معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۴

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

برداشت ۱۱۲۷۹۵ تن بادام هندی در سنگال در سال ۲۰۲۱

کمپین بازاریابی فروش محصولات کشاورزی امسال نسبت به سال گذشته شروع بهتری داشته است. موسی بالده، وزیر کشاورزی و تجهیزات روستایی طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: کل برداشت این محصولات در سال ۲۰۲۱ به مقدار ۱۱۲۷۹۴ تن در مقایسه با مقدار ۷۴۸۳۵ تن در سال ۲۰۲۰ بوده است. وی افزود: در سال گذشته صادرکنندگان به ویژه چینی‌ها حتی قبل از اینکه اجازه صادرات داشته باشند شروع به خرید بادام هندی کردند. در همین رابطه صادرکنندگان به تنهایی ۱۵۰ میلیارد فرانک سیفا به سنگال ارز وارد کردند و مالیات بر صادرات این محصول نیز ۹ میلیارد فرانک سیفا برای خزانه دولت عایدات داشته است.

خبرگزاری SENECAFE 1400.10.25

 نوسازی ناوگان تاکسیرانی استان سنت لوئی توسط سنیران اتو

به عنوان بخشی از برنامه نوسازی ناوگان تاکسیرانی که توسط صندوق توسعه حمل و نقل زمینی اجرا می‌شود به تازگی 15 تاکسی در اختیار ناوگان حمل و نقل شهری سنت لوئی قرار گرفت. این تاکسی‌ها طی مراسمی‌با حضور بابکر گی، مدیر صندوق توسعه حمل و نقل زمینی در میدان عبدالله واد در این شهر تحویل داده شد. به گفته وی این امر آغاز یک روند مطلوب در چارچوب نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی سنگال است.

حسن ذاکری، مدیرعامل شرکت سنیران اتو نیز گفت: این خودروها دارای مکانیزم سوخت هیبریدی هستند و با گاز و بنزین کار می‌کنند. وی افزود: افتتاح ایستگاه گاز در این شهر چشم اندازهای جدیدی در این مسیر ترسیم خواهد کرد.

 روزنامه WalfQuotidien 1400.10.26

 تقویت ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در منطقه Niayes

برای افزایش بهره وری در منطقه نیایش، پروژه تقویت تولید محصولات کشاورزی در منطقه Niayes (Piesan) به مرحله اجرا در می‌آید. هدف این طرح توانمند سازی کشاورزان برای سرمایه گذاری جهت خرید تجهیزات آبیاری به منظور افزایش ظرفیت تولید محصول می‌باشد. در این خصوص مبلغی بالغ بر 5/7 میلیون فرانک سیفا برای 110 نفر در نظر گرفته شده است. تانور میسا دینگ، هماهنگ کننده این طرح گفت: ما قصد داریم این افراد را به کارآفرین کشاورزی تبدیل کنیم. همچنین یک حلقه مفقوده در مورد بازاریابی محصولات کشاورزی و به ویژه بازاریابی محصولات باغی وجود دارد که باید راه‌ها و ابزارهایی را پیدا کنیم تا تولیدات به فروش برسد. اجرای پروژه Piesan در سال 2021 آغاز شد و طی سه سال به اتمام خواهد رسید. در این راستا ده انجمن تعاونی در منطقه Niayes، 5 انجمن در منطقه Thiès، سه انجمن در لوگا، یکی در سنت لوئیس و یک در داکار تأسیس شد. برای ایجاد این انجمن‌ها در مجموع بالغ بر 40 میلیون فرانک هزینه شده است.

روزنامه Le Quotidien 1400.10.26

 تخصیص 250 میلیون اعتبار برای تأمین مالی اجرای پروژه La Der در سنت لوئیس

شهرداری سنت لوئیس بودجه‌ای به ارزش 250 میلیون فرانک سیفا در اختیار صندوق مشترک Mec Afer برای تأمین مالی کمک به اشتغال جوانان و زنان در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، ماهیگیری، صنایع دستی و خدمات قرار داد. بخشی از این مبلغ برای ایجاد مرکز فرآوری محصولات شیلات در Guet Ndar اختصاص یافت. در اقدامی دیگر شهردار سنت لوئیس کلنگ احداث یک سردخانه با ظرفیت 10 تن را نیز بر زمین زد. هزینه کل اجرای این طرح 144 میلیون و 880 هزار فرانک سیفا برآورد شده است.

1400.10.26Le Soleil روزنامه

40 میلیارد فرانک CFA سهم سنگال از انتشار اوراق قرضه Uemoa

دولت سنگال از طریق اداره کل حسابداری عمومی و خزانه داری از بازار مالی اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (UEMOA) و از طریق انتشار و حراج اوراق قرضه با سر رسید 5 ساله مبلغ 40 میلیارد فرانک FCfa دریافت نمود. در بیانیه مطبوعاتی که توسط اتحادیه منتشر شد آمده است: این رقم در پایان عملیات دریافت پیشنهادات مناقصه طرح‌ها به مبلغ 180 میلیارد فرانک FCfa با نرخ بهره 4.29 درصد یعنی پایین‌ترین نرخ در اتحادیه به سنگال داده شد. بر اساس این بیانیه این امر در پی عملکرد مطلوب دولت سنگال و ارزیابی مثبت سرمایه گذاران از سیاست‌های عمومی اقتصادی این کشور صورت گرفته است. اقدام مذکور با همکاری آژانس Umoa-Titres و بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا (Bceao) انجام شده است.

 روزنامه Le Quotidien 1400.10.27

 توانمند سازی زنان از طریق دسترسی به منابع مالی توسط شبکه ملی همبستگی

 کومبا دیالو سال، رئیس شبکه ملی همبستگی (رنکاس) گفت: باید به کارآفرینان خرد امکان دسترسی به منابع مالی لازم برای تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود و لذا مشکل دسترسی به این منابع باید حل شود و بویژه زنان نباید مجبور شوند برای درخواست فوری وام‌های خرد با نرخ بهره بالا و بازپرداخت سنگین با مشکلات زیادی مواجه شوند. وی افزود: این افراد در حال حاضر تأمین مالی را بین خودشان انجام می‌دهند. در واقع از طریق صندوقی که برای افزایش سرمایه هر یک از اعضای گروه در نظر گرفته شده است، آنها نیز به نوبه خود مبلغ نسبتاً زیادی را برای افزایش فعالیت‌های اقتصادی خود دریافت می‌کند. بعد از دو و حتی سه ماه هم مبلغ به صندوق بازپرداخت و به یکی دیگر از اعضا وام داده می‌شود. در فاصله زمانی دریافت وام تا زمان بازپرداخت، سود کافی برای بازپرداخت وام و ایجاد درآمد حاصل می‌شود که صرف افزایش سرمایه در گردش آنها می‌شود. در پایان این فرآیند، کارآفرین خرد امکان خرید محصولات بیشتری برای تبدیل یا فروش مجدد را دارد. نامبرده در ادامه خاطر نشان نمود Rencas در حال حاضر دارای نزدیک به 3000 عضو در 11 منطقه سنگال است و در صدد است تا به یک تعاونی بزرگ تبدیل شود.

 روزنامه Le Quotidien 1400.10.28

 افزایش چالشها در رابطه با ذخیره و حمل و نقل محصولات کشاورزی

هیئتی از اتحادیه ملی تجار و صنعتگران سنگال (Unacois-Yessal)، با سفر به منطقه Diamniadio از تأسیسات زیر بنایی و ایستگاه بزرگ حمل و نقل محصولات کشاورزی بازدید نمود. امبایی رئیس اتحادیه مذکور در حاشیه این بازدید از تجار و صنعت گران خواست تا در خصوص احداث زیر ساخت‌ها مشارکت نمایند و افزود ما در تلاش برای خودکفایی غذایی در این منطقه هستیم. تولیدکنندگان با چالش‌های زیادی روبرو هستند که در حال افزایش است. از سوی دیگر متأسفانه از برداشت تا مصرف حدود 30 تا 35 درصد محصولات بدلیل فقدان شبکه حمل و نقل مناسب از بین می‌رود زیرا سنگال زیرساخت لازم برای ذخیره سازی و حمل محصولات کشاورزی را به اندازه کافی در اختیار ندارد.

 روزنامه Le Soleil 1400.10.28

 رتبه سنگال در میان فقیرترین کشورهای جهان

با گذشت بیش از 60 سال از استقلال، سنگال هنوز در میان کشورهای فقیر جهان جای دارد. بر اساس رتبه بندی سازمان ملل متحد در سال 2021 که کشورهای کمتر توسعه یافته (LDC) در جهان را اعلام می‌کند، سنگال همراه با کشورهای بنین، بوتان، بورکینافاسو، بوروندی، کامبوج، کومور، جیبوتی، اریتره، اتیوپی، گامبیا، گینه، گینه بیسائو، هائیتی، لسوتو، لیبریا، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موریتانی، موزامبیک، نیجر، اوگاندا، جمهوری آفریقای مرکزی، سیرالئون، سومالی، سودان، سودان جنوبی، تانزانیا، چاد و توگو از جمله کشورهای فقیر در جهان محسوب می‌شود. بر اساس این گزارش تا به امروز، 46 کشور توسط سازمان ملل متحد به عنوان کشورهای کمتر توسعه یافته (LDC) تعیین شده‌اند که به آنها حق دریافت کمکهای بین المللی را می‌دهد. این کشورها در مناطق زیر واقع شده‌اند: 33 کشور آفریقایی شامل آنگولا، بنین، بورکینافاسو، بوروندی، کومور، جیبوتی، اریتره، اتیوپی، گامبیا، گینه، گینه بیسائو، لسوتو، لیبریا، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موریتانی، موزامبیک، جمهوری نیجر، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری متحد تانزانیا، رواندا، سائوتومه و پرنسیپ، سنگال، سیرالئون، سومالی، سودان جنوبی، سودان، چاد، توگو و زامبیا. 9 کشور آسیایی شامل افغانستان، بنگلادش، بوتان، کامبوج، میانمار، نپال، جمهوری دموکراتیک خلق لائوس، تیمور شرقی و یمن. یک کشور حوزه کارائیب: هائیتی و سه کشور واقع در اقیانوس آرام شامل جزایر سلیمان، کیریباتی و تووالو.

 سایت Sene news 1400.10.29

افزایش قیمت گوشت در سنگال بدنبال وضع تحریم‌ها علیه مالی

ایفرا جیبا آلی سو، رئیس اتحادیه دامداران سنگال گفت: دو کشور سنگال و مالی همسایه هستند و هر واقعه‌ای که مالی را تحت تأثیر قرار دهد بر سنگال نیز تأثیر می‌گذارد و برعکس. ما تاکنون دام زنده بویژه گاو را از مالی وارد می‌کردیم. وی افزایش قیمت گوشت را طی چند روز آینده رد نمی‌کند زیرا به گفته وی، پرورش دهندگان محلی می‌توانند از غیبت تجار مالی برای افزایش قیمت استفاده کنند که بدون شک منجر به کمبود گوشت در بازار نیز خواهد شد. وی افزود: ما امیدواریم این مشکل مدت زمان زیادی طول نکشد، در غیر این صورت می‌تواند تأثیر منفی نه تنها بر فعالیت دامداران بلکه به طور کلی بر اقتصاد سنگال داشته باشد.

 سایت WalfNet 1400.10.29

افشاگری‌های جنجالی جدید در مورد ساخت پروژه احداث قطار TER

در حالی که فعالیت‌های قطار سریع السیر منطقه‌ای TER به تازگی آغاز شده است، افشاگری‌ها توسط سایت Sene news حاکی از رسوایی جدید در مورد پروژه مذکور است. بر این اساس هزینه‌های مربوط به ساخت این خط آهن حدود 800 میلیارد فرانک سیفا برای مالیات دهندگان سنگالی هزینه داشته است. همچنین علاوه بر سرمایه گذاری‌های اولیه، کل پروژه از طراحی تا اجرا 95 درصد توسط شرکت‌های فرانسوی انجام شده است. بر طبق خبرهای جدید قطارهای متعلق به شرکت سنگالی TER در آلزاس توسط شرکت آلستوم ساخته شده و صددرصد متعلق به فرانسه است. این امر یک ضربه واقعی برای بخش خصوصی سنگال محسوب می‌شود. علاوه بر این ساخت این پروژه بیش از یک میلیارد یورو هزینه داشته و از آخرین نسل قطارهایی است که جدیدتر و حتی پیچیده‌تر از قطارهایی که در حال حاضر در فرانسه در حال تردد هستند می‌باشد. لازم به ذکر است که اجرای این پروژه باید طی یک مناقصه صورت می‌گرفته و نیاز به فراخوان برای ایجاد رقابت داشته، ولی با این حال تا به امروز هیچ اطلاعاتی در مورد شرایط عقد این قرارداد به مردم سنگال داده نشده است.

 روزنامه Le Quotidien 1400.10.30

افزایش دریافت اعتبارات مالی خرد طی یک دهه اخیر در سنگال

علیرغم برخی مشکلات مربوط به بیماری همه گیر کرونا، دریافت اعتبارات مالی خرد در حال افزایش است. موسی دینگ، مدیر امور مالی خرد در وزارت مالیه خرد، اقتصاد اجتماعی و همبستگی گفت: اعتبارات داده شده به سنگال بین سال‌های 2012 تا 2021 تقریباً 97 درصد افزایش داشته است. وی افزود: بخش اعتبارات مالی خرد به این وزارتخانه وابسته بوده و مأموریت آن ارتقا و توسعه بخش مالی خرد در سنگال است. به این ترتیب، این بخش سیاست‌های کلی دولت را در زمینه تأمین مالی خرد هماهنگ و بر فعالیت‌ها نظارت می‌کند. همچنین میزان اعتبارات دریافت شده از 253 میلیارد FCFA در سال 2012 به 497 میلیارد در سال 2021 افزایش یافته است. همین روند افزایشی در مورد تعداد متقاضیان نیز مشاهده می‌شود بطوریکه در سال 2021 تعداد آنها به بیش از سه و نیم میلیون نفر رسیده که دو برابر نسبت به سال 2012 بوده است. تجار و صاحبان صنایع کوچک و متوسط خواهان توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود هستند و بنابراین نیاز به حمایت مالی دارند و من فکر می‌کنم که تأمین مالی خرد مناسب‌ترین راه برای تأمین نیازهای مالی آنها است. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در خصوص اعطای وام مؤسسات مالی خرد هستند که شرایط و نحوه بازپرداخت را معین می‌کنند. این مؤسسات از طریق سپرده از مردم پول می‌گیرند و بعد آنرا به مشتریان وام می‌دهند. وی در مورد تأثیر بیماری کرونا بر فعالیتهای این بخش گفت: مانند همه بخش‌های دیگر اقتصاد، این تأثیر عمدتاً به مشکلات بازپرداخت مرتبط است. زیرا در اثر بیماری فعالیت‌های اقتصادی متوقف شد و مؤسسات مالی خرد از اثرات آن رنج بردند. لذا قادر به اعطای اعتبار نبودند. البته دولت تمامی‌ توان خود را برای حمایت از این بخش انجام می‌دهد.

 روزنامه Le Quotidien 1400.11.01

عزم سنگال مبنی بر کسب رشد اقتصادی 5.5 درصد در سال ۲۰۲۲

پس از بیماری همه گیر کرونا زمان آن رسیده است تا شرایط برای بهبود اقتصادی و افزایش رشد و توسعه سنگال فراهم شود. با توجه به رکود سال ۲۰۲۰، این کشور باید رشد 5.5 درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی را ثبت کند. همچنین سنگال از حمایت‌های قابل توجه کمک کنندگان بین المللی به ویژه کمک 246.3 میلیارد فرانک سیفا در چارچوب تخصیص حق برداشت ویژه صندوق بین المللی پول بهره مند بوده است.

روزنامه le soleil 1400.10.18

حفر موفقیت آمیز اولین چاه نفت در میدان نفتی سانگومار

پس از اکتشاف منابع نفت و گاز، سنگال به سمت بهره برداری از این منابع حرکت می‌کند. میدان نفتی سانگومار در سال ۲۰۱۴ کشف شد و بدنبال آن عملیات حفاری دو چاه اول در سپتامبر ۲۰۲۱ با موفقیت به پایان رسید. فاز اول پروژه حفاری ۲۳ حلقه چاه با تولید پیش بینی شده ۱۰۰۰۰۰ بشکه در روز نیز در ابتدای سال ۲۰۲۳ به بهره برداری خواهد رسید. سنگال همچنین با پروژه Grand Tortue Ahmeyhim (Gta) دارای ذخایر گاز در نزدیکی مرز موریتانی است. دو کشور ایجاد تاسیسات خود را در دریاهای آزاد آغاز کرده‌اند که در سن لوئی واقع در ۱۰ کیلومتری مرز بین دو کشور مستقر خواهد شد.

روزنامه le soleil 1400.10.18

تعلیق مالیات بر صادرات بادام هندی

در چارچوب کمپین بازاریابی بادام هندی، در بیانیه مطبوعاتی هیئت وزیران سنگال در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۲ آمده است: به منظور افزایش درآمد تولیدکنندگان روستایی بادام هندی، رئیس دولت سنگال تصمیم به تعلیق مالیات بر صادرات این محصول گرفت. اقدامی‌ که بدون شک می‌تواند کمپین بازاریابی بادام هندی را که امسال در آشفتگی به سر می‌برد احیا کند.

روزنامه le soleil 1400.10.19

تاکید مکی سال بر لزوم احیای اقتصاد ملی در نشست شورای وزیران سنگال

مکی سال رئیس جمهور سنگال در نشست شورای وزیران از دولت خواست امسال همه تلاش‌های لازم را برای اجرای برنامه‌های در نظر گرفته شده بمنظور رشد و توسعه کشور بعمل آورد. وی به دولت متذکر شد دولت باید فعالیتهای خود را در راستای تسریع در اجرای برنامه سنگال در حال ظهور تشدید کند. وی همچنین با توجه به مشکلاتی که بیماری کرونا برای مردم ایجاد کرده است، بر اهمیت احیای اقتصاد ملی، حفظ قدرت خرید مردم و تقویت مشارکت اجتماعی در تحقق اهداف کشور تأکید کرد. مکی سال در بخش دیگری از سخنانش از دولت خواست از طریق ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید و کسب و کارهای کوچک برای اشتغال جوانان، تدابیر مناسب و لازم برای ایجاد امنیت غذایی و تأمین دارو برای مردم را اتخاذ کند. همچنین با حمایت از بخش صنایع دستی در جهت رونق بخش‌های گردشگری و حمل و نقل هوایی حرکت نماید. وی ضمن اهمیت قائل شدن به جایگاه جوانان به دولت یادآوری نمود که همچنان باید اولویت اصلی در زمینه‌های آموزش و اشتغال آنان از طریق کارآفرینی باشد. وی خاطر نشان کرد برنامه ساخت و ساز مدارس به منظور بهبود سیستم آموزشی نیز از اولویت برنامه‌های دولت خواهد بود. رئیس جمهور در راستای برگزاری نهمین اجلاس جهانی آب که از 21 تا 26 مارس 2022 میلادی با موضوع «امنیت آب برای صلح و توسعه» به میزبانی سنگال برگزار می‌گردد از وزیر آب و فاضلاب خواست تمام اقدامات لازم برای هرچه بهتر برگزار شدن موفقیت آمیز این رویداد بین المللی را انجام دهد. نامبرده از وزرای ذیربط درخواست نمود تا به موضوعات مربوط به مدیریت منابع زیست محیطی، امور مربوط به شیلات و آبزیان و در نهایت ایجاد مرکز آموزشی ملی برای تجارت بندری نیز اهتمام داشته باشند. مکی سال در خصوص حفظ اکو سیستم‌های ساحلی از وزرای محیط زیست و توسعه پایدار، معادن و زمین‌شناسی و مقامات محلی خواست اقداماتی با هدف حفظ تپه‌های ماسه‌ای که بهره‌برداری نادرست از آنها توسط شرکت‌های خصوصی به ویژه در مناطق دیوگو و بامبیلور باعث تخریب مداوم این مناطق شده است انجام دهند. همچنین به منظور افزایش درآمد تولیدکنندگان در مناطق روستایی وی دستور داد تا مالیات بر صادرات بادام هندی لغو شود.

 روزنامه Le Quotidien 1400.10.19

 کمک مالی ژاپن برای برگزاری نهمین مجمع جهانی آب در داکار

سنگال به طور فعال در حال آماده سازی برگزاری نهمین مجمع جهانی آب است که برای اولین بار در یک کشور آفریقایی از تاریخ 21 الی 26 مارس 2022 در داکار برگزار می‌شود. موفقیت این رویداد مرهون برخی از شرکای سنتی مانند ژاپن می‌باشد که قرار است مبلغ 560 میلیون فرانک CFA در این خصوص به سنگال کمک کند. در این نشست که با موضوع «امنیت آب برای صلح و توسعه» برگزار می‌شود، پیشرفت‌های حاصله در زمینه دسترسی به منابع آب در سراسر جهان، شناسائی مناطقی که در آنها تلاش‌های بیشتری برای دستیابی به هدف توسعه پایدار در زمینه آب مورد نیاز مردم صورت گرفته و دستاوردهای توافقنامه آب و هوایی پاریس و دیگر مسائل مرتبط با موضوع آب مورد بحث و بررسی کارشناسان و متخصصان قرار می‌گیرد. هدف ژاپن از اعطای این کمک تقویت روابط این کشور با کشورهای آفریقایی از جمله سنگال عنوان شده است. در بیانیه مطبوعاتی که توسط سفارت ژاپن در سنگال منتشر شد آمده است: همکاری طرفین با استفاده از تجربه گسترده ژاپن با بهره گیری از دانش فنی و تکنیک‌های پیشرفته برای حمایت از دسترسی مردم جهان به آب از اهداف این کمک می‌باشد. شایان ذکر است تأمین آب سالم و بهداشتی یکی از تعهدات دولت ژاپن است که در طی برگزاری هفتمین دوره کنفرانس بین المللی توکیو در مورد توسعه آفریقا (Ticad 7) در سال 2019 اعلام شد. کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس اعلام کردند تأمین آب سالم و بهداشتی از عناصر اساسی توسعه سرمایه انسانی در جهان محسوب می‌شود. لازم به تذکر است که ژاپن چندین سال است که در پروژه‌های تأمین آب آشامیدنی مردم سنگال مشارکت دارد. یکی از جدیدترین این پروژه‌ها تأمین مالی تأسیس یک کارخانه نمک‌زدایی آب دریا می‌باشد.

1400.10.20 Le Soleil روزنامه

ارتقای توانمند سازی زنان سنگالی در زمینه تولید محصولات کشاورزی در شهر Walalde

با هدف بهره وری تولید محصولات کشاورزی 130 نفر از زنان طی یک جلسه آموزشی با روشهای تولید میوه، سبزیجات و غلات محلی در شهر Walaldé واقع در منطقه Ile à Morphil آشنا شدند. این زنان با مشکل حفظ محصولات تولیدی و خسارات هنگفت ناشی از بین رفتن آنها روبرو هستند. هدف از برگزاری این جلسه نحوه استفاده از روش های نوین تولید و جلوگیری از هدر رفتن محصولات کشاورزی بود.

 روزنامه Le Quotidien 1400.10.20

پیش بینی ایجاد صد هزار شغل در بندر اندایان سنگال طی سالهای آینده

قرار است با راه اندازی فاز اولیه بندر اندایان که هفته گذشته صورت گرفت حدود 3000 شغل جدید ایجاد شود. وزیر شیلات و اقتصاد دریانوردی با اعلام این مطلب گفت: با بهره برداری از فازهای بعدی این تعداد به 25 هزار شغل افزایش خواهد یافت. همچنین طی سالهای آینده با ایجاد تاسیسات بندری مدرن، ایجاد بیش از 100 هزار شغل پیش بینی می‌شود. وی افزود: برای تحقق این هدف، مسئولین بندر داکار با سه شهرداری مناطق اندایان، پوپنگوین و دیاس برای ایجاد یک مرکز آموزشی مشاغل بندری تفاهمنامه امضا کرده‌اند. این مرکز طی 3 تا 4 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. بدین ترتیب بندر اندایان به بندر مهمی تبدیل خواهد شد که می‌تواند بزرگترین کشتی‌ها را در خود جای دهد.

 روزنامه Le Quotidien 1400.10.21

افزایش تولید محصولات کشاورزی سنگال در سال 2021

موسی بالده، وزیر کشاورزی و تجهیزات روستایی طی مصاحبه‌ای در جمع خبرنگاران گفت: طی 40 روز گذشته میزان تولید بادام هندی به 112 هزار و 794 تن بالغ گردید که در مقابل تولید 74 هزار و 835 تن طی همین مدت در سال 2020 میلادی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. پیش بینی می‌شود در سال جاری میلادی تولید بادام هندی سنگال به 1 میلیون و 677 هزار و 804 تن برسد که نسبت به سال گذشته 7 درصد کاهش داشته است. اما اگر با پنج سال گذشته مقایسه کنیم این افزایش 18 درصدی است و اگر سال گذشته را که سال استثنایی بود کنار بگذاریم نسبت به پنج سال گذشته بیش از 30 درصد تولید خواهیم داشت. وی افزود: برای پنبه نیز انتظار می‌رود تولید 22055 تن داشته باشیم که نسبت به سال گذشته 13 درصد و نسبت به پنج سال گذشته 28 درصد افزایش خواهد داشت. در مورد هندوانه بیش از 57 درصد و برای سیب زمینی بیش از 13 درصد افزایش تولید نسبت به پنج سال گذشته پیش بینی می‌شود. تولید برنج نیز 1 میلیون و 382 هزار و 120 تن برآورد شده که 2 درصد افزایش را نشان می‌دهد. موسی بالده تصریح کرد: پارسال به کود آلی نیز یارانه اختصاص دادیم که این به طور قابل توجهی عملکرد تولید را افزایش داد. همچنین قصد داریم سرعت رسیدن به اهداف خودکفایی در تولید برنج را نیز افزایش دهیم.

 روزنامه Le Soleil 1400.10.21

 بهره برداری از بندر بارگنی سندو در سنگال طی ماههای آینده

علیون اندوی وزیر شیلات و اقتصاد دریایی اعلام کرد بندر بارگنی سندو که عملیات اجرایی آن 80 درصد تکمیل شده تا پایان ماه سپتامبر سالجاری 2022 شروع به فعالیت می‌کند. وی گفت: در این بندر سرمایه گذاری قابل توجهی بالغ بر 169 میلیارد فرانک CFA انجام شده است که در آن تخلیه و بارگیری مواد معدنی و غلات کشاورزی انجام خواهد شد. در این راستا پایانه بارگیری محصولات هیدروکربنی نیز تا سه ماه آینده عملیاتی می‌شود. وی یادآور شد در بنادر بیش از 90 درصد فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور انجام می‌گیرد.

 سایت Walf Net 1400.10.22

 فعالیت 120 کشتی ماهیگیری در آبهای سنگال

علیون اندوی وزیر شیلات و اقتصاد دریایی سنگال طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ناوگان ماهیگیری سنگال دارای 120 کشتی می‌باشد که 31 کشتی متعلق به اتحادیه اروپا بوده و برای 24 کشتی دیگر نیز هنوز تمدید مجوز نشده است. وی افزود: دولت در صدد توسعه این ناوگان بوده و تاکنون 262 میلیارد فرانک CFA در این راستا به این بخش کمک نموده است. لذا عملکرد مطلوب این بخش موجب ارزآوری برای کشور خواهد شد که بنوبه خود سهم مهمی در اقتصاد ملی محسوب می‌گردد.

 سایت Walf Net 1400.10.22

ضررهای تحریم‌های اتحادیه ECOWAS بر علیه اقتصادهای مالی و سنگال

فوسینو سومانو، مدیر انبارهای کشور مالی در داکار در خصوص تحریم‌های وضع شده توسط اتحادیه اقتصادی کشورهای غرب افریقا بر علیه کشور مالی گفت: 2/68 درصد کالاهای مورد نیاز این کشور از طریق بندر داکار تأمین می‌شود. همچنین مالی شریک اول تجاری سنگال است. این امر نشان می‌دهد که این دو اقتصاد چقدر در هم تنیده شده‌اند. به عبارت دیگر، تحریم‌های ECOWAS علیه مالی پیامدهای منفی برای هر دو کشور در پی خواهد داشت. با توجه به موقعیت کشور مالی که با بحرانهای امنیتی، بهداشتی و اقتصادی مواجه شده این تصمیم تأسف بار است.

 روزنامه Le Quotidien 1400.10.23

 افزایش بدهی‌های عمومی دولت سنگال

بدهی‌های عمومی دولت سنگال همچنان در حال افزایش است. رقم این بدهی‌ها در سال 2021 میلادی از آستانه 10 تریلیون فرانک CFA فراتر رفت. کل بدهی معوق دولت مرکزی بالغ بر 10295 میلیارد در این سال در مقابل 8903 میلیارد در سال 2020 میلادی بود که یک افزایش 15.6 درصدی را نشان داد. این رقم 67.3 درصد از تولید ناخالص داخلی را نشان می‌دهد، یعنی افزایش 4.6 درصدی نسبت به سال 2020. بر اساس گزارش اداره پیش بینی و مطالعات اقتصادی (Dpee) در سال 2022 بدهی عمومی معوق 10937 میلیارد پیش بینی شده است که افزایشی معادل 6.2 درصد نسبت به سال 2021 دارد. این بدهی باید 66.4 درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال 2022 را نشان دهد. دلایل انباشت بدهی‌ها را قطعاً می‌توان در پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگی که در سال‌های اخیر توسط رئیس دولت به سرانجام نرسیده است جستجو کرد. به منظور مهار آسیب‌پذیری‌های مرتبط با افزایش بدهی عمومی‌ کشور، صندوق بین‌المللی پول در دسامبر 2021 بر اهمیت افزایش درآمدهای داخلی، کاهش تدریجی یارانه‌های فرآورده‌های نفتی و برق و بهبود کارآیی هزینه‌های عمومی تاکید کرد. پیش بینی می‌شود کاهش کسری بودجه به 3 درصد تولید ناخالص داخلی تا سال 2024 بالغ گردد.

 روزنامه Le Quotidien 1400.10.24

 اعطای کمک 180 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول به سنگال

کمیته اجرایی صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای که 13 ژانویه 2022 منتشر شد اعلام کرد این صندوق پس از بررسی‌های متعدد سند هماهنگی سیاست‌های اقتصادی سنگال با اعطای کمک به مبلغ 180 میلیون دلار معادل 117 میلیارد و 700 میلیون فرانک CFA به این کشور موافقت نمود. کمیته همچنین تصمیم گرفت اعطای تسهیلات اعتباری که تا به امروز به این کشور اعطا شده است را دو برابر کند. بر طبق این بیانیه، اقتصاد سنگال در مسیر بهبودی قرار دارد و اعطای این کمک در جهت کاهش مشکلات مربوط به بحران ناشی از اپیدمی ویروس کرونا می‌باشد. کمیته همچنین به مقامات سنگالی به دلیل اقداماتی که در جهت اصلاحات اقتصادی برای مقابله با همه‌گیری این بیماری انجام داده‌اند تبریک گفت. این کمیته خاطر نشان کرد که پایه‌های اقتصادی سنگال علیرغم وجود مشکلات موجود همچنان مستحکم باقی مانده است. با این وجود صندوق بین المللی پول معتقد است که رشد فراگیرتر مستلزم اتخاذ تدابیری برای بهبود محیط کسب و کار، تقویت شبکه‌های اجتماعی، گسترش دسترسی به خدمات آموزش با کیفیت و مقابله با بیکاری جوانان خواهد بود.

 روزنامه Le Quotidien 1400.10.24

 صدور مجوز صید برای کشتی‌های ماهیگیری سنگال

علیون اندوی وزیر اقتصاد شیلات و دریانوردی در تاریخ ۷ ژانویه 2022 اعلام کرد که ناوگان دریایی سنگال دارای ۱۲۰ کشتی است که از این تعداد ۳۱ کشتی با پرچم اتحادیه اروپا هستند و مجوز ۲۴ کشتی دیگر هنوز تمدید نشده است.

این ناوگان صنعتی به شیلات اجازه می‌دهد تا اولین بخش خارجی ارز آور برای اقتصاد سنگال باشد. با آخرین ارزیابی، این بخش بیش از ۲۶۲ میلیارد فرانک سیفا ارز به کشور وارد کرده است که بخش مهمی از اقتصاد ملی سنگال است.»

خبرگزاری SENECAFE مورخ ۸ ژانویه ۲۰۲۲

 تعلیق پروازهای ایر سنگال به باماکو

پس از تصمیم جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا مبنی بر بستن مرزهای مالی برای مدت نامعلوم، ایر سنگال از تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ پروازهای خود از داکار به باماکو و بالعکس را به حالت تعلیق درآورد.

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲

 رضایت صندوق بین المللی پول از عملکرد اقتصادی سنگال

هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول چهارمین بررسی را تحت عنوان ابزار هماهنگی سیاست‌های اقتصادی تکمیل کرد. این بررسی"عملکرد خوب سنگال" را نشان می‌دهد.

هیئت مدیره صندوق بین المللی پول روز 11 ژانویه 2022 چهارمین بررسی را تحت عنوان ابزار هماهنگی سیاست‌های اقتصاد منتشر کرد. شاخص‌های اخیر نشان می‌دهد بهبودی خوبی در جریان است که ناشی از صنعت، تولید، خدمات و فعالیت‌های خرده‌فروشی است و تعداد مبتلایان کووید-۱۹ نسبتاً کم هستند. این موسسه مالی عملکرد برنامه سنگال را "رضایت بخش" ارزیابی کرد.

روزنامه lesoleil مورخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما