معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۷

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته دوم مرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 رتبه بالای دانمارک در تحقیق جهانی ثروت

با وجود شیوع بیماری کوید، ثروت هر فرد بالغ در دانمارک به طور متوسط در سال 2020 حدود 245،000 کرون (40000 دلار) افزایش داشته است. دانمارک در آخرین گزارش ثروت جهانی توسط بانک کردیت سوئیس، که ثروت خانوارهای 2 .5 میلیارد نفر در سراسر جهان را تجزیه و تحلیل می‌کند، در رتبه 7 قرار دارد. این گزارش ارزش خالص یا ثروت خانوار را به عنوان "ارزش دارایی‌های مالی به اضافه دارایی‌های واقعی (عمدتا مسکن) متعلق به خانوارها منهای بدهی‌های آنها" تعریف می‌کند. سوئیس بار دیگر با متوسط ثروت 673،960 دلار به ازای هر بزرگسال، ثروتمندترین کشور و پس از آن ایالات متحده و هنگ کنگ، قرار دارند. گزارش کردیت سویس همچنین نشان می دهد که تعداد میلیونرهای دلاری در دانمارک به میزان قابل توجهی رشد کرده است. این رقم از 1٪ جمعیت در سال 2000 به 7 .6٪ در سال 2020 رسیده، هرچند که هنوز از کشورهای همطراز مانند سوئد و هلند کمتر است. (برلینسکه)

رکورد در دریافت وام مسکن

علی رغم نشانه‌های اخیر درباره احتمال خنک شدن بازار داغ مسکن، صاحب خانه‌ها در سه ماهه دوم سال 384 میلیارد کرون (6 میلیارد دلار) برای خرید خانه و آپارتمان وام گرفتند که بالاترین تعداد وام های مسکن از زمان شروع آمار در سال 1995 می‌باشد. بازار مسکن و اقتصاد دانمارک علی رغم بحران کرونا عملکرد خوبی داشته اند. (برلینسکه)

اعتماد به نفس بیشتر مصرف کنندگان با بهبود اوضاع اقتصادی

مطابق با بازگشایی بخش خرده فروشی و کاهش محدودیت های کرونا، اعتماد مصرف کننده در ماه ژوئیه افزایش یافته است. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که شاخص اطمینان مصرف کننده در ژوئیه از 3 .1 در ژوئن به 6 .2 افزایش یافته است. میانگین اعتماد در شش ماه گذشته منهای 7 .1 بوده است.  اما علیرغم افزایش اعتماد به نفس، شاخص اندازه گیری دیدگاه مصرف کنندگان در مورد وضعیت مالی شخصی آینده آنها از 4 .12 در ماه قبل به 2 .11 در ماه ژوئیه کاهش یافت. ارزیابی خانوارها در مورد وضعیت اقتصادی عمومی‌کشور طی سال آینده نیز کاهش یافت و از 4 .10 در ژوئن به 3 .9 در ژوئیه رسید. مصرف کنندگان انتظار دارند که بیکاری طی چند ماه آینده ادامه داشته باشد. (مرکز آمار دانمارک)

صورتحساب 50 میلیون کرونی استیضاح

 برگزاری دادگاه استیضاح اینگر استوی برگ، وزیر سابق مهاجرت، می‌تواند برای مالیات دهندگان تا 50 میلیون کرون  (8 میلیون دلار)  هزینه در بر داشته باشد. بر اساس تخمین وزارت دادگستری ، هزینه اجاره سالن پاک هوس از وزارت امور خارجه، جایی که قرار است دادگاه از اول آگوست تا 31 ژانویه سال آینده در آن برگزار شود، هزینه‌های نظافت و اداری و غیره جمعا بالغ بر 12 میلیون کرون خواهد بود. علاوه براین دولت باید به 15 قاضی غیر حرفه ای منتخب سیاسی و 15 قاضی دادگاه عالی به علاوه دفتریاران، دبیران و مشاوران، میلیون‌ها کرون پرداخت نماید.

وزارت دادگستری نتوانسته آخرین رقم هزینه‌ها را ارائه دهد اما محاکمه استیضاح قبلی وزیر دادگستری وقت اریک نین-هانسن در دهه 1990 هزینه ای معادل 9 .33 میلیون کرون به دولت تحمیل کرد. با توجه به نرخ تورم تنظیم شده، این رقم امروز بالغ بر حدود 50 میلیون کرون خواهد گردید.  (آلتینگت)

کاهش روند خرده فروشی علی رغم رشد سه ماهه دوم

با شروع تدریجی بخش تجارت، خرده فروشی در سه ماهه دوم سال نسبت به سه ماهه اول یک افزایش 2 .6 درصدی را تجربه کرد که یکی از بزرگترین افزایش در طول ده سال گذشته بود. اما این روند ادامه نداشت و خرده فروشی در ماه ژوئن کاهش یافت. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که خرده فروشی در ماه ژوئن پس از رشد 08. درصدی در ماه مه، به 04.% کاهش یافت. در ماه آوریل تولید 8 .5 درصد کاهش یافته بود. فروش پوشاک و سایر کالاها ماه ژوئن 5 .8 درصد و مواد غذایی 03. درصد افزایش یافت. در همین حال، فروش سایر اقلام مصرفی 6 .2 درصد افت کرد. به صورت سالانه، خرده فروشی در ماه‌های مه و ژوئن به ترتیب رشد 1 .6 و 6 .6 درصدی را تجربه کردند. (بی تی)

مشکل دنسکه بانک در عبور از رسوائی پولشوئی

فیلیپ ریچاردز، تحلیلگر ارشد بانک در بلومبرگ اینتلجنس در لندن ، گفت: دنسکه بانک هزینه‌های سنگینی را برای عملکرد مدیریت قبلی می‌پردازد.  کارستن اگریس، سومین مدیرعامل دنسکه بانک از زمان اخراج توماس بورگن به دلیل نقش خود در این رسوایی، می‌گوید این بانک  متحمل خسارت شده است. علاوه بر ماجرای پولشویی، بانک موافقت کرد تا مبلغ 100 میلیون کرون (16 میلیون دلار) غرامت به وام گیرندگان کم درآمد بپردازد. دنسکه بانک بخاطر این اجحاف و گمراه کردن حدود 10،000 مشتری در پرونده  فلکسی اینوست 9 میلیون کرون (2 .1 میلیون یورو) جریمه شد.

با اینحال دنسکه بانک چشم انداز سود خود برای سال جاری را افزایش داده است. بزرگترین وام دهنده دانمارک پس از تحمیل هزینه به تمام مشتریان دارای بیش از 100000 کرون موجودی در حساب خود، در حال حاضر انتظار سود خالص بیش از 12 میلیارد کرون (9 .1 میلیارد دلار) در سال 2021 ، حداقل 10 درصد بیشتر از پیش بینی‌های قبلی را دارد. (بلومبرگ) 

بیشترین افزایش قیمت مسکن در اتحادیه اروپا

صاحبان خانه در دانمارک از بالاترین رشد قیمت در اتحادیه اروپا بهره مند شده اند. با وجود نشانه‌هائی از سرد شدن بازار داغ مسکن در اوایل تابستان، آمار جدید نشان از رکوردشکنی قیمت مسکن در طول بحران کرونا دارد.  صاحبان خانه در 12 ماه بین سه ماهه اول سالهای 2020 و 2021 از 3 .15٪ افزایش قیمت برخوردار بوده اند که بیش از دو برابر افزایش در کشورهای همسایه، سوئد (2 .7٪) و نروژ (7 .9٪) بوده است. (مرکز آمار دانمارک)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما