معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۳

اخبار اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق (سلیمانیه) دهه دوم شهریور ماه 1400

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در دهه دوم شهریور ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این حوزه به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 

ثبت بیش از 800 شرکت در اقلیم کردستان در سال جاری

مصطفی شیخ عبدالرحمان، رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان عراق گفت ثبت شرکت‌های داخلی و خارجی در اقلیم کردستان در مقایسه با سال گذشته، افزایش یافته و تنها در سال جاری میلادی بیش از 800 شرکت ثبت شده است.

وی گفت افزایش تعداد شرکت‌های داخلی و خارجی در اقلیم کردستان موجب افزایش فعالیت بازرگانی و رونق آن شده، به گونه‌ای که در سال جاری میلادی 4 میلیارد دلار تبادلات تجاری انجام شده است. عبدالرحمان گفت به دلیل تسهیل فرآیند اداری و اجرایی از سوی دولت به ویژه وزارت بازرگانی اقلیم کردستان، همچنان بر تعداد شرکت‌های داخلی و خارجی در کردستان عراق افزوده می‌شود.

وی ادامه داد طی سال‌های گذشته و با فراهم شدن زمینه مساعد برای توسعه بخش اقتصادی، 30 هزار و 223 شرکت خارجی و داخلی در کردستان عراق به ثبت رسیده‌اند که از این تعداد 3 هزار و 314 شرکت خارجی و 26 هزار و 906 شرکت داخلی هستند. تجارت بان

شرکت جنل انرژی از قصد حکومت اقلیم کردستان برای فسخ دو قرارداد گازی خبر داد

شرکت انگلیسی جنل انرژی اعلام کرد وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان به آنها اطلاع داده که قصد دارد دو قرارداد گازی را لغو کند.شرکت جنل انرژی اعلام کرد وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان قصد دارد قرارداد مربوط به میدان‌های «بینا باوی» و «میران» را لغو کند. این دو میدان دارای ذخایر بزرگی از گاز طبیعی در اقلیم کردستان هستند. میدان بینا باوی حدود 8.2 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و 37 میلیون بشکه نفت است. برآورد حجم در میران 6.6 تریلیون فوت مکعب گاز خام و 93 میلیون بشکه نفت است.

سرمایه گذاری 250 میلیون دلاری آمریکا در صنعت گاز اقلیم کردستان

شرکت بین المللی تأمین و توسعه مالی دولت آمریکا موسوم به دی اف سی قراردادی به مبلغ 250 میلیون دلار با کنسرسیوم گازی پرل در امارات امضا کرده است که بر اساس آن ظرفیت تولید گاز طبیعی در اقلیم کردستان به بیش از 600 میلیون فوت مکعب در روز افزایش پیدا می‌کند.

این سرمایه گذاری به منظور افزایش تولید گاز طبیعی از میدان گازی خورمور است که هدف از آن تأمین سوخت نیروگاه‌های اقلیم کردستان و کاهش وابستگی به سایر سوخت‌ها از جمله تولید برق است.

مجموع سرمایه لازم برای اتمام پروژه 250 تا حدود 630 میلیون دلار است که آمریکا 250 میلیون دلار آن را بر عهده گرفته و بخش دیگر سرمایه توسط کنسرسیوم پرل تأمین می‌شود.

این پروژه اولین مرحله از طرح توسعه صنعت گاز اقلیم کردستان است که با تکمیل آن میزان تولید روزانه گاز طبیعی از میدان‌های گازی اقلیم کردستان به یک میلیارد فوت مکعب افزایش پیدا می‌کند. قرار است در کل 2.1 میلیارد دلار برای توسعه صنعت گاز اقلیم کردستان سرمایه گذاری شود که هدف از آن تأمین سوخت سه نیروگاه برق در اربیل، چمچمال و بازیان است و در مجموع معادل 341 میلیون بشکه گاز طبیعی و میعانات گازی تولید خواهد شد. سایت خبری خندان

ترانزیت 3.7 میلیارد دلاری از مرز باشماق

خالد جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان گفت در 5 ماهه اول امسال، 3 میلیارد و 700 میلیون دلار ترانزیت از مرز باشماق انجام شده که نسبت به مدت زمان مشابه 259 درصد افزایش داشته است.

وی خاطر نشان کرد جدای از کاهش صادرات که امسال در مرزهای اقلیم کردستان صورت گرفته، مرز باشماق رتبه اول را در 5 ماهه امسال در بخش ترانزیت داشته است. تجارت بان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما