معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۹

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار اقتصادی اوکراین در هفته چهارم آبان‌ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش حجم نقدینگی رایج در ماه اکتبر

بر اساس داده‌های اولیه بانک مرکزی، پایه پولی که شامل پول نقد در گردش خارج از بانکها و همچنین پول های ذخیره شده در بانکها و سایر پولهای در گردش است در ماه اکتبر 1.5% افزایش یافته و به رقم 653 میلیارد و 973 میلیون گریونا رسیده است. در مجموع پایه پولی در اوکراین از آغاز سال تاکنون 9.7% افزایش یافته است. پایه پولی در آغاز سال 595 میلیارد و 993 میلیون گریونا گزارش شده بود. عرضه پول نیز در ماه اکتبر 0.9% رشد داشت و به رقم 1942 میلیارد و 318 میلیون گریونا رسید که نشان دهنده رشد 5% آن از آغاز سال است.

https://bin.ua/news/finance/finances/270632-v-oktyabre-obem-nalichnyx-deneg-vyros-na-15-do.html

 

رشد 15 رتبه ای اوکراین از نظر پایداری اقتصادی

کارشناسان آژانس آلمانی رتبه بندی Scope Ratings ، نود و پنج کشور جهان را از نظر پایداری اقتصادی نسبت به تهدیدات خارجی مورد بررسی قرار داده و بر این اساس کشور ها را رتبه بندی کرده اند. تحلیلگران این موسسه معتقدند: در سال گذشته اقتصاد کشورهای جهان با تورم شدید ناشی از بحران همه گیری کرونا مواجه شدند اما وضعیت بسیاری از کشورها در زمینه همه گیری کرونا رو به بهبودی است و بانکهای مرکزی نیز به سهم خود سیاستهای پولی اعتباری سختگیرانه تری در پیش گرفته اند. فهرست و رتبه بندی مذکور از نظر آسیب پذیری کشورها نسبت به بحران‌های بالقوه تراز پرداختی بانکهای مرکزی (زمانی که بانک مرکزی کشور دارای ذخایر ارزی بین المللی کافی برای پشتیبانی از ارزش پول ملی نیست) و همچنین قابلیت و توانایی کشورها برای تحمل و مقابله با بحرانها تنظیم شده اند. اوکراین در رده بندی مذکور در جایگاه 80 قرار دارد. این در حالیست که اوکراین در سال 2018 رتبه 95 را در اختیار داشت. در حال حاضر ذخایر ارز و طلای بین المللی اوکراین نزدیک به 30 میلیارد دلار است و ارزش گریونا نه تنها افزایش یافته بلکه آسیب پذیری، تهدیدات ارزی برای گریونا کمتر شده اند.

https://newsyou.info/analitiki-obnovili-rejting-samyx-uyazvimyx-ekonomik-mira

 

انعقاد 43 هزار معامله در بازار معاملات ارضی

وزارت سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار در گزارش 12 نوامبر خود اعلام کرد در بازار معاملات ارضی 42 هزار و 797 مورد معامله صورت گرفته است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: محضرخانه‌ها و همچنین سازمان دولتی کاداستر اوکراین بصورت عادی کار می‌کنند و هیچ مشکلی در ثبت معاملات ندارند. لازم به ذکر است که بر اساس داده‌ها گرانترین قطعات زمین در استان‌های کی یف، لووف، ایوانوفراکووسک، چرنوتسی و پولتاوا ثبت شده اند.

http://lbnews.today/na-rynke-zemli-v-ukraine-zaklyucheno-okolo-43-tys-sdelok/

 

سهم 38 درصدی فن آوری اطلاعات در صادرات اوکراین 

کانال تلگرامی Opendatamedia طی گزارشی نوشت: در 9 ماه نخست امسال صادرات فن آوری اطلاعات از اوکراین به میزان 35% نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. در این گزارش آمده: تعداد کارآفرینان در این حوزه طی سالهای 2020 و 2021 نزدیک به 40% و تعداد شرکت های فعال در حوزه فن آوری اطلاعاتی در این مدت 22% بیشتر شده است. سهم صادرات فن آوری‌های اطلاعاتی کشور از کل صادرات در 9 ماه نخست امسال نیز به 38% رسیده است. سهم صادرات این نوع خدمات و کالاها در سال گذشته 24% بود و ارزش آن کمی‌بیش از 5 میلیارد دلار اعلام شد. به گفته تحلیلگران، هر کارشناس فن آوری اطلاعاتی در سال بیش از 22 هزار دلار درآمد ارزی از محل صادرات برای اوکراین ایجاد می‌کند.

https://gordonua.com/news/money/sredi-eksporta-uslug-ukrainy-dolya-it-sostavila-38-1581407.html

 

بانک مرکزی رکورد خرید ارز در بازار بین بانکی را شکست

بانک مرکزی در هفته گذشته (8 تا 12 نوامبر) معادل 858.30 میلیون دلار ارزهای خارجی از بازار ارز بین بانکی جمع آوری و خریداری کرد. بر اساس گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی، این بانک بیشترین ارز ثبت شده در سال‌جاری را خریداری کرده است. طبق گزارش مذکور بانک از آغاز سال تا 15 نوامبر معادل 3 میلیارد 601 میلیون 700 هزار دلار ارز خریداری و 246.6 میلیون دلار فروخته است. تراز خالص خرید ارز توسط بانک مرکزی از آغاز سال 3355.1 میلیون دلار اعلام شد.

https://ucap.io/mynulogo-tyzhnya-nbu-kupyv-rekordnu-u-2021-roczi-kilkist-valyuty-na-mizhbanku/

 

شرکت های خصوصی استخراج گاز طبیعی را بطور چشمگیری افزایش داده اند

شرکت های خصوصی استخراج گاز طبیعی در اوکراین در ماه اکتبر 442 میلیون متر مکعب گاز استخراج کرده اند که در مقایسه با اکتبر سال گذشته 6% بیشتر است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سویExpo Consulting در 10 ماه نخست امسال شرکت های خصوصی استخراج گاز طبیعی را 2% افزایش داده و در طول یک سال گذشته 4.13 میلیارد متر مکعب گاز استخراج کرده اند که یک رکورد جدید در این حوزه محسوب می‌شود. بدین ترتیب سهم شرکت های خصوصی در استخراج گاز طبیعی در اوکراین در ماه اکتبر به 26% کل تولید رسید.

https://biz.liga.net/ekonomika/tek/novosti/chastnye-kompanii-rekordno-uvelichili-dobychu-gaza-v-ukraine-dolya-gosdobychi-padaet

 

کاهش میزان بیکاری در کی یف

مرکز اشتغال زایی کی یف اعلام کرد: از آغاز امسال تاکنون از تعداد بیکاران ثبت شده در این مرکز کاسته شده است. این مرکز اعلام کرد: تعداد بیکاران ثبت شده در آغاز سال بیشتر از 58 هزار نفر بود و از آغاز سال تاکنون به 11 هزار و 200 نفر شغل پیشنهاد شده و 46 هزار نفر نیز آموزشهای تکمیلی و خدمات حرفه ای دریافت کرده اند. این مرکز گفت: در اول نوامبر تعداد بیکاران ثبت شده در کی یف 11 هزار و 100 نفر بوده اند.

https://www.ukrinform.ua/rubric-kyiv/3351154-u-kievi-vdvici-skorotilasa-kilkist-bezrobitnih-centr-zajnatosti.html

 

افزایش قیمت روغن آفتابگردان: اظهارات کارشناسان در مورد دلایل گرانی

روغن آفتابگردان که در طول یک سال 79% گرانتر شده ممکن است به 100 گریونا برسد. دلیل اصلی افزایش قیمت این محصول افزایش تعرفه‌های حامل های انرژی و دیگر مولفه‌های تعیین کننده قیمت است. استانیسلاو تارشین مالک یکی از کارخانه‌های تولید روغن آفتابگردان می‌گوید: قیمت گاز طبیعی برای موسسات در پاییز 2.5 برابر شده و این عامل به تنهایی قیمت تولید را بین 5 تا 10 درصد افزایش می دهد. از طرف دیگر حلال های لازم برای تولید روغن آفتابگردان و همچنین انرژی برق که 30% قیمت تولید را تشکیل می دهند نیز گرانتر شده اند.

https://golos.ua/news/ekspert-podsolnechnoe-maslo-prodolzhyt-dorozhat

 

پرداخت 71 میلیارد گریونا وام در چارچوب برنامه وام های ارزان «5-7-9» درصدی

وزارت دارایی اعلام کرد: از آغاز برنامه پرداخت وام های ارزان به کارآفرینان در چارچوب برنامه وام های «5-7-9» درصدی تاکنون 26 هزار و 822 فقره وام به مبلغ 70.9 میلیارد گریونا پرداخت شده است. تنها در هفته اخیر 412 فقره وام به ارزش 1.17 میلیارد گریونا پرداخت شد. بخش اعظم این وامها – بیش از 40 میلیارد گریونا- با هدف اقدامات ضد بحرانی به کارآفرینان پرداخت شد. این وام ها همچنین برای بازپرداخت وام های معوقه پیشین و همچنین سرمایه گذاری دریافت شده اند.

https://kanaldom.tv/71-mlrd-grn-poluchili-predprinimateli-po-programme-kreditov-5-7-9-na-chto-ispolzuyut-sredstva-video/

 

افزایش 10 درصدی تولید انرژی‌های تجدید پذیر در اوکراین

در 10 ماه نخست امسال در اوکراین تولید برق از منابع تجدید پذیر انرژی 10023 مگاوات ساعت گزارش شد که 10% بیشتر از سال قبل است. بیشترین انرژی برق «سبز» در دوره زمانی ژانویه – اکتبر با نیروگاه‌های خورشیدی تولید شده که معادل 60.4% کل انرژی تولید شده است. لازم به ذکر است که سهم انرژی سبز امسال در کل تراز انرژی اوکراین 9% افزایش یافته است. پیش بینی شده که تا آخر سالجاری 10780 مگاوات ساعت انرژی از منابع تجدید پذیر تولید شود.

http://agro-business.com.ua/agrobusiness/item/23444-v-ukraini-vidnovliuvana-enerhetyka-zbilshyla-vyrobnytstvo-na-10protsent.html

 

معافیت مالیاتی واردات تجهیزات برای تولید واکسن و دارو با تصمیم هیات وزیران

هیات وزیران با تصویب مصوبه ای واردات تجهیزات برای تولید واکسن و دارو جهت درمان بیماری کرونا را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کردند. دنیس شمیگال نخست وزیر ضمن اعلام این خبر افزود: موسسات اوکراینی که چنین تجهیزاتی وارد می‌کنند، امکان خواهد داشت تا روند ایجاد خط تولید واکسن و داروی درمان کرونا را تسریع بخشند و سرمایه گذاری برای تحقیقات و تولید واکسن و دارو را افزایش دهند.

https://biz.censor.net/n3299999

 

رئیس شورای بانک مرکزی: رشد تولید ناخالص داخلی در 9 ماه برابر 2% بود

بوگدان دانیلیشین رئیس شورای بانک مرکزی در صفحه فیس بوک خود نوشت: تولید ناخالص داخلی اوکراین در 9 ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته تنها 2% افزایش یافته و این میزان برای جبران سقوط فعالیت های اقتصادی سال گذشته (منفی 4%) کافی نیست. وی افزود: تولید ناخالص واقعی کشور در سه ماهه سوم امسال در مقایسه با سه ماهه دوم با احتساب عامل فصلی تنها 1.4% و در مقیاس سالانه نسبت به سه ماهه سوم سال گذشته 2.4% بیشتر بود. دانیلیشین گفت: چنین آهنگ احیای اقتصادی در کشور در سه ماهه سوم بسیار کمتر از پیش بینی بانک مرکزی در اوایل اکتبر(4%) است.

https://biz.censor.net/news/3300006/za_devyat_misyatsiv_2021_roku_vvp_ukrayiny_zris_na_2_golova_rady_natsbanku

 

وزارت دارایی 8.2 میلیارد گریونا اوراق قرضه داخلی فروخت

در رویداد مزایده اوراق قرضه داخلی دولتی که توسط وزارت دارایی در تاریخ 16 نوامبر برگزار شد، این وزارتخانه موفق گردید تا 8.2 میلیارد گریونا برای بودجه دولتی درآمد کسب کند. اوراق قرضه داخلی دولتی ارایه شده دارای موعد سررسید 6 ماهه، یک ساله، 1.5 ساله، 2 ساله، 3 ساله، 5 ساله و 6 ساله بودند. میانگین بهره اوراق قرضه دولتی 6 ماهه 10.5% در سال و اوراق قرضه 6 ساله 13.25% بودند. بیشترین تقاضا برای خرید اوراق قرضه دولتی داخلی یکساله بود که از محل عرضه آنها 4.1 میلیارد گریونا به بودجه دولتی واریز شد. لازم به ذکر است که وزارت دارایی در سال 2020 هم 258.8 میلیارد گریونا، 3.9 میلیارد دلار و 845 میلیون یورو از طریق عرضه و فروش اوراق قرضه دولتی داخلی برای بودجه دولت درآمد ایجاد کرد.

https://ukranews.com/news/814719-minfin-prodal-ovgz-na-8-2-mlrd-griven

 

آخرین قیمتهای  عرضه محصولات کشاورزی و غله در اوکراین اعلام شدند

بر اساس معاملات صورت گرفته در سیلوها، پایانه‌ها و بنادر هر تن چاودار درجه یک با شرایط تحویل در پایانه 205 دلار اعلام شده است. آخرین قیمت ذرت با شرط تحویل CPT پایانه 258 دلار، هر تن روغن آفتابگردان با شرایط تحویل در مرز DAF 1280 دلار، قیمت هر تن گندم درجه 2 و درجه سه با شرایط تحویل FOB به ترتیب 306 و 304 دلار، هر تن دانه آفتابگردان برای تحویل به کارخانه فرآوری تحت شرایط FOB 600 دلار و هر تن دانه آفتابگردان درجه یک با همین شرایط 628 دلار، هر تن کنجاله دانه آفتابگردان برای صادرات تحت شرایط DAF در مرز 275 دلار و هر تن جو برای تحویل تحت شرایط  FOB265 دلار قیمت گذاری شده است.

https://agronews.ua/news/ozvucheno-zakupivelni-cziny-na-zerno-v-ukrayini-23/

 

صادرات غله از مرز 22 میلیون تن گذشت

حجم غلات صادراتی از آغاز سال تجاری 2021-2022 تا 15 نوامبر بیش از 21 میلیون 750 هزار تن گزارش شد که 3 میلیون تن یا 16% بیش از سال گذشته است. گمرک گزارش داد: تا نیمه نوامبر 13.2 میلیون تن گندم ( 17% رشد)، 4.67 میلیون تن جو ( 33% رشد) و 3.6 میلیون تن ذرت ( بدون تغییر) از اوکراین صادر شده است. اوکراین سال گذشته در مجموع 44.6 میلیون تن غلات و حبوبات صادر کرده بود.

http://agroportal.ua/news/ukraina/eksport-ukrainskogo-zerna-priblizhaetsya-k-22-mln-t/

افزایش چشمگیر صادرات اوکراین به اتحادیه اروپا

بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار اوکراین، صادرات کالا و خدمات در 9 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته 32.2% افزایش یافته و به 56.1 میلیارد دلار رسیده است. واردات به اوکراین نیز افزایش یافته و به رقم 55.7 میلیارد دلار رسیده است که نشان از 31.8% رشد دارد. بر اساس این آمار، در 9 ماه نخست امسال واردات اوکراین از کشورهای اتحادیه اروپا 27% افزایش یافت اما صادرات اوکراین به کشورهای مذکور 50% بیشتر شد. تراز گردش تجاری خارجی اوکراین در 9 ماه نخست مثبت 443.2 میلیون دلار اعلام شد.

https://hvylya.net/news/241740-ukraina-sushchestvenno-uvelichila-eksport-v-es

 

صادرات احشام سنگین از اوکراین کاهش یافت

صادرات احشام سنگین از اوکراین در 10 ماه نخست امسال 29.1% کمتر از دوره زمانی مشابه سال قبل بود. در مجموع در 10 ماه نخست امسال 46 هزار راس احشام سنگین از کشور صادر شده اند که ارزش آن 24.6 میلیون دلار اعلام شده که 28.6% کمتر از ارزش صادراتی 10 ماه نخست سال 2020 است. بیشترین صادرات احشام سنگین از اوکراین به کشورهای اردن، ازبکستان و مصر صورت گرفته است. از سوی دیگر واردات احشام سنگین به اوکراین در 10 ماه نخست امسال در مقایسه با سال قبل 8% بیشتر شده و به 3700 راس رسید.

https://agravery.com/uk/posts/show/eksport-vrh-z-ukraini-skorotivsa-na-291

 

* نرخ تسعیر هر دلار معادل 26.44 گریونا و هر یورو معادل 29.97 گریونا محاسبه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما