معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۳

اخبار اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق (سلیمانیه)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در هفته چهارم تیرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این حوزه به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 اجرای پروژه ریلی اقلیم کردستان با حضور شرکت آلمانی

هیاتی به سرپرستی دانا عبدالکریم، وزیر سازندگی و اسکان اقلیم کردستان در راستای تلاش برای تحقق بخشیدن به پروژه خط آهن اقلیم کردستان به آلمان سفر نمود و با شرکت دویچ بان آلمان برای عملی نمودن این پروژه مذاکره نمود. گفته می‌شود در آینده‌ای نزدیک تفاهم نامه احداث این خط ریلی میان شرکت آلمانی مذکور و وزارت سازندگی و اسکان اقلیم کردستان امضا خواهد شد.

جام کردی

کاهش صادرات محصولات کشاورزی به اقلیم کردستان

فرماندار قصرشیرین از کاهش صادرات محصولات کشاورزی به اقلیم کردستان با آغاز فصل تابستان خبر داد.مرادعلی تاتار گفت با توجه به فصل تابستان و به بار نشستن میوه و تره بار اقلیم کردستان، صادرات محصولات کشاورزی کاهش یافته و تعداد بارهای صادراتی به این منطقه به 400 کامیون در روز رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از فصل گرما روزانه تا یک هزار کامیون کالا از مرز رسمی‌پرویزخان به اقلیم کردستان صادر می‌شد، گفت در حال حاضر اولویت محموله‌های صادراتی با میوه و تره بار و کالاهای فاسدشدنی است.

تجارت بان

توسعه میادین گاز طبیعی اقلیم کردستان توسط آمریکا

معاون وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید این کشور پروژه جدیدی برای همکاری در بخش گاز طبیعی در میدان گاز کورمور در اقلیم کردستان دارد.جوی هود گفت برای این پروژه 250 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد شد و میزان تولید گاز طبیعی در این میدان افزایش خواهد یافت. اقلیم کردستان در تلاش است از گاز طبیعی به جای گازوئیل و سوخت‌های سمی‌برای تولید انرژی استفاده کند. 

روداو

افزایش 85 درصدی درآمد داناگاز در اقلیم کردستان

 شرکت اماراتی داناگاز اعلام کرد درآمد این شرکت در شش ماهه اول سال 2021 در اقلیم کردستان، نسبت به مدت مشابه سال قبل 85 درصد افزایش یافته است.

شرکت داناگاز امارات که 35 درصد سهام کنسرسیوم گازی پرل در اقلیم کردستان را در اختیار دارد در گزارش عملکرد شش ماه 2021 خود از افزایش چشم گیر درآمد خبر داد و اعلام کرد درآمد این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری میلادی به 87 میلیون دلار رسیده است.

داناگاز در ماه می اعلام کرد افزایش سود خالص 41 درصدی این شرکت به دلیل افزایش تولیدات در اقلیم کردستان عراق بوده است.

داناگاز در شش ماهه نخست سال جاری 150 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی، 5250 بشکه در روز میعانات گازی و روزانه 350 تن گاز آل پی جی تولید کرده است. 

کردپرس

 اختصاص بودجه حدود نیم میلیارد دیناری به بیمارستان مصدومین شیمیایی حلبچه

وزارت بهداشت اقلیم کردستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد مسرور بارزانی، نخست وزیر 480 میلیون دینار به بیمارستان ویژه مصدومین شیمیایی در استان حلبچه اختصاص داده است.

در اطلاعیه وزارت بهداشت اقلیم کردستان آمده است این بودجه به منظور خرید دارو و لوازم پزشکی به بیمارستان ویژه مصدومین شیمیایی حلبچه اختصاص یافته است.

بأس نیوز

اتصال شبکه برق اقلیم کردستان به ترکیه

وزارت برق اقلیم کردستان با انتشار اطلاعیه‌ای، از اتصال شبکه برق این منطقه و عراق به شبکه برق ترکیه خبر داد.

این اطلاعیه می‌افزاید کار در پروژه انتقال برق kv400 ترکیه-عراق ادامه دارد و در چارچوب آن شبکه‌های برق اقلیم کردستان، عراق و ترکیه به هم متصل می‌شوند. براساس این گزارش، عراق اقدام به خرید برق از ترکیه کرده است که از طریق اقلیم کردستان منتقل می‌شود و این خود باعث کاهش فشار بر شبکه برق اقلیم کردستان خواهد شد.

کردستان 24

بودجه 13 میلیارد دیناری برای تکمیل پروژه‌های سد سازی در اقلیم کردستان

اداره رسانه و اطلاعات حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد بنابر دستور مسرور بارزانی، نخست وزیر، بیش از 13 میلیارد دینار برای تکمیل پروژه‌های سد سازی در کردستان اختصاص می‌یابد.براساس این گزارش، پروژه‌های سدسازی در اقلیم کردستان با هدف مقابله با خشکسالی اجرایی می‌شوند.

بأس نیوز

صادرات 128 میلیون دلاری کالا از مرزهای استان کردستان

به گفته مدیرکل گمرکات استان کردستان، از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه ۳۰۴ هزار و ۳۸۱ تن کالا به ارزش ۱۲۸ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۴۹۴ دلار از گمرکات استان صادر شده است.

خلیل حیدری گفت این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴۴ درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری ۵۷ درصد کاهش  داشته است.

حیدری یادآور شد در سه ماه نخست امسال گمرک باشماق تنها مرز ترانزیتی استان با ترانزیت ۳۴۹ هزار و ۷۷۵ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار موفق به کسب رتبه دوم ترانزیتی مقصد در میان ۵۷ گمرک کشور شده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان افزود صادرات میوه و تره بار، مصالح ساختمانی، سنگ آهن، محصولات لبنی و مصنوعات پلاستیکی عمده محصولات صادراتی استان در این مدت بوده است.

کردپرس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما