معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۸

میزگرد بیست و پنجمین سالگرد اتحادیه دانشگاه‌های دولتی کشورهای حوزه خزر در شهر آستراخان

نشست اتحادیه دانشگاه‌های دولتی کشورهای حوزه خزر در محل دانشگاه فنی دولتی آستراخان که در آن دفتر اتحادیه کشورهای حوزه خزر قرار دارد برگزار گردید. نمایندگان دانشگاه‌های عضو این اتحادیه در این مراسم حضور داشتند.

در این جلسه دیمیتری اوفچینیکوف معاون رئیس دولت استان آستراخان پیام ایگور بابوشکین استاندار آستراخان را قرائت نمود: « وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه خزر که در مرکز توجه بزرگترین کشورهای جهان و شرکت های چند ملیتی قرار دارد، یکی از عوامل کلیدی جهت ادغام تلاش های دانشمندان در راستای برقراری گفتمان متقابل می‌باشد. در حال حاضر این اتحادیه شامل بیش از 50 دانشگاه و مؤسسه علمی و پژوهشی کشورهای حوزه خزر می‌باشد. برای نیل به توسعه، تغییرات اقتصادی و اجتماعی، بهره برداری پایدار از منابع طبیعی، گسترش ظرفیت سرمایه گذاری و توسعه منابع انسانی ضروری می‌باشد» به گفته معاون رئیس دولت استان آستراخان، این گونه ساختارها که مردم را متحد می نماید، در آستانه رویدادهای مهم تاریخی 5 کشور خزر شکل گرفته اند. محققان و دانشگاهیان نه تنها محورهای کلیدی توسعه کشورها را تعیین می‌کنند، بلکه نیروی محرکه در موضوعات یکپارچه سازی در راستای حل و فصل مشکلات این منطقه جغرافیایی می‌باشند.

در ادامه جلسه رئیس اسبق دانشگاه فنی دولتی آستراخان ابراز داشت که تعداد اعضای این اتحادیه هر ساله رو به افزایش است و این موضوع نشانگر آن است که اتحادیه به عنوان ابزاری سازنده در جهت نیل به بسیاری از اهداف یکپارچه سازی عمل می‌کند.

در ادامه این میزگرد مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان به همکاری محققان در راستای افزایش امکانات اقتصادی کشورهای حوزه خزر اشاره نمود. وی گفت: «دانشگاه‌های حاشیه خزر نقش کلیدی در ایجاد همگرایی و هم افزایی علمی ایفا می نمایند. اتحادیه دانشگاه‌های دولتی کشورهای حاشیه خزر که در راه تحقق این هدف تأسیس شده، اقدامات موثری به انجام رسانده و بسترهای مناسبی را برای تبادلات علمی فراهم نموده است». آکوچکیان بر ضرورت تقویت روابط بین دانشگاه‌های حوزه خزر از جمله مبادله استاد و دانشجو، انجام پروژه‌ها و تحقیقات علمی مشترک و ایجاد نهادهای علمی چندجانبه تأکید نمود.

سرکنسول قزاقستان در آستراخان نیز بر دستاوردهای زیاد این اتحادیه در زمینه‌های مختلف تأکید نمود. به گفته وی، این نوع از مراسم ملت ها را بیشتر به یکدیگر نزدیک و دوستی بین شهروندان کشورهای حوزه خزر را تقویت می‌کند.

آقای گویچ گارایِف کنسول ترکمنستان در آستراخان این اتحادیه را به عنوان فضای مناسبی جهت تبادل تجربیات، تهیه برنامه‌های علمی مشترک، تبادل استاد و دانشجو خواند. وی در خصوص آمادگی کنسولگری ترکمنستان در برگزاری همایش روسای دانشگاه‌های پیشرو کشورهای حوزه خزر را اعلام نموده است.

بعضی از سخنرانان بر مشارکت فعال این اتحادیه در راستای ادغام تلاش های سازمان‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه توسعه و افزایش قابلیت های رقابتی تحصیلات عالی تأکید نمودند. همچنین بر نقش ویژه ی آناتولی گوژوین استاندار سابق آستراخان، دولت این منطقه و شخص آقای ایگور بابوشکین استاندار فعلی آستراخان در ایجاد و تکامل اتحادیه دانشگاه‌های کشورهای حوزه خزر تاکید شد.

نمایندگان دانشگاه‌های خارجی این اتحادیه به صورت مجازی پیشنهاداتی را در راستای افزایش فعالیت این دانشگاه  مطرح نمودند. به گفته آقای چنگیز اسماعیلوف پروفسور دانشگاه دولتی باکو، افزایش کیفیت آموزش و قابلیت های رقابتی آن یکی از اهداف اصلی محققان کشورهای حوزه خزر بوده است. آقای نورلان ایزتیلیوف مدیر مرکز پژوهشی دانشگاه فناوری و مهندسی شخمردان یسنوف (جمهوری قزاقستان) پیشنهاد ایجاد یک بنیاد علمی در اتحادیه خزر را با هدف حمایت از پروژه‌های زیست محیطی مطرح نمود.

نمایندگان سایر کشورهای عضو این اتحادیه نیز توجه ویژه ای به حفاظت از دریای خزر و توسعه این منطقه ساحلی ابراز داشته اند و اعلام کردند که محققان دانشگاه‌های 5 کشور خزر تلاش های خود را جهت حفاظت از این حوزه آبی به کار می‌برند.

بنا به مطالب منتشره در سایت اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر به آدرس  http://asucs.ikiu.ac.ir/home/fa ، این اتحادیه در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی (۱۹۹۶ میلادی) با حضور رؤسای دانشگاه‌های گیلان، دانشگاه مازندران و دانشگاه علوم و منابع طبیعی گرگان از ایران، دانشگاه دولتی فنی آستراخان، دانشگاه دولتی داغستان، دانشگاه کالمیکیا از جمهوری فدراتیو روسیه، دانشگاه دولتی آتیرائو از قزاقستان و دانشگاه دولتی باکو از کشور آذربایجان تشکیل  شد. هم اکنون این اتحادیه دارای ۵۵ عضو متشکل از دانشگاه‌ها، پارک های علم و فناوری و موسسات تحقیقاتی می‌باشد.

اهداف اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر به شرح زیر اعلام شده است.

همکاری مشترک فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های عضو

تبادل اطلاعات در زمینه حوزه‌های علوم مربوط به دریای خزر

ایجاد بانک اطلاعاتی دریای خزر

برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی مشترک در ارتباط با دریای خزر

انتشار بولتن علمی مشترک به زبان انگلیسی

تبادل استاد و دانشجو در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی

ایجاد رشته‌های جدید و مرتبط به دریای خزر در دانشگاه‌های اتحادیه

ایجاد تسهیلات لازم جهت ترویج زبان کشورهای عضو اتحادیه

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما