معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقا در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 نامیبیا

ابراز علاقمندی و رضایت سفیر نامیبیا در گسترش بازار گوشت کشور

خانم مارگرت منساه- ویلیامس سفیر جمهوری نامیبیا به آمریکا اخیراً از شرکت گوشت نامیبیا (میتکو) بازدید نموده و از نحوه فعالیت آن و روند انجام وظایف خود به ویژه تجربه و دانش وسیع این نهاد دولتی در تولید گوشت با کیفیت که دارای توانمندی رقابت در بازار جهانی و اقتصادهای پیشرفته همانند آمریکا ابراز رضایت نمود. سفیر مذکور در این باره گفت ما می‌توانیم برای رشد اقتصادی نامیبیا و قرار دادن آن در نقشه بازار تجاری جهان جایگاهی را به خود اختصاص دهیم. این کشور به عنوان صادر کننده خالص گوشت به ویژه به اتحادیه اروپا، نروژ و انگلیس شناخته شده است.

زیمبابوه

درآمد 80 میلیون دلاری زیمبابوه از صادرات تنباکو

تنباکو دومین محصول اصلی صادراتی زیمبابوه پس از طلا محسوب می‌شود و نقش مهمی در تأمین ارز خارجی در این کشور دارد و مطابق آمارها 25 تا 30 درصد ارز مورد نیاز کشور از طریق صادرات این محصول تأمین می‌شود. مطابق آمارها، زیمبابوه اخیراً 80 میلیون دلار صادرات تنباکو به شرق دور داشته است و انتظار می‌رود که صادرات به آفریقای جنوبی نیز به زودی آغاز گردد. این در حالی است که سال گذشته شیوع ویروس کرونا بازار تنباکو را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده بود. در حال حاضر میزان تنباکوی صادراتی 15 هزار و 777 تن به ارزش بیش از 80 میلیون دلار بوده که افزایش حجم صادرات این محصول را نشان می‌دهد. سال گذشته در چنین مقطعی زیمبابوه تنها 573 تن صادرات تنباکو به ارزش بیش از 17 میلیون دلار داشت. مطابق آمار منتشر شده تاکنون بیشترین حجم صادرات به شرق دور بوده است.

خرید اکثریت سهام معادن لیتیوم توسط شرکت چینی

مطابق توافقات انجام شده میان طرف‌های زیمبابوه‌ای و چینی، مقرر شده شرکت بین المللی هوآیو «Huayou International» اکثریت سهام مربوط به یک پروژه در معدن آرکادیا را خریداری نماید. مطابق بررسی‌های پیشتر انجام شده، معدن آرکادیا در زیمبابوه از ذخایر غنی لیتیوم برخوردار است و حجم قابل توجه این ذخایر می‌تواند، زیمبابوه را به جایگاه مهمی در عرضه جهانی این عنصر سوق دهد و اکنون طرف چینی تلاش دارد که دست برتر را در استفاده از این ذخایر ارزشمند داشته باشد. انتظار می‌رود که این شرکت بین المللی چینی مبلغی معادل 400 میلیون دلار برای سهام خریداری شده خود پرداخت نماید که بی تردید پیشنهادی بسیار جذاب برای دولت زیمبابوه محسوب می‌شود که نیازمند سرمایه گذاری خارجی است. دولت آقای امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه برای دستیابی به چشم انداز 2030 که قرار است مطابق آن اکثریت مردم این کشور به در آمدی بالاتر از حد متوسط دست یابند، به شدت نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی است و در این مسیر به دستان دولت چین به عنوان یکی از متحدان نزدیک خود چشم دوخته است.

ماداگاسکار

کمک 5 میلیون یورویی آژانس توسعه فرانسه به ماداگاسکار

آژانس توسعه فرانسه در چارچوب یک رویکرد اصلاحی مبلغ 5 میلیون یورو جهت بهبود مدیریت مالی به ویژه اثربخشی زنجیره هزینه‌های عمومی‌ به وزارت اقتصاد و تأمین مالی ماداگاسکار کمک کرد. در این زمینه، آژانس مذکور حوزه‌های مشخصی برای همکاری تعیین کرده و این همکاری با مجموعه‌ای از workshop ها که اولین آن از 7 تا 13 مارس با اتحادیه اروپا و بانک جهانی جهت شناسایی حوزه‌های اولویت دار برنامه ریزی شده است، شروع خواهد شد.

 خسارت بارندگی در ماداگاسکار

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان مدیریت مخاطرات و بلایا، طی بارندگی‌های روزهای اخیر 10 نفر جان خود را از دست داده‌اند. زندگی عادی حدود 17.498 نفر از شهروندان نیز مختل و منازل بسیاری از این افراد در جریان بارندگی تخریب شده است. مسیرهای متعدد بسیاری از این افراد مسدود شده و امکان تردد برای آن‌ها بسیار مشکل شده است. آبگرفتی معابر در روستاها و حتی شهرها و پایتخت این کشور به گونه‌ای است که خودروها نیز برای تردد با مشکل مواجه شده‌اند. طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی ماداگاسکار، وضعیت آب و هوایی و بارندگی تا روزهای آینده پابرجا بوده و برای اواخر هفته جاری نیز بارندگی‌های بسیار شدید و سیلابی شدن مسیل‌ها و مناطق شهری و روستایی پیش بینی شده است. این سازمان در اعلامیه اخیر خود در این زمینه هشدارهای لازم را جهت رعایت نکات ایمنی صادر کرده است.

موریس

حمایت هند از موریس

 نارندرا مؤدی، نخست وزیر هند، طی سخنرانی خود در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ برای افتتاح مجازی چهار پروژه در موریس تأیید کرد که هند به حمایت از موریس در طرح توسعه این کشور ادامه خواهد داد. وی اتحاد دو کشور هند و موریس را تاریخی و فرهنگی خواند. در مراسمی‌ که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، نارندرا مؤدی، نخست وزیر هند چهار پروژه از جمله پروژه مسکن اجتماعی و یک مزرعه فتوولتائیک، سیستم تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به انرژی الکتریسیته را به صورت مجازی افتتاح کرد. نخست وزیر هند با تاکید بر اینکه دو کشور هند و موریس از نظر تاریخ، اصل و نسب، فرهنگ و حتی زبان با یکدیگر متحد هستند، گفت: هند به حمایت از موریس در بخش‌های مختلف ادامه خواهد داد. هند طی این مراسم مجازی ۱۹۰ میلیون دلار خط اعتباری خود را برای پروژه مترو اکسپرس تخصیص داد. این بودجه برای سایر پروژه‌های زیربنایی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نارندرا مؤدی گفت: موریس یک نمونه عالی از رویکرد هند در مشارکت برای توسعه است که بر اساس نیازها و اولویت‌های شرکا صورت می‌گیرد. علاوه بر این، تفاهم نامه‌ای با هزینه ۴۰۰ میلیون روپیه برای اجرای پروژه‌ها در بخش‌های آموزشی و بهداشتی بین دو کشور منعقد شد.

موزامبیک

خسارت‌های طوفان استوایی آنا

روز دوشنبه 4 بهمن 1400، اولین طوفان استوایی سال جاری موزامبیک موسوم به "آنا" به وقوع پیوست. طوفان مناطق مرکزی و شمالی موزامبیک، شامل استان‌های نامپولا، زامبزیا، ته‌ته، نیاسا و مانیکا را در نوردید. بنا به اطلاعات منتشر شده از سازمان مدیریت بحران موزامبیک، تا کنون حداقل 20 نفر جان باختند. این طوفان به بیش از 10 هزار منزل مسکونی و زیرساخت‌ها از جمله پل‌ها، شبکه برق، مراکز درمانی و شبکه آب آسیب رساند. یونیسف اعلام کرده است برای ارائه کمک اضطراری به 5/3 میلیون دلار نیاز دارد. طوفان آنا، بیش از 45 هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده است که 23 هزار نفر از آنان زنان و کودکان هستند.

جمهوری کنیا

مذاکرات کنیا و اتحادیه اروپا برای تعمیق روابط

کنیا و اتحادیه اروپا در روز جمعه 28 ژانویه، گفتگوهای خود را برای ارتقای روابط دو طرف و تمرکز بر موضوعات مربوط به ارتقای صلح و توسعه بلندمدت آغاز کردند. در نشستی در نایروبی، وزیر امور خارجه کنیا و جوزپ بورل فونتلس مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی را برای آغاز رسمی‌ گفتگوها در مورد گفتگوی راهبردی به امضا رساندند. در حالی که اتحادیه اروپا خواهان تعمیق روابط با کل قاره است، اما آقای فونتلس که روز جمعه، تنها سه هفته قبل از میزبانی اتحادیه اروپا از نمایندگان آفریقایی در بروکسل، وارد نایروبی شده است، اظهار داشت که اتحادیه اروپا ابتدا با "کشورهای همفکر" همکاری خواهد کرد. او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در نایروبی گفت: "دو طرف روابط طولانی مدتی داشته‌ایم؛ با این حال، دیگر اهدا کننده کمک‌های توسعه‌ای نیستیم. اکنون یک شریک استراتژیک هستیم. شکی نیست که صلح و امنیت در این منطقه و کل جهان در خطر است. و این مستلزم آن است که طرف‌های همفکر مانند اتحادیه اروپا و کنیا به یکدیگر بپیوندند. گفت و گوی راهبردی نتایج ملموسی به همراه خواهد داشت، زیرا بر اجرای تعهدات، اقدامات، سرمایه گذاری‌ها و اشتراک اهداف بین ملت‌هایمان متمرکز خواهد بود." وزیر امور خارجه کنیا، خانم اومامو نیز اظهار داشت که این تعهدات به صلح و امنیت بلندمدت در منطقه، مبارزه با فقر از طریق تجارت و سرمایه‌گذاری، حفاظت از محیط زیست و مبارزه با تغییرات آب و هوایی، دفاع از دموکراسی و حاکمیت قانون، و حقوق بشر و همچنین به بسیاری از بخش‌ها در دستور کار توسعه کنیا خواهد پرداخت. روز جمعه، آقای فونتلس برنامه همکاری کنیا و اتحادیه اروپا را راه اندازی کرد. این برنامه که قرار است تا سال 2027 ادامه داشته باشد، سرمایه‌گذاری‌های سازگار با محیط زیست در کنیا، توسعه انسانی و پوشش دیجیتال از طریق سواد رایانه‌ای و ارائه خدمات اینترنتی را در بر می‌گیرد. برنامه مذکور در چهار سال اول 361 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و هدف طرح‌های آن حفظ صلح و ثبات "با تمرکز ویژه بر زنان و جوانان" اعلام شده است.

 جمهوری دمکراتیک کنگو (کینشازا)

فلیکس تشیسکدی ریاست دوره‌ای جامعه اقتصادی مرکز آفریقا را بر عهده گرفت

آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهور کنگو دموکراتیک با حضور در بیستمین نشست عادی کنفرانس سران کشورهای عضو جامعه اقتصادی مرکز آفریقا (CEEAC) به میزبانی برازاویل، 19 ژانویه 2022 (29 دی 1400) رسماً ریاست این نهاد اقتصادی منطقه‌ای را برای یک دوره یکساله بر عهده گرفت. علاوه بر آقای دنیس ساسو انگسو رییس جمهور کنگو برازاویل و آقای تشیسکدی به ترتیب رییس خروجی و رییس جدید روسای جمهور کشورهای آفریقای مرکزی، گینه استوایی، آنگولا و نخست‌وزیران چاد و کامرون، وزیر امور خارجه رواندا، وزیر امور خارجه بروندی و وزیر ارشد دولت گابن در روابط با نهادهای قانون اساسی، به نمایندگی از رییس جمهور کشورهای متبوع خود حضور داشتند. فلیکس تشیسکدی، مأموریت یک ساله‌اش در رأس این سازمان «زیرمنطقه‌ای» را در راستای اجرای اصلاحات، هماهنگی سیاست‌های جوامع، مدیریت بحران سلامتی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، رشد اقتصادی، حکمرانی دموکراتیک، مدیریت و محافظت از جنگل‌های انبوه حوزه کنگو و تجدد سیاست‌های همگرایی منطقه‌ای اعلام کرد. جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا (CEEAC) شامل 11 کشور عضو: جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو (برازاویل)، آفریقای مرکزی، آنگولا، بروندی، کامرون، گینه استوایی، رواندا، سائوتومه و پرنسیپ، چاد و گابن می‌باشد.

جمهوری دموکراتیک کنگو در آستانه پیوستن به جامعه شرق آفریقا (CEA)

تارنمای خبری digitalcongo.net 19 ژانویه 2022 (29 دی 1400) می‌نویسد بنا به اعلام روابط عمومی وزارت خارجه کنگو دموکراتیک مذاکرات میان این کشور توسط وزیر امور خارجه با تیم مذاکره‌کننده جامعه شرق آفریقا از 17 ژانویه 2022 (27 دی 1400) در نایروبی (کنیا) آغاز شده است. آقای کریستف لوتوندولا وزیر خارجه کنگو دموکراتیک در این مذاکرات اعلام کرد که پیوستن این کشور به جامعه شرق آفریقا (CEA) سهم قابل توجه‌ای در تحقق اهداف منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (ZLECLAF) خواهد داشت. وزیر خارجه ج.د.کنگو عضویت کشور مبتوعش در جامعه شرق آفریقا را "یک انتخاب عقلانی، واقع‌بینانه و قلبی" دانسته و افرود که "از نظر ایدئولوژی ج.د.کنگو یک کشور پان‌آفریقایی است" و یکی از کشورها مؤسس سازمان اتحادیه آفریقا (OUA) که تبدیل به اتحادیه آفریقای کنونی شده، بوده است. این مذاکرات هشتمین گام از ده مرحله روند برای عضویت جمهوری دموکراتیک کنگو به جامعه شرق آفریقا است. در پایان جلسات این مذاکرات، نتایج برای تصویب در شورای وزیران جامعه شرق آفریقا به عنوان نهمین مرحله ارائه خواهد شد و سپس آخرین مرحله نهایی شدن پرونده کنگو دموکراتیک، ارائه نامزدی این کشور به سران این جامعه برای تأیید خواهد بود.

جمهوری کنگو (برازاویل)

آغار بکار پروژه فیبرنوری زیر رودخانه‌ای برای اتصال کنگو برازاویل و آفریقای مرکزی

جمهوری کنگو و آفریقای مرکزی از طریق فیبر نوری زیر رودخانه‌ای به یکدیگر متصل خواهند شد. مراسم راه اندازی اجرای این طرح 14 ژانویه 2022 (24 دی 1400) با حضور وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال کنگو برازاویل و مجری پروژه در برازاویل برگزار شد. ساز و کار فنی این پروژه (the motor barge) با مساحتی 576 مترمربع متشکل از چهار پروانه موتور مستقل هر کدام با ظرفیت 150 کاوایی (KVA) شامل دو موتور پمپ 7 هزار لیتری در دقیقه، یک جت و مته برای انجام حفاری، دو مخزن گازوییلی هر کدام با ظرفیت 7500 لیتری، دو دستگاه ژنراتور 65 کاوایی می‌باشد. آقای میشل انگالا هماهنگ کننده این پروژه متصل کننده مرکز آفریقا در این مراسم گفت کارهای مرحله دوم مربوط به کنگو برازاویل و آفریقای مرکزی شامل 285 کیلومتر فیبر نوری زیر رودخانه‌ای خواهد بود که با فولاد تقویت شده است تا نه تنها کارآیی آن افزایش پیدا کند بلکه امکان قرار دادن آن بر روی بستر رودخانه نیز فراهم شود. شایان ذکر است که اجرا و نصب این پروژه فیبر نوری زیر رودخانه‌ای توسط شرکت چینی هووایی (Huawei) و شرکت چینی خدمات ارتباطات بین‌المللی (CCSI) انجام خواهد شد.

دارالسلام بندر برتر آفریقا شد

 بندر دارالسلام در سنجش جوایز سفر جهانی (WTA) که در لندن برگزار گردید، به عنوان بندر برتر آفریقا برگزیده شد. در تاریخ کشور این اولین باریست که بزرگترین بندر تانزانیا این جایزه را در سطح آفریقا به خود اختصاص می‌دهد. در این رقابت بنادر مهمی همچون بندر الیزابت، کیپ تاون و دوربان در آفریقای جنوبی و بندر مومباسا در کنیا شرکت داشته‌اند. بر اساس داده‌های موجود در وب سایت اداره بندر تانزانیا (TPA)، بندر دارالسلام بعنوان بندر اصلی کشور دارای ظرفیت مجاز 4.1 میلیون تن وزن خشک و بسته بندی شده و 6 میلیون وزن محموله‌های فله‌ای می‌باشد. این بندر با مجموع 11 اسکله در امتداد آب‌های عمیق اقیانوس هند به طول 2600 متر، حدود 95 درصد تجارت بین المللی تانزانیا را اداره می‌کند. همچنین، این بندر به کشورهای لند لاک همسایه مانند مالاوی، زامبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، بوروندی، رواندا و اوگاندا از طریق راه آهن و راه‌های زمینی متصل بوده، نقش ستون فقرات اقتصاد منطقه‌ای را ایفا می‌کند. استقرار استراتژیک بندر دارالسلام همراه با به روزرسانی اخیر آن توسط شرکت مهندسی بندر چین (CHEC)، موجب ظهور کشتی‌های عظیم از سراسر جهان شده است.

اوگاندا

امارات محدودیت‌های سفر در پروازهای اوگاندا را لغو کرد

امارات متحده عربی ممنوعیت پرواز از اوگاندا به دبی را لغو کرد. امارات حدود یک هفته پیش برای برخی از کشورها از جمله اوگاندا محدودیت‌هایی اعمال کرد تا از شیوع اُمیکرون جلوگیری کند. با این حال، امارات همچنان محدودیت‌های سفر برای اتباع تانزانیا، کنیا، رواندا، آفریقای جنوبی و اتیوپی را حفظ کرده است. دبی یکی از چهار مسیر اصلی از فرودگاه بین‌المللی انتبه است که به طور میانگین 20 پرواز در هفته دارد. این پروازها توسط خطوط هوایی Uganda، Emirates، Fly Dubai، Kenya Airways، Ethiopian Airlines و RwandAir انجام می‌شود. خطوط هوایی اوگاندا که چهار پرواز در هفته به دبی انجام می‌دهد پروازها را از تاریخ 8 ژانویه از سر گرفت.

رواندا

رواندا مرز خود با اوگاندا را بازگشایی می‌کند

دولت رواندا اعلام کرده است که مرز خود با اوگاندا را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای ایجاد یک حرکت تازه بین دو کشور بازگشایی می‌کند. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه، رواندا پست مرزی گاتونا را روز دوشنبه 31 ژانویه باز می‌کند تا امکان رفت و آمد آسان بین دو کشور فراهم شود. مرز گاتونا که شلوغ‌ترین مرز بین دو کشور است، تقریباً چهار سال پس از اینکه رواندا توصیه‌ای به شهروندان خود صادر کرد مبنی بر اینکه امنیت آنها در کشور همسایه تضمین نمی‌شود، غیر فعال بوده است.

نیجریه

نیجریه در آستانه رسیدن به اقتصاد تریلیون دلاری

در رتبه بندی جدید نیجریه با سایر اقتصادهای تریلیون دلاری - مکزیک، اندونزی و ترکیه - با نام اختصاری MINT گروه بندی شد. با افزایش قیمت نفت، تولید ناخالص داخلی نیجریه در سال 2014 به 0.6 تریلیون دلار رسید. با این حال، در هفت سال گذشته، امیدها برای عبور نیجریه از نقطه عطف 1 تریلیون دلاری از بین رفته است. هیچ صحبتی در مورد تبدیل شدن نیجریه به یکی از 20 اقتصاد بزرگ جهان وجود ندارد. نه جامعه بین المللی در مورد آن صحبت می‌کند و نه روشنفکران نیجریه. با این حال، این یک اقتصاد تریلیون دلاری است که هزینه توسعه سرمایه انسانی، زیرساخت‌ها را پرداخت می‌کند و صد میلیون نفر را مستقیماً از فقر خارج می‌کند. در یک اقتصاد تریلیون دلاری، تولید ناخالص داخلی سرانه نیجریه به بالای 4000 دلار می‌رسد و ما را به کشوری با درآمد متوسط تبدیل می‌کند. با این حال این فقط آغاز است و مقصد نیست. مقصد 12500 دلار سرانه تولید ناخالص داخلی است. بر اساس این گزارش، اینکه اقتصاد نیجریه از آفریقای جنوبی عبور کرد و از مرز نیم تریلیون دلار عبور کرد، مستقیماً از درآمدهای نفتی 100 دلار در هر بشکه نبود. تولید ناخالص داخلی نیجریه در سال 1999، 160 میلیارد دلار (با استفاده از دلار 2010) بود. در سال 2015، زمانی که قیمت نفت از 100 دلار کاهش یافته بود، تولید ناخالص داخلی نیجریه حدود 464 میلیارد دلار بود که رشدی سه برابری در 15 سال داشت. اگر سهم 100 دلاری نفت را فاکتور بگیریم، رشد 4 برابری می‌شود! در بخش بهتری از دهه 2000، قیمت نفت بسیار کمتر از 100 دلار بود. همچنین تولید روزانه نفت خام نیجریه به دلیل بحران دلتای نیجر پایین بود. به این معنی که رشدی که در دهه 2000 رخ داد هرگز ناشی از درآمد بالای نفتی نبود.

91 میلیون نیجریه‌ای تحت تأثیر فقر هستند

«اسو ایگهودولو» رئیس گروه اجلاس اقتصادی نیجریه (NESG)، اعلام کرد که 91 میلیون نیجریه‌ای به "ویروس فقر" مبتلا هستند که به گفته آن‌ها مسری‌تر از COVID-19 است. ایگودالو که این اظهارات را در راه اندازی چشم انداز اقتصاد کلان 2022 بیان می‌کرد، همچنین از دولت فدرال خواست تا سیاست‌هایی را که موجب رشد اقتصادی می‌شود، تسریع کند. او گفت که علی‌رغم ظهور انواع مختلف ویروس سال 2021 نشانگر بهبود تدریجی اقتصاد جهانی از تأثیر منفی همه‌گیری کووید-19 است. به گفته او، علی‌رغم تفاوت‌های قابل توجه در قاره‌ها بهبودی عمدتاً ناشی از کمپین‌ها و برنامه‌های واکسیناسیون جهانی مصمم و متمرکز بود. در آفریقا، تنها حدود 15 درصد از جمعیت با 10 درصد واکسینه کامل در مقایسه با نرخ مشاهده شده در غرب (با 51 درصد واکسینه کامل در اروپا و 62 درصد در ایالات متحده) تا 17 ژانویه 2022 واکسینه شده‌اند.

سیرالئون

استراتژی همکاری اتحادیه اروپا-سیرالئون 2027-2021

سفیر اتحادیه اروپا در سیرالئون به همراه رئیس بخش همکاری، استراتژی جدید همکاری میان اتحادیه اروپا و سیرالئون برای دوره 2027-2021 را به وزیر برنامه ریزی و توسعه اقتصادی تحویل دادند. سفیر اتحادیه اروپا مانوئل مولر تأکید کرد همکاری‌های فیمابین مبتنی بر ارزش‌های مشترک و متعهد به حمایت از طرح‌های توسعه دولت سیرالئون برای تقویت صلح پایدار، وحدت و رفاه برای مردم سیرالئون است. سند حاضر متمرکز بر سه اولویت اقتصاد سبز، توسعه انسانی و حکومت تهیه و تنظیم شده است.

ارتقای سیرالئون در رتبه بندی شاخص جهانی ادراک فساد

سیرالئون برای سومین بار در سه سال گذشته توانست جایگاه خود را در رتبه بندی شاخص جهانی ادراک فساد ارتقا دهد. بر این اساس و با اعلام سازمان بین المللی شفافیت جایگاه سیرالئون از رتبه 117 در سال 2020 به رتبه 115 در سال 2021 در میان 180 کشور ترفیع یافته است. سیرالئون توانسته است با اقدامات مثبت در زمینه مبارزه با فساد جایگاه خود را ظرف 3 سال گذشته 15 پله ارتقا دهد.

نیجر

همکاری دوجانبه بین چین و دفتر محصولات غذائی نیجر

دفتر محصولات غذایی نیجر (OPVN) اخیراً کمک‌های غیر نقدی به ارزش تقریبی 2.7 میلیارد فرانک سیفا از چین دریافت نموده است. در مجموع 15 تراکتور، 15 تریلر حمل و نقل، 18 وسیله نقلیه ون، توسط چین به دفتر محصولات غذایی نیجر اهدا شده است. وزیر آلکاچه گفت محصولات غذایی نیجر یک حلقه مهم در زمینه امنیت غذایی است. آقای هی جیانگ فنگ، سفیر چین در نیجر گفت که روابط دوستی و همکاری بین کشورش و نیجر خوب می‌باشد و تاکید کرد توسعه اقتصادی نیجر و همچنین رفاه جمعیت آن همیشه در مرکز همکاری‌ها قرار گرفته است.

 در نوامبر 2021، در مراسم افتتاحیه هشتمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و آفریقا، سفیر چین در نیجر گفت، رئیس جمهور شی جین پینگ "نه برنامه" همکاری معروف را اعلام کرد که شامل برنامه کاهش فقر و توسعه کشاورزی است.

در پایان گفت: "چین پیشنهاد کرد که با برنامه رنسانس نیجر همگام شود و مایل است فرصت‌هایی برای همکاری در این زمینه شناسایی کند تا به نیجر در مبارزه با ناامنی غذایی کمک کند."

چاد

لغو مالیات واردات گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها و تبلت ها

بنا به گزارش بخش مخابرات نرخ نفوذ اینترنت در چاد از سال 2020 هنوز تنها 14 درصد می‌باشد. مقامات چاد با توجه به رشد اقتصاد دیجیتالی در جهان تصمیم گرفتند تدابیر فوری در این خصوص اتخاذ کنند. لذا با توجه به مصوبات این کمیته تا پنج سال آینده واردکنندگان تلفن برای شبکه‌های تلفن همراه بی‌سیم (تلفن‌های همراه و گوشی‌های هوشمند، رایانه و تبلت، هر نوع) و لوازم جانبی اختصاصی، از حقوق و مالیات واردات معاف هستند. طبق بخشنامه وزارت دارایی این معافیت از دوشنبه 24 ژانویه لازم اجرا می‌شود. چاد یکی از کشورهایی است که گران‌ترین نرخ اینترنت را در آفریقا دارد.

بنین

شاخص ادراک فساد 2021

سازمان بین‌المللی شفافیت در روز سه‌شنبه ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ گزارش سال ۲۰۲۱ را در مورد شاخص ادراک فساد (CPI) در جهان را منتشر کرد. این برنامه شامل 180 کشور و منطقه را بر اساس سطح درک شده از فساد در بخش عمومی رتبه بندی می‌کند. نتایج در مقیاس 0 (بسیار خراب) تا 100 (بسیار تمیز) ارائه شده است. میانگین جهانی برای دهمین سال متوالی بدون تغییر باقی مانده، تنها 43 امتیاز از 100 امتیاز ممکن است. شاخص ادراک فساد (CPI) 2021 نشان داد که سطوح فساد در سراسر جهان بدون حرکت مانده است، زیرا علیرغم تعهدات متعدد، حدود 131 کشور هیچ پیشرفت قابل توجهی در برابر فساد نداشته‌اند. بنین ما بین 180 کشور در ردیف 78 با 42 امتیاز از 100 امتیاز قرار گرفته در سال گذشته بنین با 41 امتیاز در رده 83 قرار داشت.

دماغه سبز

حمایت مالی ۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا از دماغه سبز تا سال ۲۰۲۴

اتحادیه اروپا از دماغه سبز به میزان ۱۸ میلیون یورو معادل دو میلیارد اسکودو، تحت توافقنامه تأمین مالی حمایت از بودجه ۲۰۲۴-۲۰۲۱ که در دسامبر امضا شد از این کشور حمایت خواهد کرد. طبق گزارش دولت دماغه سبز، سند چارچوب قرارداد اعتبار مالی در ۲۰ دسامبر امضا شد و اولین پرداخت به مبلغ ۶ میلیون یورو در دسامبر ۲۰۲۱ به دولت انجام شد. این امر نشان دهنده تعهد محکم اتحادیه اروپا به دماغه سبز است. به گفته همین منبع، این بودجه با هدف دوگانه حمایت از دولت دماغه سبز برای ایجاد شرایط مناسب برای خروج از بحران اقتصادی و اجتماعی ناشی از همه گیری کووید-۱۹ و همچنین حمایت از اهداف استراتژیک دماغه سبز است.

دماغه سبز الگوی مبارزه با فقر شدید در آفریقا

هماهنگ کننده سازمان ملل متحد مقیم در دماغه سبز در تاریخ ۲۵ ژانویه گفت که این مجمع الجزایر شرایط لازم برای تبدیل شدن به نخستین کشور آفریقایی موفق در راستای ریشه کنی فقر شدید را داراست. آنا گارسا، در تاریخ ۲۵ ژانویه در پرایا، در مراسم پایانی سالانه فرآیند چارچوب همکاری جدید بین سازمان ملل متحد و دماغه سبز، برای دوره پنج‌ساله ۲۰۲۷-۲۰۲۳ طی سخنرانی خود به این موضوع اشاره کرد.

مجمع سرمایه گذاری دماغه سبز در دبی "سکوی ایده آل" برای تقویت اقتصاد این کشور مدیر اجرایی سرمایه گذاری دماغه سبز در تاریخ ۲۴ ژانویه در پرایا تضمین داد که "مجمع سرمایه گذاری دماغه سبز" که برای ۴ فوریه 2022 در دبی برنامه ریزی شده است، "سکوی ایده آل" برای تقویت اقتصاد دماغه سبز خواهد بود. "انجمن سرمایه گذاری دماغه سبز" بخشی از نمایندگی ملی نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی است و هدف آن اشتراک گذاری استراتژی‌های توسعه و فرصت‌های تجاری، با هدف بسیج مالی برای پروژه‌های در حال انجام است.

سادک

اجرای پروتکل تجارت خدمات سادک

به گفته دبیر اجرای سادک، آریالای الیاس ماگوسی، پروتکل تجارت خدمات جامعه توسعه جنوب آفریقا به مرحله اجرا درآمده است. پروتکل تجارت خدمات سادک چارچوبی را برای توافق نامه‌های تجارت ترجیحی ارائه می‌دهد که تمامی خدمات بازرگانی و قابل تجارت را همه بخش‌های خدماتی پوشش می‌دهد. هدف از اجرای این پروتکل ترغیب تجارت میان منطقه‌ای در بخش‌های گوناگون خدماتی از طریق حذف تدریجی مقررات غیر ضروری است که بر عرضه خدمات فرامرزی در منطقه سادک تأثیر منفی می‌گذارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها