معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۳

اخبار اقتصادی حوزه آسیای جنوبی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای جنوبی در هفته چهارم شهریورماه 1400 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

نشست دوجانبه سران ایران و پاکستان در حاشیه اجلاس شانگهای

به گزارش روزنامه پاکستانی دنیا، عمران خان نخست وزیر پاکستان با آیت الله سید ابراهیم رئیسی در شهر دوشنبه و در حاشیه اجلاس شانگهای دیدار کرد. طرفین در این دیدار روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه از جمله وضعیت افغانستان را مورد بررسی قرار دادند. عمران خان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را به آقای رییسی تبریک گفت و بر تعهد پاکستان برای ادامه همکاری با ایران برای تقویت و گسترش بیشتر روابط برادرانه بین دو کشور در زمینه‌های تجاری ، اقتصادی و منطقه ای تاکید کرد. نخست وزیر پاکستان از رئیس جمهور ایران برای سفر به پاکستان دعوت کرد ، آقای رئیسی نیز از عمران خان برای سفر به ایران دعوت نمود.

بنگلادش

میزبانی بنگلادش از یک کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری

دولت بنگلادش قصد دارد  پس از پنج سال و نیم، یک کنفرانس بین المللی سرمایه­ گذاری دیگر ترتیب دهد تا محیط سرمایه ­گذاری در بنگلادش و نوع تسهیلات ارائه شده به کارآفرینان در این کشور را به اطلاع سرمایه­ گذاران خارجی برساند. بنا به گزارش رسانه ­ها و به نقل از «اداره توسعه سرمایه­ گذاری بنگلادش»، این کنفرانس در تاریخ 28 و 29 نوامبر سال جاری در داکا برگزار می‌شود.

آغاز احداث بزرگراه داکا-آشولیا از ماه آینده

احداث بزرگراه غیرهم‌سطح دیگری برای تسهیل ورود و خروج خودروها به پایتخت از ماه آینده آغاز خواهد شد. نخست وزیر بنگلادش پیش­نویس موافقت­نامه پروژه بزرگراه غیرهم‌سطح داکا-آشولیا را تأیید کرد. به گفته مسئولین پروژه، این تحول در پی تأیید وام بلند مدت 1.2 میلیارد دلاری بانک «اکسیم» چین صورت پذیرفت که تأمین مالی معادل 65 درصد از کل هزینه پروژه را به عهده می­گیرند. به گفته مدیر پروژه، قرارداد این وام بین بخش روابط اقتصادی وزارت دارایی بنگلادش و بانک «اکسیم» چین، طی ماه جاری امضاء خواهد شد و عملیات احداث این بزرگراه از ماه آینده آغاز می‌گردد.

هند

پیش بینی افزایش تولید فولاد هند به 120 میلیون تن در سال مالی 2022

وزیر حوزه فولاد هند Faggan Singh Kulaste گفت: انتظار می رود تولید فولاد خام هند تا پایان سال مالی جاری حدود 18 درصد افزایش یافته و به 120 میلیون تن برسد. وی در ادامه گفت: انتظار می رود تقاضا در سال مالی جاری از 100 میلیون تن فراتر برود. به گزارش دنیای معدن، براساس اطلاعات رسمی، این کشور در سال مالی 2020-2021 حدود 102 میلیون تن فولاد تولید کرد که با توجه به همه گیری کرونا و قرنطینه‌های ناشی از آن برای مهار شیوع کرونا، 6.1 درصد نسبت به سال مالی 2020 کاهش داشته است. کولاست به PTI (مطبوعات دولتی هند) گفت: تولید فولاد خام هند در آوریل تا جولای 2021 با رشد 44.6 درصدی به 37 میلیون و 527 هزار تن رسید. این رشد به ما این اطمینان را می دهد که در سال مالی 2021-2022 حدود 115 تا 120 میلیون تن فولاد تولید خواهیم کرد. وی ادامه داد: دولت هند اقدامات متنوعی برای ترویج فولاد تولید داخل و کاهش وابستگی به واردات برای تامین مواد اولیه انجام داده است. سیاست تولیدات داخلی آهن و فولاد DMI&SP که قبلا تصویب شده بود استفاده از محصولات آهن و فولاد تولید داخل را در تاسیسات دولتی یک الزام کرده است. سیاست بازیافت قراضه‌های فولادی مصوبه دولت هند نیز با هدف تضمین دسترسی به مواد اولیه برای کوره‌های القایی و کوره‌های قوس الکتریکی انجام شده است. این امر همچنین باعث کاهش واردات می‌شود که در حال حاضر 7 میلیون تن از تقاضای 22 تا 25 میلیون تنی است. 

خروج کارخانه فورد از هند

با رفتن از بازار هندوستان، فورد نزدیک به 2 میلیارد دلار زیان می‌بیند. این آخرین خودروسازی است که به خاطر چیرگی و برتری رقبای آسیایی، بازار هند را ترک می‌کند. به گزارش سایپانیوز، خودروسازان آمریکایی 25 سال پیش وارد بازار هندوستان شده بودند و با همه کوششی که به خرج دادند،‌ نتوانستند بیش از 2 درصد از سهم بازار خودروی این کشور را به دست بیاورند.

فورد در یک بیانیه خبری اعلام کرد که در طول ده سال گذشته،‌ زیان انباشته از بازار هندوستان به رقم 2 میلیارد دلار رسیده و تقاضا برای مدل های جدید این خودروساز بسیار ضعیف بوده است. آنوراگ مهروترا Anurag Mehrotra رئیس فورد هندوستان در این بیانیه خبری گفته است: «برخلاف همه تلاش هایمان، ما موفق به یافتن مسیری پایدار برای سودآوری بلندمدت نشدیم.» به همین دلیل است که خودروسازانی نظیر فورد، جنرال موتورز، رنو و استلانتیس در حال خروج از بازارهای زیان ده هستند و سرمایه‌های خود را به سمت فناوری های جدید و بقا هدایت می‌کنند. این تصمیم فورد برای نارندرا مودی Narendra Modi نخست وزیر هندوستان و «کمپین ساخت هندوستان» او گران تمام می‌شود. البته جنرال موتورز و هارلی دیویدسن خیلی زودتر از فورد جلوی این ضرر و زیان را در هندوستان گرفته اند.

شبه قاره

وجود منابع نفت و گاز به ارزش 267 میلیارد دلار در حوزه منار

وزیر انرژی سریلانکا از وجود منابع نفت و گاز به ارزش 267 میلیارد دلار در حوزه منار خبر داد. وی گفت این میزان درآمد سه برابر بیشتر از کل میزان بدهی‌های کشور است. وی تصریح کرد در صورت واگذاری 50 درصد از ارزش این منابع به سرمایه گذاران، سهم باقیمانده دولت 5.133 میلیارد دلار خواهد بود که سه برابر بیش از میزان بدهی خارجی 47 میلیارد دلاری کشور می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما