معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸۷

اخبار اقتصادی زیمبابوه، زامبیا و بوتسوانا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی زیمبابوه، زامبیا و بوتسوانا در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

زیمبابوه

نشست مجازی فوق العاده سادک برگزار می‌شود

قرار است نشست فوق العاده کشورهای جامعه توسعه جنوب آفریقا موسوم به سادک، با حضور اعضا، روز جمعه 7 ژانویه به صورت مجازی برگزار شود. احتمالاً آقای امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این اجلاس مجازی شرکت خواهد کرد. قرار است در این اجلاس در خصوص اعزام نیرو به موزامبیک برای مقابله با شورشیان و گروه‌های تروریستی بنیادگرا مذاکره و تبادل نظر به عمل آید. گروه‌های شورشی در موزامبیک عمدتاً در استان کابودلگادو این کشور حضور دارند. احتمالاً میزبانی این نشست را آقای لازاروس چاکویرا از مالاوی برعهده خواهد داشت که در حال حاضر ریاست این سازمان را عهده دار است. انتظار می‌رود این نشست در خصوص حمایت از اقدامات مؤثر سادک به منظور ایجاد صلح و ثبات در موزامبیک، بحث و تبادل نظر نماید. (منبع: هرالد 5 ژانویه 2022)

 توسعه معادن طلای زیمبابوه در راستای بهبود شرایط اقتصادی این کشور

پولیت کامبامورا، معاون وزیر توسعه معادن زیمبابوه اعلام کرد "هدف گذاری انجام شده برای صنعت استخراج و فرآوری طلا برای رسیدن به محدوده رقم 4 میلیارد دلار تا آواخر سال 2023 برنامه ریزی گردیده است" و اگر تولید شرکت‌هایی مانند شرکت استخراج معدن کالدونیا افزایش یابد، تحقق آن دور از ذهن نیست. وی این مطلب را در زمانی اعلام کرد که مراسمی‌به مناسبت شروع فعالیت بورس ویکتوریا فالز برگزار گردید. معاون وزیر توسعه معادن زیمبابوه همچنین عنوان کرد که شرکت مادر " Blanket Mine " به تنهایی، به دنبال رسیدن به تولید مقدار 80 هزار اونس طلا در سال است. وی گفت مجموعه معادن کالدونیا در پنج سال گذشته بر روی یکی از معادن خود با عمق 1200 متری کار کرده است که بودجه آن بالغ بر 67 میلیون دلار آمریکا بوده است و آخرین سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت تولید 80000 اونس طلا از سال آینده به بعد محقق خواهد شد. هرالد 28 دسامبر 2021

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در زیمبابوه

مطابق با آمار وزارت بهداشت و مراقبت از کودکان، تعداد کل مبتلایان به ویروس کووید 19، در زیمبابوه تا 5 ژانویه 2022 به بیش از 219 هزار نفر رسیده است و از این تعداد بیش از 189 هزار نفر سلامت خود را بازیافته‌اند. در مجموع و از زمان شیوع کرونا در زیمبابوه 5 هزار و 92 مورد مرگ به سبب ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است. در تاریخ فوق الذکر هم هزار و 379 مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده و شمار مرگ و میر نیز در این روز به 14 نفر رسیده است. لازم به ذکر است که تاکنون بیش از سه میلیون نفر در زیمبابوه هر دو دوز واکسن و حدود 4 میلیون نفر، دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. در این روز زیمبابوه تقریباً 10 هزار نفر را واکسینه کرده است. (منبع: توییتر وزارت بهداشت و مراقبت از کودکان زیمبابوه 5 ژانویه 2022)

زامبیا

 پیش بینی‌های مثبت برای پول ملی زامبیا

در خصوص کواچا، پول ملی زامبیا، از هم اکنون پیش بینی‌های مثبتی در سال جدید میلادی وجود دارد. خصوصاً که مذاکرات با صندوق بین المللی پول برای محدود کردن بدهی‌های این کشور روند امیدوار کننده‌ای دارد. این در حالی است که در سال گذشته نیز و پس از انتخابات آگوست که به پیروزی مخالفان و آقای‌هاکائیده هیچلما در برابر ادگار لونگو انجامید، ارزش پول ملی این کشور رشد قابل توجهی را تجربه کرد. در سال گذشته ارزش کواچا در برابر دلار 27 درصد افزایش یافت که رقم کم سابقه‌ای تلقی می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که افزایش قیمت جهانی مس که این کشور از صادرکنندگان اصلی آن به شمار می‌رود نیز در بهبود وضعیت اقتصادی زامبیا نقش داشته است. (منبع: بلومبرگ 30 دسامبر 2021)

 بوتسوانا

پیام رئیس جمهور بوتسوانا به مناسبت سال جدید میلادی

آقای ماکوگویتسی ماسیسی، رئیس جمهور بوتسوانا در صفحه توییتر رسمی خود پیامی خطاب به مردم این کشور صادر کرد. وی در پیام خود نوشت: بیاید در این سال جدید به یکدیگر عشق بورزیم و از کسانی که در اطرافمان حضور دارند مراقبت و محافظت نمائیم. صلح را بین خودمان ارتقاء دهیم و همگی برای ساخت بوستوانایی متحدتر و یکپارچه‌تر تلاش کنیم. همانطور که بارهای گفته‌ام، ما در حال ساخت و ایجاد کشوری شکوهمند هستیم و اجازه نمی‌دهیم هیچ چیز و هیچ کس مانع تحقق این رؤیا شود. (منبع: توییتر رسمی رئیس جمهور بوتسوانا 1 ژانویه 2022)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما