معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵۷

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چهارمین اجلاس سران ایبرو-آمریکایی در مورد گردشگری قابل دسترس در کوبا افتتاح شد

وزیران و نمایندگان بخش جهانگردی از کشورهای ایبرو-آمریکایی در چارچوب چهارمین اجلاس ایبرو-آمریکایی در مورد گردشگری قابل دسترس در کوبا با یکدیگر دیدار نمودند. رویداد مزبور از 15 الی 17 دسامبر در محل هتل ناسیونال کوبا برگزار شد و در آن 30 نفر به نمایندگی از 14 کشور از پنج قاره شامل نمایندگان کشورهای آمریکای لاتین، کارائیب، اسپانیا و پرتغال سخنرانی نمودند. طی این نشست «بیانیه‌ هاوانا برای جهانگردی قابل دسترس و فراگیر در آمریکای لاتین» به امضاء شرکت کنندگان رسید.

هدف از این رویداد، ترویج همکاری‌ها در حوزه گردشگری است که به بازسازی و انطباق فضاهای توریستی برای ایجاد دسترسی بیشتر و فراگیرتر در آنها کمک می‌کند. دستور کار این اجلاس شامل تبادل تجربیات در کار با افراد دارای معلولیت است. جهانگردی قابل دسترس توجه ویژه به چشم‌انداز وسیعی از مسافران (از جمله 50 میلیون نفر در ایالات متحده و تعداد مشابه در اروپا) با محدودیت‌های فیزیکی متفاوت را در نظر می‌گیرد. 

اتحادیه نفت کوبا استخراج نفت خام را افزایش می دهد

اتحادیه نفت کوبا «کوبا-پترولئو» (کوپت) پس از مقابله با کاهش تولید نفت خام طی دهه اخیر (کاهش 3 تا 7 درصدی در سال)، به برنامه تولیدی پیش بینی شده برای سال 2021 دست یافت و بیش از 4 درصد نسبت به سال گذشته نفت تولید خواهد کرد. آقای اوسوالدو لوپز، رئیس بخش اکتشاف کوپت گفت که حفاری چاه‌های جدید در منطقه غربی میدان «وارادرو» و کشف میدان جدیدی در شرق شهرداری «سانتا کروز دل نورته» (جایی که تا به حال سه چاه با تولید بالا حفاری شده‌اند) به دستیابی این نتیجه مثبت کمک کرده است. وی همچنین گفت: "بیشتر نفت تولید شده در تولید برق مصرف خواهد شد و اگرچه تمام نیازهای کشور را پوشش نمی دهد اما گامی دیگر به سوی حاکمیت در زمینه انرژی است".

صنعت بیودارویی کوبا 14 محصول دارای اولویت برای تولید را معرفی نمود

گروه بازرگانی شرکت های بیوتکنولوژی و صنایع دارویی کوبا (بیوکوبافارما) بر 14 پروژه تحقیقاتی دارای اولویت در دستور کار خود تاکید نمود. پروژه‌های مزبور عمدتا با ایمونوتراپی سرطان، درمان بیماری‌های عصبی، مشکلات سیستم قلبی عروقی، خودایمنی، بیماری‌های دژنراتیو و ایمونوژن‌های جدید مرتبط هستند. پروژه‌های اولویت دار و معرفی شده بیوکوبافارما عبارتند از: داروی «Heberprot-P» (بیوکوبافارما در حال جستجوی فرمول های جدید برای درمان زخم پای دیابتی است. از طرف دیگر کارآزمایی بالینی جدید با استفاده از «هبرپروت پی» برای درمان نوروپاتی متقارن دو طرفه آماده می‌شود)، واکسن «Cimavax-EGF» که واکسنی علیه سرطان ریه است که در درمان بیماران مبتلا به آسیب های بدخیم آزمایش می‌شود. همچنین پروژه ای پیشنهادی دیگری برای یک کارآزمایی بالینی متمرکز بر درمان عواقب تنفسی ناشی از کرونا ارائه شد. داروی «CIGB 500» (محافظ قلب است که هدف از آن کاهش دامنه عوارض سکته قلبی می‌باشد). پروژه «SAVAX» برای ایمونوتراپی فعال (محصولی نوآورانه با اثر ضد رگ زایی که تشکیل رگ های خونی در بیمارهای مبتلا به سرطان را کاهش و در نتیجه رشد آن را مهار می‌کند)، ترکیب شیمیایی «JM-20» (برای استفاده در نورولوژی، یعنی در اختلالات مغزی از جمله بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر)، پروژه توسعه واکسن کونژوگه پنوموکوک برای محافظت از کودکان در برابر «استرپتوکوکوس پنومونیه» (عامل اصلی بیماری‌های عفونی باکتریایی و ذات الریه کودکان)، پپتید «CIGB-814» (برای درمان بیماری‌های خود ایمنی)، پپتید «CIGB-845» (برای درمان بیماری‌های عصبی)، پروژه «Amylovis» (برای درمان بیماری آلزایمر)، پروژه «IL2 Muteins» (ایمونوتراپی سرطان)، پروژه «NeuroEpo» (درمان بیماری‌های عصبی) و پروژه «Nasvac» (ایمونوتراپی فعال برای هپاتیت - B مزمن).

کوبا و فرانسه با امضای قراردادهای جدید روابط اقتصادی خود را تقویت می‌کنند

دولت های کوبا و فرانسه در مقر وزارت امور خارجه فرانسه در پاریس شش سند همکاری را در پایان ششمین نشست کمیسیون اقتصادی و تجاری دوجانبه امضا کردند. امضای توافقنامه‌ها با حضور آقای رودریگو مالمیرکا، وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا و آقای فرانک ریستر، وزیر تجارت خارجی فرانسه صورت گرفت. پاریس و هاوانا دو بیانیه را امضاء کردند که بر اساس آن استفاده از تامین مالی «صندوق در مقابل ارزش» (Countervalue Fund یا Debt Forgiveness Found) در بخش‌های کشاورزی و منابع آب کوبا انجام خواهد شد. به همین ترتیب، آنها دو قرارداد با استفاده از همان صندوق برای پروژه‌های مربوط به بخش بهداشتی در کوبا و دو قرارداد دیگر با آژانس توسعه فرانسه (AFD) در زمینه کشاورزی امضاء کردند.

آقای رودریگو مالمیرکا دیاز، وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا در این راستا تاکید کرد که ارزش کل توافقنامه‌های امضا شده میان کوبا و فرانسه در چارچوب ششمین نشست کمیسیون اقتصادی و تجاری میان دو کشور با هدف توسعه پروژه‌های همکاری دوجانبه به 31.2 میلیون یورو می رسد. جهانگردی، انرژی، بهداشت، حمل و نقل، تولید کشاورزی و توسعه پایدار شهری از جمله موضوعاتی است که طی نشست مزبور به آن پرداخته شد.

کوبا و کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا تبادل دوجانبه را تقویت می‌کنند

پس از یک فرآیند کاری فشرده و در نتیجه مذاکرات برگزار شده در هاوانا و در چارچوب دومین نشست مشترک برای همکاری میان کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا و کوبا دو طرف سه توافقنامه را برای گسترش و تقویت مبادلات دوجانبه امضا کردند. در این راستا، طرح اقدام مشترک برای همکاری در دوره 2025-2021 به امضا رسید که مشتمل بر 34 برنامه اقدام در زمینه‌هایی مانند صنعت داروسازی، بیوتکنولوژی، جهانگردی، بخش کشاورزی و مواد غذایی، انرژی، روابط بین شرکت ها و نیز روابط بانکی است. سند مزبور با بررسی نتایج تعامل میان امضاء کنندگان در آینده و پس از بررسی مجدد تقویت خواهد شد. همچنین صورتجلسه نهایی دومین نشست (سندی که شامل موافقت‌نامه‌ های اصلی است) و موافقت‌نامه همکاری میان اتاق بازرگانی کوبا و شورای کارآفرینان اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز به امضای طرفین رسید. آقای ریکاردو کابریساس رویز، معاون نخست وزیر کوبا در حضور آقای سرگی گلازیف، وزیر همگرایی و اقتصاد کلان شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا که برای شرکت در این نشست وارد کوبا شده است گفت که "تنها در صورتی می‌توانیم اهداف این نشست را به تحقق برسانیم که مشارکت فعال سیستم‌های بانکی و مالی ما از جمله مشارکت بانک توسعه اوراسیا را داشته باشیم." خانم آنا ترزیتا گونزالس معاون اول وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی و سرکار خانم آنایانسی رودریگز، معاون وزیر امور خارجه نیز بخشی از هیات نمایندگی کوبا در نشست فوق الذکر بودند. از سوی کمیسیون اقتصادی اوراسیا آقای گوهر آشوتونا بارسقیان، مدیر بخش توسعه همگرایی و مقامات دیگر این سازمان در این مراسم حضور داشتند.

کوبا انتظار دارد در سال 2022 از 1.2 میلیون جهانگرد کانادایی استقبال نماید

هوگو روچا، مدیر بازرگانی شرکت توریستی کوبائی «Hola Sun Holidays» گفت که حداقل 1.2 میلیون توریست کانادایی در سال 2022 از کوبا بازدید خواهند کرد. رقم مذکور رکورد ورود گردشگران کانادایی به کوبا در یک سال است که در سال 2019 به دست آمد. آقای روچا تاکید کرد که کوبا بیماری همه گیر کرونا را تقریبا کنترل کرده است و افزود: جهانگردان کانادایی می خواهند به کوبا بازگردند و هدف ما افزایش تعداد توریست ها و تبادل مردم با مردم است به طوری که آنها با واقعیت و فرهنگ کوبا آشنا شوید.

تعداد خطوط تلفن همراه در کوبا به رقم هفت میلیون رسید

شرکت مخابرات کوبا (Etecsa) امروز از طریق شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که کوبا در مجموع به هفت میلیون خط تلفن همراه در سراسر  کشور رسیده است. تا پایان سال 2020  کوبا حدود 6.6 میلیون کاربر تلفن همراه داشت که از این تعداد تقریبا 4.5 میلیون مشترک از این طریق به اینترنت دسترسی داشتند.

کارخانه جدید آفت کش ها و کودهای زیستی به زودی راه اندازی خواهد شد

کوبا در سه ماهه اول سال آینده یک کارخانه جدید تولید آفت کش و کودهای زیستی را افتتاح خواهد کرد که به توسعه کشاورزی در کشور کمک خواهد کرد. کارخانه مزبور شش میلیون لیتر کود و آفت کش و حدود هزار تن «بیورت» (محصولی که برای مبارزه با موش استفاده می‌شود) تولید خواهد کرد که با این تولیدات سالانه بیش از 80 میلیون پزو در آمد ایجاد می‌شود.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما