معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۳

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته‌ اول آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش قیمت سوخت در هنگ کنگ

رسانه‌های هنگ کنگ گزارش دادند در پی افزایش قیمت جهانی نفت، بهای بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی در هنگ کنگ افزایش یافته و شرکت های حمل و نقل و تاکسی‌های مسافری را با مشکل مواجه ساخته است. در ماه اکتبر، قیمت هر لیتر گازوئیل با رشدی 15 درصدی نسبت به ماه ژانویه به 17.75 دلار هنگ کنگ (معادل 2.28 دلار آمریکا) رسید. همچنین قیمت هر لیتر بنزین به 20.61 دلار هنگ کنگ (معادل 2.64 دلار آمریکا) رسید. قیمت گازوئیل و بنزین در هنگ کنگ به ترتیب 103 و 115 درصد بالاتر از قیمت متوسط جهانی است و هنگ کنگ از این جهت گرانترین سوخت جهان را عرضه می‌کند. رشد قیمت فرآورده‌های نفتی سبب شده تا قیمت LPG نیز که سوخت مصرفی 18 هزار تاکسی و 4500 مینی بوس این شهر به شمار می رود با رشد بیش از دو برابری به بالای 4 دلار هنگ کنگ در هر لیتر برسد. این در حالی است که تاکسی‌ها و مینی بوس های درون شهری نرخ کرایه خود را افزایش نداده اند. رانندگان بخش حمل و نقل عمومی هنگ کنگ خواستار از سرگیری پرداخت یارانه سوخت به مینی بوس ها، تاکسی‌ها و خودروهای باری هستند. به گفته فرانکی ییک نماینده بخش حمل و نقل در شورای قانون گذاری هنگ کنگ، دولت سال گذشته با استفاده از بودجه مبارزه با کرونا برای مدت چند ماه به اتوبوس ها، مینی بوس ها و تاکسی‌ها یارانه پرداخت کرد، اما از ماه ژوئن پرداخت این یارانه‌ها قطع شده است.

افزایش درآمد شرکت های نفتی چین

روزنامه چاینا دیلی چاپ هنگ کنگ گزارش داد، به دنبال ترمیم اقتصاد چین و رشد مجدد تقاضا برای فراورده‌های نفتی، درآمد سه شرکت بزرگ نفت و گاز این کشور در 9 ماهه نخست امسال شاهد رشد بوده است. بر این اساس، درآمد شرکت ملی نفت چین، شرکت چاینا پترولیوم و شرکت ملی نفت فراساحلی چین به ترتیب  31.8، 148.5 و 63.3 درصد رشد داشته است. دلیل عمده رشد قیمت بالا رفتن قیمت جهانی نفت و گاز و افزایش میزان فروش فراورده‌های نفت و گاز عنوان شده است.

کاهش تعداد شرکت های آمریکایی در هنگ کنگ

آمارهای رسمی دولت هنگ کنگ نشان می دهد تعداد شرکت های آمریکایی ای که دفتر منطقه ای آنها در هنگ کنگ مستقر است در یک ساله منتهی به اول ژوئن 2021 با 10 درصد کاهش به 254 شرکت رسیده که پایین ترین رقم در 18 سال گذشته به شمار می رود. در همین حال تعداد شرکت های چینی دارای دفتر در هنگ کنگ در سال گذشته با 5 درصد افزایش به 252 شرکت رسیده است. در حال حاضر شرکت های چینی و آمریکایی سهم برابری (17 درصد) از دفاتر منطقه ای شرکت ها در هنگ کنگ دارند.

کاهش رشد اقتصادی هنگ کنگ در سه ماهه سوم سال

آمارهای دولت هنگ کنگ نشان می دهد رشد اقتصادی هنگ کنگ در سه ماهه سوم سال 2021 به 5.4 درصد رسیده که کندتر از رشد 7.6 درصدی سه ماهه قبلی بوده است. این آمار نشان می دهد که پرداخت بن‌های خرید نقدی برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی هنگ کنگ کافی نبوده است. اقتصاد هنگ کنگ در سه ماهه اخیر نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل تنها 0.1 درصد رشد داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما