معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۰- ۰۸:۴۹ - مشاهده: ۲۴۶

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته چهارم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کوبا فضای خود در بستر تجارت الکترونیکی «JD.com» را ایجاد خواهد کرد

کوبا غرفه اختصاصی خود برای ارائه فهرست کالاها و خدمات قابل صادرات خود در بستر تجارت الکترونیکی «JD.com» (یکی از مهمترین بسترهای تجارت الکترونیکی در چین به همراه «علی بابا»، «تائوبائو» و «ساننینگ») را به دست آورد. مراسم معرفی رسمی غرفه کوبا طی چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی واردات چین که در ماه نوامبر آینده در ابرشهر شانگهای برگزار خواهد شد صورت خواهد گرفت. پیشنهاد مزبور شامل محصولات و مواد غذائی طبیعی، قهوه، شاه میگو، صنایع دستی و خدمات توریستی و فرهنگی خواهد بود.

اتحادیه سلاک قطعنامه ای را علیه تحریم های آمریکا در برابر کوبا تصویب کرد

شرکت کنندگان در ششمین اجلاس اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) که در مکزیک به پایان رسید قطعنامه ای را علیه تحریم های ایالات متحده علیه کوبا به تصویب رساندند. در این راستا آقای مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک گفت که این قطعنامه مهم تحریم های اعمال شده علیه کوبا توسط دولت آمریکا را محکوم می‌کند و خواستار لغو بدون قید و شرط آن می‌شود.

مقررات مربوط به تشکیل شرکت های خرد، کوچک و متوسط در کوبا اجرایی شد

مقررات قانونی برای تنظیم تشکیل و عملکرد شرکتهای خرد، کوچک و متوسط (MEPEMC) در کوبا وارد فاز اجرایی شد. همگام با استراتژی اقتصادی-اجتماعی کشور در تاریخ 7 آگوست شورای دولت مقررات مربوط به این شرکت ها را به تصویب رساند. شرکت های فوق بر اساس ویژگی‌های اقتصادی کوبا تنظیم شده اند یعنی تحت قالب دولتی و خصوصی و حتی ممکن است شرکت های مشترک - دولتی/خصوصی را تشکیل داد. همراه با مقررات مذکور چارچوب قانونی جدید برای تعاونی‌های غیر کشاورزی و بخش های خود اشتغال (خصوصی یا آزاد) نیز لازم الاجرا خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های موسسه ملی علوم کشاورزی کوبا تقدیر نمود

آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های انجام شده توسط موسسه ملی علوم کشاورزی کوبا (INCA) با توجه به مشارکت آن در توسعه انواع محصولات مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی تقدیر کرد. طی افتتاحیه 65 امین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی آقای رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آن سازمان به دانشمندان و گروه‌های محققان از 20 کشور جهان  از جمله کوبا  جوایزی را تقدیم کرد.

رئیس جمهور ویتنام از ظرفیت های کوبا در زمینه بیوتکنولوژی بازدید نمود

آقای نگوین ژوان فوک رئیس جمهور ویتنام از مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی (CIGB) بازدید کرد و با محصولات طراحی شده در آن موسسه علمی و عمدتا با داروهای ضد کرونا آشنا شد. آقای دکتر ادواردو مارتینز، رئیس گروه بیوتکنولوژی و صنایع دارویی کوبا (بیوکوبافارما) در مورد داروهای مختلف از جمله «بیومودولینا تی»، «نسلفرون»، «خوزوینزا»، «هبرساواکس» و «هبرفرون» توضیح داد. خانم مارتا آیالا، مدیر کل «CIGB» و آقای نگوین دانگ هین، مدیر مرکز تحقیقات و تولید واکسن‌ها و محصولات بیولوژیکی پزشکی ویتنام (Polyvac) قرارداد تامین و توزیع پنج میلیون دوز واکسن «عبدالا» را  امضا کردند. در همین راستا گروه تجاری «بیوکوبافارما» اعلام کرد که مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا و مرکز تحقیقات و تولید واکسن‌ها و محصولات بیولوژیکی ویتنام در چارچوب سفر رئیس جمهور ویتنام به کوبا تفاهم نامه ای را برای  همکاری علمی و فنی امضا کردند.

کوبا و ویتنام چندین توافق نامه را امضا کردند

با حضور روسای جمهور کوبا و ویتنام  امروز در هاوانا چندین توافقنامه برای تقویت روابط دو جانبه در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی به امضا رسید. از جمله موافقت نامه‌های امضا شده «برنامه اقدام برای اجرای دستور کار اقتصادی دوجانبه برای دوره 2021 تا 2025» است که میان آقای رودریگو مالمیرکا، وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا و آقای نگوین تانگ نقی، وزیر ساخت و ساز ویتنام به امضا رسید. دو طرف همچنین همچنین یک تفاهم نامه میان وزارتخانه‌های بهداشت دو کشور برای همکاری در این زمینه را امضا کردند که توسط آقای خوزه آنهال پورتال، وزیر بهداشت کوبا و آقای ترن وان توان، معاون وزیر بهداشت ویتنام به امضا رسید. از طرف دیگر «طرح اقدام میان وزارت صنایع غذایی کوبا و وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام» برای اجرای پروژه ای در حمایت از توسعه آبزی پروری در کوبا امضا شد. سرانجام یک تفاهم نامه در مورد برنامه همکاری سایبری میان وزارتخانه‌های ارتباطات کوبا و وزارتخانه اطلاعات و ارتباطات ویتنام توسط وزرای ارتباطات دو کشور به امضا رسید.

ویتنام سرمایه گذار مهم در منطقه ویژه اقتصادی ماریل است

ویتنام ظرفیت های زیادی دارد که به سرمایه گذار در منطقه ویژه توسعه ماریل تبدیل شود. ویتنام دومین سرمایه گذار بزرگ در این منطقه ویژه است. تا به حال دولت کوبا اجازه داده است تا 56 شرکت در منطقه توسعه ماریل مستقر شوند که 34 مورد از آنها در حال فعالیت هستند و 6 مورد پس از پایان قرارداد خود در مرحله سرمایه گذاری مجدد قرار دارند. یکی از شرکت هایی که در مرحله سرمایه گذاری مجدد است (14 میلیون دلار) شرکت ویتنامی «Thai Binh Global» است که مواد بهداشتی یکبار مصرف و غیره تولید می‌کند.

کوبا و ویتنام توافق های مختلف در زمینه جهانگردی و انرژی را امضاء کردند

با حضور آقای رودریگو مالمیرکا، وزیر تجارت و سرمایه گذاری خارجی کوبا و آقای نگوین تانه نگی، وزیر ساخت و ساز ویتنام موافقت نامه  مهمی در بخش های ساختمانی، جهانگردی و انرژی به عنوان بخشی از سفر رسمی رئیس جمهور ویتنام به کوبا به امضا رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما