معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸۹

اخبار اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق (سلیمانیه)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در دهه اول شهریور ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این حوزه به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش صادرات ایران و ترکیه به اقلیم کردستان عراق

تجارت بان

مصطفی عبدالرحمن، رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان با اشاره به افزایش صادرات ایران و ترکیه به اقلیم کردستان در سال جاری میلادی، اعلام کرد میزان واردات به کردستان عراق در سال جاری میلادی به بیش از 12 میلیارد دلار رسیده است.وی با اشاره به اینکه بیشترین کالاهای وارداتی از مرزهای ترکیه انجام می‌شود، گفت از ابتدای سال جاری از مرزهای ایران بیش از 4 میلیارد دلار و از مرزهای ترکیه بیش از 6 میلیارد دلار واردات صورت گرفته است. به گفته فعالان اقتصادی سالانه بیش از 20 میلیارد دلار کالا وارد اقلیم کردستان عراق می‌شود.

رایزن اقتصادی چین در اقلیم کردستان: تجارت عراق و چین در 6 ماه نخست سال جاری بالغ بر 16 میلیارد دلار بوده است

روداو

چینگ شنگ، رایزن اقتصادی کنسولگری چین در اقلیم کردستان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت حجم مبادلات تجاری دوجانبه چین با عراق در 6 ماه نخست سال جاری بالغ بر 16 میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه اقلیم کردستان به یک «معدن طلا» برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل شده است و سرکنسولگری جمهوری خلق چین در اربیل همواره شرکت‌ها و تاجران چینی را برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک در اقلیم کردستان در زمینه‌های نفت و گاز، مواد معدنی و انرژی‌های تجدیدپذیر تشویق می‌کند، گفت در این مدت صادرات چین 4.9 میلیارد دلار و واردات چین 11.4 میلیارد دلار بوده است.

رایزن اقتصادی کنسولگری چین در اقلیم کردستان افزود اقلیم کردستان سالانه 2.5 میلیارد دلار کالا از چین وارد می‌کند. همچنین پکن بیش از 26 میلیون تن نفت خام از عراق وارد کرده است و بزرگترین واردکننده نفت عراق به شمار می‌آید.

رایزن اقتصادی چین با اشاره به اینکه این کشور سال گذشته بیش از 60 میلیون تن نفت خام از عراق وارد کرده است، گفت عراق سال گذشته «سومین شریک تجاری بزرگ چین در غرب آسیا و شمال آفریقا با حجم تجارت دوجانبه 30.1 میلیارد دلار» بوده است.

از سوی دیگر یکی از مشاوران مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق گفت چین اولین بازار صادرات نفت عراق بوده و به تنهایی حدود 40-44 درصد از صادرات نفت عراق را با حدود 800 هزار بشکه نفت در روز از آن خود کرده است.

از سوی دیگر چین و اقلیم کردستان از نوامبر 2020 تاکنون دو نمایشگاه مجازی برگزار کرده‌اند. قرار است سومین نمایشگاه مجازی دو کشور هفته آینده با حضور بیش از 120 شرکت آغاز به کار کند.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی سلیمانیه (DBX)

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی سلیمانیه با حضور 30 شرکت ایرانی از جمله 14 شرکت دانش بنیان که برای اولین بار در اقلیم کردستان عراق حضور پیدا می‌کردند، از سوم تا هشتم شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های سلیمانیه برگزار شد.شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های صنعت، مواد غذایی، کشاورزی، لباس، کیف ‌و کفش ‌و غیره در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه حضور داشتند.

برگزاری دومین نمایشگاه معرفی دانشگاه‌های برتر جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه 

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه

به منظور معرفی ظرفیت‌های بالای دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و جذب و پذیرش مستقیم دانشجویان اقلیم کردستان، دومین نمایشگاه اختصاصی معرفی دانشگاه‌های برتر جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه از اول لغایت سوم شهریور ماه در هتل‌های کرست سلیمانیه و با حضور 9 دانشگاه برتر کشورمان برگزار شد.

مهدی شوشتری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در مراسم افتتاحیه که با پوشش گسترده رسانه‌های اقلیم کردستان همراه بود، با اشاره به اینکه همگام با توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان، به دنبال توسعه روابط علمی و دانشگاهی هم هستیم، برگزاری چنین رویدادهای علمی و دانشگاهی را برای شناخت مردم و مراکز دانشگاهی اقلیم کردستان از ظرفیت‌‌های بالای دانشگاه‌‌های ایران مفید خواند و افزود آمادگی داریم توافقنامه‌هایی در زمینه گسترش همکاری‌‌های علمی و دانشگاهی میان دانشگاه‌‌های ایران و دانشگاه‌‌های اقلیم کردستان امضا و توافقنامه‌‌های پیشین را اجرایی کنیم.

شوشتری با اشاره به صدور سالیانه بیش از ۸۰۰ روادید تحصیلی جهت دانشجویان اقلیم کردستان در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه در دو سال گذشته افزود معتقدیم ظرفیت‌های علمی در دانشگاه‌‌های ایران، بسیار بیشتر است و امیدواریم در سال‌های آینده تعداد دانشجویان جذب شده در دانشگاه‌‌های ایران از اقلیم کردستان به چندین هزار نفر افزایش یابد.

هوال ابوبکر، استاندار سلیمانیه نیز با تاکید بر اهمیت توسعه روابط علمی میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان، گفت ما پشتیبان برگزاری این گونه رویدادها هستیم. وی با تشکر از سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه گفت: در دوران کرونا با همکاری فیمابین اجازه ندادیم تبادلات اقتصادی و تردد تجار، دانشجویان و حتی بیماران میان دو طرف متوقف شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما