میزان عایدی کنگو دموکراتیک از صادرات این ماده اولیه در بازه زمانی فوق حدود 11 میلیون دلار بوده است. در ادامه در خصوص تولید کاستریت (cassitérite) نیز آمده که ج.د.کنگو در همین دوره زمانی از تولید و صادرات این ماده معدنی به میزان 75277 تن جمعاً 457.6 میلیون دلار درآمد داشته است. در پایان این خبر آمده ولفرامیت عمدتاً در استان کیووشمالی (Nord-Kivu) واقع در شرق این کشور و به شیوه معدن کاری سنتی استخراج می‌شود و در خصوص کاستریت نیز تصریح شده که این ماده اولیه به شیوه نیمه صنعتی توسط شرکت‌های معدنی دولتی و خارجی از استان‌های کاتانگا (Katanga) و دو استان کیووشمالی و کیوو شمالی و همچنین مانیه‌ما (Maniema) به دست می‌آید.

جمهوری کنگو (برازاویل)

 آغاز فعالیت شرکت Sofatt در زمینه محصولات غذایی و آب میوه در کنگو

Lassine Alhassane Ouattara، مدیر کل Sofatt، گفت: "با تولید آب میوه و محصولات غذایی تولیدی کنگو با نام تاتا، ما از جمعیت این کشور دعوت می‌کنیم تا محصولات ما را مصرف کنند. ما به مصرف کنندگان خود اطمینان می‌دهیم که محصولات ما با کیفیت هستند. به گفته وی، این پروژه مستلزم سرمایه گذاری حدود یک میلیارد FCFA بوده که منجر به ایجاد 80 شغل مستقیم و برآورد 160 شغل غیرمستقیم می‌شود. کوچک بودن این شرکت مانع از آن نشد که چشم انداز استراتژیک روشنی داشته باشد. هدف سوفات در پنج سال آینده تبدیل شدن به یک مجتمع کشت و صنعت است که در آن نزدیک به شش میلیارد FCFA برای 450 شغل سرمایه گذاری خواهد کرد. این تأمین مالی به مبلغ بیش از 71 میلیون فرانک سی‌اف‌آی، Sofat را قادر ساخت تا تجهیزات پردازش و نهاده‌هایی را به دست آورد که به آن اجازه می‌دهد فعالیت‌های پردازش کشاورزی و صنعتی خود را توسعه دهد. Sofatt محصولات صرفاً کنگو را به بازار عرضه و برای جوانان شغل ایجاد می‌کند.

پنجاه و یکمین سالگرد روز جهانی تالاب‌ها با موضوع «اقدام برای تالاب‌ها اقدام برای بشریت و طبیعت»

در جمهوری کنگو، آرلت سودان نونالت وزیر محیط زیست، توسعه پایدار و حوضه کنگو، به همین مناسبت بیانیه‌ای از طرف دولت در 1 فوریه ارائه کرد:

در 11 بهمن 1350 در شهر رامسر ایران بود که معاهده بین المللی مهمی‌برای سیاره زمین به تصویب رسید، یعنی کنوانسیون حفاظت از تالاب‌ها. تالاب‌ها در واقع همه آن مکان‌های تماس بین خشکی و آب هستند. تالاب‌ها نه تنها در چرخه تأمین آب پاک برای بشریت ضروری هستند، بلکه در کاهش خطرات طبیعی نیز نقش کلیدی ایفا می‌کنند. خاک‌های غرقابی آن‌ها نیز مخازن بسیار ارزشمندی برای تنوع زیستی است: نزدیک به 40 درصد از گونه‌های جانوری کره زمین در آنجا زندگی می‌کنند یا تولید مثل می‌کنند، از جمله نیمی از پرندگان و دو سوم ماهی‌ها. علی رغم پیشرفت‌های بزرگ در حفاظت از تالاب‌ها، متاسفانه تالاب‌ها در بین اکوسیستم‌های در معرض تهدید در جهان باقی مانده‌اند. جمهوری کنگو از تهدیدات اکوسیستم خود مصون نیست. به عنوان مثال، مناطق حرا ما که تقریباً نیمی از مساحت خود را از دست داده‌اند، باید کاملاً بازسازی شوند، همان طور که زمین‌های حوضه کنگو باید از یکپارچگی محافظت شوند. یادآوری می‌کنم، جنگل‌ها؛ اما جمهوری کنگو دارای یک دارایی گرانبها است و حفاظت از محیط زیست را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است. زیرا در واقع به لطف مشارکت شخصی رئیس دولت، رئیس جمهور دنیس ساسو-نگوسو است که کنوانسیون رامسر از سال 1998 چهارده سایت کنگو را در فهرست تالاب‌های مهم بین المللی قرار داده است. از Lac Télé گرفته تا پارک‌های ملی، از رپیدز Djoué تا دره Niari، این مکان‌های فهرست شده در حال حاضر مربوط به 9 بخش از کنگو هستند. نقشه برداری دقیق آن‌ها و هم چنین به روز رسانی داده‌های علمی‌بخشی از وظایفی است که وزارت محیط زیست به آن پرداخته است. اگر جنگل‌ها و تورب‌زارهای حوضه کنگو ریه‌های دنیا هستند، تالاب‌ها به نوعی کلیه‌های آن هستند. تالاب‌ها مکان‌های گم‌شده‌اند و فضاهای بی‌فایده‌ای نیستند، باید برای بهره‌برداری تجاری زهکشی شوند. آن‌ها مخازن حیات هستند که برای تنوع زیستی و تعادل آب و هوا ضروری است. حفاظت از آن‌ها بر عهده ماست و برای این کار، باید بدانیم چگونه بالاتر و فراتر از خود بیندیشیم، به فکر فرزندانمان باشیم، با محیطی که ما نگهبان آن هستیم و نه مالک آن، رابطه فروتنانه‌تری داشته باشیم.

جمهوری آفریقای مرکزی

صادارات بذر ذرت رواندا به آفریقای مرکزی و ج.د.کنگو

دولت رواندا 28 ژانویه 2022 (8 بهمن 1400) اعلام کرد که صادرات 9 تن بذر ذرت به کشورهای آفریقای مرکزی و جمهوری دموکراتیک کنگو به زودی عملیاتی خواهد شد. آقای پاتریک کارانگوا (Patrick Karangwa) مدیرکل شورای کشاورزی رواندا (RAB) در این رابطه تصریح کرد که نمونه‌هایی پیش از این به دو کشور ج.د.کنگو و آفریقای مرکزی ارسال شده تا مرحله آزمایشی انجام شوند. وی افزود ارسال قریب الوقوع 9 تن دانه ذرت از رواندا به این دو کشور در چارچوب آغاز صادرات این محصول انجام خواهد شد. وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از اینکه کشور متبوعش در حال حاضر به طور متوسط سالانه حدود 9 هزار تن ذرت تولید می‌کند، یادآور شد که رواندا پیش از این سالانه به طور متوسط 3500 تن بذر ذرت وارد می‌کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما