معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته سوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پایان اعتصاب آسیابان‌ها در سنگال

 روز پنج شنبه 20 آبان 1400 رییس انجمن صنف آسیابانان سنگال در جلسه‌ای به ابراز مشکلات زیاد این صنف در پی افزایش قیمت جهانی گندم و افزایش نرخ حمل و نقل دریایی پرداخت و افزود: ما متحمل خسارات مالی زیادی شدیم تا بتوانیم قیمت آرد را ثابت نگه داریم. در عین حال، با توجه به تضمین‌های دولت سنگال به اعتصاب خود خاتمه دادیم.وزارت بازرگانی سنگال در مورد وضعیت این بخش، تأیید می‌کند که حداقل قیمت تعادلی آرد 19193 فرانک سیفا است. به گفته وی، نجات، ثبات و پایداری این بخش و همچنین دسترسی مردم به مواد غذایی اساسی از اهداف اصلی این وزارت است.

سنگال با هدف ترویج سرمایه گذاری خارجی سهام‌های دولتی و خصوصی خود را می‌فروشد

 طی ملاقاتی به ریاست احمدو هات، وزیر اقتصاد سنگال و با حضور نماینده آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده، وزیر سنگالی به اهمیت انجام کارهای بیشتر و بهتر به منظور ارتقای تاب آوری و بهبود و پیوند سریع اقتصادهای دو کشور اشاره کرد.

وی افزود: در میان این اصلاحات شاخص، ما اصلاحاتی را داریم که به نوسازی چارچوب قانونی و نهادی سهام‌های دولتی و خصوصی مربوط می‌شود. این ساز و کارها به نهادهای تأمین اعتبار اجازه می‌دهد تا بخش خصوصی را بهتر همراهی کنند و در پروژه‌های پر ریسک با تاثیرات زیاد سرمایه گذاری کنند.

مدیریت سیلاب‌ها: تخصیص 10 میلیارد فرانک سیفا برای نقشه برداری از مناطق پر مخاطره

 برای کنترل بهتر نقشه برداری از مناطق سیل خیز و پرمخاطره، وزیر آب و مدیریت پسماندها در سنگال اظهار داشت که سنگال به تازگی از کمک مالی 10 میلیارد فرانکی از صندوق هوای پاک و آژانس توسعه فرانسه بهره مند شده است.

بازنگری در قانون شهرسازی و ساخت و ساز سنگال با هدف افزایش ایمنی ساختمان‌ها

به گفته وزیر شهرسازی آقای عمر گی، سنگال در ژانویه 2021 طرح ملی کاربری زمین را تصویب کرد که مرجعی در همه پروژه‌های دولتی، به ویژه از طریق برنامه ریزی شهری و قانون ساخت و ساز است که بر اساس آن مقرر گردید ایمنی ساختمان‌ها مورد اهتمام فزاینده قرار گیرد.  سنگال کشور زلزله خیزی نیست لذا تاکنون ایمنی ساختمان‌ها چندان دغدغه برانگیز نبوده است.

برگزاری فروم همکاری چین و آفریقا در داکار

خانم عایستا تال سال وزیر امور خارجه سنگال روز یکشنبه 16 آبان ماه 1400 با سفیر چین در سنگال ملاقات کرد. این نشست با محوریت اطلاع رسانی برای گروه سفرای آفریقایی مقیم سنگال، پیرامون برگزاری فروم همکاری چین و آفریقا FOCAC در داکار در بازه زمانی 28 تا 30 نوامبر 2021 برگزار شد.

برگزاری هشتمین همایش وزیران مجمع همکاری‌های چین و افریقا FOCAC در داکار

آیستا تال سال وزیر امور خارجه طی یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: " هشتمین همایش وزیران مجمع همکاری چین و آفریقا (Focac) از تاریخ 28 الی 30 نوامبر سالجاری میلادی در داکار برگزار خواهد شد. موضوع این نشست «تعمیق مشارکت چین و آفریقا و ترویج توسعه پایدار برای ایجاد جامعه‌ای با آینده مشترک در دوره جدید» خواهد بود. بگفته وی در این همایش دهها سفیر و دیپلماتهای قاره آفریقا گرد هم می‌آیند. وی تاکید نمود در طول برگزاری همایش چهار سند همکاری برای سالهای 2022 الی 2024 به امضا خواهد رسید و همچنین چشم انداز همکاری چین و آفریقا تا سال 2035 ترسیم خواهد شد. وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: همچنین طرفین بیانیه‌ای در مورد همکاری در مورد تغییرات آب و هوایی و مبارزه با بیماری کرونا نیز صادر خواهند نمود. وی افزود: سنگال آماده می‌شود تا از وزرای امور خارجه و تجارت چین و آفریقا به عنوان بخشی برای دستیابی به راه حل مشترک برای ساختن همکاریهای بیشتر و موثرتر با چین استقبال کند. همزمان با این نشست، هفتمین کنفرانس کارآفرینان چینی و آفریقایی در مرکز نمایشگاهی Diamniadio بصورت حضوری و ویدئو کنفرانس نیز برگزار می‌شود. در حاشیه این نشست مطبوعاتی‌هان شیائو، سفیر جمهوری خلق چین نیز گفت: این یک رویداد تاریخی خواهد بود و باعث تقویت همبستگی و همکاری چین و آفریقا خواهد شد.

سایت: Le quotidian 15/11/1400

تبدیل بندر داکار به قطب محرکه اقتصادی سنگال

طی جلسه‌ای با حضور مدیر بندر داکار (پاد) اعضای کمیته مسئول تنظیم قرارداد جدید برای کارکنان و کارگران بندر منصوب شدند. به گفته ابوباکار سدیخ بی، قراردادهای جدید به تضمین امنیت شغلی این افراد کمک شایانی خواهد کرد. آخرین انعقاد قرارداد جمعی برای کارگران به سال 2004 باز می‌گردد. وی افزود: در آینده بازنگری در این قراردادها نیز با توجه به طرح‌های ساختاری با محوریت برنامه توسعه استراتژیک بندر مصوب سال 2018 خواهد بود. هدف این است که بندر داکار به یکی از قطب‌های محرکه اقتصادی در سنگال در حال ظهور تبدیل شود. علاوه بر این، ساخت بندر جدید در منطقه ندایان و اراده رئیس جمهوری مبنی بر قرار دادن مدیریت بنادر کوچک کشور در اختیار بندر داکار، نویدبخش عصر جدیدی در توسعه ساختاری اقتصادی کشور خواهد بود. شایان ذکر اینکه بر اساس برنامه توسعه 2023 - 2019، افزایش تراز سودآوری مالی کشور از 3٪ به 15٪، پیش بینی شده است. قرار است در بندر ندایان تسهیلات لازم برای ترخیص کالاها از جمله پنجره واحد الکترونیکی و پایگاه ثابت انتقال نفت و گاز فراهم شود.

سایت: Le quotidian 16/11/1400

برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی معدن (CIM) در داکار

 رئیس جمهور مکی سال در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی معدن (CIM) با موضوع «ترویج و توسعه محتوای محلی، اهرمی‌برای بهینه‌سازی منافع اجتماعی- اقتصادی در بخش استخراج معادن» طی سخنانی از کشورهای آفریقایی خواست تا قوانین خود را در مورد اکتشاف و استخراج معادن هماهنگ کنند. وی یادآور شد روح محتوای محلی این است که به شرکت‌های فعال در زمینه‌های معدن، نفت و گاز، امکان دستیابی به طیف وسیعی از محصولات و خدمات با کیفیت با قیمت‌های رقابتی را فراهم آوریم.

سایت: Le quotidian 17/11/1400

 

برگزارس سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی سنگال و هند

سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی سنگال و هند با حضور خانم ایساتا تال سال وزیر امور خارجه و همتای هندی وی، ولامولی مورالیدهاران، برگزار شد. در این نشست همکاری‌های طرفین در زمینه‌های تجاری، سرمایه گذاری، بهداشت، فناوری اطلاعات، ارتباطات، کشاورزی، انرژی، زیرساخت، حمل و نقل و معدن و همچنین راههای شناسایی فرصت‌های مشارکت طرفین در موضوعات جدید  مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در نشست مذکور وزیر امور خارجه سنگال با اشاره به قدمت روابط 60 ساله دو کشور از تلاش‌های دولت هند در مبارزه با بیماری کرونا تقدیر نمود. قرار است در حاشیه برگزاری این نشست یادداشت تفاهمی‌بین انستیتو گلوم تک هند و انستیتو پاستور سنگال در زمینه تولید واکسن در سنگال بعنوان یکی از اولین کشورهای افریقایی امضا شود. عیستا تال سالل مدیر انستیتو مذکور گفت: تمامی سعی ما تقویت روابط طرفین در جهت همکاری‌های جنوب - جنوب خواهد بود.

 سایت: Le quotidian 17/8/1400

 

بررسی راههای کمک به شرکتهای کوچک و متوسط (SME) در سنگال

مدیر عامل سازمان غیر دولتی 3D گفت: هدف ما کمک به شرکت‌ها و صنایع کوچک و متوسط (SME) بمنظور ایجاد اشتغال برای زنان و جوانان است. وی در جریان بررسی میزگردی برای بررسی مشکلات این قشر به سئوالات شرکت کنندگان در زمینه اشتغال و معضل بیکاری پاسخ داد. به گفته مودیای سیسه باید تسهیلات تشویقی برای این صنایع در نظر گرفته شود تا بتوانند معضل بیکاری را در مناطق حاشیه نشین مرتفع نمایند. مدیرکل سازمان تنظیم مقررات عمومی (Armp) نیز طی سخنانی اظهار داشت: اگر منابع مالی عمومی‌به خوبی در سطح اینگونه شرکت‌ها توزیع شود همه می‌توانند از منافع آن بهره مند شوند و به حیات خود ادامه دهند. به گفته وی باید کمک های فنی لازم را نیز در اختیار شرکتها و صنایع کوچک و متوسط قرار داده شود.

سایت: Le quotidian 18/8/1400

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما