معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱۱

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته دوم مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دیدگاه وزیر اقتصاد کوبا پیرامون آخرین وضعیت اقتصادی  این کشور

آقای فرناندز وزیر اقتصاد و برنامه ریزی کوبا طی اظهاراتی اعلام داشت که کوبا در سال گذشته حدود 11% از تولید ناخالص داخلی خود را بدلیل اعمال تحریم های ایالات متحده بر علیه این کشور و نیز تاثیرات منفی ناشی از همه گیری کرونا از دست داده است، لذا بازیابی اقتصادی کشور به سرعت و طی یک یا چند ماه عملی نخواهد بود. وی رشد تولید ناخالص داخلی کوبا در سال جاری میلادی را حدود 2.2% پیش بینی نمود که بسیار کمتر از رقم تخمینی قبلی یعنی رشد حدود 6 % می‌باشد. وزیر اقتصاد کوبا مهمترین مشکل فعلی کشور را گرانی و افزایش قیمت کالاهای مصرفی دانست و تاکید نمود که دولت با سیاست های جدید اقتصادی از جمله بازسازی ساختار شرکت های دولتی، توسعه فعالیت شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs)، تغییر قوانین خود اشتغالی و توسعه تعاونی‌های غیر کشاورزی، کاهش تعرفه واردات مواد غذائی و دارو، صدور مجوز فروش محصولات مازاد کشاورزان در بازار آزاد و غیره بدنبال برون رفت از شرایط بد اقتصادی فعلی کشور است. وی همچنین بر رونق بخش گردشگری در سال آینده به عنوان نیروی محرک اقتصادی کوبا در سال آینده تاکید نمود. دولت کوبا برای سال 2021 میلادی پیش بینی سفر 2 میلیون و 200 هزار گردشگر خارجی را داشت که محقق نگردید. گفته می‌شود کوبا در سال 2022 در نظر دارد 2 میلیون گردشگر خارجی را جذب نماید.

تاکید وزیر تجارت و سرمایه گذاری خارجی کوبا بر نیاز به تغییر ساختار مالی بین المللی

آقای رودریگو مالمیرکا دیاز، وزیر تجارت و سرمایه گذاری خارجی کوبا در سخنرانی خود در پانزدهمین نشست کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) که به صورت مجازی برگزار شد اظهار داشت جهان در حالی تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت که نابرابری میان کشورهای ثروتمند و فقیر تشدید شده است. وی از این نظر خواستار تغییر فوری ساختار مالی بین المللی شد که ناعادلانه، نابرابر و غیر دموکراتیک می‌باشد. وزیر تجارت خارجی کوبا با اشاره به پیشرفت واکسیناسیون در کوبا بر تعهد کشورش به همکاری در زمینه‌های بهداشتی تاکید کرد.

فرصت های سرمایه گذاری خارجی در کوبا گسترش یافتند

شورای وزیران کوبا پورتفولیوی جدید فرصت های سرمایه گذاری خارجی در این کشور متشکل از 678 پروژه (175 مورد بیشتر از پورتفولیوی قبلی) به تصویب رساند. کوبا در حال حاضر 429 پروژه با خط مشی‌های تأیید شده و آماده مذاکره برای سرمایه گذاری دارد که از جمله می‌توان به 56 پروژه در منطقه توسعه ویژه ماریل در حومه‌هاوانا اشاره کرد. این فهرست، فرصت های سرمایه گذاری خارجی در همه استانها را در بر می‌گیرد و برای اولین بار بخش تولید مواد غذایی بیشترین پروژه را به خود اختصاص داده است.

تعداد مشترکین اینترنت در کوبا

بر اساس آمار ارائه شده از سوی شرکت مخابرات کوبا (ETECSA) بیش از 5 میلیون مشترک از طریق این شرکت در کوبا به اینترنت دسترسی دارند. از این تعداد حدود 3.94 میلیون نفر از طریق تلفن‌های همراه و 1.2 میلیون نفر دیگر از طریق رایانه به اینترنت دسترسی دارند. همچنین گزارش وزارت ارتباطات کوبا حاکی از آن می‌باشد که تعداد کل مشترکین اینترنت در کوبا که از خدمات شرکت های مختلف بهره می‌برند بیش از 7 میلیون نفر است. از این تعداد 4.2 میلیون مشترک از طریق تلفن‌های همراه، 1.3 میلیون نفر از طریق رایانه‌های معمولی و 76% مشترکین از تلویزیون‌های دیجیتال استفاده می نمایند. کوبا در میان کشورهای حوزه آمریکای لاتین و کارائیب با دسترسی 68 درصدی مردم خود به اینترنت در رتبه 17 قرار دارد. اینترنت موجود در کوبا از نوع نسل چهارم ( 4G-LTE) است.

افزایش تعداد مجوزهای دولتی برای تاسیس شرکت های خصوصی و تعاونی

وزارت اقتصاد و برنامه ریزی امروز مجوزی را برای تشکیل 60 «MSMEs» (بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط) خصوصی جدید و 4 تعاونی را صادر کرد و بدین ترتیب تعداد کل درخواست که مجوز را گرفته اند به 168 شرکت «MSMEs» رسیدند که در تمام استان‌های کشور حضور دارند. از مجموع «MSMEs» های تأیید شده، 39 شرکت در حوزه تولید مواد غذایی و 34 شرکت در بخش تولید (از جمله مصالح ساختمانی) فعالیت می‌کنند. 162 «MSMEs» و 6 تعاونی تأیید شده تاکنون 2 هزار و 377 شغل جدید را ایجاد کرده اند.

کوبا وارد دوره احیای اقتصادی شد

 آقای آلخاندرو خیل فرناندز، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و برنامه ریزی کوبا طی نشستی با رسانه‌های داخلی تاکید کرد که کوبا همزمان با کنترل موثر کرونا وارد مرحله بهبودی تدریجی اقتصاد خود شده است. آقای خیل طی سخنرانی خود در افتتاحیه «دوره اقتصادی-تولیدی 2021» کوبا که با پشتیبانی وزارت اقتصاد، اتاق بازرگانی و نهادهای دیگر تا روز 28 اکتبر ادامه خواهد داشت، گفت که دوره احیای اقتصادی نیازمند تلاش استثنایی نیز هست تا اقدامات، تحولات و سیاست های دولت موثر باشد و به رشد اقتصادی کمک کند. وی همچنین تاکید کرد که هدف از اقدامات دولت، تقویت و اعطای استقلال عمل بیشتر به شرکت های دولتی-سوسیالیستی در کنار سایر اشکال مدیریت مانند تعاونی‌های غیر کشاورزی و بخش خصوصی است.

دستاوردهای دولت کوبا در زمینه افزایش اشتغال

دولت کوبا اعلام داشت که در فاصله ژانویه تا سپتامبر سالجاری میلادی موفق به ایجاد 200 هزار شغل جدید شده است. همین گزارش می افزاید که شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs) در مدت زمان یاد شده موفق به ایجاد 3000 فرصت شغلی جدید شده اند.

کوبا تا پایان سال 7 میلیون دوز واکسن به نیکاراگوئه ارسال خواهد کرد

روساریو موریو، معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه اعلام کرد که کشورش تا پایان سال جاری ۷ میلیون دوز از واکسن‌های کوبایی دریافت خواهد کرد. قرار است در  سومین هفته ماه جاری محموله ای شامل ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز از واکسن‌های «سوبرانا ۰۲»، «سوبرانا پلاس» و «عبدالا» وارد نیکاراگوئه شوند. انتظار می رود در  ماه نوامبر کشور مزبور از ورود ۲ میلیون دوز از «سوبرانا ۰۲» و ۱ میلیون دوز از «عبدالا» بهرمند شود. خانم موریو افزود که آخرین محموله که شامل ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز از «سوبرانا پلاس» و ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز از «عبدالا» است در ماه دسامبر ارسال خواهد شد.

کوبا برای انجام یک آزمایش بالینی ضد کرونا در کودکان زیر دو سال آماده می‌شود

کوبا پس از تأیید ایمنی واکسن‌های خود، آزمایش بالینی ضد کرونا با استفاده از واکسن‌های «سوبرانا 02» و «سوبرانا پلاس» در کودکان زیر دو سال را آماده می‌کند. آقای ادواردو مارتینز، رئیس گروه بیوتکنولوژی و صنایع دارویی (بیوکوبافارما) در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که نتایج مطالعات قبلی و کمپین واکسیناسیون در بچه‌های بالای سه سال به ارزیابی آزمایش مزبور در کودکان زیر دو سال کمک خواهد کرد.

بازگشت پزشکان کوبائی از امارات متحده عربی

45 نفر از اعضای گروه پزشکی «هنری ریو» که در مبارزه با کرونا در امارات متحده عربی همکاری کردند (110 نفر بطور کلی) امروز پس از سه ماه خدمت در آن کشور به کوبا بازگشتند. هیات مزبور متشکل از 39 زن و شش مرد در کنار پزشکان اماراتی در چهار مرکز درمانی در امارات «شارجه»، «راس الخیمه» و «فجیره» و «عجمان» کار کردند.

دولت چین 5000 تن برنج به کوبا اهدا کرد

دولت چین 5000 تن برنج به کوبا اهدا کرد و تمهیدات لازم را برای ارسال آن به کوبا انجام می دهد. سفارت کوبا در پکن اعلام کرد که محموله مزبور در حال حاضر در شرکت «جیانگشی جینگیا گرین» آماده می‌شود و طی هفته‌های آتی از طریق دریا به کوبا منتقل خواهد شد.

دولت بلاروس کمک بشردوستانه به ارزش 411 هزار دلار  به کوبا ارسال خواهد کرد

دولت بلاروس از ارسال محموله دیگر با کمک های بشردوستانه به کوبا خبر داد. محموله مزبور با ارزش 411 هزار دلار شامل دارو، کنسرو گوشت و شیرخشک می‌باشد. آقای ایوگوینی شستاکوف، معاون وزیر امور خارجه بلاروس به سفارت کوبا در مینسک اعلام کرد که وزارت امور اضطراری آن کشور مسئول سازماندهی و انتقال کمک مذکور به کوبا خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما