پروژههای برنامه ریزی شده دولت زیمبابوه در راستای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور
وزارت حمل ونقل و توسعه زیرساختی زیمبابوه اعلام کرد ازپیشرفت های گسترده در چندین پروژه زیرساختی کلیدی که طی اواخر سال گذشته و اوایل امسال در سراسر کشور اجرا شده است رضایت دارد و انتظار می رود در سال 2022 ادامه حرکت خود را در راستای نیل به اهداف چشم انداز 2030 حفظ کند.
با توجه به اینکه دولت، پروژههای زیرساخت جادهای را یکی از دستاوردهای مهم طرح توسعه حوزه اقتصادی پنج ساله و همچنین استراتژی توسعه ملی1(NDS1) می داند، تمرکز زیادی بر ساخت، گسترش و بازسازی زیرساختها دارد.
فلیکس مونا، وزیر حمل و نقل و توسعه زیرساختی زیمبابوه، به روزنامهThe Sunday Mail Business عنوان کرد که پیشرفت در پروژههای اصلی بازسازی جادهها مانند بزرگراه حراره به بایتبریج ( راه مواصلاتی به آفریقای جنوبی ) فوقالعاده بوده است. وی تصریح کرد پس از تکمیل و اتمام این بزرگراه، وزارت حمل ونقل و توسعه زیرساخت قصد دارد در بزرگراههای حراره به چیروندو و حراره به نیاماپاندا کارکرده و نسبت به بازسازی زیر ساختی و جادههای مواصلاتی و تکمیل آنها اقدام نماید.
وی اظهارداشت درماه منتهی به دسامبرسال 2021، ساخت بیش از100 کیلومتر راه جاده ای انجام شده است و برنامه ریزی شده تا170 کیلومتر دیگر راه جاده ای اجرا گردد. در حال حاضر270 کیلومتر راه برون شهری را در دست اقدام داریم که به گفته کارشناسان به نظر میرسد تا پایان سال، اجرای زیر ساخت ها وتکمیل آنها افزایش داشته باشد. دولت 300 کیلومتر بیشتر از برنامه اجرایی اخیر را جهت بازسازی، تجهیز و تکمیل جاده ای و بزرگراهی هدفگذاری کرده بود، اما به دلیل شروع محدودیت ها، بروز مشکلات ناشی از همه گیری ویروس کرونا، تعطیلات و قطع ارتباط حمل ونقل زمینی وعمدتا جاده ای و همینطورتنگناها درجابجایی مواد مصرفی اصلی، وسایل و تجهیزات، نتوانستیم به این هدف دست پیدا کنند.
وی در ادامه افزود این واقعا خوشحال کننده است که شروع کارها از سر گرفته شده است. ما امیدواریم که درسال جاری، بزرگراه حراره به بایت بریج را که با تاخیر در برنامه بازسازی قرار گرفت، درسال 2023 به پایان برسانیم و با توجه به اینکه این کار با پروژه دوربرگردان وانشعابات جاده مبودزی در ارتباط است وآغاز پروژه بزرگراهی حراره به چیروندو را رقم خواهد زد، اقدامات شایسته ای صورت گیرد. دولت قصد دارد از طریق مکانیسم استراتژی توسعه ملی1 (NDS1)، برنامه شبکه جاده ای را که برای مطابقت با استانداردهای کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتحادیه آفریقا (SATCC) تبدیل شده است، از 5 درصد به 10 درصد افزایش دهد. شبکه جاده ای کشور در شرایط مناسب وخوب به طور متوسط از 14702 کیلومتربه 24500 کیلومترتا سال 2025 ارتقا خواهد یافت که با این وجود دستاوردهای عمده ای در بازسازی جادههای اصلی و مواصلاتی در شهرها و شهرستانها در کشور محقق خواهد شد. همچنین مطالعات امکان سنجی برای بزرگراه بولاوایو به شهر ویکتوریا فالز تکمیل شده است و انتظار می رود این پروژه در نیمه اول سال 2022 ادامه یابد.
وزیر حمل و نقل و توسعه زیرساختی زیمبابوه، همچنین اظهارداشت اگربه دلیل افزایش موج ویروس کرونا وگسترش سویه جدید اومیکرون نبود، تجهیزات مورد نیاز وارد و قراردادها در مرحله اتمام و بیشترکارها انجام شده بود. ما امیدواریم درسال 2022 محدودیت ها کاهش یافته و کارهای برنامه ریزی شده سریعتر از آنچه به نظر می رسد انجام شوند.ما همچنین در حال تغییر برج های کنترل ترافیک هوایی ویکتوریا فالزو فرودگاه بین المللی رابرت گابریل موگابه (RGM) هستیم. برج کنترل فرودگاه شهر ویکتوریا تمام شده است و امیدواریم که با حرکت رو به جلو در نیمه اول سال 2022، برج کنترل فرودگاه بین المللی رابرت موگابه (RGM) را به پایان برسانیم. باند فرودگاه اصلی از طریق صندوق توسعه منطقه ای (DDF) تامین مالی و بازسازی شده است و کار روی باند تاکسی وی، در حال انجام است. بیشتر پروژهها از طریق منابع مالی دولت، مدل های ساخت و بهره برداری (BOP) و ترتیبات مالی ساختاریافته تامین مالی خواهند شد. دولت همچنین در بهبود شبکه راههای کشور براساس برنامه مرحله ای احیای جادههای اضطراری (ERRP2) برنامه ریزی کرده که درآن پیشرفت صورت گیرد.وی تاکید کردبیش از 33.6 میلیارد دلار به این برنامه تخصیص داده شده است و اداره راه ملی زیمبابوه بیش از 2.3 میلیارد دلار از آن زمان پرداخت کرده است.