معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۷- ۰۰:۰۱ - مشاهده: ۳۲۰

افزایش قیمت قیر در برزیل و تاثیر آن بر پروژه های عمرانی

روزنامه فولیا دو سان پائولو طی گزارش ویژه ای به تاثیر افزایش قیمت قیر بر توقف اجرای پروژه‌های راه سازی در برزیل پرداخت. اهم مطالب مطروحه به شرح ذیل ارائه می گردد.

روزنامه فولیا دو سان پائولو  طی گزارش ویژه به تاثیر افزایش قیمت قیر بر توقف اجرای پروژه‌های راه سازی در برزیل پرداخت. در گزارش این روزنامه آمده است قیمت قیر برزیل فقط در ماه می (اردیبهشت و خرداد) رشد 25 درصدی داشته و در هفته اول آگوست نیز 6 درصد بیشتر شده است. افزایش قیمت، فشار زیادی بر شرکت های راه سازی در اجرای پروژه‌های عمرانی در برزیل وارد نموده است. افزایش قیمت قیر باعث بالاتر رفتن هزینه تولید آسفالت شده و شرکتهای راه سازی اجرای پروژه را متوقف کرده اند تا در قراردادهای خود تجدید نظر نمایند.

کنفدراسیون ملی شهرداری‌های برزیل اعلام کرده با توجه به اینکه 40 درصد کل هزینه‌های راهسازی و تا 70 درصد هزینه‌های حفظ و نگهداری جاده‌ها را قیمت آسفالت تشکیل می­دهد، شرایط فعلی باعث گردیده درخواست برای بازبینی قراردادهای راه سازی افزایش یابد. براساس آمار آژانس ملی نفت برزیل (ANP) فروش قیر در بازار برزیل در ماه می 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل آن کاهش 21 درصدی داشته است. این در حالیست که فروش قیر در ماه می سال 2020 به دلیل کاهش فعالیت های اقتصادی ناشی از محدودیت های کرونایی پایین بود.  

شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل (بازیگر مسلط بازار قیر برزیل) در خصوص افزایش پیوسته قیمت قیر اعلام کرده است که قیر یک محصول مواد اولیه (Commodity) می‌باشد و در یک محیط رقابتی به فروش میرسد و بایستی با قیمت های بین المللی تناسب داشته باشند و لذا قیمت ها همراه با نوسان قیمت های بین المللی تغییر می یابد.

پتروبراس برای سالها تامین کننده انحصاری قیر در بازار برزیل بوده است، زیرا قیمت ثابتی توسط دولت برای آن تعیین می‌شد. ثابت بودن قیمت پتروبراس ورود شرکت های خارجی به بازار برزیل را عملا غیر ممکن ساخته بود. قیمت­های دستوری قیر از سال 2015 برداشته شد و شرکت های خارجی به ویژه شرکت های روسی توانسته اند به بازار قیر برزیل وارد شوند هر چند کمتر از 10 درصد مصرف قیر از واردات تامین می‌شود. افزایش قیمت داخلی قیر و نااطمینانی نسبت تامین پایدار قیر توسط پتروبراس باعث شده است که شرکت های توزیع کننده قیر در برزیل به دنبال تامین کننده‌های خارجی به عنوان آلترناتیو شرکت پتروبراس برای خرید قیر باشند. پاشکو، رئیس انجمن توزیع کنندگان قیر برزیل نیز اظهار داشته "با توجه به پیش بینی فروش پالایشگاه‌های پتروبراس بایستی دنبال تامین کننده‌های جدید باشیم زیرا نمی دانیم آیا مالکین جدید پالایشگاه به تولید قیر ادامه خواهند داد یا خیر."

علیرغم تمایل شرکت های توزیع کننده قیر برای واردات؛ مسائل لجستیکی موانعی را برای واردات قیر ایجاد کرده است. ببینانو فراز، رئیس انجمن وارد کنندگان قیر برزیل در این خصوص گفته که جهت گیری جدید به سمت واردات است ولی اول بایستی تامین کننده مطمئن پیدا کرد و امکانات ذوب قیر را ایجاد نمود. ببینانو گفت دستگاه‌های ذوب قیر بسیار مهم هستند زیرا در حال حاضر ساختار کافی برای واردات قیر مذاب در بنادر برزیل وجود ندارد و لذا وارد کنندگان بایستی قیر منجمد را وارد کنند تا سپس آن را ذوب کنند. علاوه بر آن شرکت های صادر کننده قیر بایستی محصولات را با شرایط اقلیمی منطقه استوایی تطبیق دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما