معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقا در هفته دوم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نامیبیا

تمرکز نمایشگاه دبی به انرژی تجدید پذیر نامیبیا

غرفه نامیبیا در نمایشگاه دبی روز شنبه از برگزاری همایش هیئت کسب و کار انرژی تجدید پذیر از ساعت 2.30 به وقت دبی میزبانی خواهد کرد. این همایش در نظر دارد فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش انرژی تجدید پذیر و روند قابل پیگیری توسط سرمایه گذاران بالقوه مشورت‌ها و راهنمایی‌های لازم ارائه دهد. این همایش به نتایج کلیدی و مطالعات موردی در سفر دستیابی نامیبیا به اقتصاد سبز تا سال 2030 فعالیت‌های خود را متمرکز خواهد کرد.

 زیمبابوه

 انتقاد چین از آمریکا برای برقراری کمپین علیه شرکت‌های چینی سرمایه‌گذار در زیمبابوه

ژاو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به انتشار مقالات ضد چینی و پاشیدن بذر تردید درباره سرمایه‌گذاری چین در زیمبابوه تاکید کرد که همکاری و روابط ما با زیمبابوه مناسب بوده و نمی‌تواند توسط ایالات متحده آمریکا تضعیف گردد. وی عنوان داشت دو کشور دارای روابط خوب و دیرینه‌ای هستند و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در زیمبابوه ایفاگر نقشی فعال در ارتقاء بهبود شرایط اقتصادی و توسعه‌ای و همینطور بهبود معیشت مردم بوده است. وی در همین رابطه بیان داشت همکاری شایسته میان دو کشور سبب ساز منافع عینی برای دو کشور و به خصوص در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم این کشور شده است. درمقابل، ایالات متحده آمریکا سالیان سال است که نه تنها تحریم‌هـای مختلفی را به زیمبابوه تحمیل نموده است بلکه همچنین مبالغی را برای تطمیع رسانه‌ها در راستای دروغ‌پردازی و انتشار اطلاعات منفی درباره چین صرف کرده است.

 زامبیا

سفر رئیس جمهور زامبیا به جمهوری دموکراتیک کنگو

آقای‌هاکاینده هیچیلما، رئیس جمهور جدید زامبیا، روز سه شنبه به جمهوری دموکراتیک کنگو سفر و در کینشازا با آقای فلیکس تشیسکدی رئیس جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو دیدار و گفتگو کرد. آقای هیچیلما مذاکرات دو جانبه را بسیار ثمر بخش ارزیابی و تأکید کرد: این گفتگوها حول محور تجارت و سرمایه گذاری و موضوعات مرزی میان دو کشور انجام شده و رهبران دو کشور برای دستیابی به راه حل، به منظور حل و فصل این موضوع توافق کردند. ما همچنین تأکید کردیم که در صورت پایان یافتن مناقشات مرزی، تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور می‌تواند رشد چشم گیری را تجربه کند. بی تردید این دست تلاش‌ها به ارتقاء وضعیت معیشت، بهداشت و آموزش مردم دو کشور کمک شایانی خواهد کرد. سیاست‌های زامبیا برای کنترل تورم بانک مرکزی زامبیا، برای مقابله با فشار تورمی نرخ سود را در این کشور از 8.5 درصد به 9 درصد افزایش یافت. مقامات این کشور تأکید کرده‌اند: این افزایش به منظور هدایت تورم به سمت تک رقمی‌شدن در سال 2022 انجام شده و هدف این است که تا اواسط سال 2023 به نرخ تورمی حدود 6 تا 8 درصد دست یابیم. با این حال مقامات این کشور تأکید کرده‌اند که زامبیا کماکان به واسطه درگیری با پاندمی ویروس کوید 19، شرایط شکننده‌ای خصوصاً در حوزه اقتصادی دارد. به گفته مسئولین اقتصادی، قرار است بخش‌هایی نظیر ساخت و ساز، تجارت، آموزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش اصلی را در تحرک بخشی و رشد اقتصاد زامبیا ایفا نمایند.

 موزامبیک

سفر رئیس جمهور موزامبیک به مالاوی

فلیپ نیوسی رئیس جمهور موزامبیک در سفر سه روزه خود به مالاوی با لازاروس چاکورا همتای مالاویایی خود دیدار کرد. چاکورا در نشست خبری مشترک که در روز چهارشنبه برگزار شد، این سفر را نقطه عطف و فرصتی تاریخی برای گسترش روابط دو کشور همسایه توصیف کرد. وی در خصوص پروژه برق موزامبیک – مالاوی گفت که این طرح به قطعی برق در مالاوی پایان داده و کشورش را از انرژی پاک بهره مند نموده است، بطور مشابه پروژه راه آهن مالاوی این کشور را به خط سنا متصل می‌کند و امکان حمل کالا میان دو کشور را فراهم خواهد کرد.

جمهوری کنیا

تشکیل اتاق مشترک بازرگانی چین و کنیا

اتاق مشترک بازرگانی چین و کنیا با هدف توسعه روابط مستمر و پایدار میان بازرگانان دو کشور ایجاد شد. تیم پن، رئیس این اتاق در مراسم راه اندازی این اتاق، اظهار داشت که این سازمان غیر انتفاعی راهی طولانی برای سرعت بخشیدن به روابط تجاری دوجانبه میان دو کشور در پیش رو دارد. هدف اصلی این سازمان، ارتقاء دوستی و همکاری میان مردم چین و کنیا از جمله تبادلات فرهنگی میان دو کشور است. ایجاد این تشکل در زمانی رخ می‌دهد که بنابر اطلاعات منتشره از سوی اداره داده‌های آماری کنیا، واردات کنیا از چین در 6 ماه اول سال 2021 بالغ بر 208.9 میلیارد شیلینگ است که با توجه به 158.87 میلیارد شیلینگ در مدت مشابه سال 2020، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. در حالیکه بنابر آمار سازمان توسعه صادرات کنیا، صادرات این کشور به چین در 8 ماهه اول سال 2021 بالغ بر 4 میلیارد شیلینگ بوده است.

غنا

پروژه 212 میلیون دلاری بانک جهانی و غنا برای دیجیتال سازی اقتصاد این کشور

دولت قصد دارد با همکاری واحد اقتصاد دیجیتال برای آفریقا در بانک جهانی پروژه‌ای با اعتباری بالغ بر 212 میلیون دلار به منظور ارائه دسترسی اختصاصی برای رهبران جوان غنا به فناوری‌های دیجیتال اجرا نماید. گفتنی است سال‌ها است که غنا به عنوان مرکز اتصال کابل‌های ارتباطی تلکام میان اروپا و آفریقا است و این کشور تلاش بسیار زیادی اخیراً به دیجیتال سازی اقتصاد کشور و ارائه دسترسی به فناوری‌های پیشرفته برای اتباع خود معطوف نموده است.

 ساحل عاج

برگزاری کارگاه منطقه‌ای بمنظور بررسی استراتژی منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا

کارگاه استراتژی منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا از روز سه شنبه 23 نوامبر با حضور کارشناسان و نمایندگان کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، سازمان ملل متحد برای آفریقا، کمیسیون اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا و نمایندگانی از کشورهای عضو  اکواس در حال برگزاری است. محور اصلی این کارگاه، بحث و بررسی در خصوص استراتژی منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا می‌باشد. طبق گزارش بانک توسعه آفریقا،  تجارت بین کشورهای آفریقایی همچنان ناچیز است و در سال 2021 حدود 16 درصد می‌باشد. گفتنی است کشورهای آفریقایی برای اجرای منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا در 1 ژانویه 2021 تلاش کردند تا تداوم جغرافیایی را به اهرمی قدرتمند برای رشد و تقسیم سود در میان کشورهای آفریقایی تبدیل کنند.

 سنگال

 همکاری ژاپن و سنگال در زمینه تولید برنج

طرح مطالعات فاز دوم پروژه بهبود بهره وری تولید محصول برنج در دره رودخانه سنگال (پاپریز 3) به اتمام رسید و نتایج آن توسط کارشناسان رضایت بخش اعلام شد. برای تأمین مالی این پروژه که آغاز آن در سه ماهه اول سال 2022 پیش بینی می‌شود، دولت ژاپن در نظر دارد آنرا بمبلغ 40 میلیارد فرانک سیفا CFA تأمین مالی نماید. آرایی تاتسو سفیر ژاپن در سنگال در دیدار با وزیر کشاورزی و تجهیزات روستایی در این خصوص گفت: پروژه مذکور در مساحتی به وسعت 9000 هکتار در این منطقه اجرا خواهد شد. شایان ذکر است طرح پاپریز 2 که در می 2016 راه اندازی شد، با هدف بهبود تولید و کیفیت برنج در دره رودخانه سنگال انجام شد. موسی بالده وزیر کشاورزی و تجهیزات روستایی نیز طی سخنانی گفت: در این پروژه تیم‌های متشکل از کارشناسان ژاپنی و سنگالی در زمینه‌های مختلف آبیاری، کشت، ماشین‌آلات و بازاریابی محصولات کشاورزی با یکدیگر همکاری می‌کنند. دیدار مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌ با رئیس جمهور مکی سال برای راه اندازی پروژه پرتو امید رئیس‌جمهور مکی سال شامگاه پنجشنبه مورخ ۲۵ دسامبر مصادف با ۴ آذر ماه ۱۴۰۰ با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد. رافائل ماریانو گروسی قصد دارد شراکت بسیار مهم بین سنگال و این آژانس را تقویت کند. وی به رئیس دولت سنگال درباره پروژه پزشکی هسته‌ای خود اینگونه توضیح داد: پروژه پرتو امید که شامل تقویت ظرفیت‌های درمانی و درمان سرطان است و باید تمام آفریقا از آن بهره ببرد، در ۴ فوریه 2022 در سنگال راه اندازی می‌شود.

دماغه سبز

تاکید دماغه سبز بر همگرایی با گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا

معاون رئیس جمهور دماغه سبز در حوزه آفریقا، اورلاندو دیاس، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در پرایا پایتخت دماغه سبز گفت که با رئیس دولت درباره تقویت یکپارچگی اقتصادی و سیاسی دماغه سبز در سطح کشورهای عضو گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، ارتباط دریایی بین دماغه سبز و کشورهای عضو، پرداخت مالیات عمومی، تصویب چندین پروتکل با گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا و وضعیت دیاسپورای دماغه سبز در آفریقا بحث و تبادل نظر کرده است.

 سرمایه گذاری ۵۰ میلیون یورویی دماغه سبز در صنعت گردشگری

مدیر موسسه گردشگری دماغه سبز، فرانسیسکو مارتینز، اعلام کرد که در سال‌های آینده دولت قصد دارد حدود ۵۰ میلیون یورو در برنامه عملیاتی این بخش سرمایه گذاری کند. مدیر موسسه گردشگری گفت: این برنامه دارای پنج زیرشاخه است و یکی از مولفه‌های آن دقیقاً آموزش نیروی انسانی در بعد گردشگری و همه بخش‌های اقتصاد است که با گردشگری همگرا می‌شوند. فرانسیسکو مارتینز این ملاحظات را پنج‌شنبه مورخ ۲۵ نوامبر با امضای پروتکلی بین روسای اتاق‌های بازرگانی و گردشگری دماغه سبز و رئیس موسسه Cameral برای ایجاد و توسعه شرکت‌های اقتصادی و گردشگری در اسپانیا بیان کرد.

 بورکینافاسو

مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس کشاورزی ارگانیک در غرب آفریقا

مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس کشاورزی ارگانیک در غرب آفریقا در روز سه شنبه 23 نوامبر سالجاری میلادی در واگادوگو پایتخت بورکینافاسو برگزار گردید. این نشست به نام «تغذیه برای همه بدون مسمومیت» با حضور بیش از 200 نفر از کارشناسان و متخصصین امور کشاورزی و تغذیه محصولات ارگانیک برگزار شد.

نیجر

Réessaye  سیصدوپنجاه میلیون دلار برای استخراج اورانیوم منطقه مادائوئلا/نیجر سرمایه گذاری می‌کند

GoviEx، شرکت معدنی کانادائی قصد دارد مطالعات امکان سنجی بانکی خود را جهت سرمایه گذاری و اختصاص 350 میلیون دلار برای استخراج اورانیوم منطقه مادائوئلا را تکمیل کند. این شرکت در حال مذاکره با تولیدکنندگان برق در اروپا و آمریکای شمالی برای امضای قراردادی برای فروش تولید اورانیوم آینده خود می‌باشد.

سازمان بین الدولی توسعه (ایگاد)

حمایت ایگاد از اجرای طرح بزرگ منطقه‌ای زیرساختی ایگاد

کنفرانس حمایت از اجرای طرح بزرگ منطقه‌ای زیرساختی ایگاد در نایروبی برگزار شد. در این کنفرانس شرکت کنندگان که شامل نمایندگان دولتی و بخش خصوصی بودند، بر اهمیت رویکرد منطقه‌ای برای توسعه اقتصادی تاکید کردند. یکی از اهداف اصلی طرح بزرگ از بین بردن موانع موجود بر سر راه تجارت منطقه‌ای و بین قاره‌ای است. کشورهای عضو می‌توانند با بهره مندی از این طرح در جهت اجرای پروژه‌های زیرساختی منطقه‌ای با یکدیگر همکاری نمایند.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما