معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۸

اخبار اقتصادی عراق (کربلا)

گزیده اخبار اقتصادی عراق در هفته اول مهرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

راشا تودی در بخش اعلانات عربی خود  اعلام نمود از تاریخ 30 شهریورماه  پروازها  به عراق در قالب  دو پرواز در هفته به فرودگاه بغداد آغاز می‌شود . عنوان شده است  پرواز به 4 کشور عربی  قطر، امارات ، سوریه و مراکش نیز آغاز شده  ضمن آنکه پرواز مسافری به 55 کشور ازسر گرفته شده است. روسیه از ماه مارس 2020 پروازهای خود را به سایر کشورها بدلیل شیوع بیمای کرونا به حالت تعلیق درآورده بود.

توزیع فرآورده‌های سوختی در ایام اربعین 1443

به گفته مدیر شعبه کربلا در توزیع فرآورده‌های نفتی 550 هزار سیلندر گاز طبیعی در ایام اربعین در شهر کربلا در میان مواکب و حسینیه‌ها توزیع شده است. مدیر شعبه کربلا در زمینه توزیع فرآورده‌های نفتی در یادداشتی اعلام نموده است میزان عرضه بنزین و گازوئیل برای خودروهای منتقل کننده بازدیدکنندگان در کربلا حدود 26 میلیون لیتر است. که شامل تقریباً 14 میلیون لیتر بنزین 12 میلیون لیتر گازوئیل بوده است. دولت محلی در استان مقدس کربلا انتظار داشت که تعداد بازدیدکنندگان اربعین امسال از آنچه در سال گذشته ثبت شده بود، فراتر رود و از 14 میلیون بازدید کننده فراتر رفت.

 تمهیدات ترانسپورتی برای بازگشت زائران اربعینی

پنج مهر وزارت حمل و نقل از آغاز گروه بندی معکوس زائران برای اربعین امام حسین و برادرش اباالفضل العباس (علیه السلام) خبر داد. در بیانیه‌ای وزارت ترانسپورت آمده است بر اساس دستورالعمل‌های نقل ناصر حسین بندر الشبلی وزیر حمل، بسیج تمام قابلیت‌های کارکنان و خودروها برای اطمینان از بازگشت بازدیدکنندگان به این کشور آغاز شده است. کربلای معلی با پایان مراسم بازدید از اربعین با اشاره به اینکه شرکت عمومی مدیریت حمل و نقل خصوصی هزاران وسیله نقلیه را برای اصلاحات معکوس آماده کرده است که شتاب زیادی دارد. عنوان شده است نیروهای جدا شده از این شرکت هنوز در محورهای حمل و نقل خصوصی در بابل نجف و کربلا توزیع می‌شوند و هرکدام بر اساس مأموریت خود برای موفقیت آمیز بودن این بازدید و انتقال آخرین بازدیدکننده به مرکز شهر کربلا انتقال داده خواهند شد.

 آمار کرونا در عراق با پایان اربعین 1443

 ششم مهر ماه، وزارت بهداشت عراق از افزایش شمار مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در عراق طی 24 ساعت گذشته خبر داده است. طی این بیانیه اعلام شده است ابتلا به 2401 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا جهش یافته و 45 نفر مرگ در 24 ساعت گذشته نشان از آمار صعودی این بیماری در عراق دارد. بر اساس  آمار این وزارتخانه آخرین شمار دریافت کنندگان واکسن کرونا در عراق  4 میلیون و 708 هزار بوده است. تعداد کل عفونت‌های ناشی از کرونا از زمان ظهور در عراق  1،998،615 مورد تأیید شده و  22187 مورد مرگ تاکنون به ثبت رسیده و 15،173،926 تست pcr آزمایشگاهی در عراق برای تشخیص عفونت‌های کرونا انجام شده است.

دعوت از اردن برای سر مایه گذاری در بخش انرژیهای نوین در عراق

اول مهرماه کمیسیون ملی سرمایه گذاری اعلام کرد که به شرکت‌های اردنی از جمله انرژی‌های تجدید پذیر فرصت سرمایه گذاری اقتصادی ارائه کرده است. این کمیسیون در بیانیه‌ای عنوان نموده وزیر فواید و مسکن اردن و هیات همراه در دیدار صورت گرفته بر ضرورت افزایش همکاری با اردن در زمینه سرمایه گذاری و اعطای لیسانس سرمایه گذاری به شرکتهای اردنی با کلیه تسهیلات و ضمانتها را که توسط قانون سرمایه گذاری مد نظر بوده است در اختیار ایشان قرار داده است. عنوان شده است عراق مملو از فرصت‌های سرمایه گذاری است که می‌تواند توسط طرف اردنی به نحو مطلوب و به نحوی که منافع هر دو طرف را برآورده سازد تأمین شود بویژه اینکه طرف اردنی به اندازه کافی با آگاهی از واقعیت اقتصادی عراق و داشتن تجربیات سرمایه گذاری بزرگ در بخشهای مختلف سرمایه گذاری در عراق، که مهمترین آنها بخش انرژی است. آشنا است.

سرانه درآمد ناخالص داخلی.

بر اساس داده‌های سازمان ملل در منطقه خاورمیانه، درآمد سرانه ناخالص داخلی در سال میلادی ۲۰۲۰ به ترتیب قطر 56210 دلار، امارات 43470 دلار، اسرائیل 43070 دلار، کویت 36290 دلار، عربستان 21930 دلار، ترکیه 9050 دلار، عراق 4660 دلار، مصر 3000 دلار، ایران 2870 دلاربوده است. سرانه درآمد ناخالص ملی یعنی کل درآمد ناخالص ملی تقسیم بر تعداد افراد یک جامعه یا درآمد ناخالص ملی به ازای هر نفر و نشان‌دهنده سطح زندگی شهروندی متوسط در کشور و عموماً بیان‌کننده سطح رفاه بالاتر مردم یک جامعه است. به صورت نظری رفاه فرد یا جامعه را باید با استفاده از توابع مطلوبیت سطح زندگی مورد سنجش قرار داد، بدین جهت برای محاسبه سطح رفاه فرد و جامعه عموماً از سطح تولید و سرانه درآمد ملی استفاده می‌گردد. این شاخص در اقتصاد کلان بعنوان کلی‌ترین شاخص رفاه جامعه تحت عنوان درآمد ناخالص ملی استفاده می‌شود.

آخرین وضعیت کشتی‌های تجاری در بندر ام القصر

ششم مهرماه وزارت حمل و نقل در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتی BELSTAR امروز در اسکله شماره 3 در بندر جنوبی‌ام قصر با بار 42،385 تن برنج تایلندی برای وزارت تجارت عراق جهت تأمین کارت سهمیه مردم در داخل و یک نفتکش حمل نفت کوره و هفت کشتی تجاری در اسکله‌های بندر شمالی‌ام قصر پهلو گرفته‌اند. همچنین عنوان شده است که بنادر این شرکت با بازدهی بالایی کار می‌کنند و خاطرنشان شده که بندر جنوبی‌ام قصر با وجود کار ساخت و بازسازی در حال انجام بسیاری از کشتی‌ها و نفتکش ها را در اسکله خود دریافت می‌کند.

چین در صدر خریداران نفت عراق

شرکت بازاریابی نفتی عراق "SOMO" ششم مهر ماه اعلام کرد که بیشترین شرکت‌های نفتی چین در ماه آگوست خرید نفت عراق داشته‌اند. "SOMO" در آماری که در وب سایت رسمی خود منتشر کرد اعلام کرد "8 شرکت چینی از 34 شرکت نفت عراق را در ماه آگوست خریداری کردند. وی افزود شرکتهای هندی با 7 شرکت دوم شدند و سپس شرکتهای آمریکایی با 3 شرکت، خاطرنشان کرد شرکتهای یونانی، ایتالیایی و کره جنوبی با هر دو شرکت سوم شدند در حالی که بقیه بین فرانسویها توزیع شد.، ترکی، برزیلی، آذربایجانی مصری، اسپانیایی، مالزیایی و (هلندی - انگلیسی)، روسی و ژاپنی هر کدام با یک شرکت. سومو با اشاره به اینکه در فروش نفت عراق بر معیارهای اصلی قرارداد با شرکت‌های بزرگ، متوسط، مستقل و عمودی یکپارچه بین المللی نفت متکی است، خاطرنشان کرد برجسته‌ترین شرکت‌های بین المللی که نفت عراق را خریداری کردند شامل شرکتهای برات هندی، پتروجنای چین، اکسون موبیل، شورون قاره آمریکا و شل بریتانیایی- هلندی، انی ایتالیایی و گازپروم روسی است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما