معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۱

اخبار اقتصادی فرانسه

گزیده اخبار اقتصادی فرانسه در هفته اول شهریور 1400 مندرج در رسانه های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 پهنای باند بالای ماهواره مخابراتی ساخته شده در تولوز

لوران سوسو، مسئول طرح ماهواره یوتلست کانکت وی اچ تی اس در تولوز : این یک افتخار بزرگ برای تیم، برای شرکت تالس و همچنین برای یوتلست است. این امر مستلزم به کارگیری همه توان تالس با مشارکت همه بخش ها در اسپانیا، بلژیک، ایتالیا و فرانسه بود.

ساخت ماهواره یوتلست کانکت وی اچ تی اس برای تامین پهنای باند بالا در اروپا که مرحله مهندسی آن یک سال و نیم طول کشید یک چالش واقعی از لحاظ اندازه و پیچیدگی بود. در این طرح که به یک پردازشگر مجهز است هزار قطعه تجهیزات به وزن 1.7 تن مورد استفاده قرار گرفته است. این بزرگترین ماهواره مخابراتی ساخته شده تاکنون توسط تالس است.

به گفته سوسو، این برای اولین بار است که یک پردازشگر دیجیتال اینترنت نسل پنجم به این بزرگی ساخته شده است. به گفته وی همه قطعات در تولوز آزمایش و مونتاژ شده اند. قرار است آزمایش های دیگر بر روی صفحات خورشیدی و سایر تجهیزات انجام گیرد تا از کارکرد درست آنها در شرایط فوق العاده اطمینان حاصل شود.

این ماهواره نسل جدید قرار است در سال 2022 به خدمت گرفته شود. به گفته مدیر مهندسی و بهره برداری، این ماهواره قرار است امکان عرضه پهنای باند بالا به چند صد هزار مشتری را در سراسر اروپا با بها و پهنای قابل مقایسه با فیبر فراهم کند. این ماهواره مکمل اینترنت زمینی خواهد بود.

منبع: لوپاریزین

فرانسه: اقتصاد از اواخر سال 2021 به سطح ماقبل بحران باز خواهد گشت.

برونو لومر اعلام کرد فرانسه از اواخر سال جاری به سطح فعالیت های اقتصادی ما قبل بحران بهداشتی باز خواهد گشت. دولت فرانسه در اواسط ماه ژوئیه پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی سال 2021 را از 5 درصد به 6 درصد افزایش داد.فرانسه روز پنج شنبه اولین مبالغ از طرح راه اندازی اقتصادی اروپا به میزان 5.1 میلیارد یورو را دریافت کرد. در مجموع، فرانسه قرار است طی چند سال حدود 40 میلیارد یورو منابع اروپایی را در قالب طرح راه اندازی 750 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا موسوم به نسل آینده اتحادیه اروپا دریافت کند. بخشی از این طرح از طریق بدهی مشترک اروپایی تامین مالی خواهد شد.

برونو لومر که در خلال بازدید از یک شرکت کوچک و متوسط صنعتی اعلام کرد که فرانسه در پاییز از اتحادیه اروپا خواهد خواست مبالغی را که قرار است در اوایل سال 2022 دریافت کند واریز کند. این 40 میلیارد یورو برای تامین طرح راه اندازی ملی صد میلیارد یورویی مصرف خواهد شد که به گفته لومر تاکنون تقریبا نیمی از آن پرداخت شده است.به گفته لومر، ماکرون نیز طی هفته‌های آینده یک طرح سرمایه گذاری اعلام خواهد کرد که هدف از آن ایجاد زنجیره‌های ارزش در فرانسه و سرمایه گذاری در زمینه‌های جدید است. وی در این باره از هیدروژن، باتری‌های برقی یا انرژی‌های کمتر آلاینده نام برد.

با این حال، وضعیت اقتصادی در فرانسه به تحولات شرایط بهداشتی وابسته است و برخی از حرفه‌ها بویژه در رستوران داری، هتلداری و گردشگری، گذرنامه بهداشتی را که دولت برای مقابله به همه گیری کووید نوزده برقرار کرده است ترمزی در برابر فعالیت هایشان می دانند.

منبع:لاتریبون

توافقنامه ای بین پاریس، مادرید و برلین برای ساخت هواپیماهای جنگی اروپایی امضا شد

سه کشور اروپایی هزینه طراحی این هواپیما را به صورت مساوی تامین خواهند کرد، اولین پرواز نمایشی آن برای سال 2027 برنامه ریزی شده است. وزارت نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد" این سه کشور در 17 مه اعلام کردند که برای این سیستم که شامل یک هواپیمای رزمی همراه با هواپیماهای بدون سرنشین است، توافق کرده اند. توافقنامه ای که در 30 اوت 2021 توسط وزیر دفاع فرانسه، فلورانس پارلی، آنگرت کرامپ کارنباور[2] همتای آلمانی وی و اسپرانزا کاستلیرو لامازارس[3] وزیر دفاع اسپانیا به امضا رسید، تحقق این امر است."

طبق این توافقنامه، این سه کشور حداکثر 3 میلیارد یورو بدون مالیات (3.6 میلیارد با احتساب مالیات) برای مطالعات دقیق، که به عنوان فاز 1B  شناخته می‌شود، به طور مساوی به اشتراک می‌گذارند. این دوره باید در بازه زمانی 32 تا 40 ماه به پایان برسد و به تعریف پرواز نمایشی هواپیمای تولید شده و همچنین به کار نهایی فناوری مربوطه منجر شود.

این طرح، مهمترین برنامه همکاری اروپایی است که قصد دارد تا سال 2040 جایگزین Rafale  و  Eurofighter جنگنده‌های آلمانی و اسپانیایی شود.این سیستم بیش از این که یک هواپیمای رزمی نسل جدید (NGF) باشد یک "ابر سیستم" است که حول هواپیما با پهپادهای همراه با سایر امکانات نظامی درگیر در عملیات، می چرخد.

منبع:کاپیتال  

[1]https://www.capital.fr/economie-politique/accord-signe-entre-paris-madrid-et-berlin-pour-construire-le-futur-avion-de-combat-europeen-1412995

برونو لومر هزینه سیاست اتخاذ شده تحت عنوان "به هر قیمتی که باشد" را 240 میلیارد یورو اعلام کرد.

آغاز فعالیت ها پس از پایان تعطیلات تابستانی نشانه‌هایی از خوش بینی به همراه دارد. برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه  با ارائه ارقام اعلام کرد که اقتصاد در مسیر خوبی قرار دارد. وی گفت نرخ بیکاری در سه ماهه دوم تقریبا در رقم هشت درصد ثابت ماند و رشد اقتصادی نیز در پایان سال جاری به سطح ماقبل بحران خواهد رسید.

وی پایان سیاست اقتصادی اتخاذ شده برای مدیریت بحران اپیدمی تحت عنوان "به هر قیمتی که باشد" را اعلام کرد. در خصوص ارقام مربوط به این سیاست، برونو لومر گفت: هزینه این سیاست هشتاد میلیارد یورو یارانه به شکل بیکاری فنی، معافیت از هزینه‌ها و صندوق همبستگی و 160 میلیارد یورو به صورت وام بود.

منبع:لوفیگارو

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما