معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۱

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته سوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش سرعت رشد منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه

چین بمنظور ایجاد محرکه در اقتصاد ملی، توسعه یکپارچه منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه را افزایش می دهد. یکی از مقامات کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی (NDRC) به تازگی اعلام کرده است که این کمیسیون اجرای یک برنامه برای ادغام منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه را در طول چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-2025) را در دستور کار قرار می دهد. در این راستا تمرکز ویژه ای بر معرفی سیاست های حمایتی، رسیدگی به مسایل ویژه نظیر ایجاد زیرساخت جدید و اجرای پروژه‌های عمده در منطقه می‌شود.

این منطقه که شامل شانگهای و سه استان ججیانگ، جیانگ سو و آنخویی می‌شود، در طول سه سال گذشته از توسعه یکپارچه بهره مند شده است. بر اساس داده‌های NDRC، GDP این منطقه از 24.1 درصد در سال 2018 به 24.5  در نه ماه نخست سال 2021 رسیده است. بر اساس برنامه طراحی شده برای این منطقه در چهاردهمین برنامه پنج ساله، این منطقه شاهد رشد قابل توجهی در بخش هایی نظیر علم، فناوری، زیرساخت و خدمات عمومی خواهد بود. تا سال 2025 حدود 70 درصد از ساکنان دائمی این منطقه در نواحی شهری زندگی می‌کنند و هزینه R & D آن به بیش 3 درصد GDP می رسد.

شانگهای در زمینه زیرساخت های علمی و فناوری عمده، ایجاد یک شبکه نوآوری مشترک منطقه ای و حمایت از شرکتهای بیشتر برای ورود به هیات نوآوری علم و فناوری بازار سهم شانگهای در سالهای پیش رو فعالیت خواهد کرد. جیانگ سو نیز با تغییر مدل توسعه به سمت توسعه باکیفیت، بهبود ساختار اقتصادی و ایجاد محرکه‌های جدید اقتصادی حرکت می‌کند. ججیانگ نیز در توسعه سیستم و مکانیسم یکپارچه و بهبود توسعه هماهنگ منطقه فعالیت می‌کند. استان آنخویی نیز به عنوان‌هاب کلیدی در پیوند میان شرق و غرب منطقه دلتا عمل می‌کند و با پلتفورم­ های کلیدی نوآوری نظیر Optics Valley در ووهان و Zhangjiang  در شانگهای همکاری می‌کند. 

امضای 70 میلیارد دلار قرارداد در CIIE 2021

چهارمین نمایشگاه بین المللی واردات چین- شانگهای روز چهارشنبه (10 نوامبر) با امضای 70.72 میلیارد دلار قرارداد برای فروش کالا در بازار چین به اتمام رسید.CIIE 2021 در یک فضای 366 هزار متر مربع برگزار شد که از تمامی ادوار گذشته بزرگ تر بود. حدود 2900 غرفه دار از 127 کشور و منطقه جهان در این نمایشگاه حضور داشتند و 480 هزار بازدید کننده نیز از این نمایشگاه بازدید نمودند. نمایشگاه بین المللی واردات بعنوان یک پلتفورم ویژه شاهد رونمایی از 422 محصول، تکنولوژی و خدمات جدید از سوی شرکتهای مختلف دنیا بود؛ از این رو می‌توان CIIE 2021 را یک رویداد اقتصادی و تجاری بین المللی موفق قلمداد نمود.

امسال پاویون‌های ملی برای اولین بار بصورت آنلاین برگزار شد و تکنولوژی‌های جدیدی مانند 3D modeling و موتورهای مجازی در آن مورد استفاده قرار گرفت. 58 کشور و سازمان بین المللی در این بخش به نمایش توسعه اقتصادی و اجتماعی، صنایع پیشتاز، فرهنگ و گردشگری و دیگر توانمندی‌های خود پرداختند. این بخش بیش از 58 میلیون بازدیدکننده آنلاین داشت.

در بخش غرفه‌های شرکتی، شرکتهایی از کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و کمتر توسعه یافته شرکت نمودند. در این دور از نمایشگاه شرکتهای با کیفیتی حضور داشتند و 281 شرکت از لیست Fortune Global 500 در نمایشگاه شرکت نمودند که 40 مورد از آنها برای اولین بار در CIIE حضور یافتند. 120 شرکت از آنها نیز در تمامی ادوار نمایشگاه حضور داشته اند.بخش محصولات غذایی و کشاورزی 1200 شرکت از 102 کشور دنیا را جذب نمود و سالن خودرو نیز آخرین محصولات و تکنولوژیهای شرکتهای دنیا از جمله 10 شرکت بزرگ خودرو دنیا را جذب نمود.

انتظار افزایش تجارت خدمات در شانگهای در پی برگزاری CIIE

با برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی واردات چین در شانگهای (5-10 نوامبر 2021) انتظار می رود که شاهد رشد تجارت خدمات در شانگهای باشیم؛ چرا که تولیدکنندگان برتر خدمات با ارائه خدمات خود تلاش می‌کنند که بعنوان یک پلتفورم کارآمد برای ارتباط میان عرضه و تقاضا عمل کنند.

در بخش تجارت خدمات CIIE، بیش از 300 شرکت از حدود 54 کشور و منطقه دنیا خدمات خود – از آزمایش و نمایشگاه گرفته تا خدمات فرهنگی و مشاوره ای- را به نمایش گذاشتند. بسیاری از شرکتهای‌های- تک آخرین راه حل های (solution) خود مبتنی بر محصولات و فناورهای نوین را به نمایش گذاشتند که می‌تواند در به روز رسانی صنعتی و تجارت دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد. برخی از این شرکتها قول سرمایه گذاری 1.25 میلیارد دلاری و ایجاد 20 هزار شغل در چین در طول پنج سال آینده را داده اند.

ایجاد یک سیستم در ججیانگ برای بهینه سازی تحول دیجیتال شرکتهای کوچک و متوسط

یک سیستم جدید در استان ججیانگ بمنظور بهینه سازی فرآیند تحول دیجیتال شرکتهای کوچک و متوسط راه اندازی شده است.

این سیستم توسط مدرسه مدیریت دانشگاه ججیانگ و یک تأمین کننده خدمات تحول دیجیتال به نام inclution در هانژو مرکز استان ججیانگ راه اندازی شد. در حالیکه شرکتهای صنعتی چین در حال پیمودن تحول هوشمند هستند، SMEهای این کشور با مجموعه ای از چالش ها از جمله کمبود سرمایه، استعداد و روش مواجه هستند. تأسیس این سیستم جدید به شرکتهای کوچک و متوسط کمک می‌کند که سطح دیجیتال شدن را کمی نمایند و وضعیت مدیریت را تخمین بزنند و گزارش های روز قبل بصورت خودکار از طریق سیستم برای شرکت ارسال می‌شود و پیشنهاداتی برای به روز رسانی مدیریت شرکت ارائه می نماید.

چین در حال سرعت بخشی به فرآیند دیجیتال شدن در بخش تولید خود می‌باشد و بر اساس چهاردهمین برنامه 5 ساله و چشم انداز 2035، چین فرآیند یکپارچه سازی فناوری دیجیتال و اقتصاد واقعی را توسعه خواهد بخشید و بمنظور افزایش رشد اقتصادی، تحول و به روز رسانی صنایع سنتی را نیز در پیش می‌گیرد. در این راستا اهمیت به SME ها از اهمیت زیادی برای چین برخوردار خواهد بود.

تأسیس دو مرکز ملی نوآوری تولیدی در استان آنخویی

به گزارش وبسایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، این وزارتخانه به تازگی با تأسیس چهار مرکز ملی نوآوری تولیدی موافقت کرده است که دو مرکز از چهار مرکز فوق قرار است در استان آنخویی تأسیس شوند. این دو مرکز نوآوری بصورت تخصصی یکی بر روی مواد شیشه ای نوین و دیگری در موضوع سخنرانی هوشمند (intelligent speech) فعالیت می‌کنند که هر دو اولین مرکز در نوع خود در این استان هستند. مرکز نوآوری شیشه ای توسط Bengbu Glass Industry Design و یک موسسه تحقیقاتی تحت نظر China National Building Material Group Co و همچنین Shanghai Institute of Optics and Fine Mechanics تحت نظر آکادمی علوم چین هدایت می‌شود که بر فناوری‌های کلیدی مشترک،آزمون و تأیید، pilot incubation و تدارک خدمات عمومی صنعتی متمرکز خواهد بود.مرکز نوآوری سخنرانی هوشمند بر فناوریهای کلیدی سخنرانی چندزبانه، صوت شناسی هوشمند و چیپ های هوش مصنوعی متمرکز است. این مرکز توسط رهبران صنعتی از قبیل iFlytek، Cambricon و Leinao ساخته می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما