معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

اکوواس بدنبال تدوین مقرراتی برای استخراج طلا در غرب آفریقا

غرب آفریقا یکی از غنی‌ترین مناطق دارای طلا در قاره آفریقاست. جامعه کشورهای اقتصادی غرب آفریقا با تدوین برنامه و مقررات مالیاتی و نظارتی تا پیش از سال 2022 قصد دارد فعالیت صدها هزار نفر را که در استخراج طلا فعالیت دارند، تحت پوشش قرار دهد.

 

استخراج طلا به صورت سنتی در کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا (COWAS) ادامه دارد اما این جامعه مایل است با تدوین مقرراتی ویژه ، نظارت بهتری در روند استخراج طلا در این کشورها داشته باشد.

نیمی از طلای تولید شده در غرب آفریقا از طریق استخراج سنتی انجام می‌گردد و اغلب این معادن به صورت زیر زمینی می‌باشند. بیش از ده درصد از جمعیت بورکینافاسو، مالی و نیجر از طریق فعالیت در این معادن غیر رسمی  امرار معاش می‌کنند. به گفته سدیکو دوکا، کمیسر ECOWAS، اغلب این افراد غیرقانونی کار می‌کنند و با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند " به گفته وی فعالان این بخش با چالش‌های زیادی مواجه هستند مانند از دست دادن درآمد، جنبه‌های بهداشتی و بیماری‌های مختلف. فعالیت‌های آنان تاثیرات به سزای بر محیط زیست و حفظ اکوسیستم‌ها می‌گذارد. یکی دیگر از چالش‌های پیش روی معدنچیان جنبه‌های امنیتی این فعالیت می‌باشد و علاوه بر خشونت و راهزنی، درگیری بین مردم بومی و غیر بومی نیز گزارش شده است.

سدیکو دوکا افزود با تمام این مشکلات، اشتغال در پنل طلا معیشت صدها هزار نفر را تأمین می‌کند و نباید مشکلی برای محروم کردن آنها از این فعالیت ایجاد نمود.اکنون اکوواس مایل است با تکیه بر تجربیات کشورهای منطقه مانند مالی و بورکینافاسو نظارت و تنظیم فعالیت این بخش را بر عهده بگیرد. به عنوان مثال، در آوریل 2019، در یک بررسی وضعیت معادن کشورهای منطقه صحرا، اکوواس متوجه استخراج غیرقانونی مقادیر قابل توجهی طلا شد.

در این میان اکوواس سعی دارد از تجربه کشورهای منطقه استفاده نموده و از قوانین آنها در متن جامعه الهام بگیرد. در بورکینافاسو و مالی، اتاق‌های بازرگانی و نهادهای مسئول بخش معادن طلا، گروه بندی معدنچیان طلا را در تعاونی‌ها شروع کرده و محل‌های استخراج و کار معدنچیان را با رعایت قوانین ایمنی محدود ساخته‌اند. این سیاست‌ها با مشوق‌های کمک مالی و کمک به مکانیزه شدن معادن کوچک همراه است.

معادن صنعتی بورکینافاسو سالانه حدود 50 تن طلا تولید می‌کنند که استخراج معدنچیان سنتی را باید به آن اضافه نمود. توسن بامونی، مدیر اجرایی اتاق معادن بورکینافاسو می‌گوید، یک و نیم میلیون نفر طلاجو در این بخش کار می‌کنند و بسیاری از آنها پرداخت مالیات خود را فراموش می‌کنند.

اکنون اکوواس و اتاق‌های معادن و بانک جهانی در حال بررسی ساختار جدیدی برای معدنچیان طلا هستند تا امکان هماهنگ سازی کشورهای منطقه‌ و تنظیم بهتر تجارت طلا با کاهش تقلب در مالیات را ممکن می‌سازد. اکوواس امیدوار است که مقررات جدید جامعه اقتصادی غرب آفریقا قبل از پایان مارس 2022 توسط 15 کشور عضو تصویب گردد.

 

 

https://www.rfi.fr/fr/podcasts/afrique-%C3%A9conomie/20210812

https://www.rfi.fr/fr/podcasts/

https://www.lepoint.fr

https://www.lesahel.org/

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما