معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۳

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته سوم شهریور ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش ذخیره برنج مالزی به 290،000 تن

به گفته وزیر کشاورزی و صنایع غذایی مالزی موجودی ذخیره برنج این کشور تا سال 2023 به 290 هزار تن افزایش خواهد یافت در حالی که این ذخیره در حال حاضر 150 هزار تن می‌باشد. براساس آمارهای رسمی مالزیایی‌ها سالانه 2.5 میلیون تن برنج مصرف می‌کنند در حالی که این کشور تنها می‌تواند 70 درصد نیاز خود را تولید کند و سالانه نیاز دارد حدود 700 تا 900 هزار تن برنج وارد کند. بیشترین واردات برنج این کشور نیز از تایلند و ویتنام تامین می‌شود.

نخست وزیر مالزی: صنعت حلال منبع جدید رشد این کشور خواهد بود

نخست وزیر مالزی معتقد است، اقتصاد حلال می‌تواند با ورود به حوزه‌های جدید موجب رشد و تقویت روابط تجاری، و مشارکت در روند بهبود اقتصاد جهانی پس از همه گیری کرونا باشد. اسماعیل صبری با بیان اینکه فرصت ها در صنایع حلال بسیار زیاد است، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود اندازه بازار صنعت حلال جهانی در سال 2030 به 5 تریلیون دلار برسد. اسماعیل صبری با اشاره به الزام به همکاری بیشتر در حوزه حلال عنوان کرد که ذینفعان صنعت حلال باید انقلاب صنعتی چهارم را که امکان افزایش ظرفیت صنعتی، افزایش بهره وری و افزایش کارایی را فراهم می‌کند، بپذیرند.

قصد مالزی برای پوشش 80 درصد 5G تا پایان سال 2024

به گفته وزیر دارایی مالزی، دولت انتظار دارد که 80 درصد از مناطق پرجمعیت این کشور تا پایان سال 2024 تحت پوشش شبکه 5G باشد.

مالزی در فاز 1 از اجرای طرح مذکور بنا دارد با 10 درصد جمعیت ساکن در کوالالامپور، پوتراجایا و سایبرجایا را تا پایان سال 2021 به این فناوری متصل نماید. سپس طبق برنامه ریزی صورت گرفته بنا است تا پایان سال 2022 به حدود 40 درصد پوشش در مناطق پرجمعیت برسد و متعاقبا در سراسر کشور برای پوشش سایر مناطق شهری و روستایی و پارک های صنعتی گسترش می یابد و هدف نهایی آن تا پایان سال 2024 و رسیدن به 80 درصد پوشش مناطق مسکونی است.

قصد مالزی برای ایجاد 5 شرکت یونیکورن در 5 سال آینده

وزارت علوم، فناوری و نوآوری مالزی به دنبال توسعه پنج شرکت نوپا در کشور به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار در پنج سال آینده است. در واقع استارتاپ یونیکورن (Unicorn) به شرکت های نوپایی گفته می‌شود که در مدت زمان بسیار کوتاهی ارزش آنها به بیش از یک میلیارد دلار می رسد. دکتر ادهم بابا وزیر فناوری مالزی اعلام کرده که این وزارتخانه بر 10 حوزه پیشران و محرک اقتصادی اجتماعی و 10 حوزه پیشران علم و فناوری تمرکز خواهد کرد که در چارچوب طرح علم ، فناوری و نوآوری و اقتصاد مالزی (MySTIE) گنجانده شده است. محرک های اقتصادی اجتماعی تحت MySTIE شامل انرژی، آب، غذا و همچنین مراقبت های بهداشتی است. در حالی که محرک های علم و فناوری شامل بلاک چین، فناوری حسگر و چاپ 4 بعدی یا چاپ 5 بعدی است.

افزایش آمار بیکاری در مالزی در ماه جولای

بر اساس داده‌های اداره آمار مالزی، تعداد بیکاران در این کشور تا ماه جولای به 778,200 نفر افزایش یافته است. نرخ بیکاری در ماه جولای در مقایسه با ماه قبل 4.8 درصد باقی ماند در حالی که نسبت به سال قبل از آن 0.1 درصد کاهش یافته است. تعداد افراد بیکار در ماه جولای 778,200 برآورد شده است. به این ترتیب نسبت اشتغال به جمعیت بدون تغییر در 65 درصد باقی می ماند.

 داروسازی حلال تا سال 2024 به 105 میلیارد دلار افزایش می یابد

به گفته وزیر صنعت و تجارت بین الملل مالزی پیش بینی می‌شود که بازار جهانی داروسازی حلال تا سال 2024 از 94 میلیارد دلار فعلی به 105 میلیارد دلار، به ویژه در بخش مراقبت پیشگیرانه رشد کند. محمد آزمین علی این را در سخنرانی افتتاحیه خود در جریان راه اندازی هفدهمین نمایشگاه بین المللی حلال مالزی (MIHAS 2021) عنوان کرد. به گفته وزیر مالزیایی تا به امروز، بیش از 8000 شرکت در مالزی دارای گواهینامه حلال هستند که 20 درصد آنها صادرکننده هستند و در مجموع 10.4 میلیارد دلار صادرات در سال 2020 انجام داده اند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما