معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۵

بازیگران بین المللی صنعت نفت و گاز در عراق

شرکت های بریتیش پترولیوم، لوک اویل و اکسون موبیل درصدد فروش و چین بدنبال خرید و افزایش سهام خود در میدان های نفتی عراق است.

در بیان علت عدم تمایل شرکت‌های مزبور به ادامه فعالیت در عراق، وزیر نفت عراق بیان داشت که «شرایط و محیط عراق برای سرمایه‌گذاران بزرگ و حفظ شراکت آنها مناسب نیست.» بلومبرگ نیز در گزارشی نوشت «شرکت‌های بین‌المللی به دلیل  مشکلات اجرای قراردادها و تأخیر در پرداخت ها، تمایل خود برای ادامه حضور در عراق را از دست‌ داده‌اند».

در مقابل شرکت‌های چینی اراده بالایی برای حضور در این کشور دارند. شرکت‌های نفتی چین، تلاش دارند سهم شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکایی و غربی را در عراق خریداری نمایند. به نوشته روزنامه الصباح عراق، دو شرکت «ملی نفت چین» (CNPC) و «CNOOC» قصد دارند بقیه سهم شرکت اکسون موبیل در چاه‌های نفتی عراق در جنوب این کشور را به دست گیرند.

در مقابل، دولت عراق بر نقش برجسته شرکت‌های آمریکایی در توسعه صنعت نفت عراق تأکید دارد. وزارت نفت این کشور اخیراً در بیانیه‌ای از رایزنی دو کشور درباره چشم‌اندازهای همکاری درزمینهٔ نفت و انرژی خبر داد و بر نقش شرکت‌های آمریکایی در توسعه صنعت نفتی عراق به‌خصوص شرکت اکسون موبیل و شفرون و هانیول و… تأکید نمود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما