معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۱

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته دوم مهر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حقوق بازنشستگی برای فرزندان بی سرپرست

 اداره بازنشستگی کرواسی می‌گوید متوسط حقوق بازنشستگی که کودکان دریافت می‌کنند کمی‌بیشتر از متوسط حقوق بازنشستگی خانوادگی برای سایر اعضای خانواده است. این حقوق بازنشستگی تا سن 27 سالگی پرداخت می‌شود. اکنون 27831 یتیم به طور متوسط 2338 کونا حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند. در میان 323 هزار دریافت کننده حقوق بازنشستگی خانوادگی، تعداد زیادی کودک وجود دارد که پس از مرگ یکی از والدین یا هر دو والدین بازنشستگی آنها را دریافت می‌کنند. برای بسیاری از خانواده‌ها این یک کمک مالی و انگیزه بزرگ برای ادامه تحصیل کودکان است.

افزایش قیمت گاز در بازار جهانی

قیمت گاز در بازار جهانی در حال افزایش است. در بورس اوراق بهادار هلند قیمت گاز به ازای هر مگاوات ساعت (مگاوات ساعت) از 17 یورو در ژانویه امسال به 89 یورو در این روزها رسید.همه فعالان بازار گاز کرواسی می‌گویند که مقدار کافی از این منبع انرژی را تأمین کرده اند. هزینه تهیه گاز قبلا برای دوره 1 آوریل 2021 تا 31 مارس 2022 تعیین شده است. همه بازیگران بازار گاز کرواسی می‌گویند که مقدار کافی از این منبع انرژی را تأمین کرده اند و در حال حاضر قیمت آن افزایش نمی یابد. قیمت گاز برای گروه خانوار در خدمات عمومی‌توسط آژانس تنظیم انرژی کرواسی (HERA) تنظیم می‌شود که در آن توضیح می دهند تغییرات قیمت در بازارهای عمده فروشی بر هزینه عرضه گاز تأثیر می‌گذارد .

برنامه فقر زدایی دولت

بر اساس شاخص های اعلام شده، هر فرد مجردی که با کمتر از 2900 کونا در ماه زندگی می‌کند فقیر محسوب می‌شود، یعنی خانواده ای با دو فرزند که کمتر از 6150 کونا در ماه زندگی می‌کنند، فقیر محسوب می‌شوند. دولت در مورد طرح ملی مبارزه با فقر و محرومیت اجتماعی برای سال 2027 رایزنی‌هایی را آغاز کرده است که در آن متعهد شده است که ظرف ده سال افراد در معرض خطر فقر را از 18.3 درصد به 15 درصد کاهش دهد. در نتیجه 120 هزار شهروند از مجموعه فقیرترین‌ها خارج خواهند شد. در حال حاضر 720000 نفر در کرواسی زیر خط فقر ملی زندگی می‌کنند. مناطق داخلی کشور بسیار فقیرتر از مناطق ساحلی است. اولین اقدام برای سال 2022  افزایش کمک های اجتماعی است. تا ده سال دیگر کرواسی 120 هزار شهروند فقیر کمتر از امروز خواهد داشت - حدود 600 هزار نفر در مقایسه با 720 هزار کنونی که زیر خط فقر ملی زندگی می‌کنند.

تغییر تعدادی از قوانین برای پیوستن به حوزه یورو

دولت تغییرات قانونی را برای هماهنگی با مقررات مربوط به پیوستن به حوزه یورو تا 1 ژانویه 2023 آغاز کرده است . هنوز مشخص نیست که یک میلیارد و 100 میلیون سکه‌های کونا به طور موقت در کجا ذخیره می‌شود. بانک مرکزی در جستجوی مکان مناسبی برای آن است.

در اواسط سال آینده، به جز نرخ کونا، در مانده حساب پس انداز معادل یورویی آن نیز اعلان می‌شود و ارزش پس انداز نیز به یورو بیان می‌شود. دولت برای  ورود به حوزه یورو تغییر بیش از یک هزار قانون ذکر شده در مورد کونا را آغاز کرده است. تصمیم بر آن است که اول ژانویه 2023 به جای کونا، یورو ارز قانونی کرواسی باشد. پنج یا شش ماه قبل از آن تعداد زیادی از کارآفرینان و موسسات دولتی از جمله مغازه‌ها، سالن غذاخوری‌ها و همه کسانی که با شهروندان تجارت می‌کنند موظف خواهند بود که قیمت های خود را به صورت کونا و یورو اعلام کنند. ازدراوکو ماریچ وزیر دارایی اخیرا در جلسه دولت گفت که در موج اول ، 46 قانون و 72 آئین نامه که در گروه اول مقررات قرار دارند، اصلاح خواهند شد. زیرا مفاد آنها به طور قابل توجهی به کونا کرواسی اشاره دارد. پس از آن نوبت به 939 مقرره دیگر می رسد که در آن به کونا کرواسی اشاره شده است. همه این مقررات باید تا اواسط ژوئیه سال آینده اصلاح شوند.

افزایش هزینه گاز و برق در سال آینده

قیمت گاز، برق و نفت در بازارهای اروپا و جهان مدتی است که افزایش یافته است. به عنوان مثال ، قیمت یک لیتر گازوئیل ، در این هفته در کرواسی برای اولین بار در تاریخ از 11 کونا گذشت.

دارایی‌های مالی جهان در سال گذشته 9.7 درصد ، در کرواسی 5.3 درصد افزایش یافته است

بر اساس گزارش سالانه جهانی ثروت آلیانز، که دارایی‌ها و بدهی‌های خانوارها را در تقریبا 60 کشور تجزیه و تحلیل می‌کند ، دارایی‌های مالی جهانی سال گذشته 9.7 درصد افزایش یافت و برای اولین بار به 200 تریلیون یورو رسید و در کرواسی 5.3 درصد افزایش یافت.دارایی‌های مالی شامل سپرده‌های نقدی و بانکی ، مطالبات شرکت های بیمه و موسسات بازنشستگی ، اوراق بهادار (سهام ، اوراق قرضه و صندوق های سرمایه گذاری) و سایر مطالبات است.اگرچه اقتصاد جهان طی سال گذشته به بزرگترین رکود از زمان جنگ جهانی دوم رسیده است ، اما خانوارها با کمک سیاست های پولی و مالی که مبالغ هنگفتی را برای حمایت از اقتصاد بسیج کرده اند ، بر بحران کووید غلبه کرده اند. پس اندازها محرک اصلی رشد ثروت خانوارها بوده اند، پس اندازها 78 درصد افزایش یافته و به رکورد 5.2 تریلیون یورو رسیده است. آلیانز پیش بینی می‌کند که سال 2021 باید سال خوبی برای پس اندازها باشد و مجموع دارایی‌های مالی جهانی در حدود هفت درصد رشد کند.

 غرفه کرواسی در اکسپو دوبی و معرفی سریعترین خودروی جهان

 در نمایشگاه جهانExpo ، که امسال از اول اکتبر 2021 تا 31 مارس 2022 با شعار "پیوند ذهن، ایجاد آینده" و شامل سه حوزه موضوعی تحرک، پایداری و اتصال در دوبی برگزار می‌شود، کرواسی بعد از ده سال حضور در 2010 در نمایشگاه شانگهای، شرکت خواهد داشت.

انتظار می رود این نمایشگاه یکی از پربازدیدترین نمایشگاه‌های EXPO باشد که بیش از 25 میلیون بازدیدکننده از بیش از 190 کشور جهان، از جمله همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را گرد هم می آورد. اما مهمتر از همه دسترسی به بازارهای آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکا است که در مجموع 3.2 میلیارد مصرف کننده را تشکیل می دهند. فعالان اقتصادی کرواسی این فرصت را خواهند داشت تا تجارت بیشتری را توسعه دهند.6.3  میلیون کونا برای اجاره غرفه EXPO و زیرساخت های اساسی و 13.6 میلیون کونا برای تبلیغات بصری و محتوایی غرفه کرواسی پرداخت شد. بخش نمایشگاهی غرفه شامل یک تجربه مجازی سفر به سراسر کرواسی و ارائه زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری به مخاطبان هم هست.

یک منطقه تجاری در غرفه برنامه ریزی شده است که برای برگزاری جلسات تجاری و فعالیتهای همراه و همچنین برگزاری جلسات دو جانبه در اختیار تاجران کرواسی قرار می‌گیرد. در غرفه، بازدیدکنندگان این فرصت را خواهند داشت که سریع ترین خودروی برقی جهان را ببینند و با آن آشنا شوند - یک کپی نمایشگاهی از Rimac Nevera که اخیراً ارائه شده است و با کمک پیش بینی‌های چند رسانه ای، اطلاعات و محتوای فرهنگی در مورد جمهوری کرواسی به اشتراک گذاشته خواهد شد

در مجموع کرواسی برای حضور در اکسپوی دوبی 25 میلیون کونا (حدود 3 میلیون و 355 هزار یورو) هزینه خواهد کرد.

از زمان استقلال، کرواسی در سه نمایشگاه جهانی (هانوفر 2000 ، آیچی 2005 و شانگهای 2010) و در دو مورد از سه نمایشگاه بین المللی (لیسبون 1998 و ساراگوسا 2008) شرکت داشته است.

انتخاب مجدد رئیس اتاق بازرگانی کرواسی

انتخابات مربوط به ریاست اتاق بازرگانی کرواسی برگزار شد و لوکا بوریلوویچ مجددا به این سمت انتخاب شد. تحت فشار شرکتهای کوچک و متوسط، تغییرات مهمی در قانون اتاق بازرگانی کرواسی پس از 30 سال در حال انجام است.مجمع اتاق بازرگانی کرواسی برای انتخاب رئیس بین سه نامزد؛ بوریلوویچ، اورگانین و لوورویچ تصمیم گیری کرد که بوریلوویچ 67 رأی، اورگانین 21 رأی و لوورویچ یک رأی کسب کردند.بر این اساس مجمع HGK روز دوشنبه تصمیم گرفت لوکا بوریلوویچ به عنوان رئیس اتاق بازرگانی کرواسی (HGK)  برای یک دوره چهار ساله جدید انتخاب شود.

بدهی ناخالص خارجی کرواسی

در پایان ماه ژوئن 2021، بدهی ناخالص خارجی کرواسی بالغ بر 44.2 میلیارد یورو بود که 2.8 میلیارد یا 6.8 درصد بیشتر از پایان ژوئن سال گذشته است و طبق آخرین اطلاعات از 85.6 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. در مقایسه با پایان سه ماهه اول سال جاری ، مانده بدهی ناخالص خارجی در سه ماهه دوم سال 2021 700 میلیون یورو افزایش یافته است.

بر اساس بیانیه ای که بانک مرکزی کرواسی CNB منتشر کرد، بدهی سایر بخشهای داخلی (شرکتهای خصوصی غیر مالی)، از جمله بدهیهای آنها به طلبکاران وابسته به حقوق صاحبان سهام و سپس بانکهای مرکزی ، بیشترین افزایش را به مبلغ 800 میلیون یورو داشت. در مقابل، موسسات اعتباری بدهی خود را 300 میلیون یورو و دولت عمومی 200 میلیون یورو کاهش دادند.

تجزیه و تحلیل FINA از 50 کارآفرین برتر کرواسی

تجزیه و تحلیل FINA از 50 کارآفرین برتر از نظر کل درآمد در سال 2020 و بر اساس نوع مالکیت - خصوصی، دولتی، تعاونی یا مختلط، نشان داد که کارآفرینان خصوصی در مقایسه با سایر اشکال مالکیت بیشترین درآمد کل را (بیش از 123.1 کرون کرون) ایجاد کردند. بالاترین مالیات بر سود 477.8 میلیون کونا، اما بزرگترین سود خالص 3.8 میلیارد کونا گزارش شده است.

کارآفرینان با مالکیت مختلط بیشترین خسارت را در آن دوره ، 2.7 میلیارد کونا گزارش کردند و بالاترین متوسط حقوق خالص ماهانه آنها به میزان 7،854 کرون بوده است. کارآفرینانی که بیشترین درآمد کلی را از نظر نوع مالکیت مشاهده کردند عبارتند از: در بخش خصوصی Konzum با 10 میلیارد کونا، در بخش دولتی HEP با 9.4 میلیارد کونا، در بخش تعاونی Poljoprivredna zadruga Prvča  با 143.7 میلیون کونا و در بخش مختلط INA با 14.2 میلیارد کونا.

افزایش 25 درصدی صادرات کالا از کرواسی

ارزش صادرات کالاهای کرواسی در هشت ماهه نخست امسال بالغ بر 87.7 میلیارد کونا بوده که 25.5 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2020 است. در حالی که واردات با افزایش 19.8 درصد به 134.6 میلیارد کونا رسیده است. اولین داده‌های دفتر مرکزی آمار نشان می دهد که در هشت ماهه نخست سال جاری، کسری تجارت خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4.45 میلیارد کونا افزایش یافته و به 46.9 میلیارد کونا رسیده است. پوشش واردات از طریق صادرات در هشت ماهه اول نیز 65.1 درصد است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما