معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۳

اخبار اقتصادی حوزه آسیای جنوبی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای جنوبی در هفته اول مهرماه 1400 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

افزایش میزان صادرات پاکستان به افغانستان پس از تسلط طالبان

به گزارش جیو اردو، تشکیل حکومت طالبان در کابل بر تجارت پاکستان و افغانستان تاثیر مثبتی داشته است. براساس این گزارش، صادرات محصولات پاکستانی به افغانستان دو برابر شده است. دولت و جامعه تجاری متعهد به ارتقای تجارت دو جانبه هستند. در روزهای اولیه حکومت طالبان، روزانه 150 کانتینر به افغانستان ارسال می‌شد که اکنون این تعداد به 400 کانتینر رسیده است. به غیر از سیمان که ، 70 درصد از صادرات پاکستان به افغانستان را تشکیل می دهد دارو، محصولات فولادی، ماشین آلات سنگین ، میوه و سبزیجات نیز به افغانستان صادر می‌شود. با بهبود تجارت، بازسازی سیستم بانکی نیز در افغانستان آغاز شده است. 

تاکید چین بر تعهد خود برای تکمیل پروژه سیپک

به گزارش جنگ اردو، چین بار دیگر بر تعهد خود برای همکاری با دولت پاکستان جهت تکمیل موفقیت آمیز پروژه کریدور مشترک اقتصادی چین و پاکستان (سیپک) تاکید کرد. سفارت چین در اسلام آباد با صدور بیانیه ای اعلام کرد: چین آماده همکاری با پاکستان برای ایجاد فضای مساعد برای این پروژه و همکاری عملی دوجانبه در جهت منافع متقابل است.در این بیانیه آمده است که چین از همکاری عملی و تلاش های مثبت عمران خان نخست وزیر و دولت پاکستان در این راستا قدردانی می‌کند.

گشایش مجدد معبر پیله وری میان ایران و پاکستان باهدف تسهیل تجارت مرزنشینان

به گزارش ایرنا، معبر پیله وری در منطقه مرزی «تفتان» با جمهوری اسلامی ایران پس از شش ماه تعطیلی با هدف تسهیل تجارت بدون عوارض میان مرزنشینان دو کشور مجددا بازگشایی شد. براساس این گزارش، پس از دیدار مسئولان مرزی دو کشور در منطقه صفر مرزی «چاغی»، از امروز معبر پیله وری دوباره بازگشایی شده و تاجران به ویژه مرزنشینان می‌توانند به آسانی برای واردات کالاهای مورد نیاز مردم دو سوی مرز اقدام کنند. منابع خبری افزودند که معبر پیله وی طی شش ماه گذشته تعطیل بوده و باعث مشکلات فراوانی را برای تجار ایران و پاکستان به ویژه ساکنان ایالت بلوچستان که کالاهای اساسی خود را از جمهوری اسلامی ایران وارد می‌کنند، به وجود آورد. براساس این گزارش، تجارت بدون عوارض در این محل براساس توافق نامه تجاری قدیمی میان ایران و پاکستان در سال ۱۹۵۱ انجام می‌شود که گشایش مجدد آن مورد استقبال بازرگانان محلی به ویژه مرزنشینان شده است.

بنگلادش

داکا پنجاهمین شهر امن طبق شاخص «واحد اطلاعات اکونومیست»

به نقل از دیلی استار شهر داکا، پایتخت بنگلادش، در فهرست شهرهای امن 2021 که توسط «واحد اطلاعات اکونومیست» ارائه شده است، با 48.9 امتیاز در رتبه 54 از 60 کشور قرار دارد. شاخص واحد اطلاعات اکونومیست نشان می­دهد که شهر داکا دارای برنامه یا برنامه ­های هوشمند شهری برای سرمایه­ گذاری در پنج سال آینده می­ باشد. این شاخص، 60 کشور را در 76 معیار از جمله پوشش دیجیتال، بهداشت، زیرساخت، امنیت فردی و محیطی رتبه­ بندی نموده است. کپنهاگ، پایتخت دانمارک، برای اولین مرتبه با 82.4 امتیاز از 100، امن­ترین شهر جهان شناخته شد و تورنتوی کانادا با 82.2 امتیاز در رتبه دوم قرار گرفت. سنگاپور، سیدنی استرالیا و توکیوی ژاپن در رتبه­ های سوم تا پنجم این رتبه­ بندی قرار دارند.

سرانه بدهی خارجی بنگلادش

به نقل از دیلی استار به گفته مصطفی کمال، وزیر دارایی بنگلادش، سرانه بدهی خارجی شهروندان بنگلادش در حال حاضر، 24.890 تاکا (292 دلار) می­باشد. بدهی خارجی کشور نیز 49.45 میلیارد دلار است. طبق گزارش اداره آمار بنگلادش، جمعیت کل کشور 169.31 میلیون نفر است و بدین ترتیب، سرانه بدهی خارجی 292.11 دلار می­باشد. به گفته وی، میزان موافقنامه­ های وام با شرکای مختلف یا موسسات هم تا 30 ژوئن، 95.90 میلیارد دلار است.

جایگاه صد و شانزدهمی‌ بنگلادش در شاخص جهانی نوآوری

بنگلادش در شاخص جهانی نوآوری، بر اساس رتبه ­بندی سازمان بین­المللی مالکیت فکری، همچنان در بین 132 کشور، با 20.2 امتیاز و بدون تغییر در رتبه 116 قرار دارد. هند در آسیای جنوبی رتبه خود را 2 پله ارتقاء داد و در جایگاه 46 قرار گرفت. سریلانکا و پاکستان نیز به ترتیب با 6 و 8 پله صعود به رتبه­ های 95 و 99 رسیدند. سوئیس در این رتبه­ بندی در صدر قرار دارد و پس از آن سوئد، آمریکا، انگلیس و کره ­جنوبی در رده­ های دوم تا پنجم قرار گرفته­ اند. نپال نیز با 16 پله سقوط به رتبه 111 تنزل پیدا کرده است. (شایان ذکر است که ایران در جایگاه 60 این رتبه ­بندی قرار گرفته است).

دریافت 240 میلیون دوز واکسن تا ماه آوریل

به نقل از دیلی استار عبدالمومن، وزیر امور خارجه بنگلادش، با خوش­بینی اعلام کرد که کشورش تا ماه مارس یا آوریل آینده، 240 میلیون دوز واکسن کووید-19 دریافت خواهد کرد. وی در حاشیه «پنجمین کنفرانس بین­ المللی جامع کسب و کار» به خبرنگاران گفت: «واکسن­ها به عنوان هدیه تحت برنامه کوواکس سازمان بهداشت جهانی و از سایر منابع دریافت می­ شوند. بنگلادش به 260 میلیون دوز واکسن کووید نیاز دارد که برخی از این واکسن­ ها در داخل کشور تولید می­ شوند. با توجه به شرایط کووید-19 در روسیه، امکان خرید از این کشور وجود ندارد. نیمی از جمعیت 160 میلیونی کشور جوان هستند و تا کنون 22 میلیون نفر از این تعداد، واکسینه شده ­اند.»

هند

هند صادرات واکسن کرونا را از سر می‌گیرد

به نقل از رویترز، هند که به بخش مهمی از جمعیت بزرگسال خود واکسن تزریق کرده اعلام کرد به زودی صادرات واکسن را به خصوص به کشورهای آفریقایی از سر خواهد گرفت. در پی بروز موج دوم کرونا در هند و مرگ و میر وحشتناک این کشور، صادرات سرم و واکسن از هند به دیگر کشورهای جهان به شدت کاهش پیدا کرده بود. هند بزرگترین تولیدکننده سرم و واکسن کرونا در جهان است و قصد دارد به ۹۹۴ میلیون بزرگسال خود تا ماه دسامبر واکسن تزریق کند. هند تاکنون به ۶۱ درصد از جمعیت خود دست کم یک دوز واکسن تزریق کرده است. یک مقام هندی گفته این کشور هم واکسن به کشورهای آفریقایی خواهد داد و هم سازوکار مقابله با شیوع کرونا را به این کشورها منتقل خواهد کرد.

هند امسال حدود نیمی از صادرات برنج جهان را به خود اختصاص می‌دهد

به گزارش رویترز، هند احتمالاً تا 45 درصد از صادرات جهانی برنج را در سال 2021 به خود اختصاص می‌دهد چرا که ظرفیت حمل و نقل بندرهای این کشور که دومین تولیدکننده برنج در جهان بعد از چین است، باعث شده تا حجم بی‌سابقه‌ای را برای خریداران در سراسر آفریقا و آسیا ارسال کند. نیتین گوپتا، نایب رئیس بخش تجارت برنج در شرکت Olam India، گفت: صادر کننده برتر (برنج) جهان می‌تواند امسال 22 میلیون تن یا به عبارتی بیشتر از مجموع صادرات سه صادرکننده بزرگ بعدی یعنی تایلند، ویتنام و پاکستان، برنج صادر کند وی گفت: در کنار خریداران سنتی، امسال چین، ویتنام و بنگلادش نیز از هند خرید می‌کنند. بر اساس این گزارش، صادرات برنج هند در سال 2020 نسبت به سال قبل 49 درصد افزایش یافت و به رکورد 14.7 میلیون تن رسید، چرا که محموله‌های برنج غیر باسماتی 77 درصد افزایش یافت و به رکورد 9.7 میلیون تن رسید. هند در حالی که ظرفیت بنادر خود را برای حمل و نقل افزایش می‌دهد، در مسیر تسلط بر تجارت جهانی برنج در سال 2021 است. به گفته گوپتا، در سال 2021، صادرات برنج غیر باسماتی نسبت به یک سال قبل ممکن است تقریباً دو برابر شود و به 18 میلیون تن برسد، در حالی که صادرات برنج باسماتی ممتاز در 4 میلیون تن ثابت است.

امضای قرارداد خرید هواپیما بین ایرباس و هند

به گزارش بازار، وزارت دفاع هند از امضاء قرارداد خرید هواپیما با شرکت هواپیماسازی ایرباس خبر داد. ایرباس ۹ سال تلاش می‌کرد تا مناقصه ساخت ۵۶ هواپیمای ترابری نظامی‌ برای نیروی هوایی هند را برنده شود. وزارت دفاع هند اخیرا اعلام کرد ایرباس، ابرشرکت هوافضای اروپا و سازنده بزرگترین هواپیمای جت مسافربری جهان، قراردادی به ارزش سه میلیارد دلار با شرکت هواپیماسازی نظامی تتای هند امضا کرده است. بر این اساس ظرف دو سال پس از امضای قرارداد، هند ۱۶ فروند هواپیمای ایرباس دفاعی و فضایی که در کارخانه ایرباس در اسپانیا ساخته می‌شود، را وارد می‌کند. ۴۰ فروند بقیه نیز در قالب کنسرسیومی‌با مدیریت گروه هندی تتا در مدت ۱۰ سال تولید خواهد شد. وزارت دفاع هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نخستین بار است که طی یک قرارداد، هواپیمای نظامی در هند توسط یک شرکت خصوصی تولید می‌شود. بر اساس اعلام وزارت دفاع هند، این اقدام گامی‌بزرگ و رو به جلو در کارزار و تلاش همه جانبه دولت هند برای ساخت هواپیماهای نظامی است. دولت ملی گرای حاکم بر هند در سال‌های اخیر تلاش‌های خود را برای کاهش وابستگی هند به واردات و ایجاد اشتغال افزایش داده است. انتظار می‌رود توافق با ایرباس ۶۰۰ شغل در بخش تولید و شش هزار شغل غیر مستقیم دیگر در کشور ایجاد کند. هر فروند هواپیمای ترابری نظامی اِی‌اس‌اِی سی-۲۹۵ مجهز به سیستم‌های جنگ الکترونیکی ساخت هند خواهد شد.

خارج شدن سریلانکا از فهرست قرمز گردشگری انگلستان

از اول مهر 1400 انگلستان، سریلانکا را از فهرست کشورهای ممنوع الورود به سبب وضعیت کرونایی خارج می‌کند. انتظار می رود با خروج از فهرست قرمز، گردشگران راهی سریلانکا شوند. از تاریخ 18 خرداد 1400 (8 ژوئن) سریلانکا در فهرست کشورهای ممنوع الورود به جهت وضعیت کرونا قرار داده شد. دارندگان گذرنامه برتانیایی در صورت تمایل به ورود به کشور های ممنوعه می‌بایست هزینه بیشتری را متحمل شده و بازه زمانی طولانی تری را در قرنطینه سپری نمایند. در بیانیه دولت بریتانیا آمده است که کشورهای بیشتری منبعد از این فهرست خارج خواهند شد. از اول مهر، سریلانکا، ترکیه، پاکستان، مالدیو، مصر، عمان، بنگلادش و کنیا از فهرست قرمز خارج خواهند شد. در تغییرات جدید، گردشگران با تعداد آزمایشات و هزینه کمتر می‌توانند به سفر بپردازند. بر اساس پژوهش World Travel & Tourism Council در صورت عدم ورود گردشگر بریتانیایی در اثر قرار گرفتن در فهرست قرمز، سریلانکا روزانه 260 میلیون روپیه متضرر می‌شود. اگر گردشگری از بریتانیا به کشور ممنوعه سفر کند می‌باید یازده روز در قرنطینه مانده و 2885 پوند هزینه نماید. در سال 2018 تعداد 254000 گردشگر انگلیسی وارد سریلانکا شد که این میزان در سال 2019 به سبب حملات عید پاک 20% کاهش یافت. گردشگران انگلیسی و هندی در رتبه اول و دوم ورود به سریلانکا را از لحاظ تعداد در سال 2018 و 2019 دارا بودند. از پایان ماه اکتبر گردشگرانی که متعلق به فهرست قرمز نباشند لازم به ارایه آزمایش قبل از سفر نمی‌باشند. گردشگران اجازه دارند به جای آزمایش پی سی آر که از لحاظ هزینه کران محسوب می‌شود آزمایش  Lateral Flow ارایه نمایند. تنها واکسن‌های فایزر، استرازنکا، مدرنا و جانسون مورد تأیید انگلستان است. گردشگرانی که با واکسن‌های مورد تایید انگلستان کاملا واکسینه نشده باشند باید تست قبل از سفر دهند. در روز دوم و هشتم پی سی آر الزامی‌بوده و فرد باید خود را 10 پس از بازگشت از کشورهای غیر فهرست قرمز بر اساس قوانین قرنطینه نماید.

درخواست وزیر خارجه از بانک جهانی برای بخشش بدهی‌های سریلانکا

وزیر خارجه سریلانکا اظهار داشت اگر بانک جهانی بدهی‌های کشورهای درحال توسعه را که در حال مبارزه با کرونا هستند، ببخشد، این کشورها می‌توانند منابع اندک خود را برای رفاه مردم خود اختصاص دهند. وی سریلانکا را از جمله کشورهای در حال توسعه دانست که به شدت از کرونا متأثر شده است. وی اشاره داشت که سریلانکا سالانه 4.2 میلیارد دلار درآمد گردشگری داشت که به طور کامل قطع شده است. همچنین درآمد کارگران خارج از کشور و روابط تجاری به شدت از کرونا متأثر شده است. وی این اظهارات را در نطق خود در نشست بین ادیان G20 دانشگاه بولونیا بیان داشت. فدریکا موگرینی (رئیس کالج اروپا) و وزرای خارجه لیبی، ترکیه و یونان از دیگر سخنرانان بودند.

873 بلوک نفتی پیرامون سریلانکا آماده سرمایه گذاری

اکونومی نکست: به گفته  اودایا گامنپیلا، وزیر انرژی سریلانکا این کشور جهت تسهیل سرمایه گذاری شرکت های نفتی خارجی 20 بلوک بزرگ نفتی پیرامون این جزیره را به 873 بلوک کوچکتر تقسیم کرده است. ایشان افزودند یک بلوک بزرگ برای اکتشاف از جانب تنها یک شرکت به تنهایی گران تمام شده مستلزم صرف زمان بیشتری می‌باشد. دولت از یک شرکت انگلیسی (BellGeospace) درخواست نموده است برای جمع آوری اطلاعات ژئوفیزیکی و در جهت کمک به سرمایه گذاران در انتخاب بلوک ها بررسی هوایی انجام دهد. این کار هزینه ای را به دولت متحمل نکرده و اطلاعات متعلق به دولت می‌باشد. شرکت انگلیسی مزبور اطلاعات را به متقاضیان فروخته و سرمایه گذاری آنها را جبران کرده ذینفعان سود را با دولت تقسیم می نمایند. ماه آینده جهت اجرای این طرح لایحه ای به پارلمان ارایه خواهد شد. شرکت انگلیسی پیمایش های گرانشی و مغناطیسی جهت کسب داده‌های اطلاعاتی انجام می دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما