معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۴

اخبار اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در دهه سوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این حوزه به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کارشناس اقتصادی: پروژه توسعه گاز کورمور «بازگشت اعتماد» به بخش انرژی اقلیم کردستان است

بلال وهاب، استاد دانشگاه آمریکایی و کارشناس اقتصادی در دانشکده واشنگتن در خصوص توافقنامه تأمین مالی بین موسسه مالی DFC آمریکا با شرکت‌های دانا گاز و کرسنت پترولیوم مستقر در امارات برای حمایت از عملیات توسعه میدان گازی کورمور در اقلیم کردستان، گفت این اقدام اعتمادسازی به بخش انرژی اقلیم کردستان را در بحبوحه مشکلات مالی و خروج شرکت‌های بزرگ نفتی، افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های بزرگ مانند اکسون موبیل به دلیل مسائل مالی از اقلیم کردستان خارج شده‌اند و این امر بخشی از اعتماد شرکت‌ها را به بخش نفت اقلیم کردستان کاهش داده است، گفت این قرارداد 250 میلیون دلاری کمک شایانی به موضوع توسعه بخش گاز طبیعی اقلیم کردستان خواهد کرد.

قرار است پروژه توسعه میدان گازی کورمور تا آوریل 2023 به پایان برسد. به گفته کارشناسان، با اجرای این پروژه اقلیم کردستان دیگر با مشکل کمبود برق مواجه نخواهد بود و حتی امکان دارد اقلیم کردستان بتواند گاز یا برق را به‌طور مستقیم به جنوب عراق صادر کند.

میدان خورمور به‌طور مشترک توسط دانا گاز و کرسنت پترولیوم به نمایندگی از کنسرسیوم نفتی پرل مدیریت می‌شود.

دانا گاز در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه روزانه 440 میلیون فوت مکعب گاز در اقلیم کردستان تولید می‌کند، از افزایش 9 درصدی تولید گاز طبیعی در سه‌ماهه اول سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد. روداو

95 درصد کالاهای موردنیاز عراق و اقلیم کردستان از ترکیه، ایران و چین وارد می‌شود

شیخ عطا محمد، نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان، اعلام کرد باوجود محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، مبادلات تجاری اقلیم ادامه داشته و 95 درصد از کالاهای موردنیاز عراق و اقلیم کردستان از ترکیه، ایران و چین وارد می‌شود.

وی با اشاره به عدم‌حمایت دولت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در اقلیم کردستان، افزود اقلیم کردستان نیز 85 تن انار را به انگلیس و دبی و قطر صادر کرده و آب نیز جزو صادرات اقلیم بوده است.

شیخ عطا محمد گفت در سال گذشته میلادی میزان مبادلات تجاری اقلیم کردستان با ایران 6 میلیارد دلار و با ترکیه، 8 تا 10 میلیارد دلار بوده است. تجارت بان

ممنوعیت واردات گوجه‌فرنگی به اقلیم کردستان

وزارت کشاورزی و منابع آبی دولت اقلیم کردستان، به‌منظور حمایت از تولید داخلی، واردات گوجه‌فرنگی از کشورهای ایران و ترکیه را به‌طور موقت، ممنوع اعلام کرده است.

وزارت کشاورزی و منابع آبی دولت اقلیم کردستان، گذرگاه‌های مرزی اقلیم را به جلوگیری از واردات گوجه‌فرنگی موظف کرده و اعلام نموده است که با متخلفین برخورد قانونی خواهد کرد.

پیش‌تر کشاورزان پنجوین در استان سلیمانیه، در اعتراض به کاهش میزان فروش تولید داخلی گوجه‌فرنگی به دلیل واردات آن از کشورهای همسایه، اقدام به تظاهرات کرده بودند. کردستان 24

تولید ۵۰ میلیون بشکه نفت خام در میدان نفتی اتروش اقلیم کردستان عراق

شرکت نفتی شاماران کانادا اعلام کرد به همراه شرکای خود، از سال ۲۰۱۷ تاکنون، به رکورد استخراج ۵۰ میلیون بشکه نفت خام در میدان نفتی اتروش در اقلیم کردستان عراق دست‌یافته است.

عادل چاووش، مدیرعامل این شرکت کانادایی، این رکورد جدید در تولید نفت خام در اقلیم کردستان عراق را در میانه مشکلات موجود، یک پشتوانه برای صنعت نفت اقلیم کردستان عنوان کرده است.

شرکت نفتی شاماران کانادا حدود ۳۰ درصد سهام بلوک نفتی اتروش را در اختیار دارد. کرد پرس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما