معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش میانگین حقوق در کرواسی

پلنکوویچ نخست وزیر در دیدار از استان زادار گفت که کووید19 در سال 2020 به اقتصاد کرواسی ضربه زد، اما دولت در این بحران مشاغل را حفظ کرد و به کارگران بخش خصوصی حقوق پرداخت کرد و کارفرمایان را قادر ساخت تا بر بحران غلبه کنند. نخست وزیر پلنکوویچ اعلام کرد دولت از استان زادار و شهر زادار حمایت می‌کند، همه موضوعات توسعه و همکاری پروژه در جلسه با استاندار و مسئولین محلی مورد بحث قرار گرفت. نخست وزیر تاکید کرد که دولتش متوسط سطح حقوق ها را افزایش داده است. وی گفت: متوسط حقوق در کرواسی در نوامبر 2021- 7333 کونا بود در حالی که پنج سال قبل یعنی در نوامبر یا اکتبر 2016 زمانی که دولت ما شروع به کار کرد، متوسط حقوق در کرواسی 5642 کونا بود. این بدان معناست که در دولت ما متوسط حقوق در کرواسی 1691 کونا افزایش یافته است. او گفت که بنابراین درک پویایی‌های اقتصادی در دوره گذشته بسیار مهم است. وی یادآور شد: امروز در کرواسی 571/1 میلیون شاغل وجود دارد که 26000 نفر بیشتر از سال 2019 و 35000 نفر بیشتر از سال 2020 است.

تسخیر بازار گوشت ژاپن با گوشت گاو تولید کرواسی

فروشگاه‌های ژاپنی قفسه‌های خود را به روی تولیدکنندگان گوشت گاو کرواسی با کیفیت بالا باز کرده اند. این نتیجه سال‌ها کار وزارت کشاورزی در مورد برنامه‌ ریشه‌کنی و کنترل بیماری‌های عفونی دام است که در پروسه رسمی‌بین‌المللی بهداشت حیوانات توسط سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) و تلاش‌های مداوم منعکس شده است. وزارت کشاورزی گفت: اثبات بهداشت دام و منشاء محصولات حیوانی در کرواسی با مقام ذیصلاح ژاپن و هماهنگی ضمانت های بهداشتی ایمنی محصول حاصل شد که در نهایت به عنوان کالای مناسب برای بازار ژاپن پذیرفته شد.

وزارت کشاورزی می‌گوید: در کنار فرصت هایی که امکان عرضه محصولات با ارزش بالا در آن بازار معتبر فراهم می‌کند، این یک مرجع عالی برای محصولات کرواسی در سایر بازارها نیز می‌باشد. آنها یادآوری می‌کنند که به طور مستقل و با همکاری کمیسیون اروپا به طور مداوم در حال کار بر روی باز کردن بسیاری از بازارهای مورد علاقه برای تولیدکنندگان کرواسی هستند تا در سال 2021 امکان صادرات محصولات شیلاتی، محصولات مخلوط و پوست به اسرائیل، شیر و محصولات لبنی به لیبی، گوسفند و بز و گوشت گاو در ایران، غذای حیوانات خانگی در آلبانی، بستنی در کاستاریکا و کپسول ژلاتین در مصر فراهم شد.

تغییر قوانین برای تسریع بازسازی مناطق زلزله زده

برای تسریع بازسازی مناطق زلزله زده قانون خرید عمومی تغییر می یابد و  امکان خرید بر اساس قراردادهای چارچوبی ممکن شده است، به این معنی که چندین شهرداری و شهر در منطقه زلزله زده بانوینا می‌توانند با چندین شرکت ساختمانی بر اساس یک مناقصه عمومی یک قرارداد چارچوبی منعقد کنند. دارکو هوروات وزیر ساخت و ساز از ساده سازی قوانین تدارکات عمومی‌برای رویه‌های بازسازی پس از زمین لرزه‌های ویرانگر در زاگرب و پترینا تمجید کرد. به گفته وی آخرین موانع برای تسریع انعقاد قرارداد  بازسازی را برطرف خواهد کرد. سیستم شفاف دعوت عمومی در اعلامیه تدارکات عمومی الکترونیکی برای کلیه خریدهای بالای 20000 کونا ایجاد شده است و روند تجدید نظر کوتاه شده است. هوروات پس از نشست شرکای ائتلافی دولت که در آن شرکا یک بار دیگر پویایی بازسازی را مورد بحث و بررسی قرار دادند، گفت: من معتقدم که دیگر هیچ مانعی در بخش تدارکات عمومی‌برای تسریع قرارداد ها وجود ندارد.

 دو میلیون یورو برای هشدار سریع سیل و زلزله

به عنوان بخشی از پروژه بین المللی هشدار اولیه  از برنامه Interreg ADRION، یک پلت فرم آزمایشی برای هشدار اولیه در مورد سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی در حال توسعه است که سیستم های حفاظت شهروندان موجود در منطقه آدریاتیک- یونی را بهبود می‌بخشد. کرواسی نیز همراه با ایتالیا، یونان، اسلوونی، بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو و آلبانی در پروژه اتحادیه اروپا به ارزش حدود دو میلیون یورو مشارکت دارد. سیلویا زاگورتس معاون استاندار استان واراژدین که به عنوان شریک در پروژه شرکت می‌کند گفت:  ما آگاه هستیم که تأثیر تغییرات آب و هوایی به طور فزاینده ای قابل مشاهده است و به طور فزاینده ای بر زندگی و توسعه منطقه ما تأثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه خطرات بالقوه در منطقه ما سیل، رانش زمین، آتش‌سوزی و زلزله است، توسعه سیستم‌هایی که می‌توانند به ما در مورد یک تهدید احتمالی هشدار دهند، بسیار مهم است.  تومیسلاو ژرمیک، دستیار رئیس بخش اقتصاد اجتماعی هم گفت: این پلت فرم در هر هفت کشور شریک آزمایش خواهد شد و تجربیات به دست آمده به عنوان مبنایی برای توسعه یک برنامه راهبردی و اقدام استفاده خواهد شد که چشم انداز و راه حل های مشترکی را برای سیستم هشدار اولیه یکپارچه در منطقه آدریاتیک-یون ارائه می دهد. این پروژه که در پایان ماه اوت به پایان می رسد، توسط منطقه مولیز ایتالیا هدایت می‌شود و علاوه بر واراژدین، استان اسپلیت-دالماتسیا را نیز از کرواسی شامل می‌شود. ایتالیا، یونان، اسلوونی، بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو و آلبانی نیز در پروژه اتحادیه اروپا مشارکت دارند.

اقدامات برای کاهش اثرات افزایش قیمت انرژی بر خانوارهای کرواسی

آندره پلنکوویچ نخست وزیر این هفته در کنفرانس انرژی« دنیای انرژی ۲۰۲۲ » شرکت کرد وی اعلام کرد که دولت در سه بخش با هدف کاهش افزایش قیمت انرژی – کمک مالی به اقشار ضعیف، قیمت گاز و برق و  سیستم مالیاتی یا نرخ مالیات بر ارزش افزوده به شهروندان عمل خواهد کرد. وی تصریح کرد: دولت در حال تحلیل دقیق قیمت انرژی و اقدامات انجام شده توسط دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. تمام گزینه‌هایی که از استاندارد شهروندان محافظت خواهند کرد در حال حاضر در نظر گرفته می‌شوند.

ارائه سه مجموعه اقدامات به دلیل افزایش قیمت انرژی

آندره پلنکوویچ نخست وزیر در جلسه عادی این هفته دولت در مورد همه موضوعات جاری از جمله موضوع افزایش قیمت انرژی صحبت کرد و به اصلاح سیستم رفاه اجتماعی (یارانه) که شامل افزایش حقوق مادی آسیب پذیرترین شهروندان است، اشاره کرد. پلنکوویچ  گفت: همانطور که قبلاً اعلام شد از ماه آوریل قیمت انرژی افزایش خواهد یافت، در این زمینه کارها در سه جهت پیش خواهد رفت: - اول افزایش  (یارانه) برای آسیب دیدگان اجتماعی است. این کوپن‌ها برای خانواده‌های در معرض خطر تا سقف 200 کونا برای برق است. علاوه بر برق، امکان پرداخت هزینه خدمات گاز را نیز مطرح خواهیم کرد. ما همچنین خانوارهای بیشتری را تحت پوشش قرارخواهیم داد. زمانی که رشد هزینه‌ها را تخمین بزنیم، مبلغ را که اکنون 200 کونا است، به مقدار بیشتری افزایش می دهیم. مجموعه دوم اقدامات مربوط به بررسی همه موارد موجود در محاسبه نهایی قیمت گاز است و سازمان برق کرواسی  نیز نقش خود را بررسی خواهد کرد. و مجموعه سوم اقدامات مربوط به امکاناتی است که در خصوص میزان مالیات بر ارزش افزوده داریم که اکنون برای خانوارها 13 درصد برای برق و 25 درصد برای گاز است. نخست وزیر گفت: فضایی وجود دارد که ما همچنین از آن برای تسهیل کل مبلغ برای شهروندان خود استفاده خواهیم کرد.

افزایش درآمد بانک های کرواسی

بانک مرکزی کرواسی این هفته گزارش داد که در 9 ماهه اول سال 2021 بانک های کرواسی سود جاری چهار میلیارد کونا را گزارش کردند که 1.5 میلیارد کونا یا 59.3 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2020 است. افزایش سود بیشتر به دلیل کاهش قابل توجهی از هزینه‌های کاهش ارزش برای زیان‌های اعتباری و تا حدی کمتر به دلیل افزایش درآمد خالص عملیاتی بود. بنابراین شاخص ‌های سودآوری نسبت به دوره قابل مقایسه افزایش یافته است.

ادامه افزایش قیمت مواد غذایی در کرواسی

قیمت مواد غذایی در کرواسی روند افزایش خود را ادامه می دهد و به طور میانگین به 8.1 درصد در سال رسید، در حالی که عموما نرخ تورم سالانه 5.5 درصد بوده و تنها در اکتبر سال 2008 تجربه تورم 5.9 درصدی را داشتیم. در سطح اتحادیه اروپا، قیمت مواد غذایی و تنباکو در ماه دسامبر تنها 3.2 درصد و تورم 5 درصد بالاتر بود، که برخی از تحلیلگران با افزایش آهسته تر قیمت ها در موج اول توجیه می‌کنند. در حالی که در کشورهای ثروتمند آنطور که ادعا می‌کنند، تورم در ابتدا سریعتر رشد می‌کند. فقط در چند ماه اخیر قیمت ها در کشور کرواسی در برخی رده‌ها مانند مشتقات نفتی  بیش از 20 درصد افزایش یافته است که اکنون در سایر بازارهای اتحادیه اروپا با استاندارد پایین تر مانند جمهوری چک، مجارستان و ... اتفاق می افتد. کرواسی هرگز کشور ارزانی نبوده است، به خصوص در مورد مواد غذایی، خدمات مخابراتی، کالاهای فنی مختلف و مواردی از این دست و یکی از دلایل گرانی ما ممکن است  سود تجاری بالا باشد.

ولادو برکانیچ کارشناس مالیات محاسبه کرد که پس از سال 2010 سود تجاری چهار فروشگاه زنجیره ای پیشرو در کرواسی تقریباً دو برابر شده اند. به عنوان مثال در سال 2010 سود تجاری حدود 17 درصد و در سال 2015 بیش از 30 درصد بود.

برکانیچ می‌گوید: اما بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از محصولات مشابه در آلمان و حتی در اتریش ارزان تر از همان زنجیره‌های خرده فروشی در کشور ما هستند. علاوه بر این، آنها درآمدهای زیادی در طول پاندمی ایجاد کردند، زیرا بخش خوبی از درآمدهای بخش پذیرایی بسته شده به آنها منتقل شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها