معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳۶

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب در آذر ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

دومینیکن، پاناما و کاستاریکا مناطق آزاد با "فناوری‌های پیشرفته" را توسعه خواهند داد

نمایندگان حوزه اقتصادی کشورهای شرکت کننده در دومین اجلاس سران اتحاد برای توسعه در دموکراسی (اتحادی متشکل از کشورهای جمهوری دومینیکن، کاستاریکا و پاناما) و «شرکت آندینا برای توسعه» اعلام کردند که با توجه به عدم قراردادهای تجارت آزاد میان جمهوری دومینیکن، پاناما و کاستاریکا، سه کشور پروژه‌های توسعه صنعتی در مناطق آزاد با فناوری پیشرفته را اجرا خواهند کرد. ویکتور بیسونو، وزیر صنعت و بازرگانی جمهوری دومینیکن؛ سرخیو رامون مارتینز وزیر بازرگانی پاناما و سرخیو دیاز گرانادوس، مدیر شرکت آندینا برای توسعه نیز بر فرصت های عالی موجود برای ارتقای همگرایی اقتصادی بین این سه کشور تاکید کردند. رئیس شرکت آندینا برای توسعه اعلام کرد که این سازمان اعتباری بیش از 60 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در سه کشور مذکور در اختیار دارد.

اقتصاد دومینیکن تقویت می‌شود

جمهوری دومینیکن در ماه اکتبر 2021 از 349,379 جهانگرد استقبال کرد (افزایش 25.9 درصدی نسبت به ماه سپتامر سال جاری و 18.7 درصدی نسبت به اکتبر 2019 و قبل از شیوع کرونا). در رابطه با ملیت جهانگردان اعلام شد که 28.9٪ از آنها آمریکایی، (26.40٪ روسی)، (9.10٪ کانادایی)، (8.35 ٪ فرانسوی) و (3.59 ٪ آلمانی) بوده اند. بخش تجارت نیز با افزایش همراه بوده است و در مجموع فروش انواع کالا به 16 میلیارد پزو (حدود 281.74 میلیون دلار) رسید که نسبت به ماه اکتبر سال گذشته 12.4 درصد و نسبت به اکتبر سال 2019 تا 5.8 درصد افزایش داشت. در بخش کشاورزی حجم تولید کالاهای کشاورزی با 23.1 درصد کاهش روبرو شد اما صادرات محصولات کشاورزی به رشد 4.5 درصدی نسبت به ماه اکتبر 2020 (55.2 میلیون دلار) دست یافت. بخش تولید صنعتی نیز نسبت به ماه اکتبر 2020 رقمی در حدود 10.1 درصد کاهش یافت اما صادرات به 122.5 میلیون دلار (21.3 درصد افزایش) رسید.

رئیس جمهور انتظار دارد که سال 2022 نیز سال خوبی برای اقتصاد دومینیکن باشد

آقای لوئیس آبینادر رئیس جمهور دومینیکن در مورد بهبود شرایط اقتصادی کشور خوشبینی خود را ابراز کرد. وی در این راستا گفت: "وقتی ما با نمایندگان بخش جهانگردی، بخش مناطق آزاد، بخش صنعتی، بخش کشاورزی و غیره ملاقات می‌کنیم، می‌بینیم که همه در حال رشد هستند، اشتغال در حال رشد است، برای همین است که همه با هم متحد شده ایم تا رشد اقتصادی 11 درصدی  پیش بینی شده برای سال جاری را علیرغم بیماری همه گیر به دست بیاوریم". به نظر آقای آبینادر سال آینده (2022) سال خوبی برای جمهوری دومینیکن خواهد بود. در سال جاری جمهوری دومینیکن 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرد اما با این وجود رئیس جمهور ابراز اطمینان کرد که در سال آتی 25% بیشتر از سال جاری سرمایه خارجی جذب خواهد شد.

ساخت نیروگاه خورشیدی «ال سوکو»  در دومینیکن آغاز شد

آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهور دومینیکن، بر اساس سیاست دولت خود و در راستای احترام و مراقبت از محیط زیست و منابع طبیعی اولین گام را برای ساخت نیروگاه خورشیدی «ال سوکو» برداشت که با سرمایه گذاری 93 میلیون دلاری احداث خواهد شد و حدود 450 شغل مستقیم و بیش از 100 شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد. پیش بینی می‌شود که نیروگاه خورشیدی مزبور بیش از 130 گیگاوات برق در سال تولید کند.

جامائیکا

تورم در جامائیکا ادامه خواهد یافت

آقای وین رابینسون، معاون رئیس بانک جامائیکا در اولین نشست بانک مرکزی با نمایندگان کمیته مالی دائمی‌ پارلمان هشدار داد که تورم احتمالا بیش از مدت پیش بینی شده دوام خواهد آورد. آقای رابینسون گفت: «نظر کارشناسان این است که تأثیر تورم طولانی‌تر از آنچه قبلا گفته‌ایم خواهد بود. در واقع ما شاهد کاهش قیمت در برخی از محصولات بوده‌ایم اما همچنان قیمت ها  بالا هستند و این نگرانی وجود دارد که با ادامه شیوع کرونا و سویه‌های جدید، شرایط بد زنجیره تامین محصولات ادامه و گسترش یابد. تورم در جامائیکا در ماه اکتبر به 8.5 درصد رسید اما در هفته سوم دسامبر موسسه آمار جامائیکا اعلام کرد که در ماه نوامبر تورم به 7.8 درصد خواهد رسید.

دبیر کل جامعه کارائیب از نیاز به آماده شدن برای اجرای مالیات 15 درصدی خبر داد

خانم دکتر کارلا بارنت، دبیر کل جامعه کارائیب (Caricom) هشدار داد که منطقه باید برای تأثیرات شرایط اقتصادی سخت به دنبال اجرای حداقل مالیات جهانی مبنی بر 15 درصد پیشنهاد شده برای شرکت های فراملی آماده شود. دکتر بارنت در مورد موضوعات مطرح شده در آخرین نشست مجمع اقتصادی کارائیب در بانک مرکزی باربادوس گفت: ما در شرایطی هستیم که کشورهای صنعتی پیشرفته دیگر تصمیم گرفته اند که این حداقل نرخ مالیات جهانی را اجرا کنند. این مشکل به اندازه تغییرات آب و هوایی مهم است. ما باید یاد بگیریم که چگونه با آن زندگی می‌کنیم. تاکنون 136 کشور از جمله چندین کشور از منطقه کارائیب مانند: جامائیکا، باربادوس، ترینیداد و توباگو، سنت لوسیا و سنت کیتس و نویس با تعیین حداقل نرخ مالیات 15 درصدی موافقت کرده اند.

60 کارآفرین جامائیکایی از برنامه «شتاب» شرکت توسعه تجارت جامائیکا بهره خواهند برد

برنامه «شتاب» شرکت توسعه تجارت جامائیکا (JBDC) از سرمایه گذاری 60 میلیون دلار جامائیکایی (390 هزار دلار آمریکا) با هدف حمایت از توسعه فعالیت های حدود 60 کارآفرین محلی (1 میلیون دلار جامائیکایی برای هر کارآفرین) بهره خواهد برد. برنامه مزبور که در اوایل سال 2022 آغاز می‌شود و شش ماه به طول خواهد انجامید به دنبال حمایت از اعضای بخش شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSME) است و شامل دوره‌های آموزشی در شش زمینه شامل توسعه استراتژی، مدیریت مالی، بازاریابی و فروش، بهبود عملیاتی، تحول دیجیتال و ارزیابی کسب و کار می‌باشد.

هائیتی

قیمت سوخت در هائیتی افزایش می یابد  

آقای میشل پاتریک بویزورت، وزیر اقتصاد و دارایی‌ هائیتی اعلام کرد که از تاریخ 10 دسامبر قیمت سوخت افزایش خواهد یافت. قیمت بنزین از 201 تا 250 گورد (2 دلار تا 2.5 دلار) و گازوئیل از 169 گورد تا 353 گورد (1.69 تا 3.53 دلار) خواهد رسید. آقای وزیر گفت که تنظیم قیمت بنزین به تدریج انجام می‌شود زیرا وسایل حمل مسافران بیشتر از بنزین استفاده می‌کنند. وی همچنین گفت که از سال 2010 تا کنون دولت هائیتی بیش از 150 میلیارد گورد در یارانه فرآورده‌های نفتی از دست داده است.

نخست وزیر هائیتی از خالی بودن خزانه دولت خبر داد

آقای آریل هنری، نخست وزیر هائیتی که به آرامش و سکوت در برابر مشکلات کشور معروف است از خالی بودن خزانه دولت خبر داد. به گفته آقای آریل هنری از پیش بینی بودجه برای دستیابی به 254 میلیارد گورد در سال مالی 2021-2020 تنها 96 میلیارد گورد جمع آوری شده است که 30 میلیارد گورد از آن در یارانه سوخت استفاده شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما