معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۵

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در نیمه اول آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش صادرات تانزانیا به شرق آفریقا: - (گاردین)

صادرات تانزانیا به کشورهای آفریقایی در سال 2020 نسبت به سال 2019 با 11.8 درصد افزایش به 2.27 میلیارد دلار رسید. جان بوسکو مدیر عامل شورای تجارت آفریقای شرقی، از راه اندازی یک برنامه پلت فرم تجارت اینترنتی معروف به مانسا، که توسط بانک صادرات آفریقا (Afreximbank) حمایت می‌شود، خبر داد. مانسا یک پلتفرم بررسی دقیق پان آفریقایی است که بر اساس تصویب منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) به منظور تقویت بیشتر تجارت در این قاره راه اندازی شده است. بوسکو خطاب به بخش خصوصی این اقدام را بسیار مثبت خواند و فرصت‌های تجاری پیش آمده برای تجارت با 1.2 میلیارد جمعیت آفریقایی را طلایی خواند. وی در راستای استفاده بهینه از پتانسیل پیش آمده، از جامعه شرق آفریقا خواست تا سیاست تجاری را همسو کنند، موانع غیرتعرفه‌ای را حذف کند، دسترسی به منابع مالی تجاری را برای شرکت‌های کوچک و متوسط تسهیل کند و ظرفیت تولید و ادغام عوامل را در بازار افزایش دهند. پل ماکانزا، رئیس کنفدراسیون صنایع تانزانیا (CTI) تصریح کرد در حال حاضر تجارت بین آفریقا هنوز پایین تلقی می‌شود و 16.6 درصد از کل صادرات کشورهای آفریقایی است.

اقدامی تحسین برانگیز در کارنامه هواپیمایی ایر تانزانیا (تانزانیا اینوست)

از سر گیری پرواز شرکت ایر تانزانیا از دارالسلام به پایتخت کنیا (نایروبی) پس از دو دهه توقف بدون شک حاکی از موفقیت دستگاه دیپلماسی این کشور و در رأس آن رئیس جمهور تانزانیا خانم سامیه سولوحو حسن در راستای تقویت روابط دوجانبه اقتصادی با رقیب اصلی تجاری تانزانیا و یکی از ابر قطب‌های اقتصادی منطقه است. لادیسلاس ماتیندی، مدیر عامل ایر تانزانیا، در این خصوص تصریح کرد که مسیر نایروبی یکی از مهم‌ترین مقاصد در شرق آفریقا و یک مرکز مهم هوانوردی بشمار می‌رود. این شرکت همچنین سه پرواز در هفته به اندولا در زامبیا و لوبومباشی در جمهوری دموکراتیک کنگو را از پنجشنبه هفته گذشته آغاز کرده است. اخیراً تانزانیا ایر سفارش خرید چهار فروند هواپیما (یک فروند بوئینگ دریم لاینر 787 با قابلیت حمل 262 مسافر، یک فروند فریتر 767-300 و دو فروند جت 737 MAX) را اعلام کرد. این اقدام به منظور گسترش دامنه دسترسی هوایی به بازارهای جدید در سراسر آفریقا، آسیا و اروپا و بهره برداری از تقاضای رو به رشد محموله آفریقا صورت پذیرفت. شایان ذکر است که این توسعه بخشی از برنامه استراتژیک پنج ساله این شرکت است که در سال 2017 آغاز گردیده و شامل بالا بردن تعداد ناوگان و مقاصد پروازی است. در حال حاضر پروازهای داخلی هواپیمایی ایر تانزانیا به شهرهای دارالسلام، زنگبار، آروشا، کلیمانجارو، موانزا، گیتا، بوکوبا، کیگوما، امپاندا، امبیا، تابورا، دودوما و سونگیا و در سطح بین المللی، به اینتابه در اوگاندا، حراره زیمباوه، لوزاکا در زامبیا، هاهایا در کومور، بمبئی در هند و گوانگژو در چین انجام می‌شود.

بانک مرکزی تانزانیا و استقراض بانکی - (روزنامه سیتی زن)

نرخ بالای استقراض در صنعت بانکداری کشور بحث بزرگی را برانگیخته و با برخی سؤالات از جمله آیا اقدامات مالی اخیر بانک مرکزی باعث بهبود نقدینگی و کاهش هزینه وام شده است یا خیر؟ مواجه شده است. در این خصوص، چارلز کیمی نماینده پارلمان وونجو در مجلس اظهار داشت: بانک مرکزی تانزانیا در ماه ژوئن برخی اقدامات سیاستی را به منظور افزایش نقدینگی و کاهش هزینه‌های اعطای وام به بخش خصوصی اعمال کرد ولی اقدامات خوب سیاست پولی به نتایج مطلوب یعنی کاهش نرخ بهره منجر نشده است. از سوی دیگر بانک مرکزی تانزانیا اعلام کرده بود که یک تریلیون شیلینگ (معادل 435 میلیون دلار) صندوق وام ویژه برای بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی برای دسترسی به پول برای پرداخت وام به بخش خصوصی اختصاص خواهد داد. همچنین مبلغ مورد نیاز برای ذخیره در بانک مرکزی را، معادل میزان وام‌های اعطایی به بخش کشاورزی، به عنوان راهی برای افزایش تأمین مالی کشاورزی با بهره کمتر کاهش داد. با این حال، دکتر کیمی، مدیرعامل سابق بانک CRDB، گفت: بانک‌ها به جای آسودگی خاطر وام گیرندگان، بر خلاف انتظار دولت، سوددهی خود را به نفع سهامداران خود افزایش داده‌اند و این نیاز به اعمال قانون و کنترل سریع بانک مرکزی دارد.

کلید خوری صادرات آووکادو به ابرقطب های تجاری جهان – (تانزانیا اینوست)

دولت تانزانیا در شرف صادرات آووکادو به آفریقای جنوبی، چین و هند می‌باشد. قاسم ماجالیوا، نخست وزیر تانزانیا اعلام کرد که دولت در حال نهایی کردن مذاکرات برای صادرات آووکادو به آفریقای جنوبی است. با اینکه آفریقای جنوبی سالانه حدود 800 هکتار کشت جدید آووکادو دارد ولی با توجه به تراز تجاری منفی این کالا در آفریقای جنوبی، این کشور بعنوان یکی از مهمترین مقصد صادرات آووکادو تانزانیا بشمار می‌رود. در اوایل سال 2021، آفریقای جنوبی محموله‌های آووکادو را از تولیدکننده بزرگ تانزانیا راب کلوز در مرز بین زیمبابوه و آفریقای جنوبی توقیف کرد. کلوز معتقد است که این بخشی از تلاش هماهنگ وزارت کشاورزی، اصلاحات ارضی، و توسعه روستایی آفریقای جنوبی برای محافظت از پرورش دهندگان آووکادو است. با این حال، مقامات آفریقای جنوبی می‌گویند که هدف جلوگیری واردات از تانزانیا نبوده است. حسین باشه، معاون وزیر کشاورزی تانزانیا گفت دولت تلاش می‌کند تا برای رفع موانع فروش محصول آووکادو، بازارهای دیگری را به جز آفریقای جنوبی بررسی و ایجاد کند. وی افزود در حال نهایی کردن فرآیند ورود به بازارهای چین و هند هستیم و با این اقدام آووکادو می‌تواند آزادانه و بدون محدودیت در این کشورها حمل و نقل شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما