معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱۴

اخبار اقتصادی عراق - بغداد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 شفق نیوز: کاهش صادرات نفت عراق به چین در 11 ماه گذشته

اداره گمرک چین روز شنبه اعلام کرد صادرات نفت عراق به چین طی 11 ماه از سال 2021 کاهش یافته است. واردات نفت چین از خاورمیانه با کاهش 0.7 درصدی به 5 میلیون بشکه در روز در 11 ماهه نخست سال جاری میلادی رسید. این میزان واردات 50 درصد از سهم بازار نفت این کشور را در بر می‌گیرد. وی افزود: واردات چین از عراق طی 11 ماهه امسال 352 میلیون بشکه معادل حدود ۳۲ میلیون بشکه در ماه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.8 درصد کاهش داشته است. وی افزود: عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین در رتبه اول، روسیه دوم، عراق سوم، عمان چهارم و آنگولا نیز در رتبه پنجم قرار دارند.

شفق نیوز: مذاکرات ایران و عراق در خصوص اتصال ریلی

وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که در جریان سفر رستم قاسمی وزیر حمل و نقل ایران به بغداد پیرامون جنبه‌های همکاری مشترک دو کشور برادر در زمینه‌های مختلف بحث و تبادل نظر شد که مهمترین آنها همکاری در زمینه ارتباطات ریلی و انواع حمل و نقل و تبادل تجربیات و توسعه آنها از طریق  دیدارهای متقابل بین دو کشور است. این سفر در راستای دستورات ناصر حسین بندر الشبلی وزیر حمل و نقل مبنی بر لزوم تحکیم روابط و همکاری‌های مشترک بین عراق و جمهوری اسلامی ایران و بهره مندی از تبادل تخصص و توانمندی‌های فنی و در همه اشکال حمل و نقل صورت گرفت و عراق آمادگی خود را برای همکاری با ایران به منظور ارتقا و توسعه روابط دوجانبه و پیشبرد مراحل کار و همچنین بررسی تعدادی از پروژه‌های سرمایه گذاری و خدماتی که به زودی اجرا می‌شود، ابراز کرد. وزیر حمل‌ونقل ایران نیز با ابراز خرسندی از این سفر رسمی، از تلاش‌های دولت عراق برای توسعه روابط، اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی، تحکیم روابط دو کشور همسایه و رفع همه موانع قدردانی کرد. وی گفت: حمل و نقل به ویژه ارتباط ریلی شریان اصلی تجارت بین دو کشور است.

موازین نیوز: عراق منتظر مجوز عربستان برای افتتاح گذرگاه جمیمه است

عمر الوائلی، رئیس اداره گذرگاه‌های مرزی، افتتاح گذرگاه جمیمه با عربستان سعودی را به شرط موافقت ریاض تأیید کرد. الوائلی گفت: «هیئت مدیره اداره گذرگاه‌های مرزی با افتتاح گذرگاه جمیمه در مرز با عربستان سعودی به منظور ارتقای سطح اقتصادی مردم منطقه و همچنین به کارگیری نیروی کار عراقی‌ها و افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور موافقت کرد.

موازین نیوز: عراق رسماً به بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا می‌پیوندد

بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا با پیوستن رسمی‌ عراق موافقت کرده است. شورش خالد سعید سفیر عراق در چین اعلام کرد سفارت عراق در پکن نامه‌ای از لودگر شوکنخت، معاون بانک سرمایه‌گذاری آسیایی در زیرساخت‌ها دریافت کرد مبنی بر تصویب شورای حکام بانک در مورد درخواست عراق برای پیوستن به بانک سرمایه گذاری زیرساخت‌های آسیایی. وی افزود: این بانک که مقر آن در پایتخت چین، پکن است، ده‌ها وام از کشورهای داخل و خارج از آسیا با هدف ایجاد پروژه‌های زیربنایی به اعضای خود اعطا می‌کند.

شفق نیوز: عراقی‌ها در صدر فهرست کشورهای عرب خریدار املاک و مستغلات در ترکیه

اداره آمار ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که عراقی‌ها در 11 ماه سال جاری رتبه اول را به عنوان بیشترین خریدار ملک در ترکیه در میان کشورهای عربی‌ها کسب کرده‌اند. فروش مسکن به اتباع خارجی در بازه زمانی دی تا آبان 39.4 درصد افزایش یافته و در مقایسه با 40 هزار و 800 خانه در سال گذشته، به 50 هزار و 735 واحد رسیده است. وی افزود: در میان کشورهای عربی، عراقی‌ها در خرید ملک در ترکیه در این مدت با خرید 7622 خانه، کویت با 1825 خانه در رتبه دوم، یمن با 1169 خانه سوم و فلسطین با 1146 خانه در رتبه چهارم قرار گرفتند. وی خاطرنشان کرد: اردن با خرید 1074 خانه در رتبه پنجم، مصر با 133 خانه در رتبه ششم، لبنان با 849 خانه در رتبه هفتم و سودان با خرید 624 خانه در رتبه هشتم قرار گرفتند.

اقتصاد نیوز: 7.6 میلیارد دلار، درآمد نفتی عراق در ماه نوامبر

بر اساس آمار نهایی منتشر شده از سوی شرکت بازاریابی نفت عراق (SOMO)، وزارت نفت مجموع صادرات و درآمدهای نفتی ماه نوامبر گذشته را اعلام کرد. میزان صادرات نفت خام بالغ بر  (نود و هشت میلیون و یکصد و نود و دو هزار و سیصد و هفده بشکه) بوده که درآمد آن بالغ بر 7 میلیارد و 610 میلیون و 850 هزار دلار (هفت میلیارد و ششصد و ده میلیون و هشتصد و پنجاه هزار دلار) می‌باشد. این آمار حاکی از آن است که مجموع مقادیر نفت خام صادراتی آبان ماه گذشته از میادین نفتی مرکز و جنوب عراق بالغ بر 95 میلیون 860 هزار و 149 بشکه بوده است. در حالی که مقادیر صادرات نفت کرکوک از طریق بندر جیهان (2) میلیون و (32) هزار و (685) بشکه و میانگین قیمت هر بشکه ۷۷ دلار بوده است.

شفق نیوز: گذرگاه مرزی با عراق از افزایش قابل توجه حجم مبادلات تجاری خبر می‌دهد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل زمینی استان کرمانشاه گفت: میزان ترانزیت و حمل کالا در مرزهای رسمی‌ پرویزخان در شهر قصرشیرین از مرز یک میلیون تن گذشت. فریبرز کرمی‌ گفت: بر اساس آمارهای رسمی طی 9 ماهه سالجاری میزان ترانزیت و حمل کالا از به یک میلیون و 460 هزار و 459 تن رسیده است. وی افزود: حجم بارگیری از مرزها به ایران 549 هزار و 661 تن کالا و کالاهای ترانزیتی به 82 هزار و 690 تن رسیده است. کرمی‌ به منبع ترانزیت اشاره نکرد. وی افزود: از ابتدای سال جاری 37 هزار و 783 کامیون ایرانی و 38 هزار و 837 کامیون خارجی از مرزهای پرویزخان تردد کرده‌اند. مدیرکل گمرک کرمانشاه نیز از رشد 9 درصدی صادرات کالا از گمرکات این شهرستان خبر داد. بختیار رحمانی پور گفت: طی 9 ماه گذشته 4 میلیون و 789 هزار و 483 تن کالا از مرزهای استان کرمانشاه صادر شده که از نظر ارزشی 9 درصد و از نظر وزنی 2 درصد افزایش داشته است.

 شفق نیوز: امضای قرارداد اولیه پروژه مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی فاو با یک شرکت چینی به میزان 7 میلیارد دلار

وزارت نفت توافقنامه اولیه پروژه مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی فاو را با یک شرکت چینی امضا کرد. وزیر نفت در حاشیه امضای این قرارداد در همایشی گفت: این وزارتخانه به نمایندگی از پالایشگاه‌های جنوب، قراردادی را با Hualu، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت چینی CNCEC برای سرمایه‌گذاری در پالایشگاه الفاو با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز و مجتمع پتروشیمی امضا کرد. وی خاطرنشان کرد: هزینه سرمایه‌گذاری این پروژه در مرحله اولیه بالغ بر 7 میلیارد دلار است و بعداً در مرحله دوم به بیش از آن خواهد رسید. این پروژه عراق را به کشوری مناسب برای سرمایه گذاری در زمینه پالایش تبدیل می‌کند و مشتقات نفتی را با بالاترین استانداردهای بین المللی تأمین می‌کند. وی تاکید کرد: پروژه مطالعات فنی و مهندسی این پروژه از سال 2015 آماده شده و چهار شرکت بین المللی برای سرمایه گذاری در این پروژه درخواست داده‌اند و شرکت چینی برنده شده است این پروژه اولین و بزرگترین در نوع خود در منطقه خواهد بود. فاز اول ساخت پالایشگاه الفاو با تولید روزانه 300 هزار بشکه نفت 7 تا 8 میلیارد دلار و فاز دوم ساخت مجتمع پتروشیمی‌ تولید سالانه 3 میلیون تن با هزینه سرمایه گذاری 12 میلیارد دلاری خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: این پروژه نیازهای مشتقات نفتی را برطرف می‌کند، واردات مشتقات نفتی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و فرصت‌های شغلی برای عراقی‌ها ایجاد می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما