معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۷

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته دوم آبان ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 بزرگترین قرارداد تجاری جهان موسوم به RCEP از اول ژانویه 2022 لازم الاجرا می‌شود

به گفته دبیرخانه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) که بزرگترین توافق تجاری جهان می‌باشد، از اول ژانویه 2022 لازم الاجرا خواهد شد.دبیرخانه اسناد تصویب را از شش کشور آسه آن، (برونئی، کامبوج، لائوس، سنگاپور، تایلند، و ویتنام) و همچنین از چهار کشور امضاکننده غیر آسه آن (استرالیا، چین، ژاپن و نیوزیلند) دریافت کرده است.

پیش بینی Fitch Solutions از افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی مالزی در سال 2022

مرکز تحقیقاتی Fitch Solutions، انتظار دارد بانک مرکزی مالزی نرخ بهره (OPR) را در سال 2022 به میزان 50 واحد پایه (bps) رشد داده و به 2.25 درصد افزایش دهد. در حال حاضر این رقم 1.75 درصد می‌باشد که پایین ترین نرخ بهره بانکی در تاریخ بانکداری مالزی است. براساس پیش بینی صورت گرفته افزایش نرخ بهره احتمالا اتفاق خواهد افتاد زیرا بانک مرکزی به دنبال حفظ ارزش رینگیت و حفظ مزیت نرخ بهره خود است.

ارائه بودجه سال 2022 و بحث های مربوط به آن در مجلس مالزی

برنامه بودجه سال 2022 مالزی به پارلمان این کشور ارائه گردید و تاکنون مجموعا 42 نماینده در بحث بودجه سال 2022 شرکت کردند. انور ابراهیم رهبر جریان اپوزیسیون اولین نماینده مجلس بود که روز دوشنبه (اول نوامبر) در مورد بودجه 2022 بحث کرد و از جمله از دولت خواست تا درباره هزینه‌های "خارج از بودجه" توضیح دهد. نجیب رزاق، نخست وزیر سابق و عضو مجلس نمایندگان نیز در صحبت های خود از دولت خواست حداکثر سقف برداشت صندوق تامین کارکنان را به 10000 رینگیت افزایش دهد. ماهاتیر محمد نیز از دولت خواست برای کاهش بدهی‌های کشور اصلاحاتی را در بودجه بررسی و اعمال نماید. بودجه 2022 مالزی با پیش بینی هزینه 332.1 میلیارد رینگیتی به واقع بزرگترین بودجه ای است که تاکنون در مالزی اعلام و اجرا خواهد شد.

انجمن تور و گردشگری مالزی: گردشگری داخلی سریع‌تر باز می‌گردد، اگرچه بهبود کامل آن تنها در سال 2025 خواهد بود

آژانس‌های مسافرتی و تورهای محلی انتظار دارند که گردشگری داخلی در مالزی سریع‌تر از آنچه قبلاً پیش‌بینی شده بود، بهبود یابد، زیرا با واکسینه شدن بیش از 95 درصد جمعیت بزرگسال در این کشور، افراد بیشتری ترغیب به سفر داخلی می‌شوند. با این حال، پیش بینی انجمن تور و گردشگری مالزی این است که تقاضای گردشگری داخلی تنها در سال 2025 به سطح قبل از همه گیری کرونا باز می‌گردد.

شرکت ماشین سازی پردوآ در ماه اکتبر به رکورد فروش و تولید ماهیانه رسید

تولیدکننده خودروسازی Perodua با فروش 27,858 دستگاه و تولید 29,803 دستگاه در اکتبر 2021 بیشترین تعداد فروش و تولید ماهیانه خودرو را به ثبت رساند. این میزان فروش نشان دهنده افزایش 90.67 درصدی نسبت به 14,160 دستگاه فروخته شده در سپتامبر 2021 است. Perodua از ژانویه تا اکتبر 2021، 146,951 دستگاه خودرو فروخته که 14.5 درصد کمتر از فروش 171,861 دستگاهی در مدت مشابه در سال 2020 است.

موسسه Moody: رشد 5 درصدی تولید ناخالص داخلی مالزی در سال 2022

براساس پیش بینی جدید موسسهMoody  رشد اقتصادی مالزی در سال آینده 5 درصد خواهد بود و بودجه انبساطی 2022 چشم‌انداز روشن‌تری برای تولید ناخالص داخلی (GDP) ایجاد خواهد کرد. همچنین رشد اقتصادی این کشور در سال 2021 توسط این موسسه 3.5 درصد برآورد شده است. از سرگیری سفرهای داخلی و بین‌المللی و همچنین افزایش قیمت کالاها، به خروج اقتصاد مالزی از آثار ناشی از کرونا کمک می‌کند.

مالزی توانایی رقابت در بازار جهانی مبلمان چوبی را دارد

به گفته معاون وزیر کالاهای اولیه و صنایع کاشت مالزی، این کشور توانایی رقابت در بازار جهانی مبلمان چوبی را دارد که تقاضای بالایی دارد و به رغم آسیب ناشی از کرونا انتظار می‌رود ارزش صادرات این کشور در حوزه چوب در سال جاری افزایش داشته باشد. به گفته وی مالزی تقاضای زیادی برای مبلمان چوبی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی دریافت کرده است. این مقام مالزیایی همچنین اشاره داشت که به رغم اجرای محدودیت های ترددی، در سال گذشته، مالزی 11 میلیارد رینگیت صادرات در صنعت مبلمان‌های چوبی را ثبت کرده و انتظار می رود امسال با افزایش تقاضا به 13 میلیارد رینگیت هم دست یابد.

ارائه نقشه راه توسعه واکسن و راه اندازی موسسه ملی توسعه واکسن مالزی توسط نخست وزیر این کشور

نخست وزیر مالزی دوشنبه اول نوامبر نقشه راه توسعه ملی واکسن (PPVN) و موسسه ژنوم و واکسن مالزی (MGVI) را راه اندازی نمود. این اقدام تلاشی است برای تبدیل مالزی به قطب تولید واکسن در منطقه جنوب شرق آسیا. اسماعیل صبری در مراسم رونمایی از این دو طرح عنوان کرد که سه پروژه در این حوزه آماده اجرا است که اولین آن شامل تولید دو نوع واکسن کرونا با استفاده از ویروس غیرفعال و mRNA است که توسط موسسه تحقیقات پزشکی توسعه داده شده است.

وزیر صنعت و تجارت بین الملل: مالزی پتانسیل تبدیل شدن به قطب تولید تجهیزات پزشکی را دارد

به گفته آزمین علی وزیر صنعت و تجارت بین الملل مالزی، این کشور پتانسیل تبدیل شدن به قطب تولید تجهیزات پزشکی را دارد و می‌تواند نقش مهمی در زنجیره تامین محصولات در منطقه و جهان ایفا کند. به گفته وی این بخش می‌تواند از طریق تحقیق و توسعه (R&D) و همچنین همکاری با طرف‌های مختلف، به‌ویژه بازیگران صنعت داخلی، بیشتر توسعه یابد. به عقیده وزیر مالزیایی این کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده دستکش های پزشکی و جراحی در دنیا، پیشگام و پیشتاز بوده است و مالزی نقش مهمی در زنجیره تامین جهانی این محصولات دارد. صادرات تجهیزات پزشکی مالزی در سال گذشته به 30 میلیارد رینگیت رسید که نسبت به سال 2019 شاهد رشد 24.9 درصدی هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما