معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۳

زیمبابوه بدنبال شکستن رکورد صادرات تولیدات معدنی خود در سال 2022

زیمبابوه یکی از غنی‌ترین کشورها در حوزه معدنی محسوب می‌شود و حدود 40 ماده معدنی از جمله طلا و لیتیوم قابل صادرات دارد. لذا بسیاری این بستر مناسب را محرکی برای اقتصاد و افزایش بهره وری در کشور می‌دانند.

در سال گذشته زیمبابوه حدود 4 میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی داشت که بخشی از این رشد، نتیجه افزایش ارزش محصولات معدنی در بازارهای جهانی بود.

مطابق ارزیابی‌ها، محصولات معدنی صادراتی زیمبابوه در سال 2021 به ارزش 4.4 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال پیش از آن، رشدی 18 درصدی را نشان می‌دهد. در سال 2020 ارزش محصولات معدنی صادراتی 3.7 میلیارد دلار بود. پیشبینی‌ها از آن حکایت دارد که اقتصاد زیمبابوه در سال 2022 بهبود یابد و در این راستا یکی از حوزه‌هایی که موجب رشد اقتصاد این کشور خواهد شد، حوزه معدن است. مطابق ارزیابی‌های موجود، زیمبابوه رکورد صادرات تولیدات معدنی را در سال جدید خواهد شکست و از رکورد سال 2021 عبور می‌کند.

در حال حاضر با توجه به تنوع گسترده در بخش معدن زیمبابوه تحلیلگران اقتصادی انتظار دارند که ارزش محصولات صادراتی کماکان رو به افزایش باشد. زیمبابوه یکی از غنی‌ترین کشورها در حوزه معدنی محسوب می‌شود و حدود 40 ماده معدنی قابل صادرات دارد. لذا بسیاری این بستر مناسب را محرکی برای اقتصاد و افزایش بهره وری در کشور می‌دانند.

این در حالی است که چشم اندازی که برای بخش معدن در زیمبابوه در نظر گرفته شده، 12 میلیارد دلار است و این کشور تلاش دارد ارزش تولیدات معدنی خود را به رقم فوق الذکر برساند. هرچند در کوتاه مدت دستیابی به این چشم انداز تا حدودی دشوار است. دولت کوشیده با قانون گذاری و تسهیل فرایندهای موجود در بخش معدن از طرق مختلف، زمینه رشد این حوزه را بیش از پیش فراهم سازد. در همین راستا به بخشی از فعالان حوزه معدن مشوق‌های مختلف و معافیت‌های مالیاتی اعطا شده که آنها را برای حضور بیشتر در این بخش تشوق کند. مقامات اقتصادی زیمبابوه امیدوارند که ارتقاء بخش معدن بتواند به محرک رشد اقتصادی در سایر حوزه‌ها نیز تبدیل گردد.

در حال حاضر رویکردهای زیمبابوه در حوزه معدن، با تغییراتی که ناشی از تغییر در تقاضاهای جهانی بوده، مواجه شده است. به عنوان نمونه این کشور به دنبال جذب سرمایه بیشتر در حوزه معادن لیتیوم است. زیمبابوه به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین ذخایر لیتیوم را در جهان دارد، در تلاش است که با سرمایه گذاری هر چه بیشتر، امکان بهره برداری از این فلز را که به طلای سفید مشهور شده، فراهم آورد. در این میان سرمایه گذاران چینی به این بخش ورود کرده و تلاش دارند با انعقاد قراردادهایی با ارزش اقتصادی بالا، انحصار تولید این عنصر گرانبها را در اختیار خود قرار دهند. مطابق گزارش‌ها، زیمبابوه پیشروترین کشور در آفریقا در تولید سنگ معدن لیتیوم و چهارمین کشور از این حیث در جهان محسوب می‌شود.

بیشترین سهم از تولیدات معدنی در زیمبابوه به طلا تعلق دارد. این کشور، سالانه حدود 25 تا 30 تن طلا به صورت رسمی‌  تولید و در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند اما برخی منابع مدعی هستند که تقریباً به همین میزان نیز طلا از زیمبابوه قاچاق شده و در بازارهای غیررسمی‌به فروش می‌رسد. کارشناسان معتقدند ارزش میزان طلایی که سالانه از زیمبابوه قاچاق می‌شود، در حدود 1.5 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. دولت زیمبابوه قصد دارد به منظور دستیابی به چشم انداز خود در حوزه صادرات تولیدات معدنی، با قاچاق طلا و سایر تولیدات معدنی به خارج از کشور مقابله جدی نماید.

زیمبابوه از توانمندی فنی لازم برای بهره برداری مناسب از ذخایر خود در حوزه معدن برخوردار نیست و نیازمند انعقاد قراردادهای مشترک با طرف‌های خارجی جهت جلب تکنولوژی و نیازهای فنی می‌باشد که این موضوع فرصت خوبی را در اختیار کشورهایی که خواهان همکاری با زیمبابوه در حوزه معدن هستند، قرار می‌دهد. در حال حاضر معدن بیکیتا در زیمبابوه در استان ماشوینگو که در جنوب غربی این کشور واقع شده، بزرگ‌ترین ذخایر شناخته شده فلزات قلیایی در جهان با حدود 11 میلیون تن را در خود جای داده است. فلزات قلیایی شامل لیتیوم، سدیم، پتاسیم و.... می‌باشند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما