معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

تاکید سنگال بر تداوم مراودات اقتصادی با جنوب افریقا

با توجه به کشف سویه جدید ویروس کرونا (Omicron) در جنوب افریقا، و با توجه به درخواست سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، مبنی بر رفع محدودیت‌های مسافرتی به جنوب افریقا برای تداوم احیای اقتصادی افریقا و جلوگیری از ورود آسیب به اقتصاد کشورهای افریقایی، رئیس دولت سنگال، مکی سال، در این خصوص با افریقای جنوبی ابراز همبستگی کرد و اطمینان داد که علیرغم کشف سویه جدید اومیکرون، آفریقا و به ویژه سنگال درهای خود را به جنوب این قاره و آفریقای جنوبی نخواهد بست. به نظر مکی سال، برای دفاع از خود در برابر نوع جدید این ویروس، لازم است که متحد بمانیم. (روزنامه Lesoleil سه شنبه ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱)

 

نگرانی مکی سال از تأثیر منفی تصمیمات زیست محیطی کشورهای ثروتمند بر صنعت نفت و گاز سنگال

مکی سال رئیس جمهور سنگال خواستار همبستگی کشورهای آفریقایی برای مبارزه با تصمیم کشورهای ثروتمند برای پایان دادن به تأمین مالی بهره برداری از منابع فسیلی شد. به نظر وی، این گونه تصمیمات مبتنی بر لزوم رعایت استانداردهای زیست محیطی، یک "بی عدالتی اقتصادی" است که کشورهای آفریقایی را که در مرحله بهره برداری از این منابع هستند، هدف قرار می‌دهد. رئیس جمهور سنگال مکی سال از اعلامیه جامعه بین المللی مبنی بر توقف تأمین مالی سوخت‌های فسیلی مانند گاز و نفت نگران است. این اعلامیه در حالی منتشر می‌شود که سنگال در حال آماده شدن برای استخراج اولین بشکه نفت خود از دریا است. آغاز تولید نفت برای سال ۲۰۲۲ و شروع تولید گاز در سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است. مکی سال رئیس جمهور سنگال، در جریان هشتمین کنفرانس وزیران - مجمع وزرای همکاری چین و آفریقا (Focac) در 29 نوامبر 2021، توجه جامعه بین المللی را به تاثیرات منفی اتخاذ اینگونه تصمیمات جلب کرد. (روزنامه WalfQuotidien سه شنبه ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱)

 

آغاز احداث پلی کلینیک در بیمارستان اصلی داکار با بودجه بیش از یک میلیارد دلار

رئیس جمهور مکی سال با گذاشتن اولین سنگ بنا در پلی کلینیک بیمارستان اصلی شهر داکار، خواستار رعایت رازداری پزشکی شد. وی هدف از ساخت این بیمارستان را کاهش مسافرت مردم سنگال به خارج از کشور برای مداوا ذکر کرد. ساخت این پلی کلینیک بالغ بر 60 میلیارد فرانک سیفا هزینه دربرخواهد داشت و حدود 14 ماه به طول خواهد انجامید.رئیس جمهور سنگال روز 5 آذر 1400 به هنگام گذاشتن اولین سنگ بنای این پلی کلنیک در بیمارستان اصلی شهر داکار، از اینکه حریم خصوصی بیماران رعایت نمی‌شود ابراز تأسف کرد. وی اظهار داشت: ما باید در خصوص رازداری پزشکی در سنگال صحبت کنیم. ما اغلب سریع در مورد بیماری‌های مردم صحبت می‌کنیم. به گفته وی؛ کسی که کار درمان را انجام می‌دهد نمی‌بایستی اسرار پزشکی یک بیمار را فاش کند. این نکته در مورد پرستاران نیز صادق است.وی اظهار داشت: مردم از ترس فاش شدن راز بیماری‌شان ترجیح می‌دهند برای مداوا به خارج از کشور بروند. به گفته رئیس دولت، با ساخت این پلی کلنیک که ساخت آن 14 ماه به طول خواهد انجامید؛ سنگال پذیرای بیماران سایر کشورها خواهد بود، زیرا سنگال نیروی انسانی واجد شرایط، تجربه و فداکاری و همچنین تجهیزات پزشکی لازم و سطح بالا را دارا می‌باشد.قرار است این پلی کلنیک در زمینی به مساحت 20000 متر مربع در 9 طبقه ساخته شود. این پلی کلینیک دارای 100 اتاق، 6 اتاق جراحی و یک هتل 5 ستاره خواهد بود. ساخت این پلی کلنیک به عهده یک شرکت ترکی به نام سیلا sila است که با مشارکت متخصصین سنگالی صورت خواهد گرفت. (سایت LE QUOTIDIAN.SN 6 آذر 1400)

 

ارسال ۷۰ درصد کالاها به مالی از طریق بندر داکار

ممدو کورسن سار، دبیر کل انجمن فعالان بندر سنگال در مصاحبه‌ای اظهار داشت: با توجه به ارسال ۷۰ درصد کالاها به مالی از طریق بندر داکار، کامیون‌های در حال تردد برای حمل و نقل کالا به کشور مالی نقش انکارناپذیری را در اقتصاد سنگال به عهده دارند. وی همچنین راه‌حل‌هایی را برای جذاب‌تر کردن بندر داکار در مواجهه با رقابت شدید منطقه‌ای توصیه کرد. کامیون‌های مالی گاهی اوقات مشکلاتی را در تصادفات جاده‌ای به وجود می‌آورند. اما فراتر از آن، تأثیر آنها بر تجارت زمینی بین دو کشور با روابط تجاری عالی است. مالی دارای یک اقتصاد باز است که در آن بخش تجارت، حدود ۵۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. سنگال تأمین کننده اصلی آن با ۲۰.۵ درصد از کل واردات مالی است. در دوره ۲۰۱۹-۲۰۱۴، تراز تجاری به نفع سنگال با میانگین مازاد ۱۸۲۹۶۳۵۳۷۰۱۳ فرانک سیفا بود که اغلب این تعاملات تجاری از طریق زمینی و از طریق کامیون‌های مالی صورت گرفته است. (روزنامه Lesoleil پنج شنبه ۲۵ نوامبر ۲۰۲۱)

ماراتن تصویب بودجه 2022 دولت در مجلس سنگال

نمایندگان مجلس شورای ملی سنگال از ۲۸ نوامبر، ماراتن بررسی لایحه بودجه را با رعایت ملاحظات کلی، ارزیابی دریافتی‌ها، بدهی‌های عمومی و تخصیص منابع به دستگاه‌های دولتی آغاز کردند. به همین مناسبت، عبدالله دیالو، وزیر دارایی و بودجه سنگال و همکارش آمادو هات، وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری سنگال، بر خواست دولت برای تصویب بودجه پیشنهادی با هدف بازگشت به دوران پیش از کووید ۱۹ و اشتغال زایی تاکیدکردند. (روزنامه Lesoleil دوشنبه ۲۹ نوامبر ۲۰۲۱)

 

بررسی لایحه بودجه سال ۲۰۲۲ در مجلس ملی سنگال با پیش بینی درآمد ۳۶۱۰.۷ میلیارد سیفا و هزینه‌های ۴۳۹۴.۷ میلیارد سیفا

مجلس ملی سنگال در حالی به بررسی پیش نویس بودجه دولت سنگال در سال ۲۰۲۲ می‌پردازد که دولت سنگال با پیشنهاد درآمد حاصل از لایحه بودجه سال ۲۰۲۲ تا سقف ۳۶۱۰.۷ میلیارد سیفا و هزینه‌ها تا سقف ۴۳۹۴.۷ میلیارد سیفا نقشه راهی را نشان می‌دهد که طبق آن سنگال باید در مسیر رشد خود به قبل از شرایط پاندمی‌ کرونا بازگردد. این امر حول سه محور اصلی عبارتند از پیگیری مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا، احیای اقتصاد از طریق برنامه اقدام اولویت‌دار تعدیل‌شده و تسریع‌شده و در آخر اجرای ابزارهای اصلی اقدام دولت به نفع مردم مانند برنامه "اشتغال جوانان" می‌باشد. لایحه مذکور بر اساس پیش‌بینی رشد ۵.۵ درصدی در مقابل رشد ۵ درصدی در سال ۲۰۲۱ ارائه شده و کسری بودجه پیش بینی شده ۴.۸ درصد می‌باشد. (خبرگزاری SenCaféNews مورخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۱)

 

بودجه ۲۰۲۲: پیشنهاد افزایش ۳ میلیارد فرانک سیفا برای کاخ ریاست جمهوری

در تاریخ ۲۸ نوامبر 2021 نمایندگان مجلس سنگال به بررسی پروژه‌های بودجه‌ای نهادهای دولتی به ویژه نهاد ریاست جمهوری پرداختند. در قانون مالی ۲۰۲۲، برای نهاد ریاست جمهوری به عنوان عالی‌ترین نهاد کشور سنگال، بودجه‌ای به میزان ۷۳.۱۹۸ میلیارد دلار در نظر گرفته خواهد شد. یعنی افزایش بیش از ۳ میلیارد فرانکی نسبت به سال مالی 2021.

وزیر دارایی و بودجه در پاسخ به سوالی درباره این افزایش بودجه، گفت که این بودجه در مقایسه با بودجه ریاست جمهوری در بدو ورود مکی سال به نهاد ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۲ بسیار کمتر است. (روزنامه WalfQuotidien دوشنبه ۲۹ نوامبر ۲۰۲۱)

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما