معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۳۰- ۱۱:۴۹ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب در نیمه دوم آبان ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

توافقنامه برای ارتقای ترافیک هوایی بین جمهوری دومینیکن و دبی امضا شد

خوزه مارته پیانتینی، مدیر سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری دومینیکن و آقای سیف محمد السویدی، همتای وی از دبی پروتکل اصلاحیه موافقتنامه خدمات هوایی میان جمهوری دومینیکن و امارات متحده عربی را امضا کردند که هدف از آن توسعه ترافیک هوایی و معرفی جمهوری دومینیکن به عنوان یک مقصد گردشگری قابل توجه می‌باشد. طرفین همچنین به دنبال تقویت روابط همکاری با سایر مقامات هواپیمایی کشوری در زمینه خدمات هوایی تجاری هستند.

 آژانس توسعه فرانسه و اتحادیه اروپا 8 میلیون یورو به بخش بهداشت دومینیکن اهدا خواهد کرد وزارت اقتصاد برنامه ریزی و توسعه جمهوری دومینیکن، آژانس توسعه فرانسه و اتحادیه اروپا توافقنامه همکاری را امضا کردند که شامل اهدای 8 میلیون یورو به دولت دومینیکن برای استفاده از آن در حوزه بهداشت می‌شود. ابتکار مزبور در هماهنگی نزدیک با وزارت بهداشت و دفتر سیاست های اجتماعی دومینیکن صورت گرفته است. دولت فرانسه برای آمریکای لاتین و منطقه کارائیب 800 میلیون یورو به عنوان کمک مالی و وام‌های کم بهره اختصاص داده است.

ارتقاء سیستم نرم افزاری بانک کشاورزی دومینیکن

آقای فرناندو دوران، مدیر بانکو آگریکولا (بانک کشاورزی) اعلام کرد که این نهاد 100 میلیون پزو (1 میلیون و 770 دلار) برای دستیابی به نرم افزار و ابزارهای تکنولوژیکی جهت افزایش قابلیت های محاسباتی خود سرمایه گذاری کرد. وی همچنین از دستیابی به یک سیستم پیشرفته امنیت سایبری خبر داد که خدمات بانک را کارآمدتر می‌کند و محصولات مالی ارائه شده به تولیدکنندگان و خانواده‌های روستایی را گسترش خواهد داد.

 

جامائیکا

جامائیکا افزایش تولید ناخالص داخلی خود تا پایان سالجاری مالی را پیش بینی می‌کند

موسسه برنامه ریزی جامائیکا (PIOJ) رشد اقتصادی قابل توجهی را برای باقی مانده سال مالی جاری پیش بینی کرده است. آقای دکتر وین هنری، مدیر موسسه فوق در کنفرانس مطبوعاتی گفت که انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی به شش تا نه درصد در سال مالی 2022-2021 برسد. تنها برای دوره اکتبر-دسامبر 2021 انتظار می‌رود که اقتصاد بین پنج تا هشت درصد رشد کند. تخمین زده می‌شود که در 9 ماهه اول سال 2021 تولید ناخالص داخلی چهار درصد افزایش یافته باشد.

حجم تجارت خارجی جامائیکا افزایش یافته است

آژانس گمرک جامائیکا (JCA) گفته است که در بحبوحه برخی رکودهای ناشی از کرونا، حجم تجارت نسبت به دوران قبل از کرونا 126 درصد افزایش یافته است و تأثیر مثبتی بر جریان‌ درآمدها داشته است. به گفته ارل استوارت، مدیر برنامه‌ریزی و تحقیقات «JCA» از جمله حوزه‌هایی که بیشترین رشد در واردات را شاهد بوده اند شامل فرآورده‌های نفتی، مصالح ساختمانی، اکسیژن و مواد غذایی هستند. وی افزود: "ما شاهد بهبود نسبی در مقایسه با سال 2020 هستیم و در نتیجه در سال 2021 حجم تجارت 66 درصد از نظر وزنی (4568 میلیون تن) افزایش یافته است. تا پایان سال 2020، به طور کلی 102 درصد از درآمد برنامه ریزی شده به دست آمد یعنی 113.3 میلیارد دلار جامائیکایی (تقریبا 725 میلیون دلار آمریکایی) از 110.9 میلیارد دلاری جامائیکائی (حدود 710 میلیون دلار آمریکایی) که پیش بینی شده بود. مقدار اصلی درآمدهای گمرک حاصل واردات فرآورده‌های نفتی، وسایل نقلیه، نوشیدنی و دخانیات بوده است.

کاهش تولید گوشت گاو در جامائیکا ادامه می دهد

آقای اوون اسکارلت، مدیر شرکت کشاورزی و مناطق تولیدی و سرمایه گذاری کشاورزی (Agro-Invest) که آژانس دولتی جامائیکا برای بخش صنایع کشاورزی است به روزنامه جامائیکا آبزرور گفت که علیرغم تقاضای رو به رشد مصرف گوشت گاو در بازارهای بین المللی، تولید ملی این محصول در جامائیکا طی دو دهه گذشته همچنان در حال کاهش است. جامائیکا همچنان رقمی در حدود  16.33 میلیون دلار در سال به واردات گوشت گاو اختصاص می دهد. از جمله علل اساسی این مشکل واردات گوشت با هزینه کمتر و گرانی خوراک دام است. جامائیکا در سال 2018 گوشت گاو و فرآورده‌های گوشتی به ارزش 1.62 میلیون دلار صادر کرد، اما در همان سال گوشت گاو و فرآورده‌های گوشتی به ارزش 16.33 میلیون دلار وارد کرد. در سال 2019، تولید گوشت جامائیکا به 150 هزار و 587 تن رسید.

 

باهاماس

باهاماس ایر پروازهای خود به کوبا را از سر گرفت

شرکت هواپیمایی «باهاماس ایر» هفته گذشته پروازهای خود به‌ هاوانا و هولگوین را از سر گرفت. آقای تریسی کوپر، مدیر عامل شرکت هواپیمایی فوق (مهم ترین شرکت هواپیمایی باهاما) بر تاثیر مهم از سرگیری پروازها به کوبا تاکید کرد. آقای کوپر گفت که اگرچه نسبت به دوره پیش از همه‌گیری کرونا تعداد پروازهای هفتگی کمتر است، لیکن با توجه به  محدودیت‌های پروازها از ایالات متحده به کوبا پروازهای هوایی باهاماس ایر تقاضای بالایی دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما