معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۲

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم مرداد 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش فروش محصولات لبنیاتی اروگوئه در هفت ماه اول سال 2021 

صادرات محصولات لبنی اروگوئه در 7 ماه اول سال 2021 نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته  12 درصد رشد داشته و میزان کل صادرات محصولات لبنیاتی اروگوئه از اول سال تا کنون به 400 میلیون دلار رسیده است. مهمترین کالاهای صادراتی در بخش لبنیات شیر خشک معمولی با 15 درصد، شیر خشک کم چرب با 23 درصد و پنیر با 3 درصد رشد نسبت به همین دوره زمانی در سال 2020 بوده اند. درآمد حاصل از فروش شیر خشک از اول سال جاری تا کنون معادل با 278 میلیون دلار گزارش شده است. نکته قابل توجه این است که قیمت جهانی شیر خشک در سه ماهه اول سال 2020 برابر با 300 دلار بر هر تن بوده که پس شیوع کرونا قیمت این محصول شاهد افت بوده است، لذا در سال جاری قیمت این محصول یک جهش 23 درصدی داشته و امروزه قیمت متوسط صادراتی این محصول 400 دلار در هر تن می‌باشد. مهمترین مشتریان محصولات لبنی اروگوئه کشور چین با 31 درصد، الجزایر 27 درصد، برزیل 22 درصد، کوبا 6 درصد، شیلی 3 درصد و پاناما 2 درصد هستند. همچنین اروگوئه به 39 کشور در خاورمیانه و آفریقا محصولات لبنی صادر می‌کند که البته میزان کل صادرات این محصول به مناطق یاد شده ناچیز و کمتر از 20 هزار تن است.

رشد صادرات کالاهای صنعتی اروگوئه در ماه جولای سال جاری

صادرات کالاهای بخش صنعتی اروگوئه در جولای سال جاری 59% نسبت به جولای سال 2020 افزایش داشته  و به رقم 565 میلیون دلار رسیده است. همچنین میزان کل اقلام صادراتی یاد شده از اول سال جاری تا پایان ماه جولای در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 به میزان 40 درصد و در مقایسه با همین دوره زمانی در سال 2019 به میزان 17.4 درصد افزایش داشته است. طبق اطلاعات منتشرشده توسط اداره گمرک ملی اروگوئه میزان واردات کالاهای صنعتی در ماه جولای سال جاری 934 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با همین دوره زمانی در سال گذشه 44.4 درصد افزایش داشته است. از اول سال 2021 تا پایان ماه جولای نیز 5 میلیارد و 521 میلیون دلار کالای صنعتی وارد اروگوئه شده است (31.2 درصد بیشتر نسبت به همین دوره زمانی در سال 2020). میزان درصد رشد مهم‌ترین اقلام صنعتی وارداتی توسط اروگوئه در سال جاری عبارت‌اند از: خودروهای حمل مسافر (84درصد)، کالاهای سرمایه‌ای (35درصد)، قطعات و لوازم جانبی کالاهای سرمایه‌ای (35درصد)، کالاهای واسطه‌ای (35درصد)، سوخت(29درصد)، کالاهای مصرفی (19درصد).

تولید انرژی‌های تجدید پذیر: استراتژی اروگوئه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

بر اساس بررسی‌های اخیر انجمن تولید کنندگان خصوصی انرژی برق (Augpee)، تولید برق در اروگوئه طی سالهای گذشته (2015 لغایت 2019) به لطف فناوری‌های جدید برای تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی به میزان 40 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، همزمان هزینه‌های تأمین نیاز عمومی‌کشور به برق در مقایسه با دهه‌های قبل به میزان 25 درصد کاهش یافته است. انجمن یاد شده با اشاره به سرمایه گذاری‌های داخلی و بین المللی برای بهره برداری از انرژی‌های تجدید پذیر در کشور، این اقدام را برای پاسخ به تغییرات آب و هوایی نگران کننده اخیر در جهان، بسیار مهم قلمداد کرد.

بوستیشو: اکسپوی دبی باند فرود برای شرکت ها و تولیدات اروگوئه ای است

فرانسیسکو بوستیشو وزیر خارجه اروگوئه در نشست مقدماتی که به صورت مجازی و در آستانه برپایی اکسپوی دبی به همت "مرکز مطالعات واقعیات اقتصادی و اجتماعی اروگوئه (Ceres)" برگزار شده بود، این نمایشگاه را به مثابه یک "باند فرود" پهناور برای بخش های تجاری و تولیدی اروگوئه توصیف کرد و گفت، از زمان شروع فعالیتش در وزارت امور خارجه، منطقه "خلیج فارس" به عنوان یک بازار اولویت دار هدف گذاری شده است. خرمن کاردوسو وزیر گردشگری اروگوئه نیز در اظهاراتی از اهمیت سرمایه گذاری به بهترین نحو ممکن برای حضور کشورش در اکسپوی دبی خبر داد و گفت، تحقق فرصت های سرمایه گذاری در چارچوب برقراری ارتباطات و تماس های تجاری (نه تنها در قالب مرکوسور بلکه با سایر کشورها در خارج از این بلوک) از جمله دلایل این حضور خواهد بود. 

افزایش بهای سوخت در اروگوئه: سندیکای حمل و نقل باری خواستار افزایش تعرفه شد 

سندیکای حمل و نقل باری اروگوئه پیشنهاد داد، تعرفه‌های حمل و نقل بار برای پاسخ گویی به افزایش بهای سوخت در کشور، افزایش یابد. شایان ذکر است، از ابتدای ماه جاری بهای گازوئیل در اروگوئه به میزان 5 پزو در هر لیتر افزایش یافته و به ارزش 50.7 پزو در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود. ایگناسیو اسومندی رئیس سندیکای مذکور گفت: درصد افزایش تعرفه باربری با توجه به نوع کامیون و مسافت مسیر بین 3 تا 5 درصد متغییر خواهد بود. وی در عین حال خاطرنشان کرد، افزایش هزینه‌ها مشکلاتی را برای شرکت های اروگوئه ای در زمینه رقابت پذیری با سایر شرکت های حمل و نقل آرژانتینی و برزیلی بوجود خواهد آورد.

رشد 35 درصدی سرمایه گذاری در ماشین آلات کشاورزی در اروگوئه

طبق شاخص سرمایه گذاری در ماشین آلات کشاورزی (INDIMA)، اروگوئه در سال کاری 2021/2020 صد و هفده میلیون دلار تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی خریداری کرده است. سرمایه گذاری اروگوئه در این خصوص در مقایسه با سال کاری 2020/2019 رشد 35 درصدی را به ثبت رسانده است. 46 درصد از واردات اروگوئه در زمینه ماشین آلات کشاورزی ( از 117 میلیون دلار مذکور) مربوط به تراکتور، 31 درصدی ماشین‌های برداشت محصول (کمباین) و 23 درصد ماشین‌های بذرپاش بوده اند. اصلی ترین صادرکنندگان تراکتور به اروگوئه کشورهای برزیل، مکزیک و هند بوده اند.

افزایش 9 درصدی فروش در بخش دامداری اروگوئه

انجمن روستاییان اروگوئه گزارش داد، در سال کاری 2021/2020 فروش نهایی محصولات بخش دامداری در کشور در مقایسه با سال 2020/2019 رشد 9 درصدی را به ثبت رساند که در این میان تولید گوشت با 593 هزار تن رشد 18 درصدی را به خود اختصاص داد. تازه ترین آمارها حاکی از آن است که در این مدت، 2 میلیون و 295 رأس دام در اروگوئه ذبح شده اند که در مقایسه با سال کاری 2020/2019 به میزان 16 درصد افزایش یافته است. صادرات دام زنده از اروگوئه به بازارهای خارجی نیز 176 هزار رأس اعلام شده که به میزان 37 درصد در مقایسه با دوره قبلی رشد داشته است. قیمت متوسط بهای صادراتی هر رأس دام زنده (گاو و گوساله) به صورت فوب (در سال 2021/2020) 798 دلار بوده است که در مقایسه با دوره قبلی (که 746 دلار بود) افزایش 7 درصدی را به ثبت رسانده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما